جاباما
۸۸۵۰۴۹
۳۹ نظر
۵۰۱۸
۳۹ نظر
۵۰۱۸
پ

پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد انسانی - مذهبی در ایران

در آستانه ولادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، دکتر ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه پیشنهاد کرد که در حمایت حقوقی از مهاجران ایرانی در خارج از کشور، حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان منطقه آزاد انسانی و مذهبی در نظر گرفته شود.

خبرگزاری برنا: در آستانه ولادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، دکتر ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه پیشنهاد کرد که در حمایت حقوقی از مهاجران ایرانی در خارج از کشور، حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان منطقه آزاد انسانی و مذهبی در نظر گرفته شود.

ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به رییس قوه قضائیه آورده است:

بسمه تعالی

حضور ارجمند آیت الله سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تقدیم ادب و احترام

همانگونه که مستحضرید همه ساله گروه کثیری از ایرانیان دور از وطن برای دیدار با بستگان در جه اول خود، به کشورهای همسایه سفر می کنند. تصور بفرمایید خانواده ای برای دیدار پدر و مادر سالخورده خود از کشوری دوردست به امارات یا ترکیه و یا عراق سفر می کند و آن پدر و مادر نیز باید رنج سفر به خارج از کشور را بر خود هموار نمایند تا با صرف هزینه های بسیار و تحمل حواشی این گونه سفرها، تنها به مدت چند روز امکان دیدار فرزندانشان فراهم شود.

بعضا دشواری این سفر برای پدران و مادران کهنسال و ایرانیان دور دست چنان زیاد است که اساسا قید سفر و دیدار عزیزان خود را می زنند و داغ این دیدار برای همیشه بر دلشان می ماند. به همین ترتیب هزاران هزار ایرانی مهاجر دیگر نیز، در چنبره ی بی اعتمادی و نگاه منفی داخلی و همچنین حواشی که بعضا به هنگام بازگشت آنها از ایران پدید آمده است، دچار دو دلی و تردید برای سفر به میهن شده اند. وقت آن است تا تدبیری اندیشده شود.

پیشنهاد اعلام مناطق آزاد انسانی و مذهبی، رویکردی راهبردی است که در بستر آن، ایرانیانی که به هر دلیل در شرایط فعلی، امکان سفر به همه ایران را ندارند با سفر به این مناطق، امکان زیارت و رفت و آمد آزاد به میهن را داشته باشند.

این اقدام نه تنها یک اقدام اخلاقی و انسانی و وطن دوستانه است، بلکه با تغییرات گفتمانی، موجب تصحیح متقابل برداشت های فی مابین مهاجران و دولت و همچنین نگاه مهاجران به شرایط ایران خواهد شد و با اعتماد سازی امکان بازگشت سرمایه معنوی و مادی ایرانیان مهاجر را تسهیل خواهد کرد.

بسیاری از کشورها، هر مهاجر را یک فرصت انگاشته و برای بازگشت مهاجران و افزودن سرمایه های معنوی و مادی آنان به سرمایه وطن، سیاست های تشویقی برجسته ای را در نظر می گیرند. اما متاسفانه بسیاری از سیاست ها یا گفتمان سیاست گذاران کشورمان از گذشته تا حال، گویا هر مهاجر یک تهدید تلقی می شود. اکثریت بسیار بالای ایرانیان مهاجر به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و تلاش دارند نماینده شایسته ای برای فرهنگ و ملیت خود باشند، لکن همین ایرانیان خود را چندان مورد حمایت حقوقی کشورشان نمی بینند و ازبخشی از تریبون های رسمی کشور نیز مکررا گفتمان و نگاه منفی نسبت به مهاجران پمپاژ می شود، گویی آنان بخشی از ملت شمرده نمی شوند. غمگنانه باید گفت، این شرایط و احساس منفی از آنان، مجموعه ای از بی پناه ترین مهاجران جهان را ساخته است و

تحت تاثیر همین سیاست ها و تقلیل ارتباط مهاجران با کشور، مهاجران ایرانی در پایین ترین ردیف های انتقال علم و سرمایه به کشور عزیزمان قرار گرفته اند که از این جهت حتی با وضعیت مهاجران کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و لبنان هم قابل مقایسه نیست.

از آنجا که حضرتعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، تمایل خود را به تحول و دریافت پیشنهاد برای تصحیح برخی از روندهای حقوقی و قضایی ابراز و همچنین خود سالها تولیت آستان مقدس امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام را بر عهده داشته اید، به نظر می رسد هم در حمایت حقوقی از مهاجران ایرانی در خارج از کشور، هم در رفع موانع سخت گیرانه و زدودن بدبینی گسترده نسبت به مهاجران در داخل و اعمال سیاست ها تشویقی و تضمین آن و نهایتا اعلام چند شهر بزرگ به ویژه مشهد مقدس به عنوان منطقه ی آزاد انسانی و مذهبی، در کنار همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله دولت و مجلس محترم، به سهم خود بتوانید آغاز گر یک تحول مثبت و بن بست شکن در این خصوص باشید و در دوران مسئولیت خود، گامی خداپسندانه و ماندگار برای ایران و ایرانیان دور از وطن بردارید.

«تشکیل منطقه آزاد انسانی وحریم امن مذهبی، بدین معناست که هر ایرانی -فارغ از گذشته اش- بتواند این ضمانت را داشته باشد تا در همه ایام سال حداقل در مشهد الرضا که حرم امام علی ابن موسی الرضا (ع) است و یا در ایام نوروز و مناسبت های مهم دیگر، دیدارش از وطن و آشنایانش را تازه کند، بدون آنکه نگران تبعات احتمالی باشد». البته روشن است که حساب معدود کسانی که به حکم دادگاه عادله، ترور یا جنایت یا اختلاس از بیت المال مرتکب شده اند، جداست.

ایجاد منطقه ی آزاد انسانی و مذهبی، اقدامی بدیع و انسانی، موجب ترمیم ارتباط میلیونها ایرانی با سرزمین آباء و اجدادی و با آثاری عمیقا مثبت بر روابط دولت- ملت خواهد بود. ایرانی هر جا که باشد ایرانی است و نباید اجازه داد عده ای با تنگ نظری و یا تقسیم بندی های غلط و شکاف آفرین که سوابق طولانی نیز دارد، ایرانیان را تجزیه کنند. تجزیه یک ملت خود نمونه دیگری از تجزیه ی یک کشور است.

امید است در ایام ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) این پیشنهاد که بر اساس تجربه واقعی از زندگی بسیاری از ایرانیان عزیز خارج از کشور ارائه شده، مورد توجه حضرتعالی و نهادهای ذیربط دیگر قرار گرفته و دستور لازم برای سیاست گذاری و پیاده سازی آن را صادر فرمایید.

از خداوند منان موفقیت شما در تحقق عدالت قضایی مبتنی بر ارزش های موعود اسلام و انقلاب اسلامی را مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ابوالفضل فاتح

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز چه کلکی سوار کردین

    • بدون نام

      شاید برای آنها ننگ پناهندگی ارزش این دوری را داشته است پس لازم نیست که امثال شما کاسه داغتر از آش شوید.

    • بدون نام

      همین مونده دیگه همه ی مهاجرین غیر قانونی و مشکل دار راحت بیان مشهد و برن هر غلطی هم خواستند به هوای زیارت بکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امام رضا فقط مال ما نیست اینو متوجه می شه نه؟

      • بدون نام

        درزم خیلی نژادپسرتی

    • بدون نام

      خب چرا در مناطق محروم مانند سیستان و کردستان و خوزستان نشود که هم درامد زایی شود و هم پیشرفت اقتصادی و نیازهای اولیه منطقه؟
      مشهد همینطور درامد زیادی از زائرین دارد

      این توزیع کار و درامد را بین مناطق محروم انجام دهید تا از بیکاری و مهاجرت جلوگیری کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون باید محروم بمانند و مسئولان هیچ نگاه به این مناطق ندارند اگر قرار بود همچبن فکری کنن که منطقه محروم نداشتیم

    • بدون نام

      درود بر شرفت۰فکر عالیست

    • بدون نام

      بسیار پیشنهاد خوبی است منم فکر می کنم می شود ازاین ظرفیت بخوبی درجهت دیدار ایرانیان با خانواده های خود و درآمد دولت در این زمان خاص استفاده کرد

    • مهدی

      پیشنهاد خیلی خوبیه. خدا خیرش بده کسی که این پیشنهاد رو داده

    • بدون نام

      درود بر ایشان
      البته نرود میخ آهنین در سنگ

    • رضا

      طرح خوبیه

    • ارتش سرخ

      باز چه نقشه ای دارن ، فقط خدا میدونه

    • ابراهیم

      این یک حرکت خوبه اگر انجام شود .باعث جلب سرمایه های مادی وانسانی زیادی برای ایران خواهدبود.

    • خدیجه صدیقی

      این پشنهاد والا خود نشان از التفات نهان و آشکار امام الرئوف بر فرد فرد ایرانیان است. این پیشنهاد ممدوح از الهامات ماورایی بر دل و جان و قلم شکوفا جناب فاتح برخوردار است.
      الحمدالله کما هو اهله و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی سنگین گفتی بیشتر انگار سایت عربی هست تا فارسی

    • ابراهیم

      خوبه اگر به انجام برسد.

    • امید

      پدر بزرگ منم قبل از انقلاب از کشور رفته، الانم نمیتونه بیاد حداقل از این طریق میتونیم ببینمیش.بنده خدا آخر عمری نمی‌خواد تو زندان بخوابه .

    • بدون نام

      خیلی زودتر باید به فکر بودین حالا چرا مشهد هر کی شهر خودش کل ایران بتونه دیدار کنه

    • منشوری

      بدین دست یکی از (( آغا زاده ها )) براتون یک کشور آزاد میسازه با همه امکانات پاتایا و آنتالیا

      بقیه نظراتم هم که منشوریه نمیتومنم بنویسم خودتون تصور کنین:)))

    • بدون نام

      به جای این کارا شرایطی فراهم کنید که آدمای بدرد بخور این مملکت مجبور به فرار از کشور نشوند

    • دکتر فاتح

      بقیه مناطق هم میتوانند به همین شکل فعلی باقی بمانند . یعنی منطقه غیر آزاد غیر انسانی مذهبی !

    • بدون نام

      کار خوب و اخلاقی وانسانی است و مورد حمایت انسانهای قلب پاک

    • شهرام

      تو فرودگاه همه رو بازداشت می کنند

    • بدون نام

      عااااااااااااالی بسیار هم عالی

    • seyyed

      بسیار عالی

    • بدون نام

      اقای عزیز به جز معدود کسانی که به حکم دادگاه عادله، ترور یا جنایت یا اختلاس از بیت المال مرتکب شده اند، بقیه مشکلی برای رفت و آمد ندارند.

    • بدون نام

      مهاجران ایرانی اولا پولدارها رفتن وشخصیتهای مهم موفق ترین جهان هستن ولی الان افغانیاجای ایرانیاروگرفتن وبودجه ومنابع مملکت دولت هزینشون میکنه وشغلاشونم گرفتن وجوانان مجبورن مهاجرت کنن به اروپا با سختیهای زیادواین فاجعس وخطرناک ترین رشدایرانیا۱درصدتوایران وافغانیا۸درصدکم کم فلسطین اشغالی ۲دارمیش ایران حدود۲۰ملیون نفرشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه اشکال داره که بیست درصد جمعیت بشن؟ خود تو که افغانی هم نبودی چه گلی به سر این کشور زدی که اونا نزدند؟ اگر میخوای بگی خلافکاری میکنند پیشاپیش بهت بگم از مادر زاده نشده کسی که بتونه در زمینه خلافکاری رودست خود ما بلند بشه. ...

      • بدون نام

        خیلی هم اشکال داره ایران حمل و نقل عمومی و امکاناتش برای مردم خودش کافی نیست چه برسه به ۱۰ درصد جمعیت افغان که بخوان حالا ۲۰ درصد بشن شما هم برگرد کشورت خودتم خوب میدونی ایرانی نیستی

    • بدون نام

      بجای اینکه اینقدر بفکر آقا زاده های خاین خارج از ایران باشید و منطقه آزاد براشون راه بندازین، یکم بفکر جووناي بیکار این مملکت باشید، بفکر فقر و تنگدستی مردم باشید

    • بدون نام

      بجای اینکه اینقدر بفکر آقا زاده های خاین خارج از ایران باشید و منطقه آزاد براشون راه بندازین، یکم بفکر جووناي بیکار این مملکت باشید، بفکر فقر و تنگدستی مردم باشید

    • بدون نام

      فرضا که این منطقه ایجاد بشه کی میخواد اعتماد کنه؟تنها چیزی که در ایران ارج وقرب نداره قانونه

    • مهدی

      متاسفانه هیچ کدام از استانداران کشور در گردشگری داخلی برای حفظ سرمایه و تنوع روحیات مردم سعی نمیکنند.وبه شکلی مروج سفر به خارج هستند.این صدا و سیما نمی تواند جاذبه ها را تعریف و خواستار ارتقا کیفیت فضا های گردش پذیر باشد.
      فصول مختلف امکان استان های مختلف را می توان ارائه و تبلیغ کرد.
      ارگانها بایستی بتوانند جاذبه ها را تکمیل و معرفی نمایند.
      استان هائی هستند که در محرومیت درآمدی بسر میبرند.و بایستی گردش پذیر باشند.
      محل سکنی..نرخ غذا....زیباسازی و گسترش امکانات...و تبلیغ هر استان و شهر میتواند رونق و تنوع روحی مردم را در بر داشته باشد.
      مردم هر محله نسبت به ارائه خدمات سعی و کوشش کنند.

    • رضا

      ابن پیشنهاد خوبه ولی جاش باید منطفه محروم و بیکار باشه الان جند استان با نرخ بیکاری بالا کاملا مشخصه باید در اونجا با سرمایه خود ایرانی های خارج نشین در محروم ترین جاها درست بشه هم خیر هم ثواب

    • aseman

      الهی که درست شود بحق امام رضا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون مشهد و افغانستان کردید و دروازه ورود افغانی جماعت به ایران بسه ان شاءالله که نشه

    • بدون نام

      آقای فاتح با این ه‍مه سخت گیری همانند سریال گاندو در ایران خیلی خیانتها اتفاق افتاده که ناگفته مانده اگر کسی ریگی درکفشش نباشد چرا نتواند به میهن رفت وآمد کند؟ اونایی که نمیتوانند به کشور بیایند حتما مشکلی دارند کمی فکرکنید .نه حتما تحقیق کنین بعد نامه بزنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج