جاباما
۸۸۵۹۹۱
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

عربستان: در حج شعار سیاسی ندهید

حکومت عربستان از زائران خواست در حج شعار‌های به زعم آن‌ها سیاسی و فرقه‌ای ندهند.

ایسنا: حکومت عربستان از زائران خواست در حج شعار‌های به زعم آن‌ها سیاسی و فرقه‌ای ندهند.

«دبیرخانه شورای عالی علما» بیانیه‌ای صادر کرد و از زائران خواست از پرداختن به آنچه شعار‌های سیاسی و فرقه‌ای نامیده است، پرهیز کنند.

در بخشی از این بیانیه که خبرگزاری عربستان سعودی (واس) آن را منتشر کرده، آمده است: «از ویژگی برادری ایمانی این است که حج را از هر آن‌چه وحدت مسلمانان را خدشته‌دار می‌کند و هر آن‌چه اهداف عالی حج یعنی ذکر و یاد خداوند، تقوی، احسان و نیکی را محقق نمی‌سازد دوری کند. روا نیست از حج به عنوان منبری سیاسی برای درگیری‌های احزاب و گروه‌ها و مذاهب استفاده شود که چنین کرده‌ای مغایر با اهداف حج است.

دولت و ملت عربستان سعودی خدمت به حرمین شریفین را یک افتخار بزرگ برای خود دانسته و کلیه امکانات مادی و انسانی خود را برای خدمت به میهمانان الهی به کار بسته‌اند و پروژه‌های بزرگ و توسعه‌های پیاپی حرمین شریفین و مشاعر مقدسه خود گواه این قضیه است.»

این درحالی است که برای فریضه حج به‌عنوان مجموعه‌ای استثنایی و ممتاز از ارزش‌های مورد تمجید اسلام، در کنار مفاهیم سیاسی ضروری نظیر وحدت، بر لزوم دفاع از مظلومان و برائت از مشرکان تأکید شده است.

عربستان که همواره زائران را از پرداختن به جنبه‌های سیاسی حج برحذر می‌دارد، در گذشته نیز خشونت‌هایی در مقابله با این موضوع داشته است. سال ۱۳۶۶ در جریان برگزاری مراسم برائت از مشرکان در حج، پلیس عربستان به تظاهرکنندگان حمله کرد. به استناد آمار وزارت امور خارجه ایران، در آن واقعه ۲۳۵ ایرانی جان خود را از دست دادند. ایران در واکنش به آن عمل، حج را برای دو سال متوقف کرد. عربستان پس از آن، مراسم برائت از مشرکان را محدود کرد. این مراسم هر سال تنها با حضور زائران ایرانی در محیطی بسته و با تدابیر امنیتی برگزار می‌شود و زائران غیرایرانی از سوی عربستان برای شرکت در این مراسم منع شده هستند.

برگزاری مراسم برائت از مشرکان که به بعد سیاسی حج و اعلام انزجار و بیزاری از دشمنان اسلام می‌پردازد، در مذاکرات حج ایران و عربستان در سال ۱۳۹۶ (یک سال پس از توقف حج به دنبال فاجعه منا) نیز محل مناقشه بود که ایران موفق شد عربستان را برای ادامه این جریان به شکل سال‌های گذشته، متقاعد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا وکیلی به جز ایران کدوم کشور دیگه ای هست که آرزوی مرگ میکنه برای کشور های دیکه در حالی که اصلا با اون کشور ها درگیری وجنگ نداره

    • بدون نام

      اگر شعار سیاسی دادند رحم نکنید بکشین

    • بدون نام

      بابا باور کنید یک مسخره بازی راه میاندازند که بیا وببین ایرانیهاهم که زود جو می گیردشون والا اونها کاری به ایرانیها ندارند

    • بدون نام

      طبق گفته مسئول محترم قرار شد حج رو سیاسی نکنیم ...... پس شعار رو بخیال .

    • بدون نام

      حج عبادت خداست چیزی بنام برائت از مشرکان در حج وجود نداره و یه کار بیهوده و خرافی هست

    • ملاصدرا

      خب راست میگن ...تقیه کنند و شعار ندهند

    • بدون نام

      مرگ بر آل سعود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ وقت مرگ کسی را ازخدا نخواهید. چون برمیگردد بر خودمون. مثل همین اتفاقا که تو گشورمون می افتادد. همش اتفاقا ناگوار. ترا خدا دیگه شعار مرگ نگید.

    • آزاد

      درست گفته دوباره دردسر درست میشه،هیچ کشوری اجازه دادن شعار سیاسی نمیده،با همه دشمنی وکینه ی که عربستان با ما داره ولی تو این مسئله درست گفته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج