۸۹۶۵۶۶
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

مزارع صیفی و سبزی با فاضلاب آبیاری نمی‌شوند

حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با رد هرگونه آلودگی آب مزارع جنوب تهران و بویژه حوزه ری با آب فاضلاب می‌گوید: کشاورزان ری دارای سند رسمی حقابه‌ای هستند که از قدیم از حوضه آبریز البرز، سد کرج، جاجرود و رودخانه کن تأمین می‌شود.

روزنامه ایران: حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با رد هرگونه آلودگی آب مزارع جنوب تهران و بویژه حوزه ری با آب فاضلاب می‌گوید: کشاورزان ری دارای سند رسمی حقابه‌ای هستند که از قدیم از حوضه آبریز البرز، سد کرج، جاجرود و رودخانه کن تأمین می‌شود.

حالا همین حقابه به آب شرب مردم تهران تبدیل شده است که بعد به‌صورت آب فاضلاب دوباره به‌همین جریان بر می‌گردد. اما این آب فاضلاب به زمین‌های سبزی و صیفی نمی‌رود و تنها محصولات صنعتی و غلات مثل گندم و جو و ذرت با این آب آبیاری می‌شود که آن هم به گفته کارشناسان بهداشت، مشکلی ندارد. مردم مطمئن باشند که فرمانداری، اداره جهاد و وزارت بهداشت مانع آبیاری زمین‌های سبزی و صیفی با آب فاضلاب می‌شوند البته ممکن است تخلفی رخ دهد که آن هم زیاد نیست.

به‌گفته وی، مزارع جنوب تهران و ری بویژه در مناطق فشافویه، قلعه نو و کهریزک با آب چاه و قنات آبیاری می‌شوند البته روان آب‌هایی هم از مسیر رودخانه کن، کرج و سد امیرکبیر به این حوضه ریخته می‌شود، اما مسأله اینجاست که در طول مسیر آلوده می‌شوند، چراکه مردم رعایت نمی‌کنند و حتی کارخانجات و واحدهای صنعتی هم فاضلاب را به داخل همین روان آب‌ها می‌ریزند.

خلیل آبادی با انتقاد از تخریب قنات‌های تهران در طول این سال‌ها و بویژه بعد از حفر کانال‌های مترو می‌گوید: در تهران زمانی ۵ هزار حلقه چاه وجود داشت. مادر چاه‌ها هم در بازار تهران، دروازه دولاب و میدان اعدام بود اما متأسفانه روی این قنات‌ها، ساخت و ساز کردند و همین موجب شد تا آب چاه‌ها با روان آب‌های سطحی مخلوط شده و آلوده شوند. اما همین آب آلوده هم اجازه ورود به مزارع را ندارد. احتمالاً بحثی که گفته می‌شود مزارع جنوب تهران آلوده است هم از همین موضوع نشأت می‌گیرد. سال گذشته آبی را که به مزارع صیفی و سبزی می‌رفت آزمایش کردیم و متوجه شدیم که آلوده نیست. حتی آبی که به مزارع محصولات صنعتی می‌رفت هم مشکل حادی نداشت.

وی درباره آب نهر فیروزآباد هم این‌طور توضیح می‌دهد: از آب این نهر برای مزارع غلات و ذرت استفاده می‌شود. حتی در زمین‌های زراعی اطراف اتوبان امام علی هم اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید در کنار آب فاضلابی که از وسط اتوبان می‌گذرد، آب سالمی هم عبور می‌کند که از آب قنات سرچشمه می‌گیرد. مزارع اطراف از این آب سالم آبیاری می‌شوند.

این عضو شورا با اشاره به بی‌توجهی مسئولان برای توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌گوید: در ری فقط یک تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد که آب آن‌ هم به زمین‌های زراعی ورامین می‌رود. اما این آب بیش از سهم این شهر به کشاورزان اختصاص می‌یابد، این درحالی است که کشاورزان ری با مشکل تأمین آب سالم مواجهند. تصفیه‌خانه‌های غرب تهران هم از این آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند و هیچ آبی به کشاورزان نمی‌فروشند. البته آب فاضلابی که به‌ سمت جنوب تهران می‌رود از نهر فیروزآباد، نهر سرخه حصار و نهر کن می‌گذرد که باید تصفیه خانه داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • از هرسین

      تمام مزارع سبزیجات شهرستان هرسین در استان کرمانشاه با فاضلاب خام انسانی ابیاری میشن و هرجاهم پیگیری میکنیم هیچ مسئولی پاسخگو نیست این موضوع باعث بوجود امدن جو نارضایتی و بدبینی نسبت به در مردم ولایی این شهرستان شهید پرور شده برای رضای خدا رسیدگی کنید این شهرستان کوچیک چندین هزار شهید و جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرده و بحق یکی از مومن ترین و پا در رکاب ترین و ولایی ترین مردم ایران هستند

      پاسخ ها

      • یک هموطن

        بنده از شهرستان تهران هستم چند روز پیش کرمانشاه بودم و سری هم به شهرستان هرسین زدم واز چیزی که دیدم بسیار شگفت زده و متعجب و ناراحت شدم
        شهر هرسین توسط کوه های خیلی بلندی احاطه شده که مثل یک دیوار خیلی بلند دورتا دور شهر کشیده شده و به این خاطر هوای این شهر راکد می باشد و باد های خ خ ضعیفی دارد با وجود این تمام زباله های این شهر و حتی بخش ها و شهر های دیگه در وسط این شهر کوچیک به مساحت ده برابر یه زمین چمن جمع شده و به اتش کشیده میشه و به این خاطر همیشه مه غلیظی از دود های سمی تمام این شهر رو احاطه کرده که این موضوع مرگ خاموشی رو برای اهای این شهر به همراه داره و به قول دوست پزشکم به خاطر این موضوع سرانه امار بیماری ها و سرطان و مرگ ومیر ناشی از ان در این شهر خیلی خیلی بالا و در حد فاجعه است
        مسئولیین لطفا رسیدگی فرمایید

    • بدون نام

      بخش اعظمش باآب فاظلابه مثل سگ دروغ میگن

    • بدون نام

      حقشونه

    • بدون نام

      آبیاری میشود

    • بدون نام

      دقیقا آبیاری میشود

      پاسخ ها

      • داریوش

        چرا دروغ میگید بیاید قزوین شهر الوند
        که فاضلاب مستقیم میره تو زمینهای سبزیجات وبا فاضلاب که میره تصفیه خونه هیچ تصفیه ای صورت نمیگیرد چون سالهاست که خرابه
        اگه جون مردم براتون مهمه لطفا رسیدگی کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج