۸۷۷۳۳۹
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

یک چاه آب در این استان ۳۰میلیارد قیمت دارد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفتگو با نمایندگان رسانه های گروهی نکات مهمی را بازگو کرد.

خبرآنلاین: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفتگو با نمایندگان رسانه های گروهی نکات مهمی را بازگو کرد.

وی با اشاره به شائبه ای که در خصوص تغییر اقلیم بر سر زبان ها افتاده است، گفت: یک سال بارندگی ۱۰ سال خشکسالی را جبران نمی کند .

بخشی از مهمترین گفته های قاسم تقیززاده خامسی در پی می آید.

*به دلیل نبود آب در برخی استان‌ها به خصوص سیستان و بلوچستان بعضی از چاه‌ها به قیمت ۳۰ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

* با ایجاد بازار آب می‌توانیم مشکلات عدم استفاده از آب توسط برخی کشاورزان را کاهش دهیم.

*حال حاضر ۸۰۸ هزار حلقه چاه در کل کشور وجود دارد، گفت: ۳۲۰ هزار حلقه چاه از این تعداد غیرمجاز هستند و کل برداشت آب به صورت مجاز ۴۹ میلیارد مترمکعب است؛ بنابراین برداشت آب به صورت غیرمجاز در حال حاضر ۷.۳ میلیارد مترمکعب است.

یک چاه آب در این استان ۳۰میلیارد قیمت دارد

* ۲۲۰ هزار حلقه چاه از ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز زیر ۲۰ متر هستند و برداشت آب زیادی ندارند، اما ۹۷ هزار حلقه چاه برداشت بالایی دارند و باید روش برخورد با چاه‌های غیرمجاز را تغییر دهیم و این چاه‌ها را تعیین‌تکلیف کنیم.

* اقلیم نشان می‌دهد که با خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های ناگهانی همراه است به طوری که سال ۹۷ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر و سال جاری ترسالترین در ۵۰ سال گذشته بوده است پس این آمار نشان می‌دهد که کشور دچار تغییر اقلیم شده است.

* نه سال‌های پرآب باید ما را خوشحال کند و نه خشکسالی ما را ناامید؛ پس تمام ذینفعان باید بر سر موضوع آب برنامه‌ریزی شده توافق کنند.

تقی زاده خامسی

* صرفه جویی تنها مختص آب شرب نیست، گفت: آب شرب ۷ درصد مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین آب کشاورزی که حدود ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده باید به سمت بهینه شدن حرکت کند.

*امسال ۷۶ میلیارد مترمکعب آب ورودی داشتیم اما نتوانستیم تمام این آب‌ها را در مخازن سدها ذخیره کنیم. بنابراین بخشی از این آب و سیلاب وارد تالاب‌هایی شد که سال‌ها بود خشک شده بودند اما بخش دیگری به دریاها رفتند.

* نصف چاه‌های غیرمجاز در مازندران، گیلان و آذربایجان غربی است که عمدتاً این چاه‌ها در کنار دریاها زده شده و ارتفاع آنها زیر ۲۰ متر است.

*چرا باید صنایع آب‌بر و خودروسازی در اصفهان و یا خراسان رضوی ایجاد شود، در حالی که در این استان‌ها کمبود آب داریم.

* درخواست‌هایی برای ما ارسال شده است که از دریای عمان به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان آب انتقال دهیم. هزینه‌ای که برای ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پیشنهاد شده عددی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.اگر صنایع هزینه‌های آن را متقبل شود ایرادی ندارد؛ چراکه دولت نمی‌تواند خرید تضمینی آب را انجام دهد.

*در حال حاضر ۱۰۰ سد در حال مطالعه و احداث داریم که هرچه به احداث سد اقدام شود، ظرفیت مخازن افزایش می‌یابد.

* معاهده‌ای میان ایران و افغانستان با عنوان معاهده هیرمند در سال ۵۱ منعقد شد که بر اساس آن قرار بود در سال‌های نرمال ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال رهاسازی صورت گیرد. اما هیچ گاه این عملیات انجام نگرفت.

* در سال‌های بعد از انقلاب ۲۰ جلسه در خصوص معاهده هیرمند انجام شد اما هر بار طرف افغانستانی اعدادی را در خصوص انتقال آب به ایران عنوان می‌کرد و طرف ایرانی نیز اعداد دیگری را در خصوص میزان آب رهاشده به سمت ایران عنوان می‌کرد. به هر صورت به این نتیجه رسیدیم که ابزارهای دقیق در مرز و رودخانه هیرمند نصب شود تا میزان آب خروجی و آب ورودی به ایران مشخص شود.

* معاون وزیر نیرو در امور آب و ‌آبفا در خصوص انتقال آب از خزر به سمنان گفت: رئیس‌جمهور دستور مطالعه این انتقال را داده و حتی اعتباری در بودجه برای مطالعه این موضوع اختصاص یافته است؛ بنابراین هنوز به نتیجه نهایی در این خصوص نرسیده‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شانجانی

      می بخشید.میشه بفرمایید‌ خریداران این چاه های ۳۰میلیارد تومانی چه کسانی هستند.؟

    • علی

      با این وضعیت چرا اینهمه آبنمای بیخودی در سطح شهرها براه انداختید و آبهای زیر زمینی را عمداً هدر می دهید؟ امثال اون دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس در غرب تهران و اینهمه آب که هر روز در جاهایی مثل پیاده راه میدان امام حسین تا شهدا در تهران و میدان سپاه و خیابان خواجه نصیر ول می کنید برای چیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج