جاباما
۸۸۷۲۲۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

سرنوشت استعداد‌های گران‌قیمت فوتبال اروپا

برداشتن گام‌های بلند برای رسیدن به افتخارات بزرگ باعث شده تا ستاره‌های جوان دنیای فوتبال در چند سال گذشته با مبالغی سنگین به تیم‌های بزرگ اروپایی بپیوندند. در این تابستان تب خرید بازیکن‌های جوان حسابی داغ شده و تیم‌های بزرگ نیز حاضر به پرداخت مبالغ گزاف برای این بازیکنان هستند.

خبرآنلاین: در این تابستان، ماتیاس دلیخت، ستاره جوان فوتبال هلند با مبلغ ۷۵ میلیون یورو به یونتووس پیوسته و پیش ازاین هم باشگاه‌های بارسلونا و اتلتیکو مادرید با فرانکی دی‌‎یونگ و ژائو فلیکس جوان قراردادهای طولانی مدت امضا کرده‌اند و مجموع مبلغی که مجموعا این باشگاه‌ها برای این سه بازیکن جوان پرداخت کرده‌اند به پیش از ۲۵۰ میلیون یورو می‌رسد. همین موضوع به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت بازیکنان جوان در بازار نقل و انتقالات است، اما آیا بازیکنان جوانی که طی چند سال گذشته به تیم‌های بزرگ پیوسته‌اند، وضعیت خوبی دارند؟

استعدادی که خیلی زود ستاره شد

حدود سه سال پیش بود که ستاره‌ای هفده ساله در آسمان فوتبال اروپا درخشید و توانست تمام نگاه‌ها را به خود خیره کند. ستاره جوان آن‌ روزهای موناکو با درخشش لیگ فرانسه و لیگ قهرمانان اروپا، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. کیلیان امباپه جوان با عملکردی که از خود در آن مدت کوتاه نشان داد، خیلی زود به‌عنوان ستاره تیم موناکو مطرح شد و بعد از درخشش در لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی در لیگ فرانسه، مورد توجه باشگاه‌های بزرگ قرار گرفت و در نهایت به پاریس‌سن‌ژرمن پیوست.

سرنوشت استعداد‌های گران‌قیمت فوتبال اروپا

پاریس‌سن‌ژرمن ابتدا او را با انتقالی قرضی به خدمت گرفت و فصل بعد با مبلغ 135 میلیون آن را دائمی کرد. امباپه درخشش خود را در تیم پاریسی هم ادامه داد و موفق شد جایزه پسر طلایی سال که مربوط به استعداد جوان است را به‌دست آورد و حتی در میان پنج کاندید نهایی توپ طلا قرار گرفت و حالا هم یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال جهان است.

فروریختن استعداد جنجالی

عثمان دمبله، ابتدا در رن مطرح شد و بعد از یک فصل درخشش در لیگ فرانسه به دورتموند رفت تا در بوندسلیگا درخشش خود را ادامه دهد و یک ستاره تبدیل شود. حضور در میان زنبورها باعث شد تا این بازیکن جوان در میان بزرگان، نامی برای خود دست و پا کند. عثمان دمبله در لیگ آلمان درخشید و جدایی نیمار از بارسلونا باعث شد تا بارسلونا او را با مبلغ 105 میلیون یورو به نیوکمپ ببرد.

سرنوشت استعداد‌های گران‌قیمت فوتبال اروپا

ستاره فرانسوی اما در نیوکمپ نتوانست بدرخشد و بیش‌تر از اینکه با گل‌ها یا پاس‌گل‌هایش شناخته شود با مصدومیت‌های طولانی‌مدت شناخته شد. او نتوانسته در بارسلونا، در قامت یک ستاره بدرخشد و حتی در بعضی گمانه‌زنی‌ها، بارسلونایی‌ها قصد دارند تا دمبله را به‌عنوان بخشی از قرارداد نیمار به پاریسسن‌ژرمن بفرستند.

«هایجک» مضر کاتالان‌ها

بعد از اتمام یورو ۲۰۱۶، تیم فوتبال بارسلونا، بازیکن جوان والنسیا را که در آستانه پیوستن به رئال مادرید بود، هایجک کرد و به نیوکمپ برد. آندره گومز ۲۲ ساله که با درخشش در والنسیا و یورو ۲۰۱۶ حسابی خود را سر زبان‌ها انداخته بود برای پر کردن جای خالی ژاوی به بارسلونا پیوست، اما نتوانست در بارسلونا، حتی در حد و اندازه‌های یک بازیکن معمولی ظاهر شود.

سرنوشت استعداد‌های گران‌قیمت فوتبال اروپا

آندره گومز که با مبلغ 35 میلیون یورو و 20 میلیون یورو متغیرات به بارسلونا پیوسته بود، با عملکرد فاجعه‌ای که از خود نشان داد ثابت کرد که بارسلونا تمام پول این انتقالش را دور ریخته است. بعد از دو فصل بارسلونا را ترک کرد به گودیسن پارک رفت تا در اورتون به فوتبالش ادامه دهد و شاید بتواند در آن‌جا خودش را احیا کند.

‌نابودی تدریجی استعداد

اوج فوتبال پرتغال در یورو 2016 نمایان شد، جایی‌که ستاره‌ها و استعدادهای باانگیزه در راه قهرمانی متحد شدند و این تیم را به یک افتخار بین‌المللی رساندند، سانچیز یکی از این استعدادها بود و کمک زیادی به قهرمانی پرتغال کرد. او پیش از این مسابقات تکلیف آینده خود را مشخص کرده بود و تصمیم گرفته بود تا بعد از این بازی‌ها به بایرن مونیخ بپیوندد.

سرنوشت استعداد‌های گران‌قیمت فوتبال اروپا

سانچیز در آن یورو عملکرد خیلی خوب از خود نشان داد و خیال هواداران بایرن را از داشتن یک ستاره در خط میانی و بازگشت مبلغ ۳۵ میلیون یورویی راحت کرد، اما بازی در لیگ‌ها و تیم‌های بزرگ‌ هم آن‌قدرها هم ساده نبود و این بازیکن پرتغالی رفته‌رفته از قامت یک استعداد جوان خارج شد و نتوانست در بوندسلیگا خوش بدرخشد.

مونیخی‌ها برای اینکه او را احیا کنند، با سوانزی به توافق رسیدند و او را به انگلستان فرستادند تا به‌صورت موقت، فوتبالش را در این کشور دنبال کند و به یک ستاره تبدیل شود. رناتوی جوان اما در انگلستان هم چیزی برای ارائه نداشت و خیلی سریع به جمع مونیخی‌ها برگشت. او بازهم در جمع مونیخی‌ها فرصت چندانی کسب نکرد تا همه از نابودی یک استعداد سخن بگویند.

مرز بین استعداد بودن و ستاره بودن در فوتبال جهان خیلی باریک است و به‌خاطر رفتار رسانه‌ها، آن‌ها خیلی سریع مطرح می‌شوند، اما زمانی که با یک انتقال گران به تیمی بزرگ می‌روند انتظارها از آن‌ها چند برابر می‌شود و این افزایش فشار روی بازیکنان آن‌ها را تا مرز نابودی می‌برد و فقط بازیکنان کمی مثل امباپه هستند که بتوانند همیشه ثبات و کیفیت خوبی را از خود نشان دهند و به یک ستاره تبدیل شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ستاره های اینده امباپه و دمبله هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج