۸۸۸۳۱۵
۶ نظر
۵۰۱۲
۶ نظر
۵۰۱۲
پ

درخت ۵میلیاردی با ۱۰میلیون تومان جریمه!

عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: از نگاه اکولوژیکی قیمت یک درخت بیش از ۵ میلیارد تومان است و این درحالیست که متاسفانه جریمه قطع همین درخت ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ایسنا: مسعود مولانا، عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با ارائه برخی آمارها در مورد فواید جنگل ها، اظهار کرد: بر پایه آمار شاخص های سازمان ملل، کشوری که ۲۵ درصد مساحت آن جنگل بوده جزء کشورهای فقیر از منظر منابع طبیعی محسوب می شود که بر اساس آخرین آمار در ایران ۷ درصد مساحت کشور جنگل است، یعنی سرانه جنگل در ایران یک چهارم متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل سالانه ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می کند و این میزان برابر نیاز ۱۰ انسان در یکسال است، تصریح کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل های هیرکانی فقط اکسیژن ۱۸ میلیون نفر در سال را تامین می کنند حال اگر این جنگل ها نیز تخریب شوند منابع تولید اکسیژن باید از کجا تامین شوند؟ مگر نه اینکه تنها موجودات تولید کننده اکسیژن گیاهان و جنگل‌ها هستند.

درخت ۵میلیاردی با ۱۰میلیون تومان جریمه!

عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: جنگل ها و کوهستان های ایران 40 درصد تولید آب کشور را عهده دار هستند و بدون جنگل و کوهستان 40 درصد ذخیره آب از دست خواهد رفت بنابراین چگونه می‌تواند بحران کم آبی مهم بوده اما حفظ جنگل اهمیت نداشته باشد.

مولانا با یادآوری کارکردهای جنگل در تثبیت خاک، آب، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و تلطیف و خنک کردن هوا، تاکید کرد: با احتساب این کارکردهای متنوع نمی توان بر روی یک درخت قیمت گذاشت، در واقع ارزش و قیمت اکولوژیکی یک درخت چند صد ساله، میلیاردها تومان و صدها برابر قیمت صنعتی آن است.

وی با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی جنگل فقط برای تولید آب 15 برابر ارزش چوب آن است، اظهار کرد: اگر از منظر چوب به درخت بنگریم شاید ارزش یک درخت از 50 میلیون تومان تجاوز نکند اما از نگاه اکولوژیکی قیمت آن بیش از 5 میلیارد تومان است و این درحالیست که متاسفانه جریمه قطع همین درخت 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با انتقاد از جرایم غیر بازدارنده و ناموزون در زمینه قطع اشجار و درختان جنگلی، یادآور شد: جریمه ها باید به حدی بازدارنده باشد که فرد متخلف و خاطی جرات ورود به عرصه جنگلی و قطع درخت را نداشته باشد، که در این زمینه نیاز به ورود و همکاری قوای قضائیه و نظارتی الزامی است.

مولانا با بیان اینکه اعتماد باید از سوی مدیران بالا دستی در جامعه ساری شود، تصریح کرد: وقتی ردپای مسئولان کشور در تخریب منابع طبیعی و جنگل ها وجود دارد نمی توان این انتظار را از مردم داشت که آنان در حفظ و حراست از جنگل ها پایدار و پای کار باشند.

وی خواهان ورود دستگاه های فرهنگ ساز نظیر آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد و موسسات آموزش عالی به عرصه حفظ و حراست از جنگل ها و جلوگیری از تخریب آن شد و بیان کرد: نمی توان در کنار هر درخت یک نگهبان قرار داد اما می توان فرهنگ محافظت از جنگل ها را در جامعه و مردم القا کرد.

عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با ابراز گلایه از پائین بودن شان و جایگاه محیط بانان و جنگلبانان در جامعه، گفت: این مطلب بیانگر درجه اهمیت آحاد مردم نسبت به محافظت از محیط زیست و جنگل است که باید این موضوع اجتماعی شده و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مولانا با اشاره به اینکه باید موضوع تخریب جنگل های کشور و نصف شدن مساحت آن طی 40 سال گذشته مورد واکاوی و تحقیق قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مسئولانی که طی این چند سال در راس هرم مدیریتی سازمان جنگل ها حضور داشتند باید در این زمینه پاسخگو باشند که چرا مساحت جنگل های کشور کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: تخریب و از بین رفتن خاک و جنگل های کشور در واقع از دست دادن سرمایه ملی است و باید دستگاه قضایی کشور در این موضوع وارد شده و مجرمان را مجازات کند چراکه این نابودی فرقی با اختلاس نداشته و در واقع هدر رفت سرمایه و بیت المال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فعلا که قصد دارند جنگل شمال رو تخریب و سمنان رو آبیاری کنند

    • سید حسن

      تنها اکسیژن ساز طبیعت اقیانوسها وجلبرگها هستند،،!اگه دست خشکیها بود جنلبالی خفه شده بودی!

    • بدون نام

      بخداحرفت درسته هرکس درختی قطع بکنه بایددستش قطع کرد

    • بدون نام

      ملت دانا=== محیط زیست عالی

    • بدون نام

      یکی باید به خودش بگه دور بریاش یاد بده شمال میرن هی آشغال نریزن

    • بدون نام

      این هم نوعی اختلاس است ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج