۸۸۳۸۵۹
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

ژاپن جنگل‌هایش را مدیونِ نفت ایران است

کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حوزه آبخیز کارون با اشاره به فروش نفت ایران به ژاپن در سال ۱۹۵۰ گفت: با جایگزینی سوخت جنگل، ژاپن از تخریب نجات پیدا کرده است و باید گفت در آن بازه زمانی، ژاپن جنگل‌های خود را مدیون نفت ایران است.

ایرنا: کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حوزه آبخیز کارون با اشاره به فروش نفت ایران به ژاپن در سال ۱۹۵۰ گفت: با جایگزینی سوخت جنگل، ژاپن از تخریب نجات پیدا کرده است و باید گفت در آن بازه زمانی، ژاپن جنگل‌های خود را مدیون نفت ایران است.

شوئیچی یاماشیتا و مسئول آموزش پروژه بین‌المللی جایکا در ایران‬ در چهارمین جلسه کمیته اجرایی مدیریت جامع حوزه‏‌های آبخیز سازمان جنگل‌ها در ادامه با اشاره به اهمیت آبخیزداری در کشور ژاپن اظهار‬ کرد: ما توانستیم در زمینه آبخیزداری از روش خودمان که آزادسازی نیروی آب بود و هم از تکنیک و فناوری‌های کشورهای اروپایی بهره بگیریم.

کارشناس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در حوزه کارون بزرگ در ادامه با تاکید بر انسجام سازمانی بین ادارات دولتی با اقدامات مشارکتی در انجام فعالیت‌های این حوزه اضافه کرد: رسیدن به وضعیت مطلوب، نیازمند هماهنگی بین سازمان‌های ذیربط و انجام برنامه ریزی مطلوب در این طرح است.

ژاپن جنگل‌هایش را مدیونِ نفت ایران است

وی همچنین خواستار وحدت رویه و همکاری مشترک در تهیه سند راهبردی شد و گفت: انتظار می‌رود تداوم و گسترش این همکاری‌ها بتواند مشکلات موجود در راستای روند اجرای این طرح در عرصه‌های منابع طبیعی را کاهش دهد.

جنگل‌داری ژاپن با آبخیزداری گره خورده است

یاماشیتا تصریح کرد: تمامی سیاست‌های آژانس جنگل‌داری در ژاپن با آبخیزداری گره خورده است و کشور ما با انجام عملیات آبخیزداری به‌دنبال بهره‌برداری از آب، جلوگیری از فرسایش خاک، رانش زمین و حفاظت از حیات وحش است.

وی بر حفظ و توسعه پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم تاکید کرد و آن را از اهداف مهم طرح بزرگ جایکا در ایران دانست.

کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ادامه به مقایسه وضعیت جنگل و سیمای منابع‌طبیعی ژاپن در سنوات گذشته پرداخت و گفت: در گذشته از جنگل در ژاپن برای سوخت، دام و تهیه کود استفاده می‌شد و تخریب جنگل‌ها بسیار وخیم بود و پس از وقوع سیل‌های خانمان‌برانداز در سال ۱۸۹۰ که سراسر ژاپن را فرا گرفت مردم به جنگل‌کاری روی آوردند.

اجرای طرح جایکا در ۶ استان

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: فاز یک پروژه جایکا با موضوع مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی در سال ۹۵ در شهرستان بازفت استان چهارمحال و بختیاری به اتمام رسید و اکنون فاز دوم این پروژه در کارون بزرگ با عنوان «توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوزه کارون بزرگ» در گستره ۶ استان در حال اجراست.

هوشنگ جزی افزود: سند این پروژه مشترک در سال ۹۶ تهیه شده و تمامی ادارات کل منابع طبیعی استان‌های خوزستان، اصفهان، لرستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با مدیریت جامع آبخیز ارتباط موثر دارند و از تمامی ظرفیت‌های آموزشی بهره می‌برند.

مدیر اجرایی پروژه به تجارب ارائه شده از سوی تیم جایکا در این نشست اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط مشترک «الگوی مدیریت جامع حوزه آبخیز ایران» با «مدیریت حوزه‌های آبخیز ژاپن» ایفای نقش استانداران و فرمانداران در تدوین و اجرای برنامه‌هاست و در واقع مشارکت دستگاه‌های اجرایی دیگر لازمه حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

جزی یکی دیگر از نقاط اشتراک این دو الگو را تدوین سند راهبردی برای حوزه دانست و گفت: بایستی برای درست اجرا شدن این اقدام، دست‌اندرکاران استانی آموزش‌های لازم برای تدوین سند راهبردی را ببینند.

پروژه توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون با مشارکت سازمان جنگل‌ها و جایکا از سال ۹۷ به مدت ۵ سال در ۶ استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و اصفهان در حوزه آبخیزکارون در حال انجام است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما چه کردیم

    • بدون نام

      خب مدیون بودن ومدیون دانستن که دردی رو دوانمی کنه عزیزم!
      راست میگی نفت بخر به امریکا هم توجه نکن قربونت

    • بدون نام

      این مربوط به شاه میشه خیلی به خودتون نگیرین

    • بدون نام

      شماهم به ایران تکنولوژی بدهید و جبران کنید

    • بدون نام

      بجای آبخیز داری فعلا فقط داریم خشکسالی و نابودی عمدی طبیعت میبینیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج