جاباما
۸۸۳۶۱۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

وقوع ماه گرفتگی در شبانگاه ۲۵ تیر

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع ماه گرفتگی در شبانگاه ۲۵ تیر ماه خبر داد و گفت: این ماه گرفتگی تا بامداد چهارشنبه، ۲۶ تیر ماه ادامه دارد و در طی آن ۶۷ درصد سطح ماه توسط سایه زمین پوشیده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مهندس مسعود عتیقی اظهار کرد: بعد از خورشید گرفت کامل ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۹۸ که متأسفانه در ایران قابل مشاهده نبود، ماه گرفتگی جزئی در شبانگاه ۲۵ تیر ماه جاری رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی تا بامداد روز چهارشنبه، ۲۶ تیر ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: آخرین ماه گرفتگی جزئی قابل مشاهده در ایران دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ بوده است و گرفت جزئی بعدی روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ خورشیدی به وقوع می‌پیوندد.

عتیقی با تاکید بر اینکه در هر دو ماه‌گرفتگی مقدار کمی از ماه درون سایه زمین قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که در گرفت شبانگاه ۲۵ تیر به مراتب بحش بیشتری از ماه درون سایه زمین قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که ۶۷ درصد سطح ماه توسط سایه زمین پوشیده خواهد شد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این گرفت شبانگاه ۲۵ تیر متعلق به ساروس ۱۳۹ و بیست و یکمین گرفت از ۷۹ گرفت این ساروس است.

وی اضافه کرد: گرفت پیش رو (۲۵ تیرماه) به صورت نیم‌سایه در ساعت ۲۳ و ۱۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه شبانگاه سه‌شنبه ۲۵ تیر آغاز خواهد شد که البته برای چشم انسان امکان مشاهده آن وجود ندارد.

عتیقی با بیان اینکه در نجوم قدیم به این رویداد "خسوف غیر مرئی" (خسوف غیر قابل مشاهده) می‌گفتند، اظهار کرد: گرفت جزئی در ساعت ۳۱ دقیقه و ۴۳ ثانیه بامداد چهارشنبه ۲۶ تیر شروع خواهد شد و زمان اوج این ماه گرفتگی در ساعت ۲ و ۴۴ ثانیه بامداد ۲۶ تیر خواهد بود.

وی یادآور شد: پایان گرفت جزئی ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه و ۳۹ ثانیه در تهران خواهد بود و ساعت ۴ و ۴۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه ماه از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود.

عتیقی با بیان اینکه گرفت جزئی بامداد ۲۶ تیر ۱۳۹۸، حدود ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه به درازا می‌انجامد، تاکید کرد: این مدت زمان پس از پایان گرفت نیم‌سایه‌ای محاسبه شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، آمریکای جنوبی و قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا را از جمله مناطقی دانست که رصدگران شانس مشاهده این ماه گرفتگی را خواهند داشت.

عتیقی یادآور شد: رصدگران در سراسر کشور می‌توانند با چشم غیرمسلح و بدون هیچ‌گونه خطری گرفت زیبای ماه را پس از نیم‌شب ۲۵ تیر، در بامداد چهارشنبه ۱۳۹۸ مشاهده کنند.

وی ماه گرفتگی بعدی سال جاری را از نوع نیم‌سایه دانست و گفت: با وجود اینکه این رخداد در آسمان شبانگاهی است، ولی از آنجایی که چشم انسان برای مشاهده این نوع از گرفت ماه حساسیت کافی ندارد، امکان مشاهده این رویداد در ایران وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج