جاباما
۸۸۸۹۶۰
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

رئیس بانکی که از ارباب رجوع‌ تقاضای وام می‌کرد!

بیست و دومین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:بیست و دومین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در اولین مرحله رسیدگی‌های قضائی، پرونده علی بخشایش فرزند روح الله به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی فرزند درویش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی فرزند غلامرضا به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت در امانت در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در ۴ جلسه علنی و به ریاست قاضی مسعودی مقام رسیدگی شد.

بدهی این سه متهم حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

پس از پایان رسیدگی به این مرحله از پرونده، ۲۷ اسفند ماه سال گذشته اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه، علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی هر کدام به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند.

در مرحله دوم رسیدگی به این پرونده، حسین هدایتی و ۱۰ متهم دیگر در ۶ جلسه و در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اقتصادی محاکمه شدند.

بر این اساس، حسین هدایتی به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از بکارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد.

در دور سوم رسیدگی به این پرونده سیدهادی رضوی و احسان دلاویز دو نفر از تسهیلات گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک در این دادگاه محاکمه می‌شوند، البته در این مرحله رسیدگی به اتهامات هادی رضوی و احسان دلاویز به پایان رسیده و به زودی حکم این متهمان صادر می‌شود.

در ابتدای دادگاه قهرمانی نماینده دادستان گفت: محمد سلمانی علایی در بانک سرمایه یک ویژگی منفی داشت به این صورت که او بسیار حرف گوش کن بود و ابزار مدیران شد و گاهی با مراجعه به شعب دستور‌های مدیران شعب را به کارکنان تحمیل می‌کرد که این نکته در اظهارات پری یدیسار آمده است، البته ما سندی که ثابت کند سلمانی علایی از پشت پرده جریان خبر داشته، پیدا نکردیم، اما او از اینکه قانون اجرا نمی‌شود، اطلاع داشت.

در ادامه قاضی از سلمانی علایی خواست تا در جایگاه قرار گیرد.

قاضی خطاب به سلمانی علایی گفت: اگر می‌خواهید اسم فردی را بیاورید، با سند و مدرک باشد.

در ادامه متهم سلمانی علایی گفت: پری یدیسار باید آن دنیا پاسخگو باشد.

سلمانی علایی گفت: اینکه گفته می‌شود من آدمی حرف گوش کن بودم، به این دلیل است که در بانک سرمایه به ما یاد داده بودند که سلسه مراتب را حفظ کنیم.

او ادامه داد: یدیسار مدیر یکی از شعب بانک سرمایه بود که همراه هر نامه‌ای که می‌زد، یک رونوشت هم برای آقای بخشایش می‌زد، در صورتی که این روال در بانک مرسوم نبود.

سلمانی علایی گفت: غندالی، محمد امامی را که فرد جوانی بود، به بانک آورد و امامی خود را مشاور مدیرعامل معرفی می‌کرد و همه جای بانک بود و کارت ویزیت هم داشت.

او تصریح کرد: من ۴ بار شرکت مپنا را به بانک جذب کردم و برایش ضمانت نامه صادر کردم.

سلمانی علایی گفت: بخشایش، کاظمی و توسلی سر ما داد می‌زدند، ما چگونه به آن‌ها نه می‌گفتیم. ما نمی‌دانستیم که این افراد قصد سوء استفاده دارند، اگر نه نمی‌ماندیم. ما فکر می‌کردیم آن‌ها امامزاده هستند.

او افزود: تسهیلات گیرندگان از طریق غندالی و گروه ریخته گران به بانک معرفی می‌شدند.

سلمانی علایی گفت: من بانک سرمایه را دوست دارم و ۸ سال در آن زحمت کشیدم، هنوز هم سهام این بانک یک برند است با اینکه آدم‌های بی صفت بلا سر این بانک آوردند.

او افزود: من مداح هستم تا فردا صبح اجازه دهند، حرف می‌زنم. چیزی برای از دست دادن ندارم، هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد، بنده فقط از سر دلسوزی می‌خواهم صحبت کنم، حتی اگر سرم را ببرند.

سلمانی علایی گفت: هر ساله می‌آمدند و ضوابط و سیاست‌ها را برای بانک طراحی می‌کردند و این سیاست به کلیه افراد ابلاغ می‌شد، ما نیز به مدیران بالایی و اداره اعتبارات اعتماد داشتیم، چه می‌دانستیم چه می‌خواهد بشود.

این متهم افزود: تمام اقدامات در بانک سرمایه هدایت شده و به خواست و اراده مدیرعامل بانک بوده است.

او در رابطه با شرکت آفتاب‌پردیس روناک سهامی خاص گفت: این شرکت درخواستی مبنی بر تخصیص ضمانت‌نامه به بخشایش مدیریت وقت امور شعب می‌نویسد که البته پشت این پرونده آقای توسلی بود، بنده خاک بر سر بعدا متوجه شدم که این آقایان پشت کار هستند.

سلمانی علایی افزود: بخشایش این نامه را در جلسه هیئت مدیره مطرح می‌کند و پس از آن چهار فقره ۵۰ میلیاردی ضمانت‌نامه در شعبه صادر می‌شود، در این اقدامات بنده هیچ دخل و تصرفی نداشتم و هیچ گونه دستوری نیز ندادم.

او در رابطه با شرکت مهندسی صنعت زیما گفت: کاظمی و هیئت مدیره بانک پیگیر این شرکت بودند، این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریال درخواست داشت که طبق پیشنهاد اداره اعتبارات، اقدامات در این خصوص انجام شد.

سلمانی علایی در مورد ارتباط با رضوی گفت: رضوی ما را به هیئت فاطمه‌ زهرا(س) دعوت کرد. ما در آنجا گفتیم که آیا می‌توانی به هیئت ما کمک کنی که رضوی در پاسخ گفت: کمک بلاعوض نمی‌توانم، وام می‌دهم، ما نیز در خواست دادیم و برای این کار حساب برادر خود را معرفی کردم و در قبالش چک گرفتیم.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم سلمانی علایی گفت: رضوی اگر پول داشت که نمی‌آمد از شما وام بگیرد، شما برای هیئت‌تان وام نامشروع می‌گیرید؟ شما وقتی رئیس شعبه هستید، این کار شائبه ایجاد می‌کند که چرا ارباب رجوع به شما پول می‌دهد؟

سلمانی علایی پاسخ داد: من نمی‌دانستم در مملکت ما همه به هم اعتماد می‌کنند، والله قسم اگر یک قران از این پول در جای دیگر خرج می‌شد، خودم را می‌کشتم. من خودم پشیمانم که چرا از وی وام گرفتم، تمام اسناد موجود است و جایی هم که پول خرج شده، مشخص است.

او گفت: من در بازپرسی گفته‌ام هر چه که امضا کردیم تا وقتی مدیرعامل آن را تأیید نمی‌کرد، اتفاقی نمی‌افتاد. من آقای مدلل را نمی‌شناختم. او را چند بار بیشتر ندیدم. درباره شرکت سما چوب این شرکت با ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از شعبه آمده بود که ۶۰ درصدِ وثیقه ملکی بود. آن زمان غندالی سرپرست بانک بود. این پرونده با دو امضا انجام شده است، آیا غندالی نباید این را بررسی می‌کرد و بعد به شعبه ما ارسال می‌کرد که ما را موظف کرده بود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهیم.

سلمانی علایی با بیان اینکه ما هیچ وقت مشتری‌ها را نمی‌شناختیم، چون مشتری خاص آقایان غندالی، بخشایش، توسلی و کاظمی بودند، مدارک هم در این باره دارم، گفت: در هر سِمَت و شغلی که بودم به دستورات سلسله مراتب اداری مافوق عمل کردم و آن را خدمت به این آب و خاکم می‌دانستم و امروز از اعتماد به بالادستی صدمه خوردم، اگر من و امثال من بعد از سال‌ها فعالیت سالم در بانک، امروز به اتهامات متعدد در بانک سرمایه اینجا هستیم، به دلیل اعتماد به مدیران بود نه از گناه. آن‌ها موجب این دشواری و مخمصه شدند.

او ادامه داد: در جایی گفتند ضیایی به ما فشار می‌آورد که من اینجا می‌گویم این طور نبود. او فشاری به ما نمی‌آورد، من به خاطر فشار در بانک سرمایه استعفا دادم و به خاطر مشکلات اقتصادی در جای دیگری مشغول به کار شدم. مطالب بسیاری از این دادگاه آموختم و از شما تشکر می‌کنم و از مقام ریاست دادگاه تقاضای حکم برائت دارم.

در ادامه وکیل مدافع سلمانی علایی در دفاع از موکلش اظهار کرد: بخشایش، کاظمی و توسلی علی‌رغم مخالفت‌های کمیته بررسی اعتبارات زیر نظر این کمیته می‌نوشتند که طبق نظر کمیته اعتبارات تصمیم گیری شود.

او افزود: بنده تلفنی با آقای شیانی صحبت کردم و به او گفتم که چرا مدیران بانک سرمایه این کار را می‌کردند و روی نظر کمیته اعتبارات می‌نوشتند که طبق نظر آن‌ها عمل شود، در صورتی که خلاف آن عمل می‌شود، زیرا چنین روالی در هیچ بانکی وجود ندارد.

وکیل مدافع سلمانی علایی گفت: شیانی گفت که در بانک سرمایه چنین روالی وجود داشت، زیرا هیأت مدیره می‌خواست از خودش سلب مسئولیت کند.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان گفت: زمانی که کارشناسی اعتبارات مخالف نظر هیأت مدیره بانک بود، ارکان اعتباری برگه نظر کمیته اعتباری را حذف می‌کردند و با همان شماره نامه نظر موافق را اعلام می‌کردند.

او افزود: در مواردی هم گزارش کارشناسی وجود نداشت و ارکان اعتباری می‌گفتند که گزارش وجود دارد.

قهرمانی ادامه داد: اینکه آقای سلمانی علایی می‌گوید روی آن‌ها فشار بوده، باید بگویم که درجه مجازات هر شخص با دیگری متفاوت است، اما جرم، جرم است.

در ادامه نماینده بازرسی بانک سرمایه بیان کرد: آقای سلمانی علایی به شعبات فشار زیادی می‌آورد.

او گفت: خودم در شعبه کریمخان شاهد بودم که آقای سلمانی علایی معاون شعبه را از مطب دکتر به شعبه بازگرداند تا برای شرکت فیدل فارس افتتاح حساب کند.

نماینده بازرسی بانک سرمایه بیان کرد: سلمانی علایی خط شکن بود و مقاومت شعبات را می‌شکست و اینکه می‌گوید تحت فشار بوده، صحت ندارد.

او بیان کرد: متأسفانه علایی دوران تاریکی را برای کارمندان ایجاد کرده بود و تمام کارمندان منتظر چنین دادگاهی بودند.

نماینده بازرسی بانک سرمایه تصریح کرد: علایی بیشترین امضا را در بانک سرمایه داشت، حتی از بخشایش امضاهایش بیشتر بود.

او با بیان اینکه ما در بانک امضای مخالف نداریم، گفت: هر امضا و پیشنهادی به معنای موافقت است و امضای مخالف معنایی ندارد، علایی بیشترین امضا را در بانک داشت، در صورتی که آقای درخشنده حتی یک امضا هم ندارد. با یک امضا هزاران میلیارد تومان از بانک خارج می‌شود.

نماینده بانک سرمایه ادامه داد: آقای پویان مهر قرارداد خرید و فروش را جای تضمین پرداخت، برای پرداخت تسهیلات قبول کرده است و این بزرگترین گناه اوست.

در ادامه قاضی مسعودی مقام از نماینده دادستان خواست تا درباره اینکه سلمانی علایی گفته که از برخی مصوبات جلوگیری کرده است، توضیح دهد.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: ما اصل مصوبه ارجاع شماره ۲ را از اتوماسیون بانک گرفتیم. کلهر ابتدا مصوبه را امضا نکرده بود و بعد آن را از بایگانی خارج می‌کند و زیر آن می‌نوسید که با مصوبه مخالف است، در صورتی که با آن ابتدا موافقت کرده بود.

نماینده دادستان تصریح کرد: رنگ خودکار را بررسی کردیم، رنگ خودکار امضای اولیه و متن مخالفت با هم فرق داشت.

در پایان قاضی مسعودی مقام گفت: جلسه بعدی دادگاه مدیران بانک سرمایه به دلیل شروع دادگاه پتروشیمی هفته آینده در شعبه برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه اینا مفسد فی الارض هستند چرا اعدام نمیشن.کل مملکت به خاطر اینا و امثال اون پهلوانی دزد پدیده شاندیز به فنا رفته...۲۰ سال حبس میگیرن ۵ سال میکشن بقیش عفو میخورن تمام میان بیرون روز از نو روزی از نو..تا زمانی که اینا اعدام نشن این مملکت درست نمیشه...شک نکنین.باید یه خلخالی می‌آمد همه رو از دم اعدام میکرد ...توی فیلیپین رییس جمهورش اعلام کرده هر کس رشوه بگیره از هواپیما پرتش میکنیم پایین...قاچاقچی های مواد مخدر رو از دم داره می‌کشه اصلا محاکمه نمیکنه...

    • بدون نام

      این یعنی دولت فاسدکه مدیراش همه دوزدند

    • آزاد

      آ شغالهائی امثال شما ها اگر به اون دنیا که هیچ اگر ذره ی مثل انسانهای بی دین انسانیت داشتید و زندگی مردم در زجر و گرفتار را مد نظر داشتید این همه دزدی و اختلاس نمی کردید ،از مسلمانی فقط ظاهر و در انسانیت فقط اسم انسان را یدک میکشید

    • بدون نام

      این عزم قوه قضائیه برای برخورد با گردن کلفت ها جای تقدیر و تشکر فراوان دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج