جاباما
۸۸۲۴۰۳
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

چهارراه ولیعصر خالی از طردشدگان!

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره تحولات اخیر چهارراه ولیعصر نوشت: مدتی از اجرای طرح انضباط شهری در چهارراه ولیعصر(عج) می‌گذرد و دستفروشانی که در این منطقه فعال شده بودند مرتب با ماموران انضباط شهری و ماموران پلیس دست به گریبانند. چهارراه ولیعصر از دستکاری‌های بالادست در امان نبوده است؛ استقرار نرده‌ها دور محوطه چهارراه، زیرگذر و این ‌بار خالی‌کردن دستفروشان از این پهنه هنری - فرهنگی.

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره تحولات اخیر چهارراه ولیعصر نوشت: مدتی از اجرای طرح انضباط شهری در چهارراه ولیعصر(عج) می‌گذرد و دستفروشانی که در این منطقه فعال شده بودند مرتب با ماموران انضباط شهری و ماموران پلیس دست به گریبانند. چهارراه ولیعصر از دستکاری‌های بالادست در امان نبوده است؛ استقرار نرده‌ها دور محوطه چهارراه، زیرگذر و این ‌بار خالی‌کردن دستفروشان از این پهنه هنری - فرهنگی.

در کنار گلایه دستفروشان از طرح موجود، بیشتر مغازه‌داران صنف پوشاک در این راسته از طرح استقبال می‌کنند، گرچه معتقد هستند خیابان خالی شده است و دیگر هیاهو و سرزندگی قبل به چشم نمی‌خورد. در همین خصوص، زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن تاکید به رویکرد شورای پنجم در حمایت از دستفروشان می‌گوید: «توجه به مساله دستفروشی به منزله رها کردن شهر نیست. انتظام شهری در اولویت است.». در این متن نگاهی داریم به امر دستفروشی و جایگاه آن در حیات شهری و توسعه و رویکردی که شورای شهر در قبال این صنف به خصوص می‌تواند داشته باشد.

«ما اگر دستفروشی را در ساز و کارهای توسعه فهم نکنیم خطای بزرگی مرتکب شده‌ایم.» مجید ابراهیم‌پور، پژوهشگر و فعال شهری در این باره توضیح می‌دهد: «امر توسعه گروه‌های متنوعی از جامعه را به طرق مختلفی از فرآیندهای اقتصادی- اجتماعی و سیاسی خود طرد می‌کند و دستفروشی مدل کسب و کار گروه‌هایی از این طردشدگان توسعه است.»

به زعم او دستفروشی در دوتایی «کارآفرین، کارفرما، سرمایه‌دار» یا «کارمند، کارگر و امثالهم» جای نمی‌گیرد از این رو در انگاره کنونی از توسعه، دستفروشی خودنوعی از طردشدگی است.

زهرا نژادبهرام، درباره ساماندهی دستفروشان و چگونگی رسیدگی به مشکلات آنها می‌گوید: «بر اساس قانون شهرداری‌ها مکلف هستند جلوی هرگونه سد معبر را بگیرند و سد معبرها را مرتفع کنند. اما ما با پدیده‌ای به نام دستفروشی روبرو هستیم و معمولاً این پدیده در شهرهای بزرگ شایع است و نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرهای بزرگ کشور با این مقوله مواجه هستیم.»

نژادبهرام رویکرد شورای پنجم را به مقوله دستفروشی ساماندهی می‌داند، نه حذف و می‌افزاید: «این رویکرد به دو دلیل مشخص است؛ اول اینکه شورای پنجم با مقوله دستفروشی از نظر اجتماعی اقتصادی برخورد می‌کند و دوم اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، دستفروشی هم فرصتی است که مردم بتوانند بخشی از نیازهای خود را با آن بر طرف کنند.

نژادبهرام با تاکید به اینکه شورای پنجم نماینده مردم است و جدا از این مقوله نیست، اذعان می‌کند: «در شورای پنجم حتی طرحی برای ساماندهی دستفروشان از طریق شورا مطرح شد. با این حال موضوع جمع‌آوری دستفروشان نیست، موضوع ساماندهی آنهاست.»

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در میدان آزادی و پایانه غرب تهران و میدان تجریش می‌گوید: «از طرف شهرداری فضایی برای این کار در مناطق ذکر شده در نظر گرفته شده بود. در بازار تجریش طرحی با حضور تمامی ذی‌نفعان داشتیم و دستفروشان در ساعات تعطیلی مغازه‌ها مشغول به کار بودند.»

رییس کمیته شهرسازی تاکید می‌کند: «حمایت از دستفروشان به این معنا نیست که آنها هر جا که خواستند بساط کنند. در این صورت انتظام شهر به هم می‌ریزد و حق افرادی که قصد عبور از آن نقطه شهری را دارند، ضایع می‌شود.»

او همچنین می‌گوید: «توجه به مساله دستفروشی به منزله رها کردن دستفروش‌ها نیست.» او با اشاره به اینکه رویکرد شورا در مواجه با دستفروشان رویکردی کاملاً انسانی است، تاکید کرد که در این رویکرد نظم شهری هم اولویت دارد. او در مورد امکاناتی که می‌توان در اختیار دستفروشان قرار داد، توضیح می‌دهد: «رویکردی که شرکت ساماندهی مشاغل انجام می‌دهد این است که با کمک برخی پیمانکاران کاری صورت بدهد که بخشی از معابر فضایی را برای کار دستفروشان فراهم کند. از طرفی می‌توان با تغییر ساعت فرصتی را برای کار دستفروشان مهیا کرد. این رویکردی است که در کشور اسپانیا و ایتالیا صورت می‌گیرد و ساعت ۱۰ شب به بعد با نظارت مسوولان انتظام شهر دستفروشان می‌توانند به فعالیت بپردازند.»

با این حال نژادبهرام تاکید می‌کند نمی‌توان تمام فضای شهری را در اختیار دستفروشان قرار داد و دستفروشان می‌توانند تنها از بعضی از ظرفیت‌های شهری استفاده کنند. او در آخر تصریح کرد: «توجه به مساله دستفروشی به منزله رها کردن شهر نیست؛ انتظام شهری در اولویت است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افشن

      سلام من خودم مغازه دار هستم در چهارراه ولیعصر این دستفروشانی که شما ازشون حرف میزنید من کاملا باهاشون چندین ساله که آشنا هستم و هیچکدامشان محتاج نیستند و بلکه ماشین های شاسی بلند سوار میشن و در محمود آباد شمال دارن ویلا میسازن انقدر ازشون دفاع نکنید اول بروید تحقیق کنید در موردشون بعد هر روز در مورد این موضوع مقاله بنویسید تا دیروز که قاچاق فروش و اسلحه کش بود حالا شدن بچه فاطمه زهرا

    • بدون نام

      چقدر خوب که این کارو کردن, دیگه چهارراه ولیعصر نمای زیبایی نداشت, قبلا آدم دوست داشت قدم بزنه, یه بار رفتم دلم گرفت اون فضارو شلوغ و بهم ریخته دیدم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه بیکار شوند که شما قدم بزنی واقعا که

    • محسن فخرایی

      هم کلانتری هم مغازه داران و هم امنیتیها میدونند کی چه کاره هست مواد فروشی مشروب فروشی دعوا عربده کشی خود زنی نمایشی همه و همه حالا این که رفت امد مقامات و مهمانهای خارجی ایران از این خیابان گذر میکنند بماند......

    • نااشنا

      باید این طرح در تمام مناطق تهران اجرا بشه.

    • نااشنا

      شهرداری و عوامل انتظامی تشکر .باجدیت این طرح رو در دیگر مناطق ا دامه بدید.

    • بدون نام

      نوی فردیس یه بازارچه بهشون اختصاص دادن ولی همچنان نمیرفتن، به زور جمعشون کردن، الان بازارچه خیلی خوب رونق گرفته اما بازم یه روز پلیس و مامور سد معبر نباشه بساطشون و پهن میکنن، وقتی هم که بساط میکنن میشن عامل کمک به جیب بری و دعوا و چاقو کشی

    • همیشه شاکی

      منم از دست فروشای ولیعصر خبر دارم. اینکه خیلیا هستن چندین بساط دارن.و توی هر بساطشون جنسای مختلف میفروشن.و هرموقع که بخوان یکیو پای بساطشون میزارن و با حقوق بخورو بمیر و خیلی کم از اونا استفاده میکنن و ماشبنای چندصدمیلیونی دارن و سود اصلیو اونا میبرن و اتفاقی هم بیوفته چندتا عربده کش میفرستن جلو واسه دعوا با مامورشهرداری

    • بدون نام

      علکی قضاوت نکنید

    • بدون نام

      ای بابا

    • بدون نام

      ای بابا

    • بدون نام

      اولاپدیده دستفروشی دقیق2یا3سال بعدازحکومت اقای احمدی نژادپیداوشروع شده!؟والان هم بیشترشده!!؟؟؟ببینیداینهاازشهرستانهااومدندشمادرست میگیدویلامیسازندیا!؟،؟اینم بگم مسافربری و ووهمه اش به بی عرضه گی ماهامیرسه!؟چون اونهابایددرشهرروستای خودشان کارباشه ولی اینم بگم دستفروشی صحیح نیست!

    • بدون نام

      فروختن لباس دست دوم وکفش دست دوم ووتمام چیزهای دیگه انهم درچهارراه ولیعصر اگرخوبه بگیدماهم یدونیم!؟دستفروش بایدارزون بفروشه بارهاوبارهامتوحه شدم گرانترهم میفروشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج