۸۹۴۴۴۶
۳۰ نظر
۵۰۱۳
۳۰ نظر
۵۰۱۳
پ

مناسبتی که عراقی‌ها تمایلی به یادآوری‌اش ندارند

امروز ۸ اوت ۲۰۱۹ مصادف با ۱۷ مرداد ۹۸ مقارن با سی و یکمین سال اعلام پایان جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران است مناسبتی که عراقی ها کمتر رغبتی به یادآوری آن دارند.

ایرنا: امروز ۸ اوت ۲۰۱۹ مصادف با ۱۷ مرداد ۹۸ مقارن با سی و یکمین سال اعلام پایان جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران است مناسبتی که عراقی ها کمتر رغبتی به یادآوری آن دارند.

گذری بر شبکه های اجتماعی در این روز نشان می دهد که اغلب نخبگان سیاسی، فرهنگی و کارشناسان عراقی کوشیده اند که با سکوت از کنار این مناسبت عبور کنند و عده معدودی از نخبگان عراقی هم که از این روز یادی کرده اند یادآوری شان سرشار از حزن و اندوه است.

اغلب دیدگاه های کارشناسان عراقی حول این محور می چرخد که رژیم صدام عامل همه این مصیبت هایی است که عراق همچنان در آن دست و پا می زند و به خاطر ماجراجویی های بی حاصل دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق بود که امروز عراقی ها تاوان آن را می پردازند.

مناسبتی که عراقی‌ها تمایلی به یادآوری‌اش ندارند

اغلب کسانی که درباره این روز یادداشتی نوشته اند، از جنگ هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان جنگی بی حاصل یاد کرده و اشغال کویت را یک اشتباه بزرگ دانستند که عراق را به سراشیبی ویرانی و عقب ماندگی و در نهایت اشغال و سرنوشت مجهول کشانده است.

کسانی که در این روز یادداشت هایی نوشته اند، اغلب افراد پا به سن گذاشته ای هستند که تجربه همه جنگ های سابق عراق را به چشم خود دیده و از رویاهای جوانی که در میان صفیر گلوله ها و اجساد متلاشی شده در میادین جنگ به باد فراموشی سپرده شد، یادی کرده اند.

در میان این ارزیابی نخبگان فکری عراق از دوره حاکمیت رژیم بعث، یک عده که هنوز به حزب منحله بعث وفادار هستند، انگار که زمان در نزد آنها در سال های دور همچنان متوقف شده، از روز 8 اوت به عنوان «روز پیروزی بزرگ!» یاد کرده اند امری که مورد سخریه نخبگان فکری عراق قرار گرفته است.

برخی نخبگان فکری و حتی کاربران عراقی، هواداران رژیم بعث را در این روز به شکل درازگوش نمایش داده اند که بعد از گذشت سه دهه هنوز در افکار و اندیشه های پوسیده و رویاهای دست نیافتنی غوطه می خورند.

«سالم مشکور» روزنامه نگار معروف عراقی در صفحه شخصی خود نوشته است که «تعجب می کنم از عراقی احمقی که ویرانی های برجای مانده از جنگ هشت ساله در عراق را همچنان بعد از گذشت اینهمه سال می بیند اما بازهم از پیروزی بزرگ سخن می گوید.»

وی خطاب به این عده نوشته است که جنگی را که صدام در منطقه برپا کرد بعدها خودش اعتراف کرد که او را فریب داده و به جنگ کشاندند.

جالب اینکه نه تنها عراقی ها بلکه اتباع دیگر کشورهای عربی خصوصا حوزه خلیج فارس از این روز به عنوان یک روز تلخ در تاریخ عراق و منطقه یاد کرده و برخی از نخبگان فرهنگی و رسانه ای عرب اعتراف کرده اند که هویت و حقیقت صدام را اینک شناخته اند.

یکی از واکنش های جالب در این روز، واکنش هنرمند و کمدین محبوب عربستان سعودی است که تصویری از صدام را در روی صفحه تلویزیونی نمایش داده که درازگوشی جلو آن ایستاده و از قول آن نوشته است: «خدا رحمت اش کند!».

«ناصر القصبی» در ذیل این تصویر آورده است: «فقط این گونه آدم ها هستن که برای صدام رحمت می فرستند.»

«کریم الحمادی» روزنامه نگار و مجری برجسته تلویزیون «العراقیه» این توئیت ناصر القصبی را به نشانه تایید در صفحه شخصی خود بازنشر کرده است.

الحمادی همچنین توئیت عضو هیات مدیره باشگاه «العربی» کویت را در خصوص جنگ کویت و پایان جنگ هشت ساله تحمیلی منتشر کرده که در آن اعتراف کرده است که نباید جنگ هایی که رژیم صدام در منطقه به راه انداخت به مردم عراق نسبت داده شود.

«نجاح محمد علی» روزنامه نگار عراقی نیز در صفحه شخصی خود نوشته است: «صدام به دستبوسی شاه ایران رفت و ذلت بارانه نصف شط العرب را با امضای توافقنامه الجزائر به ایران بخشید و سپس سالها بعد جنگ هشت ساله به راه انداخت و در نهایت آنچه را به شاه بخشیده بود، دوباره به ایران واگذار کرد، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

وی اضافه کرده است که همین صدام بعد از اشغال کویت، ذلت بارانه ارتش عراق را از کویت بیرون کشید و مرزهای کویت را تا عمق صدها کیلومتری از اراضی عراق به رسمیت شناخت و حاضر به امضای توافقنامه با کویتی ها شد.

در حالی که رسانه های غربی به سالروز پایان جنگ هشت ساله تحمیلی اهتمام داده اند در رسانه های عراق کمتر رغبتی به اشاره به این روز تاریخی در تاریخ معاصر عراق دیده می شود.

در همین راستا روزنامه نگار و سردبیر اسبق روزنامه «الصباح» پرتیراژترین روزنامه عراق از ویرانی ها و جنگ هایی که عراق از زمان رژیم صدام شاهد بوده ابراز تعجب کرده و پرسیده است که چرا این همه مصیبت ها بر عراق نازل شده است.

«فلاح مشعل» نوشته است در چنین روزی نمی توان خاطره اندوه سال ها جنگ به خاطر میهنی که اشغال نشده بود از یاد برد، جنگی که ما را به اوج اندوه مان رساند و در پرتگاه پیری قرار داد.

وی با اشاره به پایان جنگ هشت ساله و شروع اشغال کویت افزوده است که چند سال بعد از آن (پایان جنگ هشت ساله)، عنفوان جوانی را در محاصره و جان کندن به دنبال لقمه نان گذراندیم و بعد از اینهمه در نهایت کشور به اشغال خارجی درآمد و راهزنان و دزدان و جنایتکاران و قاچاقچیان مواد مخدر بر آن مسلط شدند.

این نگاه یاس آور به تاریخ عراق از زمان حاکمیت رژیم صدام تا به امروز با توجه به اینکه عراق هنوز در مشکلات و بحران ها دست و پا می زند، باعث شده است که سیاه نمایی های نخبگان و افکار عمومی عراق در این کشور در این برهه تاریخی، غلیظ تر شود.

بعد از گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ هشت ساله هنوز عراق از حیث فساد اداری و مالی در قعر کشورهای جهان قرار دارد و درصد بیکاری بسیار بالا است و ناهنجاری های اجتماعی از هر طرف این کشور را محاصره کرده و در کنار همه این مشکلات، مسئله وحدت ارضی و هویت ملی دستخوش بحث و جدل داخلی شده است.

همچنان تروریسم یک تهدید جدی برای امنیت عراق محسوب می شود و فعال شدن باندهای بزه و مفاسد اجتماعی قشر جوان را هدف قرار داده تا جایی که شالوده جامعه عراق را در معرض تزلزل قرار داده و همه این ها سبب شده اند تا شهروند عراقی بیش از اینکه به سالروز پایان جنگ هشت ساله تحمیلی اهتمام دهد و از آن درس عبرت بگیرد، فکر و ذهن اش را در این برهه سرگرم التیام دردها و زخم های امروزش کند./

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حقیقته صدام اگر به ایران و بعد از ایران کویت حمله نمیکرد هم خودش در قدرت بود هم کشورش در آرامش بود در جنگ با ایرن غرب پشتش بود ولی حمله به کویت باعث تحریمهای ۱۳ ساله و در نهایت حمله به عراق شد

    • بدون نام

      آره شما بمیرید میخواهید مردم عراق رو مبرا کنید وفقط جنگ رو تقصیر صدام بن اید اما بجز مزدوران داخلی عام مردم

    • بدون نام

      چقدر این خبرگزاری برا مظلوم جلوه دادن عراق خودش را خوار و کور کرد .

    • علیرضا

      لعنت بر صدام و همه دارودسته اش

    • بدون نام

      آخی به این زودی برای حمایت از عراقی ها زخم و رنج ایرانی ها را فراموش کردید و برا اینکه عراقی را خوب نشون بدید از درد و زخم های اونا گفتید ولی از زخم و دردهای خانواده شهدای خودمون و جانباز هامون و اسرا گذشتید؟ زیادی روغن داغش را زیاد کردید. پس ما چی

    • بدون نام

      شایدم اون دنیا شهیدان جلوی یه سری رو بگیرن که ما مردانه جنگیدیم و رفتیم شما خسارت رو ....نگرفتید ؟

    • بدون نام

      چرا ما هنوز هر سال میلیونها دلار به عراق غرامت میپردازیم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منبع

      • بدون نام

        چی زدی دوست عزیز؟؟!

    • بدون نام

      عراقیها کلی از جوانهای کشور ما رو از بین بردن شما دیگه بازی در نیار چند سال دیگه جشن میگیرن الان احتیاج به پول تیران دارن بعدها معلوم میشه

    • جواد

      ماهم با نظر مردم برادر عراق موافقیم ، جنگی که صدام به نیابت از امریکا و انگلیس و روسیه بر مردم ایران و عراق تحمیل کرد تمام شده و جنایتکاران حزب بعث به سزای کردارشان رسیده اند و یادآوری روزهای تلخ سودی ندارد ، اوضاع عراق اینگونه نمی ماند و فرزندان عراق به یاری خداوند وطنشان را از بحران عبور خواهند داد انشاالله .

      پاسخ ها

      • بددون نام

        اتفاقا درس گرفتن از سیاهی‌های تاریخ بسیار ضروری است

    • بدون نام

      ذلت بارانه نصف شط العرب را با امضای توافقنامه الجزائر به ایران بخشید.
      کل خاک عراق تا اوایل دوره قاجار جزو ایران بوده است. احساس ذلت به خاطر باز پس دادن چیزی که از اول متعلق به ایران بوده است !!!

    • بدون نام

      نتیجه رابطه صدام با آمریکا و انگلیس بیشتر از این نیست نوبت ذبح دیگر کشورهای عربی هم میرسه بذار آمریکا شیر دوشیدنش تمام بشه اوناییکه مگن بریم سراغ آمریکا چرا عبرت نمیگیرید???????!!!!

    • بدون نام

      نتیجه رابطه صدام با آمریکا و انگلیس بیشتر از این نیست نوبت ذبح دیگر کشورهای عربی هم میرسه بذار آمریکا شیر دوشیدنش تمام بشه اوناییکه مگن بریم سراغ آمریکا چرا عبرت نمیگیرید???????!!!!

    • نعیمه

      خدا لعنت کنه صدام رو وکسانی که باعث و بانی این جنگ نا عادلانه شدند ولی الان فرزندان اون کسایی که جوون های ما پدران خیلی ها رو کشتند خجالت زده باشن ولی فرزندان شهیدان ما با افتخار سر بالا بگیرن دایی جونم روحت شاد

    • کعبی

      چاخان همشون ی پست گذاشتن
      نوشتن نوشیدن کاسه سم را یاداوری میکنیم

    • بدون نام

      کدوم عقب ماندگی در اثر جنگ این مردم از اول بشریت عقب مانده هستن عراقیا ادمهای چرتی هستن و تا اخر روزگار اب خوش از گلوشون پایین نمیره خواهید دید انشالله ذلیل و گرفتار ابدی بشن خدا ۱۰۰برابر بدتر از صدامو براشون مسلط کنه این مردمه کثیف مگر به علی مرتضی و حسین تشنه لب رحم کردن خدا ازشون نگذره انشالله کافرهای وهابیه بی همه چیز فرصت دوباره جنگ با این پست فطرتان بیفته تا اخرین نفس به درک واصلشان میکنم

      پاسخ ها

      • آرمین

        ای ول ...

    • بدون نام

      خیلی هاشون که خوشحالن و افتخار میکنن به پر پرکردن جوونای ما

    • بدون نام

      موجب ناراحتی کشور دوست و برادر نشو. حمله کرد که کرد اهمیت چندانی نداره باید ما بهشون تبریک بگیم تا خوشنود باشند

    • بدون نام

      مثل اینکه زیباکلام ها همه جا هستند :)

    • آریایی اصیل،

      فقط صدام خوب بود واسه این عراقیها

    • آشنا

      هزار سال دیگه هم که بگید کشور دوست و برادر، هرمقدار زور بزنید که بگید جنگ رو صدام یک نفره با مردم مریخ علیه ایران راه انداخته، هرقدر هم با بخشیدن غرامت جنگ به عراقی ها به ملت خودتون خیانت کنید بازم کینه جنایات عراقی ها از دل مردم ایران پاک نمیشه. مردم کوفه در درازای تاریخ خائن بوده و خائن خواهند ماند. هر کشوری دلار بیشتر بده با او خواهند بود

    • بدون نام

      چرا بدون همه پرسی غرامت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری جنگ رو که برای بازسازی زیرساخت ها که تو جنگ نابود شده بود و هزینه جبران عقب ماندگی ۸ ساله کشور بود رو بخشیدید؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم غرامت و کدوم بخشش؟

      • بدون نام

        لایک داری

    • بدون نام

      فرزندان ایران چی!؟

    • ایرانی نژاد

      پس پیام من کو از دیروز فرستادم سانسورچی خیلی نامردی .خیلی

    • بدون نام

      صدام ملعون باتحریک وتشویق شوروی وبرای انتقام از ایران درخصوص شکست عملیات ظفار (کمونیستهای عمان)وهمیطور حمایت ایران ازمجاهدین افغانی درمبارزه علیه دولت کمونیستی افغانستان وهمینطور قرارداد۱۹۷۵ الجزایر (ایران وعراق) صدام احمق فریب روسها راخورد وکشور وملت ایران وعراق رادرطی یک جنگ ناموفق به نابودی کشاند.جالب اینکه همچنان روسهای پدرسوخته دوست ایندو کشور است انگار نه انگار دوکشور دوست وبرادر سالها ازپیشرفت وترقی عقب ماندند.تنهادراین جنگ روسها بردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج