۸۸۱۳۴۰
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

فرهنگ و هنر کُردی بخشی از ذخایر بشریت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر مردم کرد در طول هزاران سال، بخشی از ذخایر بشریت است، زبان کردی با هزاران سال تاریخ خودش به عنوان یک زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از اشارات و گنجینه هاست‌.

ایسنا: سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ امروز ۱۲ تیرماه در مراسم اختتامیه کنگره مشاهیر کرد، که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز به مناسبت یک اتفاق خوب که از خیلی وقت پیش منتظرش بودیم و امروز متولد شد، در کردستان و سنندج حضور دارم.

وی افزود: کنگره مشاهیر کرد فقط به گذشتگان نپرداخته است چرا که از زندگان هم کم گنجینه‌ای نداریم، شما مردم خوب نشان دادید که تنها به گذشتگانتان فکر نمی‌کنید و امروز هم کم افتخار در سراسر ایران و جهان ندارید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شادمانی یک ایرانی که در طول هزاران سال مردم عزیز و فرهنگ پرور کرد را در قلب تپنده خویش دیده است امری خرسند است. ایران با مردم کرد زاده شده است و دو واژه همزاد هستند، نه از شروع تاریخ بلکه از دوره اساطیری و قبل از ماقبل تاریخ مردم کرد و اقوام ایرانی در کنار هم بوده اند و پابه پای هم با خنده‌های هم خندیده ایم و با گریه‌های هم گریسته ایم.

فرهنگ و هنر کُردی بخشی از ذخایر بشریت است

صالی بیان کرد: فرهنگ و هنر این مردم در طول این هزاران سال بخشی از ذخایر بشریت است، زبان کردی با هزاران سال تاریخ خودش به عنوان یک زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از اشارات و گنجینه هاست‌.

وی افزود: ادبیات کردی، شعر، قصه و آنچه که به حوزه ادبیات مربوط می‌شود هزاران سال فراز و نشیب این قوم و مردم است و هنرهای آوایی این سرزمین ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز کنگره مشاهیر کرد فرصتی است برای اینکه این داشته‌های پربار را ببینیم و به آن افتخار کنیم و به نسل‌های آینده نشان دهیم که قومی چنین پر افتخار در سیر خود حرکت کرده و همچنان در حرکت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این برهه زمانی که بیش از هر زمانی نیاز داریم که بر دوبال همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حرکت کنیم؛ دشمنان ایران و اقوام ایرانی گاهی یک بال را می‌شکنند تا ایران با دو بال پرواز نکند، ایران در هزاران سال حرکت ماندگاریش نشان می‌دهد که همواره با دو بال حرکت کرده است و وقتی سر افراز بوده که این دو بال با هم پرواز کرده اند.

صالحی، افزود: پهنه جغرافیایی ایران اسلامی چهار اقلیم بوده و تنوع قومیتی اش بی‌نظیر است و همین امر ایران را حفظ کرده است.

وی بیان کرد: همبستگی ملی، باورها و ارزش‌های مشترک، عقاید و نمادهای مشترک در هر ایرانی وجود دارد و همین طور هر ایرانی به فردوسی و حافظ می‌بالد و لیست بلند بالایی که همبستگی ملی ما را در طول هزاران سال پدید آورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دشمنان ایران خیلی کوشیده اند که در این همبستگی ملی و بال پرواز ایران خلل ایجاد کنند اما هیچگاه موفق نبوده اند. بال دیگر کشور ایران زمین تنوع فرهنگی است.

وی بیان کرد: تنوع فرهنگی در ایران زمین به ایران عزیز کمک می‌کند و هرچه توانمندی‌ها بیشتر تقویت شود، تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود.

وی عنوان کرد: جامعه ایرانی جامعه ایست که اقوام و مذاهب اش در کنار یکدیگر به تعامل و مشارکت بپردازند. همه فرزند ایران اند، در این خاک زیسته اند و در رنج تاریخ این مرز و بوم در کنار هم بوده اند.

وزیر ارشاد عنوان کرد: در جای جای خاک ایران زمین از جمله کردستان عزیز، مردم برای ایران جان داده اند و مقاومت کرده اند تا یک وجب خاک ایران اسیر بیگانگان نشود.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی به وجود آمده که گرچه کافی نیست اما می‌تواند امیدهایی در دل مردم پدید آورده است از جمله ایجاد رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان، راه اندازی پژوهشکده کردستان شناسی بوده و برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ و میراث مردم کرد که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات زیرساختی و رویدادهای فرهنگی خوبی در استان آغاز شده است، عنوان کرد: تالار مرکزی سنندج در یکسال اخیر شتاب خوبی را داشته است که امیدواریم بتوانیم در زمان باقیمانده آن را به افتتاح برسانیم و اینگونه اتفاقات فرهنگی را در آنجا برگزار کنیم.

صالحی افزود: شرمنده هستم که این مکان برای برگزاری این برنامه مناسب نیست و افرادی بسیاری روی پا ایستاده اند هرچند کردها همیشه ایستاده تاریخ بوده‌اند.

وی اعلام کرد: امسال هشت پلاتو در استان کردستان به بهره برداری می‌رسد.

وزیر فرهنگ و هنر ادامه داد: همچنین برای راه اندازی خیابان و گذرهایی فرهنگ و هنر نیز در سنندج پیشنهادهایی ارائه شده است که با حمایت‌هایی که اتفاق می‌افتد امیدواریم این مسئله هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: ایده خوبی در فضای شهرهای ایران برای ایجاد خیابان فرهنگ و هنر شکل گرفته است و این امکان پدید خواهد آمد که هر شهری یک خیابان داشته باشد تا هنرمندان در آن خیابان زیست فرهنگی و هنری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایده‌های دیگری نیز در حوزه زیرساختی در جریان است، ادامه داد: همچنین رویدادهای فرهنگی و هنری خوبی در حال انجام است که با پیگیری‌های مرکز آینده روشن‌تری را می‌شود دنبال کرد. جشنواره‌های فیلم کردی، رسانه‌های کردی، لباس کردی، موسیقی کردی و … امسال و سال‌های بعد در جریان است. از جمله اهداف این جشنواره‌ها احیای میراث و فرهنگ و هنر کردی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: یک عزم ملی برای پروژه تالار مرکزی سنندج وجود دارد تا سریع‌تر به مرحله پایانی برسد.

سیدعباس صالحی که برای شرکت در آئین اختتامیه کنگره بین المللی مشاهیر کرد به شهر سنندج سفر کرده است، امروز بعدازظهر در بازدید از روند احداث پروژه تالار مرکزی سنندج اظهار کرد: سال ۹۷ با حمایت‌های استاندار کردستان و مرکز، سال خوبی برای پروژه تالار مرکزی سنندج بود و ابن پروژه شتاب خوبی گرفت.

وی افزود: شرایط کشور از لحاظ منابع اعتباری و پروژه‌های عمرانی به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها شرایط سخت‌تر شده است اما پروژه تالار مرکزی سنندج از پروژه‌های قابل توجه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چون استان کردستان پایگاه فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: این تالار می‌تواند بسیار می‌تواند به جهش برنامه‌ها و فرصت سازی برای اهالی فرهنگ و هنر استان و منطقه و حتی فضای ملی ما کمک کند.

صالحی عنوان کرد: یک عزم ملی برای این تالار وجود دارد که سریع‌تر به مرحله پایانی برسد و استاندار هم پیگیری بسیار خوبی را برای تسریع این پروژه داشتند و ما هم تمام همت خود را بکار برده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده اتفاقات خوبی برای تأمین اعتبار این پروژه بیفتد و در فرصت زمانی نزدیک به زمان مشخص شده این تالار به نتیجه برسد. مهندسان به خوبی فعالیت می‌کنند و امیدواریم دوستان ما هم همت خود را مضاعف کنند و ما هم در مرکز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

استاندار کردستان هم در ادامه خطاب به عوامل اجرایی پروژه گفت: سه ماه فصل کاری برای پروژه‌های عمرانی هست که باید در این سه ماه همت خود را مضاعف کنید.

علی فوضی، سرپرست ناظر پروژه هم اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه تا سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد بوده اما در سال گذشته حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشت و اکنون حدود ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۳۰ نفر در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.

کنگره بین المللی مشاهیر کرد با هدف تجلیل از ۳۰ نفر نام آور و مشاهیر کرد روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در شهر سنندج برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه کنگره مشاهیر کرد امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد. این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان‌های داخلی و خارجی و حضور پر شور مردم کردستان برگزار شد. کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد برای اولین بار، طی دور روز و با هدف تجلیل و شناساندن مفاخر کرد در سراسر دنیا برگزار شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اری چنین است برادر

    • بدون نام

      درست گفته,با اینکه کرد نیستم ولی رقص و موسیقیه بی نظیری دارند

    • بدون نام

      چو کردستان نباشد تن‌من مباد
      کردستان کرمانشاه قلب ماست،کردهاهمیشه درتاریخ شجاع دلیر توانا پرقدرت نخبه‌ بودن درود بر کردها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج