جاباما
۸۸۱۷۲۹
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

مجسمه سرِ فرعون ۴میلیون پوند فروخته شد

مجسمه سر توت‌عنخ‌آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان برغم مخالت های قاهره روز پنجشنبه در حراجی لندن ، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار پوند فروخته شد.

خبرگزاری ایرنا: مجسمه سر توت‌عنخ‌آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان برغم مخالت های قاهره روز پنجشنبه در حراجی لندن ، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار پوند فروخته شد.

مقامات مصر پیشتر با فروش و به حراج گذاشتن این مجسمه مخالفت کرده و خواستار تحقیق در باره نحوه خروج آن از کشورشان شده بودند.

این مجسمه قهوه ای رنگ از سنگ کوارتز ساخته شده، ۲۸.۵ سانتی متر ارتقاع دارد و قدمت آن به سه هزار سال پیش باز می گردد.

مجسمه سرِ فرعون ۴میلیون پوند فروخته شد

مسئولان حراج کریستی در لندن نام خریدار این شیئ باستانی را اعلام نکردند.

این اثر در واقع متعلق به دوره امارنه است؛ دوره ای که بخشی از تاریخ مصر باستان است و در آن آمنهوتپ چهارم کسی که نام خود را به آخناتون تغییر داد و بانی نخستین حرکت سیاسی «یکتاپرستانه» یا «تک ایزدی» در مصر باستان شد به فرمانروایی رسید.

توت‌عنخ‌آمون در همین دوره و در سن ۹ سالگی فرعون مصر شد و چهره کودکانه وی در مجسمه به خوبی نمایان است. فرعون ۹ ساله در این مجسمه لب هایی گوشتی، چشمانی بادامی و گونه هایی درشت دارد.

اعلام به حراج گذاشتن این اثر در حراجی لندن پیشتر موجب خشم مردم و اعتراض مقام های دولتی در مصر شده بود. معترضان خواستار لغو برنامه فروش مجسمه در لندن شده بودند که به این خواسته توجهی نشد.

مجسمه سرِ فرعون ۴میلیون پوند فروخته شد

دهها تن از اتباع مصری ساکن لندن پنجشنبه شب با در دست داشتن پرچم کشورشان در مجاورت سالن برگزاری حراجی کریستی دست به تظاهرات زدند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «تاریخ مصر فروشی نیست» و «قاچاق آثار باستانی را متوقف کنید.»

یک مقام بلند پایه مصر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن مخالفت با اقدام برگزار کنندگان حراج لندن در فروش بخشی از آثار باستانی مصر از جمله مجسمه نیم تنه توت‌عنخ‌آمون از آنها خواست به اسناد و مدارکی ثابت کنند که این اثر به طور قانونی از مصر خارج شده است.

مسئولان حراج کریستی نیز اعلام کرده اند که مقامات مصر پیشتر از در معرض دید عموم قرار گرفتن این مجسمه آگاه بوده اند و اعتراض فعلی آنها بی مورد است. به گفته برگزار کنندگان حراجی لندن پیشتر تحقیقات معتبری در باره مجوزهای قانونی و مبدا این اثر صورت گرفته و کریستی هیچگاه اقدام به فروش اشیائی با ماهیت جعلی و یا غیر قانونی نمی کند.

برگزار کنندگان حراج کریستی همچنین فهرستی از مالکان قبلی مجسمه توت‌عنخ‌آمون در پنجاه سال گذشته را منتشر کرده اند.

زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر به خبرگزاری فرانسه گفته است که مجسمه یاد شده در سال ۱۹۷۰ همزمان با ربوده شدن بسیاری از دیگر آثار مشابه باستانی به صورت غیر قانونی از مصر خارج شده است.

دولت مصر تلاش دارد آثار به سرقت رفته از این کشور را به هر نحو ممکن بازگرداند و از سال ۱۹۸۳ با تصویب قانونی خروج این آثار از کشور را ممنوع اعلام کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ان گليس خبيث دزد غارتگر

    • بدون نام

      کلا لنگلیسیها لاشخور ترین آدمهای روی زمین هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج