جاباما
۸۷۷۸۷۶
۳۹ نظر
۵۰۰۸
۳۹ نظر
۵۰۰۸
پ

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

اختلاف نظر کارشناسی میان رئیس جمهور و معاون اولش به شایعه استعفای جهانگیری از دولت تبدیل شد، در حالی که جهانگیری روز گذشته در جلسه هیات دولت شرکت کرد و با شایعات پایان داد.

برترین‌ها: اختلاف نظر کارشناسی میان رئیس جمهور و معاون اولش به شایعه استعفای جهانگیری از دولت تبدیل شد، در حالی که جهانگیری روز گذشته در جلسه هیات دولت شرکت کرد و با شایعات پایان داد.

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

روز گذشته سایت انتخاب نزدیک به طیفی از اصلاح طلبان در گزارشی اختصاصی از درگیری لفظی میان آقای حسن روحانی، رییس جمهوری و اسحاق جهانگیری، معاون اول در جلسه شورای عالی اقتصادی (روز شنبه اول تیرماه) خبر داد. درگیری که به نظر می‌رسد، مشخصا درباره اختلاف نظر درباره ساختار بودجه‌ریزی در کشور و سهم هر دستگاه دولتی از بودجه بوده است.

سایت انتخاب در گزارش خود آورده بود: « در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند».

هر چند خبر انتخاب، از سوی پالیزدار، مشاور معاون اول رییس جمهوری تکذیب شد، اما با نظر دقیق به اظهارات روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌توان به وجود برخی اختلافات در دولت پی‌برد.

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

در همین رابطه روزنامه ایران ، ارگان مطبوعاتی دولت در گزارشی با عنوان «به اتفاق جهان می‏توان گرفت» ضمن اشاره به خبر قهر روحانی و جهانگیری از پایگاه خبری انتخاب به شدت انتقاد کرد و نوشت:

* اصرار به جدایی جهانگیری از دولت معلوم نیست کدام منفعت ملی را دنبال می‌کند. پایگاه خبری که روز گذشته از قهر معاون اول رئیس جمهوری خبر داده بود پیش از این هم داستان سرایی مشابهی را در تیرماه سال گذشته مطرح کرده بود.

* این سایت خبری که پیش از این اختلاف نظرهای ادعایی بین اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان در دولت به رهبری محمود واعظی و اسحاق جهانگیری را دستمایه تحلیل‌ها و خبررسانی‌های خود کرده بود دیروز هم تلاش کرد با نسبت دادن سخنانی به روحانی علیه اصلاح‌طلبان همین نقطه قوت کابینه را به چالش بکشد تا شاید خوراکی برای حملات این دو طیف علیه همدیگر بسازد.

* منتشر‌کنندگان چنین خبرهایی بعید است به طبیعی بودن تفاوت دیدگاه بین اعضای دولت واقف نباشند اما گویا اهداف پشت پرده دیگری را دنبال می‌کنند و مصالح خود را در گل آلود کردن فضا می‌دانند. اما منتشر‌کنندگان خبر موج ساز «جر و بحث تند روحانی با جهانگیری و قهر معاون اول» زمان بدی را برای انتشار این خبر انتخاب کردند!

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

روزنامه کارگزان نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی با انتشار تصویر تمام قد از روحانی و جهانگیری در صفحه نخست خود نوشت:

* اصل خبر اختلاف روحانی و جهانگیری از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با موضوع اصلاح قیمت سوخت آغاز شد. در حالی که حاضران در جلسه از مجلس و دولت مدافع آزادسازی قیمت سوخت بودند، گروهی از دولتی ها از دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی در کنار قیمت واقعی آن دفاع کردند که به نظر می رسد رئیس سازمان برنامه و بودجه از جمله ایشان بود.

* ظاهرا دیدگاه رئیس جمهور به نظر نوبخت نزدیک تر بوده و روحانی با طرح جهانگیری (هر شهروند ایرانی - یک سهمیه بنزین) مخالف بوده است.

* از نظر روحانی طرح جهانگیری موجب تزریق و تشدید گرانی در جامعه شده و تکرار تجربه تلخ پرداخت مستقیم یارانه ها و عوارض تورمی آن خواهد بود.

* اما اختلاف رئیس جمهور با جهانگیری تنها یک اختلاف کارشناسی بوده است که از سوی محافل سیاسی به اختلاف سیاسی تعبیر شده است.

* محافل نزدیک به معاون اول رئیس جمهور می گویند، جهانگیری در کوتاه مدت با طرح سازمان برنامه و بودجه (آزادسازی قیمت سوخت) موافق است، اما در دراز مدت از طرحی که دارای پشتوانه در برخی نهادهای دولتی و مدنی مانند اتاق بازرگانی است دفاع می کند.

* به همین علت اسحاق جهانگیری ترجیح داد که در جلسه روز شنبه وارد گفتگو و بحث با رئیس جمهور نشود و پس از اتمام جلسه و بازگشت به دفتر خود و انجام برنامه های روزانه اداری سعی کرد نظر کارشناسی خود را در یک فرصت بهتر و موثترتر ارائه کند.

سخنگوی دولت هم ادعاهای مطرح شده مبنی بر قهر جهانگیری را به شدت تکذیب کرد و البته توضیح داد که اختلاف دیدگاهی طبیعی بین رئیس جمهوری و معاون اول درباره ساختار بودجه مطرح شده و تعمیم سیاسی دادن به این اختلاف دیدگاه کاری غیراخلاقی است.

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

« علی ربیعی » با اشاره به حضور جهانگیری در جلسه دیروز هیأت دولت توضیح داد: به هیچ وجه عنوان قهر ایشان یا خدای ناکرده از این دست چیزها که در‌ شأن ایشان و مقامی در سطح ایشان نیست، صحت ندارد. به‌گفته وی در جلسات سطح بالای کشور، نظرات مختلف با آزادی و صراحت بیان می‌شود و در مجلس هم در بحثی مانند ساختار بودجه ممکن است ۵ نوع نظر متفاوت وجود داشته باشد یا گروه‌های مختلف سیاسی ممکن است روی موضوعات حساس اختلاف نظر داشته باشند.

جدایی اسحاق از حسن؛ قهر، اختلاف یا هیچی؟

متنی که حسام‌الدین آشنا ، مشاور رئیس جمهوری در «توئیتر» منتشر کرد نیز مؤید سخنان ربیعی است.

او نوشت: «جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند.» اما این بحث‌ها هرچه باشد، نمی‌تواند تأیید‌کننده ادعایی باشد که یکی از سایت‌های خبری منتشر کرد.

بحث اصلاح ساختار بودجه با زندگی روزمره مردم، چگونگی حمایت از مردم و عدم فشار به مردم مرتبط است و در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، ممکن است این دیدگاه‌ها باهم متناقض باشد اما چیزی که از دل این دیدگاه‌های متفاوت بیرون می‌آید، مصلحت و منفعت مردم است. نباید اختلاف در مورد دیدگاه یک سیاست درباره ساختار یک بودجه را به اختلاف سیاسی تعمیم داد و این کار غیراخلاقی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای جهانگیری شما غلط میکنی قهر کنی زمانی باید بفکر قهر میوفتادی که داشتی تو مناظرات از اقای روحانی دفاع میکردی و باید بمونی و این اوضاع اسف بار مملکت رو درست کنی و تقاصتو پس بدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        آره منتظر بنشین تا اوضاع اسفبارت را برات درست کنه

      • افشین

        عالی

      • بدون نام

        اینا اگه بلدبودن چیزیو درست کنن خوب وضعمون این نبودکه

      • مهدی

        مودبترنمیشه حرف بزنی .. چرا همه غلط میکنی غلط میکنی راه انداختن .. ادبم خب چیزیه

    • بدون نام

      بزار این پرادعا و بیسواد گم شه شاید فرجی شد با اون دماغش....

      پاسخ ها

      • ali

        کجا بره بهتر از این مقام . دسترسی به همه جا . برادر هم داره .با روحانی دروغگویی رو تو انتخابات از حد گذروندن

    • مجيد

      کم تو اين دولت گند زده ..

      پاسخ ها

      • شانجانی

        لطفا یک فیلم سینمایی هم به این نام ساخته شود.جدایی.حسن از اسحاق ..و یا جدایی اسحاق از حسن به نطرم این فیلم تماشاگران زیادی خواهد داشت ‌و همچنین فروش بیشتری.

      • شانجانی

        لطفا یک فیلم سینمایی هم به این نام ساخته شود.جدایی.حسن از اسحاق ..و یا جدایی اسحاق از حسن به نطرم این فیلم تماشاگران زیادی خواهد داشت ‌و همچنین فروش بیشتری.

      • بدون نام

        این سیا بازیا برا ۱۴۰۰ زوده

    • جعفر

      آقای روحانی حق دارندکه به جهانگیری واصلاحطلبان
      بتازد.چون تکیه برصندلی رئیس جمهوری باحمایت این محقق شدوگرنه شاید درخواب سودای ریاست جمهوری می دید.

    • بدون نام

      دم ترامپ گرم اگه میزد به ما ما از دسته دسته بازی های شما خلاص میشدیم

    • بدون نام

      دو تا دوست هم ممکنه از این شوخیها بکنن بقول مادر شوهرم میگه برادر ها دعوا کنند ابلهان باور کنند

    • بدون نام

      پس اونایی که خبر را از سایت برداشتند گفتند شایعه بود و..مردم را بچه فرض کردند و به نوعی سر کار گذاشتند! خیلی کار بدی هست تحریف اخبار و سیاسی کاری کردن!! حداقل مردم کوچکترین اعتنایی به اخبار داخلی نمی کنند!

    • واقع نگر

      فقط یک احمق ابله باور میکنه که جهانگیری با روحانی اختلاف نظر داشته یا قهر کرده همه ی این مطالب به طرز ساده لوحانه ای سرکاری و دروغه برای اینکه جهانگیری بعد از روحانی رئیس جمهور بشه و مثل روحانی هشت سال گند بزنه به کل زندگی مردم اما دوره ی این حقه بازی های رسانه ای به سر اومده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بانظراین بزرگوار بسیار موافقم حرف دل مردم را زدی دم شما گرم.

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        پس کی بیاد خوبه جلیلی بیاد یاقالیباف،آن پیرمرده که داشت میمرد کی بوداسمش یادم رفته.یا احمدی برگرده بهتره .

      • افشین

        دقیقا ... احسنت ..

      • بدون نام

        کاربر ۱۰:۴۸ مجبور نیستیم رای بدیم داداش.وقتی یکی از یکی بدترن

      • واقع نگر

        خطاب به بدون نام 10:48
        اگه نظر منو بخوای بدون من نه طرفدار قالیبافم نه اون پیرمرده نه احمدی نه جهانگیری
        هر کی بیاد فقط بار خودشو میبنده هیشکی به فکر مردم نیست هیشکی

    • رضا

      آقای جهانگیری گند زدی به زندگی مردم حالا از آب گل آلود میخوای ماهی بگیری نه مردم دیگه گول رکب تو رو نمیخورن.فکر نکن که هشت سال دیگه ریس جمهور کشور شی

    • بدون نام

      از،دولت بیرونش،کن

    • بدون نام

      کپی برداری بهپاد آمریکایی از روی دماغ اسحاق کار دست حسن داده.

    • بدون نام

      سیاه بازیه ولی ما ذغال فروشیم

    • افشین

      اینا همش فیلمه که دو طرف سر مردم در میارند ، این یارو جهانگیری میخواد بگه من مخالف برنامه ها و طرحهای روحانی هستم و به مردم القا کنه اگه من باشم همه چیزو درست میکنم ، بعد هم واسه انتخابت ثبت نام کنه و ...

    • بدون نام

      خوب به ریش این ملت میخندین ...

    • بدون نام

      قهرکنی مردمراحت میشن ازدست دوروقات کا درمنازره مگفتی حالاهم دروغ میگه

    • بدون نام

      جهانگیری بره دیگه کار گیرش میاد اصلا کسی میبرش دستشو به کاری بند کنه ....

    • بدون نام

      جهانگیری اصلاحطلب ، باید امروز پاسخگوی وعده های پوچ انتخاباتیش به مردم باشد نه منتقد روحانی !؟!!؟!؟؟!؟؟!؟؟؟!!؟؟؟؟

    • 000

      .یعنی باز مردم به شما ها رای میدن بابا ای والله ..

    • علی رکابب

      بابا یه سفره براتون پههههههههن شده با هم بخورید این که دعوا ادا و اطفارنداره

    • رکسانا

      خب قهر و آشتی کردن اینا به چه درد مردم میخوره یه فکری برای گرانی سرسام آور بکنید چرا ملت رو بحال خودشون رها کردید

    • بدون نام

      بزرگان کشور؟!

    • بدون نام

      آقا تیتر و که دیدم اول نفهمیدم چی میگه حسن کیه اسحاق کیه بعد که زدم تصویر باز شد کلی خندیدم آخه این چه تیتریه انگار بچه محلاشونن:)))))

    • علی رجبی

      برای پرش اول باید عقب نشینی کرد.
      این آقا در گام اول از دولت جدا میشه در گام دوم نسبت به عملکرد دولت منتقد میشه ودر گام سوم با استفاده از حافظه تاریخی ضعیف ابن ملت بدبخت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندید میشه.
      مردم عزیز یادتون باشه چون شما اگه یادتون بره ما یادمون هست.

    • م.م

      باید این آقا یون هر چه زودتر کنار بروند و فقط دکتر احمدی نژاد میتواند مملکت را درست کند تمام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج