جاباما
۸۹۳۵۸۱
۱۷ نظر
۵۰۰۲
۱۷ نظر
۵۰۰۲
پ

فیاض: فهرست قالیباف در انتخابات پیروز می‌شود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی معتقد است: رقابت بین قالیباف و جلیلی از انتخابات مجلس شروع می شود و به ریاست جمهوری می کشد. آنجا هم قالیباف پیروز می شود. در واقع همان راهی که احمدی نژاد در شهردار شروع کرد تا به ریاست جمهوری رسید، قالیباف از مجلس شروع می کند تا به ریاست جمهوری برسد.

نامه نیوز: اصولگرایان فعالیت انتخاباتی خود را شروع کردند اما روز به روز معادلات تصمیم گیری در این اردوگاه سیاسی پیچیده تر از روز قبل می شود. اگر تا چندی پیش قالیباف و جلیلی کنار هم در شورای وحدت می نشستند و نظرات و دیدگاه های شان را بیان می کردند، این روزها خبر می رسد جبهه پایداری در رایزنی با سعید جلیلی برای قرار دادن نام او در سرلیست خود گام های نهایی را بر می دارد.

از طرفی قالیباف انتظار دارد اصولگرایان با قرار دادن نام او در صدر فهرست انتخاباتی خود، انتخابات ریاست جمهوری را جبران کنند. اما سئوال اینجاست اگر از اردوگاه اصولگرایان دو فهرست برای انتخابات مجلس خارج شود، قالیباف در صدر فهرست شورای وحدت و جلیلی در صدر فهرست جبهه پایداری قرار گیرد، مردم به کدامیک اقبال نشان می دهند؟

ابراهیم فیاض درباره نتیجه رقابت فهرست شورای وحدت با سرلیستی قالیباف و فهرست جبهه پایداری با سرلیستی جلیلی در انتخابات مجلس به گفت: جلیلی و قالیباف دو شخصیت با دو پارادایم متفاوت هستند. سال ۹۲ نیز این دو با هم رقابت کردند اما رقابت به محور اصلی انتخابات ریاست جمهوری تبدیل نشد.

وی افزود: سال ۹۶ سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشد اما قالیباف ورود کرد. به اعتقاد من گفتمان قالیباف خیلی نزدیک به روحانی است بر همین اساس دال اعظم یعنی حسن روحانی بُرد چون مردم خیلی تقسیم بندی ۴درصدی-۹۶درصدی قالیباف را باور نکردند و به روحانی رأی دادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت های پارادایمی دو گفتمان متفاوت سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف یادآور شد: گفتمان سعید جلیلی بیشتر معطوف به حوزه سیاست خارجی است و گفتمان قالیباف به حوزه سیاست داخلی می پردازد. نگاه قالیباف آن است که موضوعات مربوط به سیاست خارجی را به تصمیم گیری های کلان حاکمیتی بسپارد و در عوض سیاست اجرایی خود در تهران را برای کل کشور عملیاتی کند، یعنی اتوبان، شبکه ریلی و مترو احداث کند و پروژه های عمرانی را پیش ببرد.

وی ادامه داد: در رقابت بین قالیباف و جلیلی، تکنوکراسی مقابل تئوری پردازی آرمانگرایانه قرار می گیرد و قالیباف نتیجه انتخابات را از جلیلی خواهد برد چون سعید جلیلی تمرکزش بر اصلاح رویکردها در حوزه سیاست خارجی است، جایی که شورای عالی امنیت ملی مرجع اصلی تصمیم گیری است. این رویکرد را حسن روحانی با شعار اعتدال جهانی و احمدی نژاد با شعار عدالت و معنویت و خاتمی با شعار گفتگوی تمدن ها دنبال کردند و دیگر مردم به این نوع رویکرد علاقه ای ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: رقابت بین قالیباف و جلیلی از انتخابات مجلس شروع می شود و به ریاست جمهوری می کشد. آنجا هم قالیباف پیروز می شود. در واقع همان راهی که احمدی نژاد در شهردار شروع کرد تا به ریاست جمهوری رسید، قالیباف از مجلس شروع می کند تا به ریاست جمهوری برسد.

وی افزود: قالیباف مثل حسن روحانی نیست که با خام اندیشی فکر و ذهنش متوجه غرب باشد. قالیباف فردی حسگراست و کاری با تئوری ندارد، به شدت خرد فکر می کند، دنبال بازسازی جزء به جزء کشور است. این نگاه را احمدی نژاد در دولت نخست خود دنبال کرد و محبوب مردم شد اما در دولت دوم چون خواست در حوزه سیاست خارجی دخالت کند، با شورای عالی امنیت ملی درگیر شد و شکست خورد.

فیاض درباره تحلیل از دیدار قالیباف با احمدی نژاد بیان کرد: هدفش این بود که از سوی احمدی نژاد در مقابل سعید جلیلی حمایت شود، چون احمد نژاد و سعید جلیلی با هم اختلاف شدید و عمیق دارند. البته زمان دولت دهم این اختلافات ظاهر نشد ولی وجود داشت. خود سعید جلیلی به من گفت «تفاوت فکری زیادی با احمدی نژاد دارد».

وی با بیان اینکه مجلس آینده رادیکال، کارشناس و تکنیکی خواهد بود، گفت: در رقابت بین قالیباف و جلیلی، یکسری تکنوکرات های جوان وارد مجلس می شوند و به شدت هم در حوزه های مختلف مدیریت آینده کشور نقش آفرین خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودت رو خسته نکن دیگه هیچکس رأی نمیده مگر نادانان

    • بدون نام

      خخخ
      حتما
      مهره های سوخته خودشونو از تک و تا نمیندازن

    • بدون نام

      تا تحریم هست این آش وکاسه همین هست

    • بدون نام

      واقعا نشنيدن ؟!
      ديگه تمومه ماجرا ، رو ؟!؟!؟!؟!

    • نااشنا

      جز محالات است

    • بدون نام

      ملت دانا== فقر و فلاکت نابود

    • بدون نام

      آره به همین خیال باشین

    • بدون نام

      هرکسی رای بده خائن به کشور ومردمه .گول خالیباف ونخورین

    • بدون نام

      خخخخخخخخ قالیباف ؟؟؟؟؟ به همین خیال باش

    • بدون نام

      عجب تحلیل اشتباهی. ملت به این دو نفر رای نمی دهند.شما خودتو اذیت نکن. .

    • جواد

      هیچ کدوم کاری برای مردم نکردن و نمیکنن

    • بدون نام

      مگر با رای سازی ایشان برنده شود .

    • بدون نام

      خخخخخ....هههههه.....

    • بدون نام

      درؤد بر فرمانده و خلبان و شه‍ردار موفق ایران زمین جنآب دکتر قالیباف

    • بدون نام

      خدایی اکثر مردم از هردو بیزارند

    • سرباز ایران

      ملت فقط وفقط به احمدی نژاد رای خواهند داد ،مگر اینکه شورای نگهبان باز هم بخواهد او را برای انتخابات تایید نکند و گر نه سال ۱۴۰۰ با تایید آقای احمدی نژاد ایشان با بیش از ۲۵ میلیون رای رئیس جمهور ایران خواهند بود .

    • سرباز ایران

      ملت فقط وفقط به احمدی نژاد رای خواهند داد ،مگر اینکه شورای نگهبان باز هم بخواهد او را برای انتخابات تایید نکند و گر نه سال ۱۴۰۰ با تایید آقای احمدی نژاد ایشان با بیش از ۲۵ میلیون رای رئیس جمهور ایران خواهند بود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج