۸۸۴۸۹۳
۱۸ نظر
۵۰۱۶
۱۸ نظر
۵۰۱۶
پ

سهمیه‌ها به کیفیت آموزش آسیب می‌زند

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «سهمیه‌های ورود به دانشگاه بر اساس معیار آموزشی نیست»، گفت: نمی‌شود دانشجویی با رتبه ۸۰ هزار در کنار دانشجویانی با رتبه‌های ۱ تا ۳ قرار بگیرد. این سهمیه‌ها به کیفیت آموزش آسیب می‌زند.

ایسنا: محمدرضا دارابی، ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و رؤسای دانشگاه‌های استان با استاندار خراسان رضوی که ظهر امروز در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: آموزش عالی در کشور رسالت خود را به خوبی انجام داده است. از زمان پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها توانستند رسالت خود را خوب انجام دهند اما هر زمانی که تناسب عرضه و تقاضا بهم بخورد، چالش ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه «آموزش عالی در شرایط فعلی حال خوبی ندارد»، ادامه داد: اگر یک زمانی مناسب بود تعداد دانشگاه‌ها زیاد شوند، در حال حاضر باید جلوی توسعه دانشگاه‌ها گرفته شود. اگر به این شکل پیش برویم در آینده نزدیک باید درِ بسیاری از مؤسسات آموزش عالی را ببندیم.

دارابی تصریح کرد: بیکار تحصیل‌کرده در آموزش عالی زیاد داریم و این خطری جدی در جامعه است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: اعتبارات دانشگاه به حدی کم است که حتی نمی‌توان جواب اساتید و کارکنان را داد. همچنین در قسمت پژوهش اعتبارات ناچیز است. اعتبارات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵ میلیارد تومان در سال است که با وجود ۱۰۰۰ عضو هیأت علمی عملاً نزدیک به صفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با وجود این اعتبارت شعار‌هایی که ما برای افزایش تولید علم و توان علمی کشور می‌دهیم، عملاً در حد یک شعار باقی می‌ماند، اما اگر قرار باشد از دانشگاه‌های نسل دوم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم باید بر روی پژوهش تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه «دانشگاه‌ها از افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها رنج می‌برند»، بیان کرد: نتیجه افزایش بی‌رویه ظرفیت‌های دانشجویی بیکاران تحصیل‌کرده است و راضی‌کردن مردمی که بچه‌های تحصیل‌کرده دانشگاهی‌شان بیکار باشند، بسیار سخت است.

دارابی با انتقاد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه، گفت: دادن این سهمیه‌ها بر اساس معیار آموزشی نیست. نمی‌شود دانشجویی با رتبه ۸۰ هزار در کنار دانشجویانی با رتبه‌های ۱ تا ۳ قرار بگیرند. این سهمیه‌ها به کیفیت آموزش آسیب می‌زند.

وی با اشاره به لزوم استقلال دانشگاه‌ها، اضافه کرد: امروزه دانشگاه‌های کشور اقتدار و استقلال دانشگاهی لازم را ندارند و دخالت‌های عوامل بیرون دانشگاه باعث جلوگیری از استقلال دانشگاه شده است. موضوع تداخل‌های بی‌جایی است که کار دانشگاه را مشکل می‌کند.

کمبود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی در مشهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به وضعیت بهداشتی مشهد، گفت: شهر مشهد بیش‌ترین تعداد حاشیه‌نشین کشور را دارد و با این وجود با کمبود ۲۵۰۰ تخت بیمارستانی در استان مواجه هستیم که از این تعداد تنها در مشهد کمبود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مصوباتی برای ساخت سه بیمارستان ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۳۲۵ تختی در مشهد به تصویب رسیده است که به علت کمبود اعتبارات حتی آغاز نیز نشده است.

مردم حاشیه مشهد از ابتدایی‌ترین حقوق بهداشتی خود محروم‌اند

دارابی با اشاره به اینکه مردم برخی مناطق جنوب و حاشیه شهر مشهد از ابتدایی‌ترین حقوق بهداشتی خود محروم‌اند، عنوان کرد: اعتبارات ما جوابگوی نیازهای حداقلی است. امکانات بهداشتی مشهد جوابگوی ۳۰ میلیون زائر در سال و ۵۰۰ هزار تبعه خارجی مقیم و زائرانی که برای درمان به مشهد می‌آیند، نیست.

وی با بیان اینکه «طرح تحول نظام سلامت جوابگوی نیازهای مشهد نیست»، تصریح کرد: نمی‌شود وزارت بهداشت برای دانشگاه برای استفاده از بیمه سلامت سقف تعیین کند و ادعای حمایت از محرومان کند. خواهشمندم وزارت بهداشت را مکلف کنید تعیین سقف برای بیمه سلامت -مخصوصاً برای شهرهایی مثل مشهد- را بردارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: زمان‌هایی داریم که ورود زوار بسیا ر زیاد است و نمی‌توانیم جوابگوی آن‌ها باشیم. خراسان رضوی دومین استان پس از تهران از نظر جمعیت است و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جوابگوی این حجم نیست. ما همیشه اعتراض داریم که کمبود نیرو داریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تازه یادتون اومده ؟کو عمل همش حرف و حرف و حرف

    • ع.م

      خدا خیرت بده حرف دل ما رو زدی آنهایی که سهمیه دارن مثل اینکه داری باشون مسابقه ی دوی صد متر میدی با این تفاوت که خط شروع آنها هفتاد متر جلو تر هستن

    • بدون نام

      با سهمیه دادن ضربه مهلکی به کیفیت منابع انسانی وارد شد بطوریکه ارزش و بار علمی برخی از دارندگان مدرک دانشگاهی
      بسیار پایین آمد ، بطوریکه تعدادی از راه یافتگان سهمیه ای هم برای خود و هم برای جامعه موجب خسارت و دردسر شده اند
      حاصل هزینه آن همه منابع مالی اختصاص داده به این منظور در آموزش عالی تقریبا هیچ شد.

    • arshad

      چه عجبببب تازه فهمیدن اینوووو? یادمه سر هر کنکور من کلی حرص میخوردم که چرا بعضی از ادما که تو الفبا موندن باید با سهمیههههههه پزشکییییی بخونن! بازم اینا در حد حرفه سهمیه تا اخر عمرمون.ادامه داره

    • بدون نام

      اما واقعا زیادن تو دکتری دانشگاه شیراز یه داداش مشهدی رتبه ۳۵۰ ش شده ۶ کلی هم ادا اصول داره خیرش! دردمونو به کی بگیم؟

    • علی هستم

      روزی ۱۲ ساعت درس خوندم بتونم به رشته ای که میخوام قبول بشم .. الان فقط و فقط به خاطر سهمیه ها و سیستم ناعدالتی که تو نظام آموزشی هست دارم تو یه کشور دیگه درس میخونم.. هرچیتون رو فراموش کنم این ظلمتون رو نمیکنم

    • بدون نام

      تازه فهمیدید سهمیه ها به کیفیت آموزش صدمه میزنن، بعد از اینکه کلی استعداد رو از بین یردید

    • مستند صحبت کن

      در مورد سهمیه ها اغراق کرده چون حداقل 80 درصد نمره اخرین نفر قبول شده در سهمیه آر اد را باید کسب کند تا در اون رشته پذیرفته شود واونی که فرمودن رتبه 80 هزار در کنار 1و 2و3 تحصیل میکنه با هیچ منطقی نمی خونه پس بیایید در اطهاراتمان مستند حرف بزنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علی، کمک مالی خخخ، بشین تا بهمون بدن، بنیاد هیچ پولی به ما نمیده، فقط یه چیزی شنیدین، ما الان دو ساله درخواست وام ۳۰ میلیونی دادیم برای مسکن هنوز هیچ ک هیچ، کاش به جای بازگو کردن حرفای خیابونی، میرفتی چهارتا خانواده جانباز واقعی رو میدیدی تا حساب کار دستت بیاد اونوقت دیگ این حرفا رو نمیزدی.

    • بدون نام

      اقای دارابی من فرزند جانباز هستم، من حاضر بودم الان پدر داشتم، ولی این سهمیه که همش دارید میکوبید تو سر ما رو نداشتم، من پدرم رو زمانی ک بیشتر از هر موقعی بهش احتیاج داشتم از دست دادم، و به خاطر اظهار نظرهایی مثل شما همیشه فرزند شهید بودن خودم رو پنهان کردم، با این ک رتبه ام خوب شد ولی دانشگاهی رو انتخاب کردم که با رتبه خیلی خیلیی پایین تر از رتبه خودم هم اونجا قبول میشدم ارشد هم با وجود این ک رتبه دو رقمی شدم رفتم دانشگاه آزاد تا جای بچه ی شما رو تنگ نکرده باشم، اره آینده من به خاطر شما و امثال شما عوض شد. میتونست بهتر از این باشه...

      پاسخ ها

      • باد بهار

        ما برای نظر شما و زحمات پدرتون احترام قایل هستیم! اما این دلیل نمیشه که بخاطر شرایط پدرتون بخوان به شما تخفیف بدن در رتبه کنکور!

        اگه اینجوری باشه روستایی ها عشایر و کشاورزا که بچه ها مجبورن در شرایط سخت درس بخونن و کارکنن هم نیازه که سهمیه داشته باشن.
        بعدشم شما میتونستید تو انتخاب رشته قسمت سهمیه رو نزنید که الانم منت سرما نذارید!

      • بدون نام

        بعد بهار جان، من هیچ‌وقت منت سرت نداشتم تویی که داری تعنه میزنی، من درصدام طوری بود ک دانشگاه تهران حقم بود ولی نرفتم، بعدشم ما ۲۰ نوع سهمیه داریم ک یکیش سهمیه ایثارگری هست، متاسفانه هر وقت اسم سهمیه میاد فوری ذهنتون میاد سمت سهمیه جانبازی، از لحاظ تاثیر گذاری سهمیه جانبازی آخر از همه است اینو بفهم

      • علی هستم

        خب کمک مالی و پولی هرچقدر خواستن بدن بهتون .. ولی چرا با دادن امتیاز بیشتر و اضافه دارن با سرنوشت اونایی که سهمیه ندارن بازی میکنن؟

    • بدون نام

      باید تمامی ظرفیت دانشگاه ها به سهیمه ها اختصاص یابد. پدران ما برای انقلاب زحمت کشیده اند و مردم نباید حق دسترسی به دانشگاه را داشته باشند

    • بدون نام

      رتبه ۸۰۰۰۰هزار کنار رتبه های تک رقمی،بامسامحه کاری های امروز وضعیت آینده این مملکت چه خواهد شد؟
      با وجود ۱۹ نوع سهمیه کسی که از یکسال پیش درس خونده به چی امید داشته باشه ،البته روش خوبی برای فراری دادن نخبه هاست

    • ناشناس

      تازه فهمیدی؟ ما که ۲۷ سال پیش کنکور میدادیم، سهمیه ۴۰درصدی رزمندگان بیچاره مون کرد. یارو ۶ماه جبهه یا پشت جبهه حاضر میشد و از این سهمیه استفاده میکرد بدون اینکه چیزی بارش باشه می رف دانشگاه و طبیعتا بعدا هم بر مصدر مشاغل مهم قرار می گرفت . و نتیجه اش رو الآن مردم دارن می بینن. از وکیل مجلس گرفته تا الی ماشاءالله مشاغل دیگه رو اشغال کردند و کشور اینجوری به گند کشیده شد.

    • بدون نام

      حالا فهميديد؟ نتيجه سهميه يه مشت پزشك نالايق بي سواد پولكي شدخواهشا جمع كنيد اين مسخره بازي رو

    • بدون نام

      حقیقت تلخه درصد زیادی از مشکلات فعلی مملکت نتیجه همین سهمیه هاست سهمیه از اول هم اشتباه بود میبایست کلاس مجانی براشون میگذاشتن و از لحاظ علمی تقویتشون میکردن بعد وارد دانشگاه میشدن نه اینجوری که دودش به چشم همه بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج