۸۸۷۱۸۲
۱۹ نظر
۵۰۰۲
۱۹ نظر
۵۰۰۲
پ

۳۶درصد ایرانی‌ها خود درمانی می‌کنند

ایرانی‌ها «خودپزشک» شده‌اند. آنها برای خودشان دارو تجویز می‌کنند و برای هم نسخه‌های متعدد پزشکی می‌پیچند. نتایج مقاله‌های منتشر شده از سوی کتابخانه ملی پزشکی امریکا نشان می‌دهد که شیوع «خودتجویزی» دارو در ایران ۵۳ درصد است، در واقع مردم ایران ۴ برابر میانگین استاندارد جهانی اقدام به «خودتجویزی» دارو می‌کنند.

روزنامه ایران نوشت: ایرانی‌ها «خودپزشک» شده‌اند. آنها برای خودشان دارو تجویز می‌کنند و برای هم نسخه‌های متعدد پزشکی می‌پیچند. نتایج مقاله‌های منتشر شده از سوی کتابخانه ملی پزشکی امریکا نشان می‌دهد که شیوع «خودتجویزی» دارو در ایران ۵۳ درصد است، در واقع مردم ایران ۴ برابر میانگین استاندارد جهانی اقدام به «خودتجویزی» دارو می‌کنند.

گزارش‌های میدانی ما نیز نشان می‌دهد؛ «خودتجویزی» دارو از طریق یک گشت و گذار ساده در اینترنت راه جدیدی برای خودش پیدا کرده است. دسترسی به اطلاعات پزشکی در اینترنت راه را برای «خودپزشک»‌ها هموارتر کرده و بر شیوع «خودتجویزی» در کشور دامن زده است. این مسأله آنچنان نگران کننده شده است که معاون اول وزارت بهداشت چندی پیش نسبت به افزایش ۳۰ درصدی بار مراجعه مردم بدون داشتن نسخه به داروخانه‌ها هشدار داد.

ایرج حریرچی اعلام کرد در شرایط فعلی اقتصادی شاهدیم که بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک زیاد شده تا از این طریق بتوانند هزینه‌های درمان را کاهش داده و پول ویزیت را نپردازند.
به گزارش «ایران»، نتایج بررسی اسناد مربوط به 1256 مقاله در کتابخانه ملی پزشکی امریکا در وب سایت www.ncbi.nlm بیانگر آن است شیوع خودتجویزی (self- prescribed) در ایران 53 درصد است.

این آمار در بین دانشجویان 67 درصد، در خانوارهای ایرانی 36 درصد و در بین سالمندان 68 درصد گزارش شده است. از سوی دیگر آمارهای منتشر شده از مطالعات گسترده «خودتجویزی دارو» در ایران نشان می‌دهد، هر ایرانی سالانه 339 عدد دارو مصرف می‌کند که رقمی بیش از استانداردهای جهانی است. داروهای ضد درد، قطره چشم و آنتی بیوتیکی‌ها بیشترین میزان را در بین داروهای خودتجویزی از آن خود کرده‌اند. علاوه بر این طبق گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت بهداشت در 10 سال گذشته عوارض دارویی غیر قابل توصیفی در 1000مرکز بهداشتی و درمانی ثبت شده که 30درصد آن مربوط به داروهای تزریقی است.

بر همین اساس آمار مرگ و میر بین مردان و زنان در اثر مسمومیت با دارو به طور معمول بین عدد 80 و 20 درصد می‌چرخد. دکتر طلعت قانع، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو چندی پیش به «ایران» خبر داده بود که احتمال فوت در اثر مسمومیت در مردها 80 درصد و در زنان 20درصد است. به گفته دکتر طلعت قانع، مسمومیت در مردها جدی‌تر و کشنده‌تر است.

آمارها می‌گوید خودتجویزی در بین دانشجویان شایع‌تر از دیگر افراد است. شیوع خودتجویزی در بین دانشجویان 67 درصد و بالاتر از نرخ متوسط مردم است. این رقم در بیشتر مطالعات انجام شده در سایر کشورها نیز گزارش شده است. دسترسی بالاتر به اطلاعات می‌تواند یکی از دلایل این پدیده باشد. این افراد بر اساس اطلاعات ناقص خود به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند و خودشان را در معرض بیماری قرار می‌دهند این پدیده در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی بیشتر از دانشجویان رشته‌های دیگر گزارش شده است. علت آن هم ماهیت برنامه‌های درسی و اطلاعات زیاد آنها در زمینه دارو و بیماری است.

شیوع خودتجویزی در سالمندان ایرانی 68 درصد گزارش شده، این رقم در بین سالمندان در دنیا 38 درصد است. گفته می‌شود آمار دو برابری خودتجویزی در بین سالمندان ایرانی در مقایسه با سالمندان دنیا به دلیل سطح آگاهی پایین افراد مسن در ایران است. در واقع ترس از تشدید بیماری موجب می‌شود افراد به رفتار خاصی برای مقابله با تهدید بهداشتی روی بیاورند بنابراین متخصصان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند استفاده صحیح داروها برای افراد مسن باید در ایران آموزش داده شود.

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور، مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها و حتی مطب خصوصی پزشکان در چندماهه گذشته کاهش یافته و این در حالی است که برخی از صاحبنظران حوزه سلامت مشکلات اقتصادی را علت اصلی چنین موضوعی عنوان می‌کنند و در مقابل عده‌ای هم عقیده دارند خوددرمانی و مراجعه به اینترنت برای یافتن داروی مناسب برای درمان بیماری می‌تواند یکی از دلایل خلوت شدن سر پزشکان شود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون هزینه های پزشکی سرسام اوره.الکی نیست ک درامد پزشکا در ایران در بین کل جهان اوله البته با همین خوددرمانی.حالا اگ خود درمانی نباشه ک .....

    • بدون نام

      خدا وکیلی خودتان با وجدان خودتان قضاوت کنید امار تعدادی که از خود درمانی میمیرند بیشتر است یا از اشتباه پزشکی . میخوام بگم که مردم خود درمانی کنن بهتر از این است که پول مفت بکنن تو جیب این به اصطلاح دکترهای مفت خور

    • محمدرضا بختیار

      در مورد کاهش مراجعات به مطب های پزشکی نباید پدیده خود تجویزی را عامل آن قرار دهیم بلکه باید به موضوع نگرشی ژرفی داشت و مبحث هزینه های بالای تجویز و عدم هماهنگی بین بیمه و ارائه خدمات درمانی آنها را در نظر گرفت و رانت شرکت های بیمه ای قوی باعث از بین رفتن فضای رقابتی بین بیمه ها شده و سازمان بیمه با ارائه قوانین یکنواخت بین یک شرکت نوپای بیمه و یک شرکت بیمه قدیمی باعث عدم پیشرفت و تقابل و رقابت و ارائه خدمات بین این شرکت ها شده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته عدم اهمیت دادن پزشکان ب بیماران و دقیقه ای ی مریض ویزیت کردن و عدم نتیجه گیری با مراجعه ب پزشک بدلیل ناتوانی در تشخیص بدلیل بیسوادی پزشکان و بی اعتمادی ب پزشکان در نتیجه گیری و درمان شدن رو ب دلایل بالا اضافه کنین.

    • بی نام

      بخاطر اینکه دارو و پزشک و درمان گران شده و با این حقوق کم و گرانی کمر شکن فقط میشه کمی شکم سیر بشه .

    • بدون نام

      نتیجه خودت بمال هست دیگه

    • بدون نام

      خب دارو که گرونه .ویزیت گرونه ..ازمایشم گرونه .مجبوریم باداشتن دفترچه بازم خوددرمانی کنیم ..

    • بدون نام

      مردم پول هزینه های سنگین رو ندارند به زور زنده اند ویزیت و داروی رایگان ببینید سر از کجا دراوره ۷۰درصد مردم شاید اینکار رو کنند اطرافیان ما همشون خود درمانی میکنند درمان سنتی به نظر میاد داروها جواب نمیدن

    • مهرداد

      با این هزینه های درمان و دارو که حتی واسه ی سرماخوردگی ساده باید 100تومن خرج کنی پس مردم بینوا چکار کنن؟
      حالا مریضی های سخت تر که جای خود!!!
      مگه هزینه های سرسام آور زندگی جایی واسه هزینه درمان میذاره!

      برای مثال ببینید بالای نود درصد ایرانی ها دندون خراب دارن ولی جرات رفتن به دندونپزشکی رو ندارن!

    • بدون نام

      بهداشت و درمانو ارزون کنید

    • بدون نام

      ملت دانا== آینده در خشان

    • بدون نام

      یکی از دلایلش سواد پایین دکترهامونه

    • بدون نام

      این نتیجه فقره فقروبیکاری هم مهمترین دستاورده

    • بدون نام

      با توجه به سطح سواد پزشکان ایرانی عجیب نیست!

    • بدون نام

      وقتیکه ویزیت پزشکان و ان هزینه های گزافیکه پزشکان برای یک بیمار بیچاره تدارک میبینند وفقط در فکر جیب خودشان هستنند،وهیچوقت از نظر اقتصادی مریض را درک نمی کنند، بنابر این یک مریض ناچار است به پزشک مراجعه نکند، وبانسخه قبلی،یا ازاد دارو بخرد، خواهشا شما هزینه درمان را کم کنید

    • بدون نام

      این مشگلات اقتصادی چه کار ها که نمیکند
      و از طرف دیگه بالا بود حق وزیت پزشکان باعث چنین اتفاقاتی میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علی برکت اله انچنان رونق اقتصادی کنم پول پزشک هم نداشته باشین چون بایدبودجه ومنابع اب وبرق گازنان بنزین بهداشت.....۲۰ملیون افغانی بدم بودجه۲۰۰سال مملکت بایدملت بدن لزپولنفت وگازمعدن...‌مالیات

    • شیراز

      از بیچارگی هست نه کارمند دولت هست که بیمه باشه نه درآمدی داره که نسخه آزاد پرداخت کنه مجبور اگه مریز شد با چارتا قرص خودشو درمان کنه

    • Y

      نه پس تو این گرونی که گوشت که هیچ,نون شب ندارن بخورن,بیان پول ویزیت های نجومی و داروهای نجومی تر و ازمایش های خونه خراب کن تر رو بدن!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج