جاباما
۸۸۲۶۱۳
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

واکنش آلمان به کاهش تعهدات برجامی ایران

آلمان روز یکشنبه از تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد.

ایرنا: آلمان روز یکشنبه از تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که منتظر اطلاعات بیشتری از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌ماند.

این وزارت خانه همچنین از ایران خواست «همه فعالیت‌های ناسازگار با تعهداتش را متوقف و معکوس کند.»

آلمان همچنین اعلام کرد که با دیگر طرف‌های امضا کننده توافق در مورد گام‌های بعدی برای پایبند نگه داشتن ایران به شروط توافق، رایزنی می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد.

طبق توافق هسته‌ای که میان ایران و آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ منعقد شد، مقرر شد که ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود، اما آمریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشارحداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.

واکنش آلمان به کاهش تعهدات برجامی ایران

در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

در پی این اقدام، شورای عالی امنیت ملی ۸ اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۸ (در بیانیه‌ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای در توافق یرجام خبر داد.

براساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی، در صورتی که شرکای اروپایی برجام طی این مدت گامی برای تأمین منافع ایران در توافق برجام برندارند ایران گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را در پایان مهلت ۶۰ روزه برمی دارد.

در همین راستا رئیس جمهوری چهارشنبه هفته گذشته و در جلسه هیأت دولت گفت که ایران دیگر متعهد به رعایت سقف ۳/۶۷ درصد نخواهد بود.

ایران در عین حال اعلام کرده است اقداماتش در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت پذیر است و هر گاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران هم سریعاً می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

ایران دو ماه قبل اعلام کرده بود که "به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تأمین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند درمرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. "

رئیس جمهوری فرانسه شب (شنبه شب) در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران، با قبول اینکه اقدام‌های اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده، وعده داد که همه تلاش خود را برای جبران این موضوع بکار گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر شل هستید با قاطعیت اعلام کنید اگر تحریمها برداشته نشه وضع به همین صورت هست و حتی بیشتر از این خواهد شد.مگر میرسد.ملت داره بی کفایتی شما را جبران میکنه.

    • م ش

      وعده ها دروغ است دروغ آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود آزموده را دوباره آزمودند خطاست

    • بدون نام

      نگران باش تا چشتون در بیاد. برام از اولشم اشتباه بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج