جاباما
۸۷۹۳۶۶
۱۲ نظر
۵۰۱۴
۱۲ نظر
۵۰۱۴
پ

ایران امروز از سقف تولید اورانیوم عبور می‌کند؟

بهروز کمالوندی،سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۷ خرداد در مجتمع آب سنگین اراک اعلام کرد که ایران ۶ تیرماه از سقف تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در برجام عبور خواهد کرد. امروز (جمعه ۷ تیر) اما در وین نمایندگان دولت‌های باقی مانده در برجام نشست کمیسیون مشترک این توافق را برگزار می‌کنند. به همین خاطر همه چشم‌ها حالا به وین دوخته شده است.

خبرآنلاین: بهروز کمالوندی،سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۷ خرداد در مجتمع آب سنگین اراک اعلام کرد که ایران ۶ تیرماه از سقف تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در برجام عبور خواهد کرد. امروز (جمعه ۷ تیر) اما در وین نمایندگان دولت‌های باقی مانده در برجام نشست کمیسیون مشترک این توافق را برگزار می‌کنند. به همین خاطر همه چشم‌ها حالا به وین دوخته شده است.

به همین خاطر رویترز این گمانه‌زنی را مطرح کرده که ایران عبور از سقف تولید اورانیوم غنی‌شده بر اساس برجام را به بررسی نتیجه این نشست موکول کرده است.

رویترز به نقل از دیپلمات ها گزارش داده که اورانیوم غنی شده ایران هنوز به سقف تعیین شده در برجام نرسیده، ولی بر اساس جدیدترین داده های بازرسان سازمان ملل، تهران روز جمعه می‌تواند از این سقف عبور کند.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که ایران روزانه یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کند و بر همین اساس ایران می تواند جمعه و اندکی پس از جلسه با دیگر امضاکنندگان برجام در وین، به این سقف تولید دست یابد.

دفتر روابط خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده که در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام «تمام راه‌ها و ابزارها برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن علیه تهران» با حضور نمایندگان فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و چین بررسی خواهد شد.

چهارشنبه (۵ تیر) آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرده که ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درصد خلوص پائین در اختیار دارد که کمتر از سقف ۲۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم تعیین شده در توافق هسته ای است.از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت هسته ای ایران را مطابق برجام دانست و گفت: ایران در بازرسی تاسیسات هسته ای همکاری مناسبی با بازرسان آژانس داشته است.

بر اساس برجام ایران متعهد شده بود صرفا تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷ درصد در داخل کشور نگه دارد و مازاد آن را از ایران خارج کند. این رقم معادل ۲۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم اورانیوم تخمین زده می‌شود. ایران اعلام کرده در صورتی طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود باقی نمانند ایران پس از مهلت ۶۰ روز داده شده به آنها دیگر خود را ملزم به متعهد ماندن در برجام نمی‌بیند.

یوکیا آمانو، در گزارشی که به نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه شد، با اشاره به سوابق برجام و گزارش های پیشین، آورده است: در هشتم ماه می، ایران بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است بر اساس حق مندرج در ماده‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سازمان انرژی اتمی دستور داده تا بخشی از محدودیت های برجام را متوقف کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گوی اخیر خود با امانوئل مکرون،رئیس جمهوری فرانسه هم تاکید کرده که اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند شود، بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

به همین خاطر است که نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین اهمیت جدی پیدا کرده است. هلگا اشمید هم در توئینی بر این ماجرا تاکید داشته است. دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: در وین هستیم برای جلسات پیش از کمیسیون مشترک برجام که هنوز کانال تعیین کننده ای برای بحث و نظارت بر اجرای توافق هسته ای ایران است.

روزنامه گاردین گزارش داده انتظار می‌رود اروپا در نشست امروز پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد. بر اساس این گزارش اروپایی‌ها قرار است اجرایی شدن خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل مراودات تجاری ایران و اروپا را اعلام کنند تا تهران را از انجام اقدامی که برجام را از بین می‌برد، منصرف کنند.

ایران از کشو طرف‌های باقی مانده در توافق هسته ای خواسته تا ظرف دوماه (هجدم تیرماه) زمینه صدور نفت خام ایران و مبادلات بانکی آن را فراهم کنند که در این صورت ایران مجددا محدودیت های توافق هسته ای را به اجرا خواهد گذاشت وگرنه در مرحله بعد، میزان خلوص غنی سازی اورانیوم را هم افزایش می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      به سلامتی و میمنت.

    • بدون نام

      جالبه توبرجام روحانی هرچیزی که قبلا داشتیم واستفاده میکردیم الان جرم چه تعهدی روحانی ظریف دادهمه جورمحکوم میکنن ازهسته ای تاموشک وبودن تومنطقه اینهابه خاطرمنفعت شخصی ورای اوردن مملکت انداختن توباتلاق علی برکت اله

    • ساناز

      دولت روحانی هیچ غلطی نمی تواندبکندااحمدی نژادواحمدی نژادهارومیخواهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون احمدی نژاد بیچارمون کرد خدا ریشش بسوزدنه

    • مصطفی

      اروپا بازم وعده میده ایران قبول میکنه بازم سرش کلاه میره ، اینستکس اگر هم عملی بشه دقیقا همون نفت برابر غذا که در عراق صدام اجرا شد هستش ، فقط غذا و دارو در قبال فروش جزئی نفت و دونستن تمام اطلاعت نفتی و بانکی ایران !!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر در مقابل کشورهای قدرتمند آقای روحانی هم بداند که میتواند مقاومت کند هیچگاه تسلیم نمیشود ولی با این تفاوت که کشورهای قدرتمندان جهان به پیامهای احمدی نژاد بعید نیست که پاسخ مثبت ندهند زیرا از اولتیماتوم او میترسند

    • بدون نام

      بدبخت مردم ایران

    • ایرانی نژاد

      چه فایده است وقتی دولت از ملت جداست .وهیچ خدمتی برای مردم نکرده فقط دروغ و بدبختی..مردم دیگر به فکر یورانیوم ومشتقات دیگز نیستند.دولت فکر فقط منافع خودش.کاش جنگ میشد تاببینیم این انواع دروغهای این دولت اشکار شود.

    • بابک

      به قبرستان

    • بدون نام

      عربستان جاهل امروز در نشست گروه ۲۰ جلوی صف ایستاده و در مقابل دنیا عرض اندام میکنه و در واقع جای ما رو در این نشست گرفته اونوقت مملکت داران ما به خاطر هیچ هر روز کشور رو در باطلاق فرو میبرن و بزرگترین افتخارشون هم موشک و چند تا وسایل جنگی که مطمئنا ۵۰ درصد بومی هستند و بقیه ابزار رو وارد کردن . ای کاش میدونستیم این غنی سازی واقعا برای چی هست چون با هیچکدام از خواسته های ملت نمیخونه . ملت ما نیاز داره عقل مسئولینش غنی بشه نه اورانیومش

    • خوش بین

      یه کمی به فکر خورد و خوراک مردم بدبخت ام باشید

    • خودم

      مواظب باشید به زمین گرم نخورید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج