جاباما
۸۸۴۴۴۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

بهشتِ گمشده خوزستان در حسرت مرکز بهداشت

روستای شیوند از توابع شهرستان ایذه و معروف به بهشت گمشده ایران با ظرفیت بالا در جذب گردشگر از سراسر کشور و با جمعیت بیش از سه هزار نفر از فقر شدید امکانات بهداشتی و درمانی رنج می‌برد.

ایرنا: روستای گردشگری شیوند در بخش دهدز شهرستان ایذه، یکی از مناطق گردشگر پذیر است که سالانه چندین هزار نفر از علاقمندان به طبیعت را جذب می‌کند، این روستا بعد از آبگیری سد کارون سه در آن سوی دریاچه حبس شده و اکنون ساکنان آن در فقر امکانات به سر می برد.

مردم این منطقه که در کنار دریاچه عظیم سد کارون سه قرار دارند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که یکی از مهمترین آنها، بحث فقدان مراکز بهداشتی و درمانی است.

برای درمان یک سرماخوردگی ساده باید عازم ایذه شویم

علی کیانی دهیار روستای پشت آسیاب شیوند در خصوص مشکلات این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: روستای شیوند حدود سه هزار نفر جمعیت دارد که در بهار و تابستان یعنی زمان برداشت محصولات باغات و مزارع به چهار هزار نفر نیز می‌رسد ولی در حسرت افتتاح یک مرکز بهداشت یا درمانگاه مانده است.

وی افزود: شیوند از نقاطی است که به واسطه طبیعت زیبای خود در تمام فصول سال گردشگران زیادی از استان و کشور به خود جذب می‌کند و خواسته اصلی مردم آن، احداث یک مرکز بهداشتی و درمانی است.

کیانی با انتقاد از وضعیت موجود گفت: سالها قبل مردم روستا یک زمین ۲ هزار متری را برای احداث خانه بهداشت اهدا کردند اما هنوز هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و مردم همچنان برای درمان یک سرماخوردگی ساده باید با صرف زمان و هزینه بالا، خود را به مراکز درمانی ایذه یا دهدز برسانند.

وی با بیان اینکه شیوند از سه روستا تشکیل شده است اذعان کرد: یک قایق اورژانس برای ما در نظر گرفته بودند که قرار بود مسیر اسکله رکعت تا شیوند را در عرض ۱۵ دقیقه طی کند اما اکنون رفت و برگشت این قایق حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

دهیار روستای پشت آسیاب شیوند افزود: مردم شیوند درصورت سکته، مارگزیدگی و سایر بیماری‌هایی که زمان رسیدن به مرکز درمانی در آنها بسیار مهم است، دچار مشکل می شوند.

کودکی که به دلیل کمبود امکانات فوت شد

کیانی با اشاره به مرگ تلخ یک کودک روستای شیوند اظهار داشت: چند هفته پیش یک کودک سه ساله این روستا به دلیل تشنج نیاز به درمان فوری داشت که به دلیل دیر رسیدن بارچ (کشتی مخصوص حمل مسافر و خودرو) که روزانه فقط سه بار برای جابجایی ساکنان منطقه اقدام می کند انتقال کودک یاد شده با مشکل مواجه شد که متاسفانه در وسط آب این کودک فوت نمود.

وی اضافه کرد: اگر بارچ یاد شده فقط یک ساعت زودتر به روستا می رسید قطعاً این حادثه تلخ برای کودک یاد شده به وجود نمی آمد و خانواده وی عزادار نمی‌شدند.

دهیار روستای شیوند گفت: مسئولان سازمان آب و برق که مسبب اصلی فقر و کمبود امکانات در این منطقه هستند هیچ گونه توجهی به جان و مال مردم ندارند و به رغم دادن وعده های فراوان ولی مردم منطقه از داشتن راه و بهداشت و درمان که ابتدائی ترین زیرساخت های رفاهی است محروم شده‌اند.

وی گفت زمانی که سد کارون سه احداث نشده بود مردم این منطقه با ۲۰ دقیقه به مراکز درمانی و شهر می‌رسیدند ولی اکنون این امکان برای آنان سلب شده است.

مردم روستا خود درمانی می‌کنند

وی گفت به دلیل نبود خانه بهداشت و مرکز درمانی در این روستا، مردم در مواقع اضطراری از داروهایی که قبلاً از داروخانه‌های داخل شهر ایذه خریداری کرده استفاده می‌کنند که در بسیاری از موارد ممکن است مصرف این داروها اشتباه باشد.

وی اضافه کرد: مردم منطقه که از محرومیت زیاد رنج می‌برند برای رهایی از بیماری‌ها اغلب از قرص‌های مسکن استفاده می‌کنند که این موضوع برای آنها بسیار خطرناک است زیرا هم به داروها عادت می‌کنند و هم اینکه از بیماری‌های اصلی غافل می‌مانند.

دهیار روستای شیوند اضافه کرد: بسیاری از مردم به دلیل صعب العبور بودن منطقه ترجیح می دهند که درد و بیماری را تحمل کنند اما به مراکز درمانی شهر ایذه که به دلیل سخت گذر بودن برایشان بسیار طاقت فرسا شده است مراجعه نکنند.

وی گفت: دولت باید برای جان سه هزار نفر این روستا ارزش قائل شود و در اولین فرصت ممکن یک مرکز درمانی به همراه پزشک در آن ایجاد کند زیرا داشتن یک مرکز بهداشتی درمانی حق مردمی است که در اقتصاد منطقه نقش اثر گذاری دارند.

مرکز بهداشت شیوند نیاز و مطالبه ای مردمی است

محسن البرزی بخشدار دهدز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شیوند یکی از نقاط مهم بخش دهدز و شهرستان ایذه است که توانایی بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد.

وی افزود: با توجه به جمعیت ثابت و متغیر این روستا که بین ۲ تا چهار هزار نفر است، نیاز به احداث یک مرکز بهداشت با پزشکان مستقر در آن به شدت در این منطقه احساس می‌شود.

بخشدار دهدز از پیشنهاد شیوند به عنوان دهستان در طرح شهرستان شدن دهدز سخن گفت و تصریح کرد: کارهای مهمی در این راستا صورت گرفته است و با تأیید این طرح در هیأت دولت، بسیاری از مشکلات دهدز مرتفع خواهند شد.

منطقه شیوند از سه روستای نو شیوند، پشت آسیاب و بزرگ شیوند تشکیل و در دهستان دنباله رود دهدز واقع شده است.

باغات انار، گردو و انار، شالیزارهای برنج، طبیعت بکر و آبشار معروف شیوند از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستاها هستند، شیوند به واسطه این جاذبه‌ها به بهشت گمشده خوزستان معروف شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      جاده ایذه تا شیوند تیز یکی از بدترین و خطرناکترین جاده های ایران است . مسئولین محلی بسیار بی کفایت هستند و اگر از استان های دیگر چند مدیر فعال بکارگیری می شدند وضعیت را تغییر می دادند.
      روستاهای لردگان و بروجن با وجود بودجه کمتر صدبرابر آبادتر است.خوزستان مسئول دلسوز و کارآمد نیاز دارد.

    • بدون نام

      خدمت به مردم عبادت است...........

    • بدون نام

      اونجا از جهنم هم بدتره مسئولین شرمنده باشند که مردم اینجور در جای جای کشور در رنج وعذابند فقط تو ایران تهران امکانات داره وبس

    • الف دال

      لعنت خدا بر باعث وبانی این فقر وبدبختی

    • ح م

      چرا عکس اونجا رو نمیزارید مردم ببیند

    • خاندائی

      قابل توجه مرفه هان بی درد ........

    • بدون نام

      خدا به فریادشون. برسه.

    • خوزستانی

      دولت مردان. عزیز. خواهشن به داد این مردمان. بدبخت برسید.

    • بدون نام

      چقد ادم این اخبارا که میشنوه دلش. میسوزه به حال این مردمان بیچاره

    • امیر هوشنگ توو های

      ضمن اینکه وزارت نیرو باید دیه کامل این بچه را بدهد واز خانوا ه ش دلداری کند رییس دولت ومجلس و قوه ی قضاییه باید پیگیر حقوق مر دم باشند وزارت نیرو بعنوان متولی هزینه ساخت مرکز درمانی را بدهد و خدمت کنند به این مردم نجیب ۰ ماهم داغدار فوت این عزیزان میشویم که ناشی از رفاه زدگی و تعلل مسولین است

    • بدون نام

      ما میخواهیم کسی اکر مریض شد جز رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج