۸۷۷۴۹۹
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

جزئیات واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: براساس مصوبه هیأت واگذاری، باقیمانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از طریق بورس واگذار می‌شود.

خبرگزاری فارس: رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه با بیان اینکه نسبت به واگذاری دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا مصمم هستیم، گفت: سهام دولت در این دو خودروساز به زودی واگذار می‌شود.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این زمینه با سید جعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت‌وگویی انجام داد که وی بیان داشت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که باید طبق آن باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود.

به گفته وی، باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است که این دو شرکت به زودی از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌‌شوند.

* تعیین زمان واگذاری سهام دولت در سه شرکت

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون واگذاری سهام دولت در سه شرکت مشخص شده که براین اساس سهام دولت در بیمه البرز به میزان ۱۷.۳۴درصد روز ۲۲ تیرماه در بورس واگذار می‌شود. همچنین سهام دولت در پالایشگاه شیراز ۲۴ تیرماه و در پالایشگاه لاوان ۲۵ تیرماه هر کدام به میزان ۲۰ درصد از طریق فرابورس عرضه می‌شود.

* عرضه ۱۷.۳۱ درصد سایپا و ۱۴ درصد سهام ایران خودرو

به گفته سبحانی، سهام دولت در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است و سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد است که به مرور از طریق بورس عرضه می‌شوند.

* واگذاری ۵۲ هزار میلیارد تومان تصدی دولتی

به گفته وی، مجموع قیمت پایه سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است که شامل شش پالایشگاه لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز که دولت در هر کدام ۲۰ درصد سهام دارد. همچنین باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، صادرات و تجارت هر کدام ۱۷ درصد و نیز باقیمانده سهام دولت در بیمه البرز به میزان ۱۷.۳۴ درصد، بیمه اتکایی امین ۱۱.۴۴درصد، پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس ۱۹ درصد، شرکت ملی مس ایران ۱۲درصد، فولاد مبارکه ۱۷.۲درصد، ایران خودرو ۱۴ درصد، سایپا ۱۷.۳۱درصد، کشت و صنعت و دامپروری پارس ۴۰درصد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران ۱۳ درصد است که سهام دولت در این ۱۸ بنگاه به مرور به قیمت پایه ۵۲ میلیارد تومان به صورت یکجا بلوکی و نقدی از طریق بورس و فرابورس عرضه می‌شود.

به گفته سبحانی نحوه واگذاری این شرکت‌های به صورت بلوکی، یکجا و نقدی است که آن هم طبق مصوبه هیأت واگذاری عمل می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه شرکت ورشکسته هم قابل واگذاری است؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمپین شرکت های خصولتی شبه نظامی سهامش را می خرند اوضاع از دولتی قبلش هم بدتر خواهد شد

    • بی نام

      دولت با آنکه سهامدار عمده این دو شرکت خودرو ساز نیست ولی تصمیمات مهم عزل و نصب ها توسط دولت انجام میشود و بعید است واگذاری به بخش خصوصی واقعی صورت گیرد زیان انباشته ساختگی نشان از آن دارد که دولت قصد بی ارزش کردن سهام شرکتها ی خودرو ساز را دارد مضاف اینکه احتمالا"دولت به این شرکت ها بدهی مالی خواهد داشت و می خواهد بطریقی این بدهی تهاتر شود مثل بدهی به بانک ها که حاصلش کاهش ارزش پول ملی شد

    • بدون نام

      پولش چی میشه؟

    • شه شه

      نمیدونم چرا بااین خبر یاد واگذاری دوباشگاه بزرگ پایتخت افتادم که از ده سال پیش استارت واگذاری شون کلید خورده و هنوز هم ادامه دارد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج