۸۹۵۷۹۹
۱۴ نظر
۵۰۰۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
پ

حذف ۴ صفر پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می شویم در حالی که اولویت کشور این نیست.

خبرگزاری مهر: مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می شویم در حالی که اولویت کشور این نیست.

محسن صیقلی مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص های کلان اقتصاد کشور اثری نخواهد گذاشت، گفت: این اقدام در شرایطی می تواند اثرگذار باشد که ساختارهای اقتصادی مثل اصلاح سیستم های بانکی، تولید، مباحث مالیاتی و گمرکی با همدیگر رونق اقتصادی را داشته باشند اما با حذف اسمی چند صفر از پول ملی با وجود تجربیات متفاوتی که دیگر کشورها داشته اند، هیچ اثر اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: خود دولت نیز اعلام کرده است که این کار هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت و فقط ظاهری است. در ۵۰ کشور دنیا که این اتفاق افتاده، از آن به عنوان اسم گذاری یا تجدید اسم یاد می کنند که در برخی از کشور ها موفق عمل شده و در برخی از کشور ها که از زیرساخت های لازمی برخوردار نبودند همچون زیمباوه ناموفق بوده است.

این اقتصاددان با اظهار بر اینکه ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می شویم، تصریح کرد: این پیشنهادی است که معمولا صندوق بین المللی پول به کشورها می دهد و با شعار «آسان شدن زندگی» از آن یاد می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز زمانی که جنگ تمام شد و دلارهای نفتی سرازیر شدند این صندوق چنین پیشنهادی را داد اما تا سال ۹۵ مسکوت بود تا اینکه هیئت دولت مصوب کرد و لایحه ای را به بانک مرکزی داد ولی باز هم این لایحه به مجلس نرفت.

صیقلی خاطر نشان شد: تنها خاصیتی که دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر آن قائل شده اند، حذف کاهش هزینه نشر اسکناس و اثر روانی است که مردم ارز کشور را در برابر ارزهای کشورهای دیگر پایین می بینند. اما به نظر می رسد غرور ملی در میزان تولید است و نه اینکه اسما چهار صفر حذف شود و بگوییم غرورمان بالا می رود و ما در مقابل دلار می توانیم تومان داشته باشیم.

وی متذکر شد: فضای روانی با گرد کردن پول ها وقتی که پول کوچک می شود، می تواند بار تورمی در جامعه داشته باشد.

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اثر گذاری مثبت حذف چهار صفر از پول ملی را نیازمند زیرساخت های لازم دانست و گفت: در بورس کشور سهام یک دلاری و نیم دلاری نداریم حالا اگر چهار تا صفر را هم برداریم، چه نتیجه ای را دربر خواهد داشت؟ سهام یکی از بانک های کشور ۴۰ ریال تا یک تومانی است و اگر چهارتا صفر را برداریم، سهام این را چه می توانیم بگذاریم؟ آیا اصلا آمادگی این موضوع را داریم؟

وی اظهار داشت: گفته می شود با این کار چرخش نقدینگی می تواند وجود داشته باشد و مردم معاملات شان را سریع انجام می دهند، ولی مشکل مردم ما معاملات نیست وقتی پول نیست و اقتصاد رونق نداشته باشد، اینکه بتوانند به راحتی مبادله کنند اثر خاص ندارد. اولویت کشور به نظر خیلی از سیاستمدارن و اقتصاددانان این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد و بهتر است انرژی خود را روی این ها بگذاریم.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه حذف چهار صفر از پول ملی ممکن است تبعیات خوبی نداشته باشد، گفت: این اقدام از نظر روانی مردم را در یک چالش روانی قرار می دهد و ارزش سرمایه شان کاهش شدیدی پیدا می کند.

وی افزود: اثر گذاری این اقدام در کنترل تورم، بحث دیگری است و حتی ممکن است خود این عمل دارای آثار تورمی باشد. به همین دلیل حذف چهار صفر از پول ملی یک ریسک است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هنوز هم این لایحه به مجلس نیامده است و با توجه به شرایط سخت اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، ممکن است نمایندگان این کار را به مصلحت کشور ندانند.

وی در رابطه با نظر مجلس در خصوص این لایحه گفت: بعید می دانم که این لایحه رای بیاورد. چون فعلا اولویت مجلس چیزهای دیگری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه یه عده ای نشستند بدون اطلاع از اوضاع اجتماعی حاکم فقط وفقط پیشنهاد میکنند تا خودرا بنوعی مطرح کنند بدون اینکه به عواقب آن فکرکنند!!!!

    • بی نام

      تا حالا رباست محترم بانک مرکزی و استعداد برتر جامعه بانکدار آن وکاراته بازان حذف چهارصفر را نشات گرفته از محاوره عمومی مردم و خواست مردم بیان کرده بود حالا کاشف بعمل آمد که تیز هوشان بانکی و اقتصادی هنوز به این میزان بلو غ حرفه ای و فنی نرسیده اند که چنین کشفیاتی داشته باشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش اراجیفه. کتاب و دفتر نمیتوانند چاپ کنند پول میتوانند چاپ کنند؟

    • بون نام

      ازجنس ۲۰۰ تومانی چندتا صفر بر میداری قیمت اجناس داخل مغازه ها را چگو نه نرخ گذاری می کنی از۹۰۰تومان چندتا صفر قطعا تورم چند برابری ایجاد میشه هی چارتا صفرچارتا صفر نکنید

    • بدون نام

      من نمیدونم مسئولین دولت خودشون فکر نمیکنن یا حوصله فکر کردن ندارن؟ یعنی پول و مقام انقدر مهمه که انقدر راحت عدالت و مسئولیت رو فراموش کردن.در این اوضاع شکننده اقتصادی این راهکار حذف صفر خودش مشکل سازه.یعنی درک این موضوع انقدر پیچیده است؟

    • بدون نام

      این طرح یا اجرا نمیشه و یا اگه اجرا بشه مثل بقیه کارهای دیگه به علت عدم مدیریت و ضعف کارشناسی مثل بقیه طرحها با مشکل مواجه میشه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر با پاک کن صفرها را پاک کنند و یا احمقانه به مردم بگویند خودتان حذف کنید. یا با ماژیک خط بکشند. این همه فقط برای القای تورم و کاشتن تخم یاس در دل مردم هست که هیچ راه بهبودی متصور نیست و مردم منتظر هیچ گشایشی نباشند. چرا؟ چون بیمار و مریضند و غارتگر.

    • محمد افخمی

      سلام عزیزان هزو چهار صفر بسیار کار پسند یده است چونکه کاربرد ندارد و پول ماراهم در دنیا تقویت می کند وتو مان جا گذین می شود/ _

    • بدون نام

      تا زیر ساختها درست نشود این کارا حتی مُسکن هم نیست.

    • بدون نام

      ماخودمون عقل نداریم اونها بگن
      خیلی باحالین

      پاسخ ها

      • رضا

        آره داداش مثل خیلی لایحه های دیگه بررسی نشده درست مثل دینار عراق اینا جنگ داشت سی چهل سال تکون نخورده اگه همون اواخر این کارکردها بودن دردسر الحان نداشتیم حتی لایحه های حقوقی هم به همین صورت مسکوت گذاشتن که حالا نمیتونن جنس کنن

    • بدون نام

      انشاالله خداوند همانطور که تخم یاس در دل مردم میکارید هم از دنیا و هم از اخرت مایوستان کند و امیدتان را از همه جا و همه کس ببرد.

    • بدون نام

      از کی صندوق بین المللی ازاین دستورها میده اینو ازخودتون دراوردید که وقتیکه اینکار باعث تورم هفتاد درصدی شد بگید اونها گفتن ما نبودیم

    • بدون نام

      مشخصه اینا دلسوز ملت ایران هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج