۸۹۴۸۸۵
۴۸ نظر
۵۴۸۰
۴۸ نظر
۵۴۸۰
پ

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

چند روزی است که کری خوانی بین هواداران سرخابی پایتخت به ویژه در فضای عجیب و غریب مجازی وارد یک وادی جدید شده است.

ورزش سه: صحبت های یک مجری تلویزیونی درباره لوگوی باشگاه استقلال، علاوه بر اینکه اعتراض شدید آبی ها را به دنبال داشت، موجب یک موج تازه از جدال های لفظی بین طرفداران پرسپولیس و استقلال شد.در میان این کری خوانی ها، کار به بحث های فلسفی هم کشیده شد و هواداران با تکیه بر تاریخچه باشگاه خود، فلسفه شکل گیری لوگوی تیم مورد علاقه شان را به رخ دوست داران تیم رقیب می کشیدند.

به همین منظور در این مطلب به لوگوهای این دو تیم در دهه های مختلف پرداخته شده است؛با این توضیح که به دلیل تغییرات مکرر در تمام سطوح دو باشگاه اطلاعات مکتوب و در دسترسی از برخی جزییات وجود ندارد.

استقلال: از دوچرخه سواران تا قهرمانان آسیا

باشگاه دوچرخه سواران در سال ۱۳۲۴ تاسیس شد و به واسطه همین نام، لوگوی ابتدایی این باشگاه نیز تصویر دوچرخه در خود داشت. در آن سال ها رشته دوچرخه سواری از رشته های پرطرفدار بود و چند دوچرخه سوار در تهران کلوپ دوچرخه سواران را تاسیس کردند.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

لوگوی این باشگاه به همین شکل بود، تا آخرین روزهای سال 1328 که نام آن به تاج تغییر کرد. کماکان حلقه هایی که یادآور نام دوچرخه سواران باشند، در لوگوی تیم تاج دیده می شدند.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

بعد از انقلاب اسلامی، تیم تاج به استقلال تغییر نام داد و لوگوی آن هم عوض شد. تصاویری که با عنوان لوگوی استقلال از سال ۶۲ به بعد در دسترس است، تصویری کاملا متفاوت با لوگوهای قبلی و بعدی این تیم است. لوگویی کاملا آبی رنگ با طرحی خاص، شامل نوشته نام استقلال و یک توپ چهل تکه نصفه که زیر آن قرار دارد.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

این لوگو تا سال 70 بر پیراهن استقلال نقش بست و سرانجام لوگویی برای این باشگاه انتخاب شد که سال هاست همه استقلال را با آن می شناسند. لوگویی دایره شکل با سه حلقه درون هم که داخل آن است.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

کاظم اولیایی، معاون ورزشی وقت باشگاه استقلال درباره پروسه انتخاب لوگو در آن زمان به ورزش سه گفت: سال ۷۰ بود که طراحی لوگوی جدید باشگاه استقلال را به جایزه گذاشتیم. بیش از سیصد لوگو برای ما فرستادند. یک هیئت هم تشکیل دادیم که کارها را ارزیابی کنند. اعضای این هیئت ۱۰ لوگو را انتخاب کردند و در مرحله بعدی به ۳ لوگو رسیدیم. این سه لوگو در جلسه هیئت مدیره و گروه کارشناسی انتخاب شد و به طراحان آن ها سکه دادیم. لوگوی برتر که نهایتا انتخاب شد، توسط یک دانشجوی دانشگاه هنرهای زیبا طراحی شده بود.او می گوید: برای طراحی این لوگو اطلاعات زیادی از باشگاه گرفته شد. این لوگو هم سمبل دوچرخه سواران است، هم پنج حلقه المپیک، و هم اینکه با این حلقه ها نوشته استقلال را دارد. در مجموع روی طراحی لوگوی استقلال خیلی کار انجام شده است.لوگوی مذکور به مدت ۹ سال برای استقلالی ها ماندنی بود.

در سال ۷۹ یک لوگوی آبی رنگ دیگر برای استقلال انتخاب شد. فریمی خاص به همراه عکس یک دلفین و همچنین مربع های کوچک سفید و آبی روشن که داخل این فریم قرار داشت.اما این لوگوی غریب، فقط یک سال روی پیراهن استقلال بود و دوباره از سال ۸۰ همان لوگوی قبلی به آبی ها برگشت.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

تغییر بعدی هم که در دوران مدیریت علی فتح الله زاده رقم خورد، اضافه شدن ستاره به همان لوگوی معروف استقلال بود. آبی ها دو بار عنوان قهرمانی آسیا را در سال های 1970 و 1990 به دست آورده بودند اما المان خاصی به این منظور در لوگوی تیمشان قرار نداده بودند. فتح الله زاده اما در این زمینه در سال 1386 دست به کار شد و دو ستاره طلایی را به لوگوی استقلال اضافه کرد و این لوگوی جدید، کماکان نشان باشگاه استقلال است.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

پرسپولیس: فروهر، تخت جمشید و یک ستاره

تیم فوتبال پرسپولیس در سال ۱۳۴۷ که اوایل دوره پیوستن بازیکنان شاهین به آن بود، نخستین لوگوی تاریخ را روی پیراهن خود داشت. این لوگو شکلی بود با نماد فروهر. این لوگو در سال ۴۸ روی لباس سرخپوشان قرار نداشت اما یک سال بعد دوباره به لوگوی پرسپولیس تبدیل شد و تا سال ۵۴ نیز باقی ماند. در سال ۵۲ در برخی دیدارها آرم برند لباس Umbro روی لباس پرسپولیس بود.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

در سال های 55 و 56 باز هم خبری از لوگو روی پیراهن پرسپولیس نبود و دوباره در سال 57 لوگوی شامل نماد فروهر به پیراهن سرخ ها اضافه شد. مجددا تا سال 65 پرسپولیس لباسی بدون لوگو در مسابقات می پوشید.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

از سال ۱۳۶۶ لوگوی سرخپوشان پایتخت تغییری اساسی داشت و لوگوی معروف به پیروزی روی لباس این تیم نقش بست. اما این لوگو هم فقط تا سال ۶۸ بود و دوباره به مدت سه سال، سرخپوشان روی لباس خود لوگو نداشتند.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

سال 1372 لوگویی روی لباس پرسپولیس آمد که تا همین حالا هم اثراتی از آن در لوگوی این تیم دیده می شود. تصویری برگرفته از سرستون های تخت جمشید که البته برداشت های مختلفی از آن توسط افراد گوناگون شده است. تصویر این دو جانور افسانه ای، از سال 72 وارد لوگوی پرسپولیس شد.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

از سال ۷۶ تا ۸۲ لوگوی پرسپولیس داخل یک قاب دایره ای قرمز رنگ قرار گرفت و شکلی تازه پیدا کرد. البته المان اصلی که برگرفته از همان نگاره های تخت جمشید بود، کماکان در لوگو قرار داشت.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

سال 82 تا 85 باز هم لوگویی که در سال های 72 تا 76 متعلق به پرسپولیس بود، روی لباس سرخپوشان نقش بست.

از سال 85 تا 91 هم لوگویی بسیار شبیه به همان لوگو فقط با سادگی بیشتر، به پیراهن پرسپولیس اضافه شد.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

سال ۱۳۹۱ اما دیگر تغییر بزرگ در لوگوی باشگاه پرسپولیس رخ داد. در زمان مدیریت محمد رویانیان، فریم دور لوگو به شکل یک سپر درآمد و شکلی که لوگوی قبلی سرخپوشان بود، داخل این سپر قرمز رنگ قرار گرفت. یکی از مسئولان وقت باشگاه پرسپولیس درباره این تغییر لوگو به ورزش سه گفت: در آن دوره عزیزانی که مسئولیت کارهای تبلیغاتی و هواداری ما را داشتند، در یک گروه ویژه به طراحی لوگو پرداختند و با الهام از لوگوی تیم هایی از جمله بارسلونا، اورتون و ... به این طرح کلی (سپر) رسیدند.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

آخرین تغییر لوگوی سرخپوشان پایتخت هم در سال 96 رقم خورد که همان لوگوی قبلی بعد از کسب دهمین قهرمانی در رقابت های لیگ سراسری، با یک ستاره طلایی رنگ همراه شد؛ اتفاقی که در آن سال حاشیه ها و واکنش های بسیار زیادی به دنبال داشت.

لوگوی پرسپولیس و استقلال در گذر زمان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط سوراخای لوگوی کیسه

      پاسخ ها

      • یزدان حواسی از ریجاب

        نه پس ستاره قلابی شمارو ببینن اصلا لنگی ها نباید حرف بزنن وقتی لوگو استقلال رو ببینن

    • بدون نام

      تخت جمشید و کوروش بزرگ...زنده باد پرسپولیس و پایدار تخت جمشید...

    • بدون نام

      لوگوی چهارم لنگ مشخصه که گاوه

      پاسخ ها

      • redddddd

        گاو که نیست . شیره . ولی اگه گاو هم باشه بازم قشنگه .
        اصلا من اگه طراح بودم گاو رو به شیر ترجیح میدادم.

      • بدون نام

        حتما شما خوبین که هر لگوتون حداقل 2تا سوراخو داره

    • لنگپولیس

      لنگ لوگو نداشته بیچاره های بدبخت فلک زده نمادشون همون لنگ حمام هست چرکپولیس خرشانسپولیس لنگ حکومتی ۴

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نزرم کیسه کشا خودشونو باما اشتباه گرفتن.

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      دوچرخه سوارها

    • بي نام

      دوچرخه سواران خخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی هستیم از شما کیسه کشا بهتریم . دم دربازه میدن عدس پلو استقلال تیمت بردارو برو .

    • سجاد

      این ستاره جعلیا چرا از اول نبوده؟!!!کاش همون دوچرخه سواران باقی می موندن که میبردیمشون و میگفتن سرور استقلال با دوچرخه به صدر جدول رفت!!خخخخ

      پاسخ ها

      • علیرضا

        زمانی که استقلال دو دفعه قهرمان اسیا شد شما تا سال ۶۷ لگو روی لباستون نداشتین او زمان گونی برنجی هم لوگو داشت و شما نداشتین

    • بدون نام

      تیم بی ریشه و حکومتی پیروزی

    • javad heidari

      دوچرخه سواران

    • محمد

      لوگوی تیم پیروزی چقد شبیه شکل گاوه واقعا برازنده تیم‌هس اون‌ستاره هم‌شبیه پرچم کشور ویتنامه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه کشا

      • بدون نام

        کیسه کش

    • من یک لنگی بی افتخارم

      لنگ حقیر که لوگو نداشته تا سال 70 خخخخخ، علی عبدو کجا پادشاه کجا

    • بدون نام

      لوگو لنگ از پرنده به گاو تغیر نام داد هیچ فرق نکرده قبلا عکس پرنده بوده الان عکس گاو استقلال با دو قهرمانی در اسیا ستاره زده لنگ باده قهرمانی جام رمضان جام شهدا سوپر جام و جام ولایت ستاره زده تفاوت بین لنگ تاج زمین تا آسمان فرق داره

    • ع

      عشق است لوگوی تاج

    • بدون نام

      ستاره قرمز ها جعلی فقط به جهت کری با آبی ها گذاشته شده آنها که هیچگاه قهرمان آسیا نشدند در مواجه با کری حریف آن را گذاشتند چنانچه اگر در فینال تیم ژاپن رو می‌بردند این ستاره را برمی‌داشتند و ستاره آسیایی می‌گذاشتند پس متاسفانه ستاره جعلیه کاش بیشتر مارو سکه یه پول نمیکردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درواقع ستاره ما اصلا جعلی نیست ما ستارهمان را مثل یوونتوس اولین تیمی که از ستاره به ازای هر ده قهرمانی زدیم لوگوی شماهم دلفین و سه تا سوراخ داره

    • مهرداد

      از دوچرخه سوارا چه خبر؟:))

    • بدون نام

      لنگگگگگگگگگگگگگگگ

    • احسان

      دوچرخخخهه خخخخخ

    • داریوش

      یک ستاره دارن اونم جعلی!!

    • فرق

      فرق بین لوگوها رو ببین از دوچرخه و سه تا سوراخ و دلفین بگیر تا اون دوتا ستاره ای که یه هو زدن رو لباس.خوب اصولا تو یه سال که نمیشه 20 بار قهرمان شد و یهو دوتا ستاره زد .خخخخ

    • محمد

      نماد پر افتخار و با ابهت پرسپولیس

    • بدون نام

      دوچرخه سوارانه

    • بدون نام

      حالا چی میشه اون دوتا عکس گاو باشه؟چرا بین حیوانات تبعیض قائل میشید تازه گاو که سودش بیشتر از یه حیوان افسانه ایه

    • بدون نام

      فقط با همین مقایسه تاریخ دو باشگاه و تاریخ لوگو میشه فهمید که کدوم باشگاه اصالت و بزرگی خودشو نشون میده

    • بدون نام

      لنگپلیس

    • بدون نام

      لوگو چرتپولیس لنگ+گاو=گاوبازی

    • مهدی

      اقا واقعا چرا برترینها این همه تعصبی مطلب میزنن؟! کاملا مشخصه نویسنده استقلالی هست. چطور با آب تاب توضیح داد درمورد لگو استقلال. ولی به پرسپولیس که رسید حتی. کلمه جانوران افسانه ای به کار برد برای شیر های ستون تخت جمشید.

    • بدون نام

      استقلال و پیروزی هردوشون حکومتی و بیت المال خور هستن و مافیای فوتبال پشت این دوتیم وزارت ورزش هستن

    • بدون نام

      این کیسه کشا از بس دنبال اینن که بگن تاریخچه قدیمی دارن به سه تا دوچرخه سوار رحم نکردن خخخخ تاریخ تاسیس رو اون سه نفر دوچرخه سوار معرفی کردن اخه کی بودن کی دیده خخخح به دلفین هم رو زدن که جزء تاریخشون باشه خخخخ میگما منم یه دوچرخه دارم بیاید سوار شید کنایه فهما اینا از ابتدا دوچرخه سواران بودن خدا اینارو زده ...

    • ساره جون

      والا ما تا حالا ندیدیم شیر شاخ داشته باشه که حالا با لوگویِ لُنگ‌دیده شد
      گاوپولیس.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه آریایی اصیل باشی میبینی متاسفانه تو اجنبی هستی.

    • ساره جون

      والا ما تا حالا ندیدیم شیر شاخ داشته باشه که حالا با لوگویِ لُنگ‌دیده شد
      گاوپولیس.

    • دکتر ایرانی

      تقریبا کامل بود لیکن با یک غفلت:

      روز ۲۶ مرداد ۱۳۳۲ و صبح روز شکست کودتای سرهنگ نصیری، فورا باشگاه سلطنتی (وقت) تاج از پشتیبانی ارتش خارج شد و ظهر همان روز نام باشگاه به "باشگاه فوتبال مصدق" تبدیل شد.
      شاه که بغداد و سپس سریعا به رم گریخته بود، با شنیدن این خبر به شدت عصبی و غمگین شد و با گلایه به تیم نظامی حفاظت خود گفت: "از کل تیمهای ورزشی مملکت، همین یک تیم فوتبال به اسم من بود، که پیرمرد - منظور دکتر مصدق - آنرا هم گرفت". رورنامه ای نوشت:"ضل الله کارد میزدی خونش درنمی آمد".
      دو روز بعد کودتای ۲۸ مرداد اجرا شد و ماه بعد یعنی اواخر شهریور همان سال نام تیم به "تاج" بازگشت.
      این مطلب رسمی بود به همین دلیل لازم بود ثبت شود.

    • بدون نام

      دوچرخه سوار چه به فوتبال خخخخخخخخخخخ

    • دسته سومیها

      شب خوابیدن صبح دیدن دوتا ستاره دارن میگن احتمال دیدن خرگوش ببری بیشتراز دیدن لباس کیسه با یک ستاره هست

    • بدون نام

      لگوی پرسپولیسفنه شیر هست و نه گاو بلکه اسب هخامنشی هست

    • بدون نام

      استقلال وقتی تاج هم بوده سوراخ داشته

    • امیرمحمد

      لوگو پرسپولیس ن گاو هستش ن شیر.بلکه یه شیردال هست ب پنجه دقت کن و دوتا گوش بعدشم گاو دوتا شاخ و گوش داره ولی ما اینجا دوتا چیز میبینم که اونم گوش هست ب دماغ گاو و طرز نشستن گاو توجه فرمایید

    • محمد هادی طهماسبی

      لوگو استقلال تو عکس پنجم یک ستاره هم نداره اونوقت تو عکس ششم لوگو استقلال دوتا ستاره داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج