جاباما
۸۹۵۷۸۹
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

تورم سرسام آور مواد غذایی در تیرماه

خبرگزاری ایلنا در گزارشی تغییرات تورمی مواد غذایی را بررسی کرده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی تغییرات تورمی مواد غذایی را بررسی کرده است.

بخشی از این گزارش را بخوانید:

گزارش اخیر مرکز آمار ایران، تغییرات تورمی مواد غذایی را در تیرماه، هم در مقایسه با ماه قبل و هم به صورت نقطه به نقطه نشان می‌دهد؛ این گزارش حاکی از آن است که در تیرماه، نرخ گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، نسبت به خردادماهِ سال جاری ۱.۳ درصد و نسبت به تیر ماه سال قبل رشد ۷۱.۹ درصدی یافته است.

البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به تیر ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشمگیری مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۵۹.۷ درصد، نان و غلات ۲۸.۹ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۷۷ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۷۶.۴ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۸۱.۳ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۵.۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴۵.۶ درصد، میوه و خشکبار ۸۲.۵ درصد، سبزیجات ۷۵.۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۴۸.۹ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۵۸.۱ درصد و محصولات طبقه بندی نشده در جای دیگر ۹۷ درصد رشد را شاهد بودیم.

در واقع دهک دهم درآمدی (کم‌درآمدترین) در دوازده ماه گذشته با تورم ۶۲.۸ درصدی در سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مواجه بوده‌اند.

رشد قیمتی باقی کالاها نیز در اردیبهشت ماه زیاد و رکوردشکن بوده است. همه کالاهای اساسی خوراکی، بلااستثنا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. قیمت خرما مضافتی افزایش ۱۷۰ درصد، سیب زرد افزایش ۱۴۰.۸ درصد، سیب قرمز افزایش ۱۵۵.۱ درصد، گوشت گوساله ۱۲۳.۳ درصد، سیب زمینی افزایش ۲۰۱.۳ درصد و گوشت گوسفندی ۱۱۶.۹ درصد. رشد داشتند.

دو عامل کلیدی موجب شده تا غذا رکورد تاریخی نرخ تورم تاریخی ۷۰ درصد را در سال ۱۳۹۸ بشکند: «اول- تعدیل نرخ تورم سالانه مواد غذایی با اختصاص نرخ ترجیحی در سال ۱۳۹۷ به میزان ۳۸ درصد که از تورم سال اول شوک‌های ارزی پیشین (سال ۱۳۷۳:‌۴۳ درصد و سال ۱۳۹۱: ۴۵ درصد) کمتر بوده است و بدون تردید، به سال ۱۳۹۸ منتقل شده است و دوم- حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کشاورزی و مواد غذایی اساسی مانند شکر و روغن در سال ۱۳۹۸.»

افزایش ۷۰ درصدی قیمت مواد غذایی و از سوی دیگر افزایش میانگین حداکثر ۳۰ درصدی درآمد خانوارها، منجر به بحران تغذیه و معیشت در سال ۱۳۹۸ خواهد شد.

تورم سرسام آور مواد غذایی در تیرماه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      واقعا تا کی وبرای چی باید فقط ما مردم عادی اینهمه بدبختی را تحمل کنیم

    • بدون نام

      چه عجب خودی ها هم اعتراف کردند.
      البته چاره ای نداشتین.

    • محمدی

      هی بگید تورم نداریم ما یک رقمیش میکنیم منظورتان ۱۰۰ که باشه ای رقم آخرشه

    • بدون نام

      احمدی نژاد می خواهد که با پرداخت یارانه‌ها بخشی از خرابکاریها را آوار برداری کند بامید بهار دوباره هر دم که می‌گذرد بسیار غنیمت است شادی از هر کوچه ای که بگذرد خود یک عمارت است

    • بدون نام

      اون وقت ریاست جمهوری درسخنرانی هامثل تمامی حرفهایش اعلام میکند تورم فروکش پیداکرده است آقای محترم لطفاًخودتان تشریف ببریدخریدکنیدماه بعدیاحتی ده روزبعدبرویدهمان اجناس راخریداری کنیداون متوجه تفاوت تورم را،احساس خواهی بیچاره حقوق بگیروبازنشسته

    • بدون نام

      چرا دروغ در ایران در حال افزایشه و وزرا و ریاست جمهور از گفتن اون ابایی ندارن؟ مگه وزیر اقتصاد نگفت تورم سه درصد الان یکی پیدا میشه این آقارو ازش بخواد چرا دروع میگه؟ دروغگویی مجازات نداره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      تا قیام قیامت نعوذ بالله،نعوذوبالله خدا در کاراینان مونده ما که هیچ پشیز،ی دربرابر قدرت لایزال نیستیم بهبودی در ایران محاله وغیرممکنه،بازم نعوذ بالله خدایا معذرت منو ببخش،اگر،وبازم اگر،اگر حصرت مهدی بتواند،خدایاببخش به عظمتت امیدو ارزو وجوانیمان بباد رفت ونابود شد

      پاسخ ها

      • یک لنگی بی افتخارم

        خدا بزرگه داش اوضاع وشرایط اینطوری نمی ماند.

    • بدون نام

      با این همه ناسامانی تو کشور و بیچارگی درد و رنج چه کنم مردم و قشر کم در آمد باز این دولت برای اینکه جگر جوانان بیکار را به سوزونه
      حرف زوج ها تک فرزندی میزنه

    • qq

      هر دم از این باغ نوایی میوزد خوشا بحال آنانکه زندگی کردند و رفتند و این همه عذاب رو نکشیدند
      ملت دیگه فقط میخوان زنده باشن همین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج