جاباما
۸۸۳۳۹۱
۱۳۲ نظر
۵۱۴۱
۱۳۲ نظر
۵۱۴۱
پ

یک «گاندو» و این همه گاف!

گاندو اثری است که در عین جاسوسی بودن، معمای پیچیده‌ای را مطرح و حل نمی‌کند، در عین پلیسی بودن، صاحب صحنه‌های اکشن و پرطمطراق نیست و بیشتر به سریالی می‌ماند که حرف سیاسی را به دوش می‌کشد.

روزنامه شهروند: این‌که الان سریال گاندو با همه قوت و ضعف‌هایش محل بحث‌های بسیاری در بین سیاستمداران و فعالان فرهنگی شده، موضوع این نوشته نیست. این‌که چقدر از نکات مطرح‌شده، با حقیقت منطبق است و در چقدرش اغراق‌های بسیاری صورت گرفته نیز به این متن ارتباطی ندارد.

این‌که تلویزیون به مرحله‌ای رسیده که سریال‌هایش را در بیرون از جام‌جم تولید و روانه آنتن می‌کند، موضوع علی‌حده‌ای است! بدیهی هم هست که به زحمات و دلسوزی‌هایی که در عالم واقع توسط نیرو‌های امنیتی انجام می‌شود، نمی‌پردازیم. این‌جا فقط می‌خواهیم درباره خود سریال حرف بزنیم؛ آن‌چه روی آنتن (و نه به طرز عجیبی در اینستاگرام) می‌دیدیم.

ساختن سریال‌های سیاسی و جاسوسی یکی از زیرژانر‌های محبوب و پرمخاطبی است که در تلویزیون ما به آن دلیل که همه‌مان می‌دانیم، کمتر به آن پرداخته شده و در نتیجه اقبال عمومی به آن چیز عجیب و غریبی نیست. از سویی، ساخت سریال‌های سفارشی (هر نوع اثر هنری سفارشی) اتفاق دور از ذهن و نایابی نیست که محل چالش باشد و سیما میزبان کلی از این آثار از ناجا تا اطلس‌مال (!) بوده است.

یک «گاندو» و این همه گاف!

گاندو اثری است که در عین جاسوسی بودن، معمای پیچیده‌ای را مطرح و حل نمی‌کند، در عین پلیسی بودن، صاحب صحنه‌های اکشن و پرطمطراق نیست و بیشتر به سریالی می‌ماند که حرف سیاسی را به دوش می‌کشد. مشکل از جایی آغاز می‌شود که چنین سریالی با چنین ساختار قابل حدس و ساده‌ای در ابتدای تیتراژ وعده می‌دهد که «بر اساس اتفاقات واقعی» ساخته شده و تنها تشابه‌ها اتفاقی است! این ادعای بزرگ، دیگر این سریال را از مجموعه‌ای سرگرم‌کننده که توسط رسمی‌ترین رسانه ایران پخش می‌شود، جدا می‌کند و سوال‌های تازه‌ای می‌سازد. اجازه هست سوال بپرسیم؟

۱. چرا سریال به موضوعی به این مهمی، یعنی سرقت اطلاعات ایران، این‌قدر ساده و دم دستی می‌پردازد؟ چرا ما جز ارتباط غیرمستقیم مایکل با فامیل یکی از مسئولان چیز دیگری از این جاسوسی متوجه نمی‌شویم و نمی‌دانیم چه اطلاعات باارزش و گرانسنگی منتقل شده است؟ چرا روی موضوعی که همان سال‌ها توسط قوه قضائیه تکذیب شد، سازندگان این‌قدر مانور می‌دهند و بار‌ها توسط نقش اول داستان با مقامات بالادستی دچار دعوا و فاش‌گویی می‌شود؟ اصلا سریال به ما نمی‌گوید مایکل و همدستانش جز چند میهمانی و ارتباط با ایرانی‌ها، چه اطلاعاتی را جابه‌جا کردند که مستحق این همه بگیر و ببندند؟ آیا صرف ارتباط داشتن، چیز بد و جاسوسی‌ای است؟ قرار بوده یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای‌مان مورد هجوم قرار بگیرد؟

همان واسطه‌گری برای خرید اجناس تحریم‌شده هم که کار نیرو‌های خودی بود تا یک اتفاق مهم جاسوسی. آیا نویسنده و کارگردان به این فکر نمی‌کنند که در زیرژانر جاسوسی باید ابتدا اهمیت موضوع مطرح شود و سپس تعقیب و گریز صورت گیرد یا تصور کرده‌اند، چون حرف‌های مهم و ملتهب سیاسی می‌زنند، دیگر این مقدمات اهمیتی ندارد و مقدمات بیان نشده را همه پذیرفته‌اند؟

۲. چرا از زمان ساخت «هوش سیاه» هک کردن سیستم‌های امنیتی دشمن، صدای جیرجیرک می‌دهد؟! آیا سازندگان این مجموعه با یک هکر کلاه سفید -حداقل- حرف نزده‌اند که برایشان شرح دهد که این ادابازی‌ها و این نمایش‌های باسمه‌ای روی دسکتاپ چقدر خنده‌دار است؟ آیا برای مجموعه‌ای که مدعی است براساس حقیقت‌ها ساخته می‌شود، این قصور کوچکی است که صدای ثابت بخش اداری این مجموعه، صدای جیرجیر است و نه بیشتر از آن؟ این‌که از «قلاده‌های طلا» همه رو به یک ویدئووال می‌نشینند و هر چیزی را (از شنود تلفن همراه گرفته تا تصاویر دوربین‌های شهری) این‌طور مات و مبهوت و بی‌حرکت نگاه می‌کنند.

انتهای جلسه‌هایشان نه کشفی صورت می‌گیرد، نه جرقه‌ای و نه ایده خلاقانه‌ای مطرح می‌شود، بلکه انتهای حرکت‌های ایذایی می‌شود سفر ناگهانی به ترکیه و تغییر رنگ و مو و لباس در استانبول با انگشتر عقیق! از چگونگی هک سیستم امنیتی و دوربین‌های هتل باکلاس ترکیه هم چیزی نپرسیم بهتر است؛ برای این کار فقط کافی است در پارکینگ هتل یکهویی بدوید!

۳. آیا واقعا (البته سریال مدعی است واقعا!) برای دستگیری یک جاسوس چاق و کم‌تحرک که نه سلاحی دارد و نه سیانوری، زبده‌ترین تیم اطلاعاتی ما دور خورده‌اند؟ یعنی کل این تیم جوان و خوش‌آتیه نمی‌فهمند که تعقیب کردن در سریال‌های جاسوسی خارجی اسلوبی دارد که دور زدن و بازی خوردن یکی از بدیهی‌ترین آنهاست! ساده نشان دادن تیم اطلاعاتی ایرانی توهین‌آمیز نیست؟ این‌که ته دستاوردشان در اوج سریال می‌شود دستگیری بی‌تلفات و خون و خونریزی چند پیرمرد و زن در یک میهمانی در حضور جناب گاندو و البته اجازه فرار ندادن به دو نفری که از در پشتی و از دیوار حفاظ‌دار قصد فرار داشتند (!). طعمه کردن یکی دو فریب‌خورده و اطلاع کسب کردن از چند لهجه‌دار بدون هیچ زحمتی هم از آن شگفتانه‌هاست که فقط در این نوع سریال‌ها به‌وجود می‌آید.

۴. این سریال می‌خواهد و مدعی است در ستایش مردان و زنانی است که از جان و آرامش‌شان برای امنیت این کشور گذشته‌اند؛ حبذا! ولی این آدم‌های فداکار و حق‌طلب، تفاوت تصمیم مصلحت‌آمیز درباره آزادی یا دستگیری یک جاسوس را نمی‌توانند درک کنند؟ غیر از این است که در عالم واقع، آن‌ها هوشمندتر از سازندگان سریالند؟ یا منطق سریال به همان بچگانگی مطرح شده در سریال («بگذارید مردم در این تحریم نفس بکشند» و بقیه دیالوگ‌های نقل به مضمون که نماینده وزارت خارجه بیان کرد!) نوشته شده و ارزش بحث کردن ندارد؟ آیا مسئولان بلندمرتبه ما، به اندازه ماموران این سریال نمی‌دانند و نمی‌فهمند و تحلیل ندارند که چه چیزی برای این مملکت صلاح است و چه چیزی نیست؟

۵. می‌شود انتهای این متن با همه خودداری‌هایش نوشت: خسته نباشید؛ دم شما سازندگان گرم که وارد این حیطه از سریال‌سازی شدید و مخاطب جذب کردید و ان‌شاءالله دفعه بعد کار بی‌عیب و ایرادتری بسازید و چه و چه. ولی خیر اساتید محترم! به نظر نویسنده یا وارد بازی‌ای که بلدش نیستید، نشوید یا وقتی پا به میدان می‌گذارید، منطق داستانی را بفهمید؛ ژانرشناس باشید و قواعد را رعایت کنید؛ روش قدم برداشتن روی نقاط ملتهب را بفهمید؛ دراماتیزه کردن را با خانوادگی‌سازی مضحک اشتباه نگیرید یا -حداقل- اول سریالتان ننویسید که «بر اساس واقعیت». این لباس زیادی به تن این سریال گشاد است. دلسوزانه معتقدیم اگر قلاده‌های طلا (فارغ از تجلیل‌های به عمل آمده) با نشان دادن نفوذی و علم کردن ساختمان سریال بر روی خانواده‌ای وارونه، لگد محکمی به مجموعه‌های امنیتی زد، گاندو با ساده نمایش دادن و تحمیق تماشاچیان، ضربه دیگری به این خدمات وارد کرد.

اینجاست که باید با تأسی از گلستان سعدی (کتاب جاسوسی سریال!) نوشت: «از بهر خدا مخوان/مساز.»، چون «گر تو قرآن بدین نمط خوانی/ ببری رونق مسلمانی».

یک «گاندو» و این همه گاف!

ماهی از کجا گنده گردد؟

حسام الدین آشنا که مهم‌ترین منتقد قسمت‌های آخر گاندو است در پاسخ به محمود رضوی که به توییت‌های قبلی آشنا انتقاد داشت، رشته توییتی نوشت که اینجا می‌خوانید:

۱. لطفااین سریال را به عنوان یک تهیه کننده حرفه‌ای که توان اجرای پروژه‌های بزرگ را دارد بررسی و ارزیابی کنید.

۲. به نظر بنده این سریال نه تنها زینت امنیت کشور و نهاد‌های امنیتی آن نیست بلکه در میان مدت بالاترین ضربه را به حیثیت و وجهه امنیت آفرینان واقعی وارد می‌کند.

۳. موسسه موسوم به شهید آوینی قبلا نیز گاف هایی، چون سپردن عنان خود به محمد نوری زاد و تولیدات مخربی، چون چهل سرباز را در کارنامه خود دارد.

۴. منظور صریح من این بود که هزینه‌های فراوان و تولیدات گران قیمت و بزرگ لزوما یک موسسه را معتبر نمی‌کند.

۵. به عنوان یک مثال فقط بخش سفر چین را از نظر داده و ستانده عملیاتی و اطلاعاتی تحلیل کنید. عامل در مقابل چشمان ماموران کشته شد، دیده بان هیچ اقدامی نکرد، اطلاعات مربوط به تحریم‌ها به دست طرف مقابل رسید، پول معامله به طور کامل توسط حریف مصادره شد، هیچ ردی از گروهی که اطلاعات را گرفت، متهم را کشت و پول‌ها را دزدید دنبال نشد، هیچ اطلاع جدیدی از کل مساله به دست نیامد و هیچ کس نیز بابت این افتضاح اطلاعاتی مواخذه نشد.

در این میان فقط یک سفر چین، یک ملاقات بی معنا در روی دیوار چین، یک سفر دلچسب با قطار پرسرعت چین همراه با نمایش سرعت شمار و یک اقامت جذاب در هتل نصیب گروه بازیگر و تولید کننده شد. این یک نمونه بود و الا سخن در باره لایه‌های پنهان و تخریبی این سریال در مورد حاکمیت و دولت فراوان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روزبهانی

      کاملا تحلیل و نقد خوبی بود . با این سریال متاسفانه اصل ماجرا راهم زیر سوال بردن . ما منکر زحمات برادران خوب خوب در ارگانهای ضد جاسوسی نیستیم و قدردان هم هستیم ولی وقتی نمیتوانید اصل ماجرا را در قالب سریالی دلچسب و صحنه های هیجان انگیز تعریف کنید پس چرا بی جهت پول و سرمایه را هدر میدهید .

      پاسخ ها

      • ایرانی

        کاملا مشخصه که این سریال تیرش به هدف خورده که یک عده دارن دست و پا برای تخریب میزنند مواظب باشید سوژه بعدی گاندو شما نیاشید

      • بدون نام

        آقا دمت گرم عالی که سریال مسخررو کوبیدی

      • علی شفقی

        یکی لز بهترین و پر مخاطبترین ها بود، چشاتون باز کنید

      • من

        می بینم که بعضی ها بد می سوزن،حالا بذارین کار این دولت به خواست حق تموم بشه ببینید چند تادیگه جاسوس از توش در می اد

    • هیچ

      دیگه حرفی نمی‌مونه
      عالی بود

      پاسخ ها

      • امین نی

        متاسفانه همیشه نویسندگان برترینها نظرات شخصی شونو به دنبال کنندگان تحمیل میکنن
        یعنی انقد سختتونو قبول کنید از آدمای اشتباهی حمایت کردین
        قبول کردن اشتباه بزرگی انسان نشون میده که متاسفانه شماها ازش دورید

    • من

      یعنی من لحظه شماری می کردم که شما خودتون مستقیما یا با آوردن متنی از روزنامه های در خدمت دولت عزیزمون، در اولین فرصت یک مطلبی کار کنید و سعی کنید تا حد ممکن این سریال را تخریب کنید که خدا را شکر به رسالت رسانه ای تون عمل کردید
      موفق باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره چند تا فیلم درست و حسابی درمورد جاسوسی ببینی تا بفهمی از چه فیلم سطح پایینی طرفداری میکنی

      • خخخخ

        جمع کنین بابا سریال انقد ضعیف بود آدم خندش میگرفت!!!!؟ خخخخ دوربین هتل تو ترکیرو هک میکرد ولی نمیتونست دوربین ساختمون تو تهران رو هک کنه!!! سریال مسخره

      • بدون نام

        تو اصلا میدونی فیلم چیه؟ این شبیه کارتون بود تا سریال. مگه این که خودتون بهش بنازید. چون همه اونایی که سریال میببنن میدونن این هیچی نبود

    • بدون نام

      حبذا به اين قلم.

    • بدون نام

      آآآآآآقا بااااشه شما درست میگی گاندو همش گاف و سوتی بوده
      ولی
      معلومه حسابی سوزونده تون
      خخخخ
      بسوزید به حق حضرت زهرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق زهرا با امثال شماهایی که راه میرید لعن و نفرین میکنید کاری نداره نه؟

      • بدون نام

        ببببییننن خودت بسوزی که این نقد تا ما تحتت رو سوزونده بیچارههههه خهخخخ

      • بدون نام

        چیه نقد رو خوندی جوابی نداری ؛ داغ کردی متوسل به حضرت زهرا شدی؟ خخخخ

      • ثیث

        اون سریال انقد مسخرست که طرفداریش فقط از پس آدمایی مثل شما بر میاد. در ضمن ؛ ببین چقد نقد سوزوندتت که هیچی نمیتونی بگی

      • ۱۷:۴۱ به

        سریال پر گاف ارزش طرفداری نداره که!!!
        برو تو لیاقتت همچین فیلم و سریال هاییه

      • بدون نام

        خودسوزی نکن بیچاره حضرت زهرا بزنه تو کمره ادمی که به ناحق نفرین میکنه از نوع حرف زدنت دوتا نتیجه قاطع میشه گرفت یکی اینکه از بدبختیو بی جوابی متوسل شدی به امامان دوم اینکه بدجوری سوختی

    • حامـــــــــد

      من تمام این متن رو نخوندم اما معلومه نویسنده قسمت آخر رو ندید ڪه تمام راههای دور زدن تحریم ایران توسط مایکل بسته شد از دارو تا وسایل ماشین و مامور امنیتی هم خوب به مایڪل گفت که تو مردم رو تحریم ڪردی نه مردم رو
      لطفا برطبق عقل بنویسید نه سیاسی وجناحی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سریال خیلی بدرد نخور بود. واسه منافع سیاسیتون طرفداری نکنید

      • شیوا

        اتفاقا نقد خیلی هم عالی بود

    • B)

      کلا یک چیز که خوب میدرخشه بین مردم ، تخریبش میکنن
      الان مثلا تو سینمای بالیوود که اکشن میسازن طرف هلیکوپترو با دندون میکشه پایین خیلی واقعیه؟؟!! ولی باعث میشه مردمشون احساس کنن واااااوووو چه آدمایی داریم تو کشورمون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه هندیا دیوانن ک باورش کنن. لطفا فکر کن یکمی

      • بدون نام

        خودت داری میگی : اکشن. اونل فیلمشون تخیلی هست ولی پر از گاف نیست که استاد! هنوز فرق گاف و تخیل رو نمیدونی

      • بدون نام

        تو فیلم تخیلی شما با صحنه هایی مواجه هستی که با واقعیت مخلوط شده ؛ ولی با ((گاف)) فرق میکنه.گاندو پر گاف بود

    • بدون نام

      بله ما هم میدونیم سریال ضعیفی بود به هر لحاظ ولی یه گام رو به جلو بود که عرصه باز بشه برای ساختن سریالهایی با فضایی آزادتر و نقادانه تر. میشد این سریال رو به جای هشت ماه توی دو سال بسازند اما درست و حسابی بسازند. چه اصراری هست بر سریع رسوندن یک سریال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون قرار بود تا قبل انتخابات برسونن سوارش بشن بگن ب دولتیا رای ندین دوباره به ما که خوبیم رای بدین

    • علی

      تحلیل کاملا چرت، یکطرفه و مغرضانه ای بود!

      پاسخ ها

      • سوسیس

        اتفاقا خیلی هم عالی بود‌. چیزی که مسخره و مفرضانه بود سریال بود عزیز

      • بدون نام

        علی معلومه خیلی سوزوندتتا

      • بدون نام

        خخخ کم آوردی مجبوری بگی چرت و پرته. شما ته سریالی که دیدید خانه به دوش بوده. ازتون انتظار نمیره فرق سریال خوب و بد رو تشخیص بدی. حقتون همین سریالا با فیلنامه ضعیف و بدرد نخور و پر گافه. همینارو ببینید نوش جونتون‌

      • پیمان

        احسنت.....براوو......ایول.......یک نقدکاملامنصفانه وعالی به سریالی که جز مزخرف وتحریف!!!چیزی نداشت

    • بدون نام

      زنگ بزنید 125 بیاد خاموشتون کنه
      معلوم نیست شما چرا دارید اذیت میشید!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی معلومه چرا تو از سریال آبکی مثل گاندو کیف میکنی

      • بدون نام

        خخخخ فعلا که تو آتیش گرفتی که جوابی واسه نقد نداری و داری میسوزی !!!

      • قاقا لیلی

        خخخ آدم بخاطر یه سریال مسخره که نمیسوزه. ما مثل شما ساندیسا باب اسفنجی نگاه نمیکنیم که از سریال مضخرفی مثل گاندو خوشمون بیاد. برو دو تا سریال جاسوسی درست حسابی ببین

      • به ۱۹:۴۵

        چیه نقد دهنتو بسته به ۱۲۵ پناه آوردی؟ پماد بدم؟؟!؟!

    • Asad

      معلومه که شما تیرخورده و سرافکنده ای. وگرنه خوب می دانی که متن نوشته شده شما پر از تعارض هایی است که خودتان بهتر خبر دارید. فیلم سریال گاندو همان تک دیالوگ قسمت آخرش گویای همه خبرهاست که گفت: شفافیت قلب شما به جلای 40 سال قبل نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چه جمله ی سنگینی!

      • بدون نام

        خخخخخ جمع کن نقد خیلبییییییی هم عالی بود. کم آوردی نمیتونی چیزی بگه الکی میگی مغرضانه

      • بچه شهرمون

        سریال به این داغونی حتی ارزش نقد کردن هم نداره. دم نویسنده نقد گرم که وقت با ارزششو واسه این سریال بدرد نخور هدر داره

      • عباسشونم

        ببین مردم دیگه با اینجور سریالا که بچه ۶ ساله هم با دیدنش خندشون میگیره ؛ نگاه نمیکنن. دیگه آخراتونه برید کارتون بسازید

      • آقا اسعد

        سریال کاملا ضعیف از همه نظر

        فقط چند تا دیالوگ شعاری داشت که شما شعار دوستان نفهم باهاشون حال کنید و برید توییت کنید

      • بدون نام

        وای نکشیمون با اون جمله خفنت!!!!؟

    • رضوان

      معلومه خوب سوختین:)))))
      چقد خوب یه عده رو چزونده:)))
      دم همه‌شون گرم:)))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رضوان جون نقد رو خوندی؟ پماد بدم ؟ نقد دهنتو بست آره؟

      • سبز سبزم

        خخخ مثل این که یه نفر آدم درست حسابی سریال رو نقد کرده دهنت رو بستع!!!!! چی شده رضوان جون

      • بدون نام

        رضوان جون اصلا مردم این سریالای مسخررو نگاه نمیکنن انقد تلاش نکن

      • ۱۲۵

        اوه اوه بچه ها یکی بره رضوانو خاموش کنه آتیش گرفته

      • سریال بدردنخور

        #گاندو_سریال_تخیلی

    • فائزه

      دیگه زیادی ایراد میگیرید
      مثلا خانه پوشالی که امریکا ساخته ،خیلی دقیق و با واقعیت همراه بود که مورد استقبال مردمشون قرار گرفت؟! قطعا هیچ وقت یه فیلم سیاسی بر اساس واقعیت ساخته نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا چرا با اسم زن میایید کامنت میذارید شماها؟همون عادت اینستاگرامتون رو دارید که با آیدی فیک به اسم دختر میرید نظر میذارید خخخخخخ

      • بدون نام

        چرا فکر می کنید فقط مردها صاحب نظر هستند که به ایشون میگی فیک

      • فائزه

        چرا باید با اسم دیگه ای کامنت بذارم؟ که چی بشه؟
        توهم دارید شماها!

      • بدون نام

        14:09
        از آلبانی چه خبر؟

      • فریبرز

        یعنی احتمال این که یک زن بیاد و با اسم واقعی خودش نظر رو داده اینقدر برات دور از ذهنه ؟
        منکر دختر/پسرنماها تو مجازی نیستم خیلی هم زیادن ولی اخه من اگه دختر باشم با اسم فریبرز نظر بدم ( توی این سایت ) یا بر عکس فریبرز باشم با اسم فریبا نظر بدم چی بهم میرسه ؟جاهای دیگه ا‌ونا کارت شارژ میخوان مثلا . این بنده خدا به چی میخواد برسه بنظرت ؟ اونم تو یه سایت خبری !
        یچیزی میگیا ...

      • بدون نام

        خانه پوشالی خیلی هم عالی بود

      • بدون نام

        بر اساس واقعیت نبود ولی حداقل نه ادعا داشتن نه فیلنامشون ضعیف بود نه گاف داشت

    • بدون نام

      صدای جیرجیر هک کردن رو خیلی خوب گفتی
      بابا اینا هنوز روی بنز صدای آمبولانس میکس می کنن
      حالا راننده بنز نبودی قبول
      فیلم آلمانی هم ندیدی؟
      گوش و هوش صدابرداری هم نداشتی؟
      آقا اصلا توی 20 سالی که بنز اومده شهروند این جامعه نبودی؟ تا حالا دیدی مثل نعش کش زوزه بکشه؟
      همونجور اون فولدر صداهای پلیسی لامصبو! باز نکن یه صدایی بچسبون بهش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط تغییر گریم بازیگره تو ترکیه موهاشو حنایی کردن حس کردن خیلی تغییر کرده الان نباید کسی شناساییش. کنه خخخخخخخخ

      • مهدی

        خخخ حاجی دمت گرم خیلی خندیدیم با کامنتت

      • ساندیسی فاسد

        خب دادا سریال سفارشیه که سر تا پاش بو و مزه ساندیس سیب موز داره. بیشتر از این چی توقع داری

    • علی

      من واقعا از دست این مثلا کارشناسهای برترینها خسته شدم

      پاسخ ها

      • رضوان

        ما نیز هم...

      • بدون نام

        این کارشناس برترین ها نبود عزیزم روزنامه نگار شهروند بود

      • علی

        روزی که من نظر دادم، منبع رو ذکر نکرده بودند، بعدا اصلاح شده. در هر صورت بازهم در اصل موضوع فرقی نمی کنه

      • بدون نام

        ببخشید که کارشناس برترینها(که در حقیقت انقد سوادت پایینه که روزنامه شهروند رو با برترین ها تشخیص نمیدی) سریال پر گاف و بدردنخورتون رو برد زیر سوال و سوزوندتون علی جان
        راستی ۱۲۵ شماره آتش نشانیه یادت نره

      • بدون نام

        چرا منبع ذکر شده بود. شما ندیدی بهونه نیار. منبع ذکر نشده بود؟ پس مطلب رو از تو جوب پیدا کرده؟

      • سرباز ایران

        ما هم از دست صدا و سیما و سریالای مضخرف و سفارشیش خسته شدیم آقاعلی

    • محند

      ای سریال فقط میخواست بتون بفهمونه که جاسوسها تا کجا رخنه کردن مگه قرار بوده که اعلام کنه چه اطلاعاتی برده شده خارج از کشور و ایا عقل ناقصتون نمیگه ۱و ۷۰۰ ملیترد دلار بابت چه داده شد به ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

      • بدون نام

        اصلا سریالش بدرد نمیخورد آقا محند!!!!!!
        حالا شما هی بهونه های آبکی بیار که از زیر نقد فرار کنی

    • عرفان

      نقدی چرند و بی ارزش
      مثل اینکه بعضی ها بعد از ساخت این سریال خیلی سوخته اند که ایرادت بنی اسرائیلی می گیرند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل اینکه تو بیشتر ازین نقد سوختی

      • بدون نام

        سریالی چرند و بی ارزش

      • ممد

        سریالی چرند و بی ارزش
        مثل این که افرادی ساندیسی بعد از خواندن این متن سوخته اند که این گونه رو به فرار جلو آورده اند

      • بدون نام

        چرند و بی ارزش سریال دادا بعلههه

      • بدون نام

        سرتا پای مسئولین نظام مثل تو نفهم جنبه نقد ندارن!
        البته جوابی هم واسش ندارن فقط شعار

    • بدون نام

      از اونجایی که عزیزان همه در مقابل فیلم جبهه گرفتن و یک صدا میخوان تخریب کنن (بطوریکه حتی نویسنده این متن هم از هیچ عملی جهت تخریب سریال فروگذار نکرده) میشه فهمید سریال مسیر درستی رفته اتفاقا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما لیاقتتون همین سریال دوزاریاس چه میفهمین فیلم چیه با دوتا شعار آبکی و دیالوگای سطحی رای شمارو خریدن

      • بدون نام

        از اونجایی که منتقد زده کل سریالو با خاک یکسان کرده و همه ساندیسا هجوم آوردن زیر این پست ؛ میشه گفت منتقد نقدش خیلی درست حسابی بوده

      • بدون نام

        اتفاقا انقد مضخرفه همه میخوان تخریبش کنن
        مثل یه تکه آشغال که بندازی سر کوچه بوش همه جارو ور میداره همه میخوان بندازنش دور

    • بدون نام

      آره مثل بقیه ی سریال هامون آبکی بود ،پیچیدگی نداشت .

    • بدون نام

      چه نقدی...واقعا خسته نباشید،من همینکه فهمیدم کارگردانش متوجه شدم که حتی اگر داستان خوب باشه،نتیجه خوبی نداره،این همه توضیح نداره

    • بدون نام

      بی خودی ایراد نگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی هم ایرادشون درست بود.

      • بدون نام

        چیه کم آوردی به ایراد گرفتن گیر میدی؟

    • بدون نام

      خیلی خیلی فیلمش عالی بود هرکس ندیده باید ببینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی خیلی فیلم داغونی بود هر کس ندیده نبینه! چون ببینه وقت با ارزشش هدر میره

    • بدون نام

      خیلی خیلی فیلمش عالی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی خیلی فیلم داغونی بود!!!

    • بدون نام

      خب دیگه بالاخره وقتی صداسیما با یه نهادی یا دولتی مشکل داشته باشه انواع واقسام خرج هارو میکنه.طرفدار این دولت نیستم.ولی موافق اینم نیستم که دولت کشور به این بزرگی تو تلوزیون رسمی یک کشور اینجوری یک طرفه مورد نقد قرار بگیره اصلا چیز جالبی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نقد دو طرفه دیگه چیه
        بی شناسنامه بی هویت بیسواد اقلیت محدود ترسو

      • اشکان

        بنده خدا فک کنم پلنگ صورتی زیاد میبینی که به این میگی عالی!!!!

    • بدون نام

      این صدای جیرجیرک واقعا آدمو حالشو بهم میزنه ... تو سریال پازل هم بود ...
      والا سریالای پلیسی امنیتی ایتالیایی و ... رو هم دیدیم ... دوزار ازین جنگولک بازیا ندارن...

      در مورد این سریالم همین بس که تو این اوضاع اقتصادی خراب چه دلیلی داره یه تیم فیلمساز برن سه تا کشور فیلمبرداری کنن؟؟؟
      بریز و بپاشای سفارش شدست دیگه ... حالام دارن انتقاد میکنن بگن ما نبودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا دادا حرف حساب جواب نداره واسه همینه هیچ کسی جوابتو نداده

    • مهدی

      شاید ما فیلم اطلاعاتی امنیتی نتونیم بسازیم سریالمون اکشن نداشت معما نداشت ولی حرف خودشو واضح و روشن گفت و اون زحمات شبانه روزی اطلاعات سپاه بود نه اقای ظریف دستگیری جیسون رضائیان بود که آورده اش برای دولت بیشتر از برجامی بود که سالها مردم رو اوسکول خودشون کرده بودن ما دنبال چیزای پیچیده ای نیستیم اقای نویسنده شما میتونید فیلم های آمریکایی رو دنبال کنیم ما به ساخت همین فیلم های داغون ایرانی خوشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرم میتونیم کلا شبکه سه رو با اون مدیرش بدیم به اینایی که باهاش خوشن بقیه شبکه ها چیزای خوب نشون بدن

      • بدون نام

        از شبکه سه که مدیرش یه جوجه بسیجی سیب موزیه و جناب عالی ؛ بیشتر از این انتظار نمیره

    • جواد

      برام جالب بود که مامورین ارشد سازمان ضد جاسوسی کشورمون همه 24 یا 25 سال سن داشتند. سوابق قبلیشون رو در چه سنی گذرونده بودن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما این رو هم بپرس که اغلب فرماندهان زمان جنگ چرا سن کم داشتند؟!

      • بدون نام

        سربازان جوان و گمنام بودند

      • بدون نام

        خخخخخخ

    • بدون نام

      چرا اینقدر بزرگش میکنین حالا یه سریال بوده خاک تو سرتون که عقده سریال دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاک تو سر تو که یه نقد ساده که به همه فیلمای جهان میشه تورو آتیش زده

    • بدون نام

      یه جوری همه نوشتید سوختید سوختید که انگار صدا و سیما تا قبل این سریال قربون صدقه روحانی میرفته
      خدا شفاتون میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخ دمت گرم

    • نوا

      واقعا انتظار داشتید همه ی لایه های این جاسوسی رو توی تلوزیون نشون بدن؟؟؟؟ این سریال کاملا کلی به مسئله پرداخته بود وقطعا امکان نشون دادن اینکه چه اطلاعاتی برده شده یا روشهای نفوذ به دوربین ها و سیستم های امنیتی و شنود توی تلوزیون وجود نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه باشه تو خوبی. چرا چرت و پرت میگی؟ مگه ما گفتیم نشون بده؟ اصلا سریال جاسوسیدخارجی دیدی تا حالا؟ ما نمیگیم نشون بده میگیم با کیفیت باشه

      • بدون نام

        خیلی مسخره بود گاندو

      • به نوا

        خخخخ بنده خدا معلومه تا حالا سریال ندیدی کع این حرفارو میزنی

    • امیر

      این سریال فقط یه سریال بود و فقط داستانش خاص بود ولی تولیدش سطح پایین بود.در واقع سازندگانش یه داستانی که قبلن وجود داشته رو خیلی سطح پایین بتصویر کشیدن

    • بدون نام

      نقد به شدت دوزاری و بی ارزشی بود چون معیار منتقد هالیوود بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نقد خیلییی هم عالی بود سوزوندتت. کیفیت پایین سریال غیر قابل انکاره

      • بدون نام

        سریال مضخرف و بدرد نخور= گاندو

    • بدون نام

      کلا عادت دارین یه چیزی که بین مردم محبوب میشه رو تخریب کنین... مطلب اصلا از تیترش معلوم بود که سراسر حسادت و بغض و کینه س...گاندو بی نظیر بود... الان باز یه عده میان میگن گاندو مسخره ست، باشه شما خووووبین الان دارین اینجا حیف میشین :))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بببن نقد چقدر تو رو سوزونده که مجبوری بیای کامنت طولانی بنویسی ساندیسی درمونده خخخخخ

    • بدون نام

      اولا اسم انگلیسی را که درست نمیدانید چرا می نویسید. درست ان کاندو است نه گاندو. این مخفف کلمه Condominium است.

    • بدون نام

      برترین عزیز چقدر گرفتی از امسال جناب آشنا که نقد بی محتوا می کنی
      تو برو فیلم رحمان 1400 ببین و نقد کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز که ساندیسیِ روشنفکر نما هستی
        اولا که این نقد واسه برترین ها نیست واسه روزنامست
        دوما تو سراسر جهان به همه فیلم ها و سریال ها نقد میشه . همین فیلم رحمان ۱۴۰۰ هم که شما میگی توی برترین ها نقدش هست اگه چشاتو که براثر خوردن ساندیس سیب موز فاسد کم سو شده باز کنی میتونی اون مطلب رو هم ببینی
        سوما دم نویسنده این متن گرم که اومد سریال رو از جهات سینمایی نقد کرد و گاف هاشو گرفت تا یه مشت جوجه فک نکنن که سریالی در سطح جهانی ساختن....
        بسته با بازم بگم؟

      • بدون نام

        فعلاکه افرادی مثل تو و مسیح دارن بد جور ساندیس تاریخ مصرف گذشته آمریکایی هارو نوش جان می کنن و براش له لهم می زنن
        بله من نقد فیلم رحمان 1400و و امثال آن رااشاره کردم و گفتم گاف فیلم هایی که حرفی برایی گفتن دارن افتخار نیست که به خاطرش شادی کنی و دستمال بچرخونی

    • هعاس

      دمتتتت گرم نقد عالی بود همشونو سوزوندی
      این بیچاره ها کلا سریال ندیدن برا همین میگن گاندو خوبه. واسه عصر حجرن دیگه تعجب نداره
      اینا فقط دوست دارن یه سریال ببینن که توش دیالوگ های آبکی و شعاری باشه که پس فردا ۲۰:۳۰ دیالوگاشو تو تلویزیون نشون بده و اینام کلی ذوق کنن و توییت کنن بگن هورااااا ما ضد انقلابارو سوزوندیم خخخخخ (پ.ن: توییتر فیلتره. طنز ماجرا اینجاست)

    • بدون نام

      ایول که ترکوندی این نمایش مسخررو

    • بدون نام

      چقدر خوب دارین از امثال حسام الدین آشنا حمایت می کنین.

      البته این اولین بارتون نیست
      واقعا براتون متاسفم

    • سجاد

      برترینها تا میتونی پول دربیار
      یکی دو سال بیشتر به عمرت نمونده

    • بدون نام

      بحث بحث فیلم نیست ،بحث اینه که چرا یک حقیقت اقریبا ۴ سال مخفی شده و اونوقت ماحصل مبادله جیسون رضاییان به عنوان دستاورد برجام زده شده.
      ما از این ناراحتیم .
      نه خود سریال

    • علی شفقی

      اینقدر مقالتون تهوه اور بود مه بیشتر از نصفش نتونستم بخونم،
      واقعا کسی که این نوشته خودش یه خبرنگار جاسوسه که بنظرم باید دستگیر بشه،
      اصل واقعیت ها در جاسوسی لز این مملکت توسط شما و‌دوستان شما همیشع بوده و ضربات خوبی از بچه های این کشپر خوردید که الان میسوزید.
      متاسفانه رییس جمهور کشور وقتی جاسوس باشه از شما ها چه انتظار

    • بدون نام

      هر چقد هم بگین اونی ک نخواد بشنوه نمیشنوه میگه خوب بود
      بذارید خوش باشین
      این ملت عشق افسانه دیدن دارن

    • بدون نام

      طرفدارای این سریال چیزی جز گفتن سوختین و آتیش گرفتین بلد نیستن نه سندی نه دفاعی فقط دفاع کورکورانه از فیلمی ک هیچ نهاد امنیتی تا حالا تحسین و تاییدش نکرده جز حزب مخالف دولت و این نشان دهنده خخخخخیلی چیزاس
      الان مثل خودتون میگم
      این نقد بد جور سوزوندتون و دستتونو رو کرد

    • بدون نام

      به نظر من که این فیلم حاصل توهمات یک ذهن بیمار روانیست

    • .

      بهترین سریالی بود که تا حالا دیدم حرف نداشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج