۸۸۳۹۱۸
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

سازمان‌ملل: کشور‌ها با عربستان تبانی می‌کنند

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی روز چهارشنبه گفت: عربستان می خواهد، برای اجرا نشدن عدالت، جهان را با خود همراه کند و کشورها نیز در این مساله با ریاض تبانی می کنند.

ایرنا: «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی روز چهارشنبه گفت: عربستان می خواهد، برای اجرا نشدن عدالت، جهان را با خود همراه کند و کشورها نیز در این مساله با ریاض تبانی می کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر، کالامارد ک تاکید کرد که عربستان اینک ۱۱ تن را به اتهام دست داشتن در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار کشته شده در استانبول ترکیه محاکمه می کند، اما نمی توان انتظار داشت که این مساله به عدالت واقعی منجر شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که ترور خاشقچی نمی تواند یک مساله داخلی عربستان باشد چرا که این موضوع خارج از چارچوب قضایی، در خاک ترکیه و با هدف نقض آزادی بیان انجام گرفته است.

سازمان‌ملل: کشور‌ها با عربستان تبانی می‌کنند

کالامارد اضافه کرد: این جنایت همچنین حرمت روابط کنسولی را به خطر انداخت، موضوعی که در تعارض مستقیم با منافع جامعه جهانی است.

مدیر پژوهشکده بین المللی آزادی بیان دانشگاه کلمبیای آمریکا با ابراز نگرانی شدید از واکنش نه چندان جدی بین المللی، حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک در سطح جهان نسبت به قتل خاشقچی، افزود: درست است که آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت، روند محاکمه متهمان این پرونده را پیگیری می کنند، اما آنها موافقت کرده اند که به جزئیات این روند اشاره نکنند، موضوعی که نشانگر تبانی آنها با عربستان در امر اجرا نشدن عدالت است.

وی می افزاید: جامعه بین الملل باید تلاش ها برای تحقیقات تاثیر گذار و شناسایی مغزهای متفکر این جنایت را افزایش دهد و پس از شناسایی، این افراد باید پیگیرد قضایی قرار گیرند.

کالامارد با اشاره به دستگاه معیوب قضایی عربستان اعلام کرد که تحقیقات در خصوص قتل پرونده خاشقچی، نباید تنها در اختیار دستگاه سعودی قرار داشته باشد و کشورهای دیگر باید برای محاکمه عاملان این جنایت، "صلاحیت قضایی بین المللی" را درخواست کنند.

وی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که کارشناسانی در زمینه حقوق کیفری را برای تعیین مسؤلیت های فردی قتل خاشقچی، مشخص کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد افزود: سکوت یا شانه خانی کردن از مسئولیت یا تبانی پنهانی و آشکار در خصوص این پرونده، تنها موجب خواهد شد که ظلم و جور و بی ثباتی در سطح جهان افزایش یابد.

کالامارد هفته پیش نیز خواستار تحریم فناوری عربستان سعودی به خاطر قتل خاشقچی شد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان درباره بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما به وظایف انسانی خود عمل کنید

    • بدون نام

      عربستان کثیف

    • روزبهانی

      سازمان ملل ، حقوق بشر ......... این کلمات فقط ابزاری شده برای کاسبی . دکانی که هر چند سال یه بار یه سری آدم میان و جیبشونو پر میکنن و میرن . اگه سازمان ملل عرضه داشت که الان دنیا در جنگ نبود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج