جاباما
۸۸۴۲۹۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

راهکار‌های مقابله با گرمازدگی در تابستان

خطر گرمازدگی در دمای بالای تابستان، مردم به ویژه گروه‌های حساس را تهدید می‌کند، اما لازم است راه‌های مقابله با آن را بدانیم، به گفتۀ فاطمه محمدبیگی پزشک و پژوهشگر طب سنتی، برای مقابله با گرما زدگی بهتر است همواره شربت آبلیموعسل همراه داشته باشید.

خبرگزاری فارس: دکتر فاطمه محمدبیگی، پزشک و پژوهشگر طب سنتی و اسلامی در قزوین گفت: از علائم گرمازدگی می‌توان به تعریق بالا، خشکی دهان، احساس تشنگی زیاد، گُر گرفتگی و قرمزی گونه‌ها، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه، احساس خواب‌آلودگی و تهوع اشاره کرد.

وی اضافه کرد: فردی که گرمازده می‌شود احساس دل به‌هم‌زدگی می‌کند و لازم است سریعاً اقدامات لازم در مقابله با گرمازدگی را برای وی انجام داد.

محمدبیگی ادامه داد: خوراندن آب‌یخ به فرد گرمازده به‌هیچ‌وجه گزینهٔ درستی نیست، زیرا بر احساس تشنگی او می‌افزاید؛ بلکه در چنین حالتی خوب است به وی ترکیبی از یک شربت ملایم آبلیموعسل که با آبی نسبتاً خنک درست شده و در آن تخم‌شربتی، تخم‌خرفه یا خاکشیر مخلوط شده است، داده شود، البته به این شربت می‌توان مقدار کمی نمک نیز اضافه نمود.

وی افزود: در برخورد با فرد گرمازده باید سعی کنیم از میزان لباس‌های او بکاهیم و هوای محیط را خنک نگاه داریم.

این پزشک خاطرنشان کرد: گرمازدگی در کودکان، نوزادان، سالمندان، بیماران کلیوی، بیماران قلبی یا افرادی که مبتلا به آسم شدید هستند، اگر به‌موقع درمان نشود ممکن است منجر به مرگ شود، زیرا این افراد در گروه پرخطر قرار دارند.

وی تصریح کرد: اگر به گرمازدگی افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند، توجه نشود و بدن آنان نتواند با مایعات فراوان و آب کافی این گرمازدگی را جبران کند، به ارگان‌های حیاتی مانند کلیه و کبد آنان آسیب وارد می‌شود و گاهاً عوارض قلبی-عروقی و تنفسی حاد اتفاق بیفتد که می‌تواند موجب مرگ افراد ‌شود.

محمدبیگی عنوان کرد: در چنین مواردی باید از خوردن یخ، آب خیلی سرد یا آبی که با یخ درست شده است پرهیز شود، هم‌چنین لازم است از سرما و گرمای شدید محیط نیز بپرهیزیم؛ دمای محیط باید متعادل باشد.

این پزشک در رابطه با بحث رعایت تغذیه در روزهای گرم تابستان اظهار کرد: یک کدبانوی ایرانی باید بداند که در فصل تابستان چه غذاهایی را طبخ کند تا بدن افراد خانواده خنک بماند، به‌طور مثال طبخ غذایی مانند فسنجان در این فصل از سال به‌هیچ‌وجه گزینهٔ مناسبی محسوب نمی‌شود، به‌جای آن می‌توانیم از غذاهای سنتی با طبع خنک مانند آب‌دوغ‌خیار یا سوپ‌ جو و غذاهای سبک مانند نان و پنیر و سبزی استفاده کنیم که در بدن گرما ایجاد نمی‌کنند.

وی اذعان داشت: هم‌چنین بهتر است در فصل تابستان از مصرف غذاهای مانده، غذاهایی که سس و تخم‌مرغ فراوان دارند و غذاهایی که با شیر درست می‌شوند، اجتناب کرد.

محمدبیگی ادامه داد: نوشیدن ماءالشعیر طبی و خوردن میوه‌های خنک مانند هندوانه و میوه‌های قرمز رنگ در این فصل از سال به‌شدت توصیه می‌شود.

این پزشک پیشنهادی کاربردی جهت پیشگیری از گرمازدگی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی پیشنهاد می‌کنم افراد همواره یک بطری کوچک شربت آبلیموعسل خنک همراه خود داشته باشند تا در مواقع احساس گرما از آن استفاده کنند.

وی در پایان بیان کرد: استفاده از لباس‌های رنگ روشن و البسهٔ نخی و کتان و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار در این فصل از سال توصیه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مردمی

      یک راه دیگر یادت رفت و آنهم کنتر ل فلر های گازی خوزستان و عراق که باعث ایجاد گلخانه‌ای از هوای گرم در سطح خوزستان و استان های دیگر میشود ک در صورت کنترول دمای خوزستان ۱۵تا ۲۰ درجه کاهش می یابد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج