۸۸۲۳۴۸
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

شهرهایی که مانند سیل، آب مصرف می‌کنند

چهار کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز با افزایش غیرقابل باور مصرف آب شرب مواجه‌اند و اگر مردم این شهرها، مصارف بی‌رویه خود را مدیریت نکنند، با وجود ذخایر خود آب در سدها، در ادامه تابستان با مشکل در تأمین آب شرب در این کلانشهرها مواجه می‌شویم.

خبرگزاری تسنیم: بارش‌های کم نظیر سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۹۷ تاکنون) این برداشت اشتباه را برای برخی از مردم کشورمان ایجاد کرده که امسال می توانیم هرچه قدر می خواهیم آب مصرف کنیم و مشکل آب نداریم؛ غاقل از اینکه نزدیک به نیمی از آب شرب کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود و سفره‌های زیرزمینی تأمین کننده آب شرب نیز به دلیل سالها اضافه برداشت، با افت قابل توجه کمیت و کیفیت مواجه شده‌اند.

جدیدترین بررسی ها نشان می دهد که ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی داریم، یعنی باید ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب (برابر با تمام آب قابل دسترس در طول یکسال پربارش) به سفره‌های زیرزمینی تزریق کنیم تا در آن صورت تازه شرایط سفره‌های زیرزمینی ما به حالت عادی بازگردد.

تأسف‌بارتر زمانی است که متوجه شویم در صورت تزریق ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین به مخازن زیرزمینی نیز شرایط عادی نمی شود. چرا که در برخی نقاط کشور آنچنان برداشت بی‌رویه از مخازن زیرزمینی داشته‌ایم که علاوه بر سفره‌های قابل تجدید، به سفره‌ها و ذخایر استاتیک و غیرقابل تجدید نیز لطمه زده‌ایم. لطمه ای که دیگر قابل جبران نیست.

برداشت‌های بی‌رویه و مصارف بدون ضابطه آب، در کنار نزدیک به ۱۷ سال خشکسالی، ایران را در شرایطی قرار داده که یک‌سال پرآب هم نتوانست برای مدت زیادی شهرهای پرتنش کشور را از تنش آبی دور کند.

بارش‌های کم‌نظیر ۳۳۵ میلیمتری سال آبی جاری، تنها توانست ۱۰۱ شهر را که تابستان گذشته درگیر تنش آبی بودند، امسال در وضعیت نرمال قرار دهد و همچنان ۲۳۳ شهر کشور در شرایط تنش آبی قرار دارند.

هم‌اکنون چهار کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز با افزایش غیرقابل باور مصرف آب شرب مواجه‌اند و اگر مردم این شهرها، مصارف بی‌رویه خود را مدیریت نکنند، با وجود ذخایر خود آب در سدها، در ادامه تابستان با مشکل در تأمین آب شرب در این کلانشهرها مواجه می‌شویم.

شاهد رشد ۳.۵ درصدی مصرف آب شرب در کلانشهر تهران و رشد دو برابر مصرف آب شرب در شهر اصفهان، نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

علاوه بر این، در بسیاری از نقاط کشور، این تصور که امسال مشکل آب نداریم، مصارف آب شرب را با افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته مواجه کرده، که اگر روند عدم مدیریت مصرف آب ادامه یابد، احتمال افزایش تعداد شهرهای با تنش آبی در طی تابستان، وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      ترو خدا اصراف نکنید

      پاسخ ها

      • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

        من همه چیو زیاد مصرف میکنم مگه ما از این وطن سهمی داریم که بخوایم ناراحت خشک شدنش باشیم؟ بزار خشک بشه بلکه یه عده جیره خوار بیخیال این خاک بشن

      • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

        من همه چیو زیاد مصرف میکنم مگه ما از این وطن سهمی داریم که بخوایم ناراحت خشک شدنش باشیم؟ بزار خشک بشه بلکه یه عده جیره خوار بیخیال این خاک بشن

    • سجاد محمدی

      اصلا شيراز ابي هست که مصرف دو برابر شده ...

    • رسول

      نکیت ازشون میباره.سفرهها را خشکاندید حالا نوبت سفرههای زیر زنینی است‌سفره نفت .

    • بی نام

      مصرف بی رویه کار خیلی بدیه .

    • بدون نام

      اين همه فارغ التحصيل دانشگاه چرا يه فكري به حال اين وضعيت نميشه زمستون سيل مياد تابستون بي ابي داغونمون ميكنه دقيقا عين زندگي تو دوران پارينه سنگي هست بابا يه مقدار به فكر كشور باشيد كجا سير ميكنيد؟

    • A.R

      ناراحت چی هستین خوزستان بیچاره همه رو ساپورت میکنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوزستان لطف کنه دست از کاشت هندوانه برداره ساپورت پیشکشش

    • بدون نام

      بی لیاقتی و بی عرضگی خودتان را به پای مصرف مردم نگذارید بی کفایتها

    • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

      ب نظرم هرچقدر که میتونید زیادذمصرف کنید بلکه زودتر این زندگی تموم بشه راحت بشیم ما کم مصرف کنیم که خوشبحال پولدارها و مسئولان بشه هم خودشون لذت ببرن از زندگی هم صادرش کنن عراق

    • بدون نام

      چرابه مردم نمیگیداب نداریم ازبس فروختیم وخداهم قهرش اومده !؟

    • همایون

      تنها چیزی رو کهگمانش سخته و غیر ممکن میدانستیم دستبرد زدن به اب زیر زمینیه که جلالخالق اونم این کارو انجام دادن و مقصرشم امریکا هست مرگ بر دزدان و مفسدان حاکم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج