جاباما
۸۸۶۱۹۱
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

بازیگری که برای فرار از چهره شدن، کم‌کار شد

فردوس کاویانی در زندگی عادی یک آدم محجوب بود که وقتی مقابل دوربین قرار می‌گرفت، تبدیل به یک موجود دیگر می‌شد؛ پر از شور، نشاط و رهایی.

ایران نوشت: فردوس کاویانی در زندگی عادی یک آدم محجوب بود که وقتی مقابل دوربین قرار می‌گرفت، تبدیل به یک موجود دیگر می‌شد؛ پر از شور، نشاط و رهایی. ما سال‌ها قبل از سریال «همسران» با هم در مجموعه‌های «محله برو و بیا» و «محله بهداشت» که در دهه ۶۰ ساخته شدند، کار کرده بودیم و او آنجا هم بسیار توانا و عالی بود.

اما داستان سریال «همسران» متفاوت بود. ابتدا قرار بود این سریال را به شکل دیگری بسازیم و با بازیگر دیگری برای نقش کمال توافق کرده بودیم که قرار بود کارگردان کار هم باشد. اما با هم به مشکل برخوردیم و گفتیم یا کارگردان باشد یا بازیگر. او نپذیرفت و کار متوقف مانده بود. فردوس کاویانی آن زمان مسئول صنف بازیگران بود و گفت نباید کار به این شکل بماند و حاضرم خودم این نقش را بازی کنم تا سریال ساخته شود. به این ترتیب فردوس کاویانی به گروه اضافه شد و گروه بازیگران سریال کاملاً تغییر کرد و «همسران» ساخته شد.

بسیاری از مردم کاویانی را با همان نقش کمال سریال «همسران» می‌شناسند، اما این برای من مایه تأسف است. چون بعد از این سریال او کم کار و کمتر دیده شد. شاید از حرف من ناراحت شود اما این کم‌کاری تا حدود زیادی خودخواسته بود چون کاویانی دوست داشت بازیگر تئاتر باشد و تمایل چندانی برای حضور در سینما و تلویزیون نداشت. معتقد بود وقتی بازیگر تئاتر چهره می‌شود به کار تئاترش لطمه می‌خورد.

به همین دلیل سعی کرد بین تئاتر و چهره بودن، تئاتر را انتخاب کند اما به نظر من نتیجه‌اش این شد که کم‌کم، هم در زمینه تصویر کم‌کار شد و هم در تئاتر؛ در صورتی که لیاقت و استطاعت و توانایی او بسیار زیاد است و می‌توانم بگویم یکی از ماندگارترین چهره‌هاست و از لحاظ توانایی و استعدادی که دارد می‌توانست یکی از سوپراستارهای ما باشد. یادم می‌آید که در سریال «همسران» به من اعتراض می‌کرد که نقش مرا زیاد نوشته‌ای، چون نمی‌خواست چهره شود.

همکاری ما هم در «محله برو و بیا» و «محله بهداشت» و هم در سریال «همسران» بسیار شیرین بود و پر از لحظات خلاقانه که بخش زیادی از آن به حضور فردوس کاویانی و توانایی او بازمی‌گشت که می‌توانست لحظات ناممکن را طوری اجرا کند که مخاطب باور کند و البته به آن احترام بگذارد.

مقوله کمدی مقوله بسیار خطرناکی است و مخاطب در مواجهه با آن یا می‌گوید بانمک و خوب بود یا می‌گوید لوس بود و بی‌مزه. از این حیطه موفق بیرون آمدن بسیار سخت و دشوار است و بسیاری از بازیگرهایی که وارد این ژانر می‌شوند می‌توانند براحتی بعد از مدتی از بین بروند و تبدیل به شخصیت‌های ساده، لوس، بی‌مزه و دم‌دستی شوند و عمر کاری‌شان را به خطر بیندازند. اما کاویانی با توانایی‌اش در این مقوله موفق بود. پیشینه تئاتر و تحصیلات او و خطوطی که رعایت می‌کرد که هم آزادگی داشته باشد و هم از حد و مرزها نگذرد، او را در این راه موفق می‌کرد و به همین دلیل به نظر من همیشه بازیگری خوب و توانا بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      الان این مطالب که در مورد استاد کاویانی بیان شده از قول کیه؟

    • بدون نام

      کسی که میخواست خونه بفروشه خونه بخره ضرر نکرد اگر خونه ای که میخواست بخره گرون شده خونه خودش هم گرون شده یعنی در کل به جایی بر نخورده
      فقط اون بیچاره هایی مه تا حالا صاحب خونه نشده بودن دیگه خوابش رو هم نمیبینند دیگه جوانهایی که قصد ازدواج داشتند دیگه خونه که هیچ پول رهن هم نخواهند داشت خودم دور و برم سه تا مورد داشتم که بنده خدا مجبوره ازدواجش رو عقب بندازه چون الان با پس اندازش الونک هم اجاره نمیدن ...خونه قیمتش بالا رفت اما حقوق ها هیچچچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارتباطي به موضوع نداشت. ولي واقعيت داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج