۸۸۸۹۵۸
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

ماجرای لغو امتیاز روزنامه «آرمان امروز»

سه شنبه صبح، روزنامه جدیدی به نام «آرمان ملی» روی کیوسک مطبوعات، قرار گرفت که شباهتی به روزنامه «آرمان امروز» داشت که به شکل عجیبی آن روز منتشر نشده بود. با این حال، بعدازظهر آن روز خبر رسید که روزنامه آرمان امروز لغو امتیاز شده است.

خبرگزاری ایرنا: سه شنبه صبح، روزنامه جدیدی به نام «آرمان ملی» روی کیوسک مطبوعات، قرار گرفت که شباهتی به روزنامه «آرمان امروز» داشت که به شکل عجیبی آن روز منتشر نشده بود. با این حال، بعدازظهر آن روز خبر رسید که روزنامه آرمان امروز لغو امتیاز شده است.

اطلاعات رسیده نشان می‌دهد، لغو امتیاز این نشریه، در جلسه ۳۱ تیر ۹۸ هیات نظارت بر مطبوعات به تصویب رسیده و مقرر شده که به استناد تبصره ۳ ماده ۸ و تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات، پروانه روزنامه لغو شود. حکم لغو امتیاز در روز اول مرداد به هوشمند سفیدی، صاحب امتیاز این روزنامه ابلاغ شده است.

در این حکم آمده که دلیل بررسی پرونده این روزنامه در هیات نظارت بر مطبوعات، واگذاری آن بوده است. این واگذاری در واقع برمی‌گردد به قراردادی که ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به امضای هوشمند سفیدی و حسین عبداللهی، مدیرمسئول این روزنامه رسیده و در آن مقرر شده بود که عبداللهی به عنوان مدیرمسئول این روزنامه منصوب شود و از محل درآمد روزنامه مبلغی را به سفیدی بپردازد. وقتی که این قرارداد ۵ ساله به پایان رسید و بحث تمدید آن به میان آمد، ظاهرا اختلافاتی میان عبداللهی و سفیدی به وجود می‌آید و ماجرا به هیات نظارت بر مطبوعات کشیده می‌شود و جالب اینکه این دعوا با لغو امتیاز نشریه آرمان امروز و انتشار آرمان ملی با صاحب امتیازی حسین عبداللهی به پایان می‌رسد.

با این حال، آنچه که ماجرای این لغو امتیاز را پیچیده می‌کند، مسایل حقوقی پیرامون آن است. دو مساله حقوقی در این خصوص از سوی کامبیز نوروزی، کارشناس حقوق مطبوعات در روزنامه شرق بیان شده است:

۱. طبق تبصره ۳ ماده ۸ «واگذاری امتیاز نشریه به غیر، اعم از قطعی و شرطی و اجاره امثال آن ممنوع است و جرم محسوب می‌شود…». حتی به فرض آنکه مثلاً آرمان امروز واگذار شده باشد، این تبصره موجب لغو امتیاز از سوی هیئت نظارت یا دادگاه نیست. برای روشن‌تر شدن این موضوع اضافه می‌شود که ضمانت اجرای تبصره ۳ ماده ۸ در ماده ۳۵ قانون مطبوعات ذکر شده است که باز هم هیچ ربطی به هیئت نظارت ندارد؛ بلکه رسیدگی به آن فقط در صلاحیت دادگاه است و مجازاتی به‌عنوان لغو امتیاز نیز ندارد.

۲. ثانیاً؛ استناد به تبصره ماده ۱۱ نیز از یک نگاه حقوقی شگفت‌انگیز است. طبق تبصره ماده ۱۱ «درصورتی‌که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در ماده ۹ این قانون را فاقد شود، به تشخیص هیئت نظارت… پروانه نشریه لغو می‌شود». تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات به لغو امتیاز آرمان امروز، به استناد تبصره ماده ۱۱ به معنی آن است که صاحب‌امتیاز این روزنامه یکی از شش شرط (ماده ۹) را از دست داده است. (اما) هیئت نظارت، به روش همیشگی خود، نگفته است صاحب‌امتیاز کدام‌یک از شرایط را از دست داده است؛ مثلاً تابعیت ایرانی‌اش را از دست داده یا سن صاحب‌امتیاز ناگهان از ۴۰، ۵۰ سال به کمتر از ۲۵ سال سقوط کرده است؟ یا او ورشکسته به تقلب و تقصیر شده (که چنین تشخیصی منحصراً برعهده دادگاه است) یا خدای نکرده صاحب‌امتیاز اشتهار به فساد یافته یا محکوم شده است یا اینکه مدرک دانشگاهی‌اش نادرست است و….

۳. نکته حقوقی دیگر هم این است که چرا در خصوص نشریه جدید، قانون مطبوعات اعمال نمی‌شود؟ در بند ج از ماده ۷ قانون مطبوعات آمده «انتشار نشریه به نحوی که با نشریات موجود یا نشریاتی که به طور موقت یا دائم تعطیل شده‌اند از نظر نام، علامت و شکل اشتباه شود.» ممنوع و جرم است. در این شرایط آیا واقعا هیات نظارت بر مطبوعات نشریه آرمان ملی را مشابه نشریه آرمان امروز نمی‌داند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حبیب بلوچ

      سلام تا یادمون میاد افغانی ها همیشه می امدند ایران و تجارت میکردند حالا چطور عموی ایشان به کابل رفته واسه تجارت.....راستی نگفتند در کدوم عملیات ها شرکت داشتند ....چقدر جبهه بودند.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج