۸۸۲۰۸۱
۲۱ نظر
۵۰۰۱
۲۱ نظر
۵۰۰۱
پ

روز دوشنبه نان گران می‌شود یا نه؟

افزایش بیش از ۶۳ درصدی قیمت خوراکی‌ها طی یک سال گذشته به کنار، حالا گرانی بدون منطق قیمت نان دغدغه جدید معیشت بسیاری از دهک‌های درآمدی جامعه، به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، شده است. اوضاع چندان مشخص نیست؛ نانوایان گله می‌کنند که چرا از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان تغییر نکرده و آنها مجبورند بدون صرفه اقتصادی نان بپزند، مردم اما دادشان از بیداد گرانی نان درآمده است.

اعتمادآنلاین: افزایش بیش از ۶۳ درصدی قیمت خوراکی‌ها طی یک سال گذشته به کنار، حالا گرانی بدون منطق قیمت نان دغدغه جدید معیشت بسیاری از دهک‌های درآمدی جامعه به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، شده است. اوضاع چندان مشخص نیست؛ نانوایان گله می‌کنند که چرا از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان تغییر نکرده و آنها مجبورند بدون صرفه اقتصادی نان بپزند، مردم اما دادشان از بیداد گرانی نان درآمده است.

به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های دستمزد، اجاره مغازه و آب و برق از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت نان در کشور است. این روند افزایشی قیمت در کلانشهرها بیشتر دیده می‌شود.

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده است، فعالان این صنف با اشاره به نرخ تورم، می‌گویند: «اگر قیمت‌گذاری نان بر اساس نرخ تورم صورت می‌گرفت، اکنون قیمت‌ها واقعی بود و نانوایی‌ها در معرض تعطیلی نبودند.»

اگرچه این دلایل تنها از زبان نانوایان شنیده می‌شود اما مسئولان در این‌باره نظر دیگری دارند. طی روزهای گذشته بارها اعلام شده است که اگر نان در یک نانوایی گران‌تر از قیمت مصوب فروخته شود، تخلف صورت گرفته و حتماً برخورد خواهد شد.

بیژن مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان، گفته است: «به تازگی جلسه نهایی برای اصلاح قیمت نان دولتی برگزار شد و قرار است سازمان حمایت با بررسی دقیق‌تر و قیمت‌های پیشنهادی از سوی اتحادیه و سایر منابع، قیمت نهایی این کالای اساسی مردم را هفته آینده مشخص کند. قیمت‌های متعددی برای نان پیشنهاد شده است، اما معلوم نیست دولت با کدام نرخ موافقت خواهد کرد.»

همچنین گفته می‌شود نانوایی‌های دولتی هم منتظر تایید و ابلاغ دولت برای قیمت‌های جدید نان هستند. افزایش قیمت نان در تمام بخش‌ها از جمله کمیته نان، ستاد تنظیم بازار، کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر دستگاه‌ها بررسی شده، اما همچنان در پیچ‌وخم مخالفت‌ها و موافقت‌ها قرار دارد.

در حال حاضر قیمت نان لواش در تهران ۲۱۰ تومان، تافتون سنتی ۴۰۰ تومان، تافتون گردون ۲۱۰ تومان، سنگک ۸۰۰ تومان و بربری ۶۵۰ تومان است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معدود نانوایی‌هایی این قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. آنها با ریختن کمی کنجد قیمت‌ها را به قول خودشان «رُند» می‌کنند؛ به‌ عنوان مثال سنگک دولتی هزار تومان و بربری هم هزار تومان است.

در این بلبشوی بازار کالاهای اساسی، بسیاری از نانوایی‌ها خود را ملزم نمی‌دانند تا نتایج جلسات قیمت‌گذاری برای نان اعلام شود و خودشان قیمت را تعیین کرده‌اند. در برخی از نانوایی‌ها سنگک ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان بیش از نرخ مصوب به دست مشتریان می‌رسد. استدلال نانوایان این است که آرد را آزاد و گران می‌خرند، همه همین دلیل را می‌آورند، اما نه مسئولان از این بهانه‌تراشی قانع می‌شوند، نه مردم.

مسئولان وزارت صنعت می‌گویند ۸۰ درصد نانوایی‌های کشور آرد را بر پایه گندم ۶۶۵ تومانی و ۲۰ درصد نانوایی‌ها- که با نام آزادپز فعالیت می‌کنند- آرد را بر پایه گندم ۹۰۰ تومانی تحویل می‌گیرند و توجیه‌شان برای گران‌فروشی قابل قبول نیست.

سال ۱۳۹۳ نرخ ۹۰۰ تومان برای گندم نانوایی‌ها با نرخ آزاد آن برابری داشت از این رو عنوان آزادپز به این دسته از نانوایی‌ها اطلاق شد، اما امروز دولت با هدف حمایت از گندمکاران، گندم را به نرخ تضمینی ۱۷۰۰ تومان خریداری می‌کند، در نتیجه نرخ ۹۰۰ تومانی گندم برای برخی نانوایی‌ها نیز مشمول یارانه است.

این اظهارنظرها در حالی شنیده می‌شود که اخیراً بررسی‌های میدانی از وضعیت افزایش نرخ غیرقانونی نان در برخی نانوایی‌ها نشان داده موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری نانوایی نیز در نرخ عرضه نان- به‌ویژه در نانوایی‌های به اصطلاح آزادپز- تاثیرگذار است؛ برای مثال در یک مورد، نان سنگک ساده آزادپز در خیابان پیروزی تهران هزار و ۵۰۰ تومان، نان یک‌رو کنجد ۲ هزار تومان و نان دورو کنجد سه هزار تومان عرضه می‌شود. حال همین نان در منطقه جردن به ترتیب با نرخ ۲ هزار، سه هزار و پنج هزار تومان عرضه می‌شود.

نوسان در نرخ بسیاری از کالاهای اساسی در حالی وجود دارد که رقمی در حدود ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی با نرخ دولتی اختصاص داده شده است. با این حال نوسان قیمت‌ها بیشتر شده است. این نابسامانی حالا چهره خود را در قیمت نان به تصویر کشیده است و معلوم نیست طی روزهای آینده کدام کالا با این بحران مواجه خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نون به سلامتی حدو یک ماه که کران شده

    • بدون نام

      اگه نانوایی سود نمیکنه ببنده دروغ میگن مگه چه خبره باید چقدر بشه که اینها راضی بشن

    • بدون نام

      دولت اصلاحطلب لطفأ روی قیمت نان دست نگذارد ، دلار که ثابت مانده ، بنزین هم که گران نشده ، پس دلیل گرانی لبنیات و نان و.................چیست؟!؟!؟؟!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خوش بحال تهرانیها چون در گرگان باوجود تولیدکننده نان گرانتر هست

      پاسخ ها

      • bsaa

        الانش نون قسطی میخرم چه به روز ماها آوردین آمریکا هیچ غلطی نمیتوانیم بکنیم

    • بدون نام

      میریم که داشته باشیم گرونی نون و به سلامتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر چند بار در سال افزایش قیمت برای سال اینده هم گران شاید تا اون موقع همه تون گور کنده شده باشد

      • shanjani

        لطفا اگر نان روز دوشنبه گران شود.کما اینکه قیمت فعلی نان باز هم گران است. روز دوشنبه را برای گرسنه نگهداشتن ملت ایران عزای عمومی اعلام شود.!!!!!!!

    • بدون نام

      الان تو یافت اباد شهرک صاحب الزمان چن ماهه نونواها بربری رو از ۶۵۰کردن۱۰۰۰وسنگگرو از ۱۰۰۰کردن ۱۳۰۰کلن مملکت هر کی هرکی شده خدا عاقبتمون رو بخیر کنه

    • بدون نام

      دیگه باید بریم بمیریم همین نان بود خالی میخوردیمش اب میزدیم روش حالا میخواهید اینو هم گرون کنید دیگه چی بخوریم خدا مسئولین رو نابود کنه که هیچ غلطی نمیکنن

    • بی نام

      لطفا"لیستی از کلیه مایحتاج ضروری مردم از مهر ماه سال گذشته تا اوایل تیر ماه سال جاری تهیه و افزایش قیمت ها و دفعات آن ذکر شود
      نان به اندازه کافی گران است نانوایآن محترم به بهانه پخت آرد ازا د قیمت نان را افزایش داده اند و یا به بهانه داشتن کنجد و یا سبوس و یا مصرف شیر نان را چندین برابر قیمت اعلام شده عر ضه می کنندنانهای صنعتی که غیر منصفانه گران است و هیچ نظارت و کنترلی در نانهای صنعتی وجود ندارد حتی نظارتی بر افزودنی این نانها نیست هم جوش شیرین استفاده میکنند هم سایر افزودنی ها و شرایط پخت نانهای صنعتی مورو بررسی بهتر است قرارگیرد در فضا هایی پخت می کنند که دور از چشم و نظارت مامورین بهداشت است وپس از پخت بوسیله وامت به فروشگاههای و شعبات خود عرضه می کنند

    • بدون نام

      نان رو تازه گران کرده بودند.چه خبره مثل اینم دیدن مملکت هپل هپله ولی نه اینقدر که هر ماه قیمت بالا بره.شایدم باشه

    • سعید

      نانوایان با در امد سال۹۳در سال ۹۸زندگی میکنند!!!!!

    • رضا اااا

      سلام.خسته نباشید.همه اجناس شب میخوابی بیدارمیشی دوبرابر میشه.فقط دولت از گرون کردن نون میترسه...نانوا چه گناهی کرده که باید این همه گرونی روتحمل کنه.کرایه مغازه پول قبوض مالیات.بیمه.کارگر.کنجد.ارد...همه چند برابر شده ولی نون از سال ۹۳ قیمتش تغییرنکرده

    • حاتمی

      نانوایی که تنها افزایش دستمزدها کارکران پست وپول بیمه کاز مایه خمیر آب برق اجاره مغازه و مالیات شما دولت ها شهرستان استان تهران خبر داری نانوایان با قیمت پنج سال پیش نان را می فروشند تهران چند منطقه نان را کران می فروشند مایه خمیر سال نودسه کسیه صدهزار تومان بود امروز شده ی هفتصدهزار تومان کاز دوری صدوبست هزار تومان می آمدند الان میاد یک میلیون تومان ووووو

    • ناشناس

      این هم در کنار گرون کردن خیلی چیزای دیگه، دیگه چه فرقی میکنه، آب از سر گذشته...............

    • بدون نام

      حقوق ها هم بانرخ تورم زیاد نشده هرسال یک دهم نرخ تورم زیاد شده

    • بدون نام

      نه کوچک می شود .

    • بدون نام

      خواب تشریف دارین؟ قیمت نان گران شد،
      سنگک 2000 تومانی شده 2500 تومان!

    • بدون نام

      انصاف نیست بخدا نان به این گرونی بخریم به کجا داریم میریم این مسئولین کجا تو خواب زمستانی فرورفتن

    • رضا

      گرونی نون غیر منطقیه ؟ منطق میدونی یعنی چی ؟
      ۵۰ درصد حداقل وگرنه نه نونی هست نه نونوایی اونوقت برین نرخ تعیین کنید ... دوروز بی نون بمونید تا خداتونم شاکر باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج