جاباما
۹۰۲۳۴۴
۵۴ نظر
۵۰۰۲
۵۴ نظر
۵۰۰۲
پ

لگد کالدرون به میراث برانکو

اصل خبر بدون پرداخت؛ پرسپولیس بعد از ۸ بازی متوالی که ۴ بارش در تبریز بود، به تراکتور باخت. این قابل توجه آنهایی که تا روز آخر اعتقادی به «دم مسیحایی» برانکو نداشتند و از وزیر گرفته تا سوت داوران و ستاره‌ها را در قهرمانی قرمزها دخیل می‌دانستند.

آی‌اسپورت: هفته دوم برای قضاوت زود است اما آنچه امروز از پرسپولس می‌بینیم به اندازه‌ای به ما می‌رساند که فرق زیادی در تفکر آنها صورت گرفته. آنقدر زیاد و اساسی که حالا با قاطعیت می‌شود گفت؛ پرسپولیس اگر هم قهرمان شود کلا به سر و شکل دیگری خواهد بود.

همه چیز تغییر بنیادین کرده است. چهار فصل متوالی برانکو با تیمش که تقریبا و تحقیقا همین تیم کالدرون بود به تبریز آمد اما هرگز نباخت. سوای این زمین، بارها به زمین‌های دشوارتر رفت و نباخت. اما حالا کالدرون از راه نرسیده به زشت‌ترین شکل ممکن در اولین خوان، وا می دهد.

کلید قهرمانی‌های متوالی برانکو نه در جیب وزیر بود نه در سوت داوران. فرمولش در عین مهمی بسیار ساده بود؛ با دفاعی‌ترین حالت ممکن پا به تبریز می‌گذاشت، «دریبل» و «تک‌روی» ممنوع را به عنوان مهم‌ترین «فرمان» به بازیکنانش می‌داد و ضمن تاکید به بازی پر فشار که مانع حملات حریف می‌شد، به پاسکاری‌های متوالی در خط میانی تاکید می‌کرد.

۵ ماه قبل درست در همین ورزشگاه و در صورتی که تراکتور هنوز شانس قهرمانی داشت دو تیم رو در روی هم قرار گرفتند؛ تراکتور با گل دقایق پایانی از شکست گریخت. همان یک امتیاز تبریز برای سومین جام متوالی کفایت می‌کرد. خب حالا چه اتفاقی بعد از ۵ ماه افتاده؟ پرسپولیس هنوز همان علیپور را بعنوان مهاجم اصلی در اختیار دارد که به راحتی بهترین فرصت گلزنی را مثل سابق خراب می‌کند.

برانکو‌ مثل امروز کالدرون طعم افت عجیب علیپور را چشیده بود، مهاجمی که گلزن مادرزاد نیست. او بود و رشید مظاهری که پاس گل داده بود اما عوض چرخیدن و ضربه به دروازه بدترین تصمیم را گرفت. با این وجود علیپور نمی‌تواند دلیل شکست باشد. او زمان برانکو بیشتر از اینها بد بود.

پس دلیل باخت او نیست. برسیم به تنها گل بازی. اگرچه عالیشاه اشتباه بزرگی را در مواجه با حاج‌صفی مرتکب شد، اما اگر به جای وحید امیری که نزدیک‌ترین فرد به توپ بود، کمال کامیابی‌نیا آنجا قرار داشت، احسان به راحتی شوت می‌زد؟ اینکه بیرانوند چرا آن شوت را از آن فاصله خورد، جواب مشخصی دارد؛ چند فصل قبل دقیقا از همان نقطه، حاج‌صفی با پیراهن زرد در اصفهان چنین گلی را زده بود. پس نتیجه‌گیری عقلانی می‌گوید؛ این تنها نقطه ضعف بزرگ بیرو است. اما مگر او حق گل خوردن ندارد؟ زمان برانکو نمی‌خورد؟ همان یک گل کلید بازی بود؟

نیمه دوم کلید باخت بود!

اگر پرسپولیس نیمه دوم‌ آنگونه عجولانه و بی‌کیفیت بازی نمی‌کرد قطعا نمی‌باخت. هرچه در نیمه اول گذشت را فراموش کنید؛ آنچه باید مهم انگاشته شود و از آن ترسید، تفکری بود که کالدرون بین دو نیمه به رگ فکری تیمش تزریق کرد. شجاعت مرد آرژانتینی قابل ستایش است اما تعویض‌هایش منهای ورود بشار و خروج عالیشاه، باعث باخت تیمش شد. پرسپولیس با برانکو هرگاه عقب می‌افتاد نوع بازی‌اش تفاوت چندانی با حالت تساوی نداشت.

یعنی حفظ خونسردی و ارائه فوتبالی که آن را سال‌ها تمرین می‌کردند. هرگز هافبک را با مهاجم عوض نمی‌کرد چون برای گلزنی محتاج تصاحب میانه زمین بود، اما کالدرون چه کرد؟ دو دفاع کناری تیمش که تنها بازیکنان رونده به جلو بودند را بیرون آورد و دو مهاجم کنار دست علیپور آورد. پرسپولیس بعد ۴ سال ناگهان فوتبال با ۳ مهاجم تخصصی و دو وینگر هجومی را امتحان کرد.

اما ماحصل این تغییرات چه بود؟ تنها یک ضربه سر خطرناک امیری که آن هم روی ارسال ایستگاهی بود. پرسپولس بازی را اینجا باخت. نه توپ خراب کردن‌های حالا معمولی علیپور، نه بازی شلخته عالیشاه و امیری، نه تک‌روی‌های تیم نابودکن ترابی و نه حتی غیبت مهم‌ترین هافبک دفاعی چند سال اخیر این تیم یعنی کمال.

همه آنها برای ۴۵ دقیقه اول بود. اما ۵۰ دقیقه نیمه دوم چه؟ کالدرون مربی خوبی است. او هجومی و شجاعانه‌تر از مربی قبل است و شاید در چند آپشن برتری‌هایی داشته باشد اما لپ کلام؛ او جانشین خوبی برای آنچه برانکو ۴ سال با صبر و تلاش ساخت، نیست. انتخابش مهندسی نداشت چون عرب تخصص فوتبال و فهم آن را نداشت.

در طول فصل، قطعا شاهد بردهای پرگل‌تری در بازی‌های آسان نسبت به سه سال قبل خواهیم بود. شاید بازی‌های جذاب‌تری هم در انتظار هواداران سرخ باشد اما آنچه در تبریز دیدیم می‌گوید؛ پرسپولیس دیگر آن تیم «همیشه مطمئن» در بازی‌های «بزرگ» نیست. دیگر بازی داربی که پرویز مظلومی و تیمش تا دقیقه ۹۴ پیش باشند و ناگهان یکی مثه جری بنگستون آخرین توپ را گل کند را شاهد نخواهیم بود. چرا؟ علت آن است که تیم برانکو مزد صبوری و تکرار همین کاری که بلد بود را می‌گرفت. اگر هم گل نمی‌زد موقعیت جدی روی همان روشش خلق می‌کرد.

اگر برانکو بود در تبریز...

تردید نکنید اگر او جای کالدرون روی نیمکت بود چند اتفاق رخ نمی‌داد:

۱- هرگز اجازه عمل جراحی به کمال را نمی‌داد چون پرسپولیس با ۲ هافبک دفاعی بود که «نباز بازی‌های بزرگ» لقب می‌گرفت اما کالدرون که متوجه اهمیت حیاتی کمال نبود اجازه جراحی بی‌موقع را داد و ثمره‌اش را در تک‌تک بازی‌های دشوار خواهد دید. این تازه اولینش بود.

۲- برانکو بود هرگز به امیری و عالیشاه همزمان بازی نمی‌داد اما پرسپولیس باید حتما ۳ امتیاز هزینه می‌کرد تا کالدرون بفهمد چرا عالیشاه هر روز به نیمکت و سکو نزدیک‌تر می‌شد.

۳- تعویض‌های احساسی و به زمین آوردن ۲ مهاجم کنار دست علیپور و خالی کردن وسط زمین هم قطعا حربه‌ای نبود که برانکو سراغش برود. روستایی جوان و بی‌تجربه چه داشته‌ای در زمین سخت و دشوار یادگار دارد؟ او و مهاجم برزیلی چندبار پای‌شان به توپ خورد؟ گیرم که ۳ مهاجم در باکس ۶ قدم داری، کدام هافبک باید توپ برساند؟ شمردی که سیامک دقیقا چند توپ حساس لو داد؟ شمرد ترابی چند بار تکروی کرد و لو داد؟ احمدزاده که می‌توانست عصای دستش باشد به راحتی کنار گذاشته شد تا نعمتی یک تنه یک جناح را تعطیل کند.

خوش به حال آن یک نفر

زمان برای قضاوت زود است اما آنچه کالدرون در تبریز ارائه داد تنها باعث به وجود آمدن یک نفر در تمام ایران شد؛ امیر قلعه‌نویی که ۴ سال تمام زیر سایه برانکو بود و فصل قبل چند سانتی‌متر با صید ۲ جام‌ فاصله ‌داشت، جمعه شب از پای تلویزیون مشت‌هایش را برای پایان دادن به سال‌های بی‌جامی گره کرد. همان یکی دو امتیاز حساس که مانع قهرمانی امیر بود، از همین زمین‌های دشوار توسط برانکو صید می‌شد.

به هر حال زندگی بدون برانکو برای قرمزها ادامه خواهد داشت اما قطعا با سختی‌های بیشتر، پک عمیق‌تر به نیکوتین و احتمالا حسرت‌های کشدارتر. درست شبیه قبلش که نبود. دورانی که علی‌اصغری بازی می‌کردند و محصول مهم هر سال‌شان نهایت برد داربی بود.

جمعه شب، نیمه دوم، پرسپولیس با هدایت کالدرون به همان‌ دوران سلامی مجدد کرد. روزهایی که بازیکن حتی در دقیقه ۹۴ که تیمش عقب بود جرات سانتر بلند را نداشت چون‌ می‌دانست یک نفر به اسم سرمربی او را مواخذه می‌کند و شاید چند هفته‌ای رنگ ترکیب را نبیند. اما چه شده که حالا همان بازیکن ۵۰ دقیقه مقابل چشمان کالدرون می‌کشد زیرش؟ جواب ساده است؛ چون مربی وسط زمین را خالی کرده و ۵ نفر در هجده قدم منتظرند که از آسمان توپی ببارد؛ اسمش علی‌اصغری است و چهار سال سراغش رفتن ممنوع بود. انشاالله که کام‌بکش برای همین یک بار بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زرمفت نزن ...هم وزیربیشرف نقش داشت هم داورای بی وجدان

      پاسخ ها

      • ایرانی

        چرت نگو لطفا ، کاملاً حرف و تحليلش درسته!!!!!!

      • بدون نام

        بگو خود برانکو دار اخراج میشه خخخ خیلی مرض برانکوی این مدیر قسمت ورزش برترینها زده بالا،

      • بدون نام

        کیسه کش بروپمادضدسوختگی بگیربزن به خودت

    • @cocain.m1368

      حرفت حقه چیزی نمیشه گفت

      پاسخ ها

      • aryan

        منم تاکید میکنم واقعا حرف حق اقا ناراحتی نداره

    • بدون نام

      امشب برانکو اخراج میشود باید مدیر عامل پرسپولیس باهاش تماس بگیرد برگردد گالدرون معتاد در حد پرسپولیس نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا کلید قهرمانی در جیب وزیر بود و داورانی هم چون فغانی و حیدری،برانکو هیچی نبود،عیار برانکو تو عربستان معلوم شد

    • بدون نام

      گالدرون در حد پرسپولیس نیست الان سر وقت است تا دیر نشده دنبال یک مربی با کلاس بروند

      پاسخ ها

      • مهدیه

        مگه مربی هم باید با کلاس باشه

      • مهدیه

        مگه مربی هم باید با کلاس باشه

      • مهدیه

        اصلا معتاد نیست

    • بدون نام

      گالدرون معتاد امسال پرسپولیس نابود می کند این مربی نیست

    • محمد

      بعد از خوندن این گزارش تمام‌ تیم های مطرح جهان مثل بارسا و رئال و منچستر منتظرن الاهلی برانکو رو اخراج کنه بگیرن سرمربی خودشون کنن مثل اینکه به نویسنده این مطلب ناهار اساسی داده که بعد رفتنش هنوز ازش حمایت میکنه

    • بدون نام

      پرسپولیس شش تا بازی کن ملی پوش دارد من بحیث یک پرسپولیسی دو آتیشه هیج امید به گالدرون ندارم باید هرچی زود تر بفکر یک مربی در حد برانک باشگاه باشد

    • بدون نام

      گالدرون تیم پرسپولیس نمی توند مدیریت کند در تبریز در رخکن پرسپولیس بیراوند با شجاع خلیل زاده بزن بزن کردن علنا تیم به حاشیه رفته گالدرون نمی توند تیم جمع کند

      پاسخ ها

      • ایرانی اصل.

        اونوقت توکجای رختکن بودی؟

      • بدون نام

        تو جیب بیرانوند بوده

    • بدون نام

      گالدرون تیم پرسپولیس نمی توند مدیریت کند در تبریز در رخکن پرسپولیس بیراوند با شجاع خلیل زاده بزن بزن کردن علنا تیم به حاشیه رفته گالدرون نمی توند تیم جمع کند

    • بدون نام

      در تبریز در رخکن پرسپولیس نادری با براوند درگیر شدن شجاع خلیل زاده هم حمایت از نادری با براوند بزن بزن کردن گالدرون در حد پرسپولیس نیست برانکو باید بر گردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تیم فاسد حکومتی .اگه راست میگه امسال جام بگیره .تیم حرام

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

      • بدون نام

        شیش تایی هیچی نگو

    • بدون نام

      نویسنده لنگی

    • بدون نام

      پرسپولیس خیلی خوب بود فرق تراکتور با فصل قبل خیلی زیاده الکی شلوغش نکن

    • احمدی

      بگذارید کارش را انجام بده.برانکو رفت وشکایت کرد.باهمه اطرافیان.

    • بدون نام

      ورزشی نویس محترم خیلی زود قضاوت میکنی نشون میده که خیلی اماتوری چون درست مثل عربها فوتبال رو دنبال میکنی !!!!!!با یک باخت و دو هفته نمیتوان در مورد عملکرد یک مربی قضاوت کرد نشون میده که تحلیلت مثل صبرت خیلی کوتاه و سطحی نگری!!!!!!!در ضمن در دوران سیستم علی اصغری که می فرمایید نهایت بردشان دربی بود پس 5 سال پیاپی در باشگاههای تهران و قهرمانی جام در جام اسیا و چندین قهرمانی درلیگ و حذفی کار عمت بود یا خاله ات !!!تقصیر تو نیست از گردش بد روزگاره که وقتی آب سربالا بره امثال بچه قورباغه ها ابوعطا میخونند!!!!!

    • بدون نام

      تحلیل آبکی...توبازی رفت پرسپولیس گل همین حاج صفی رو مردود کرد وتوبازی برگشت تراکتور دربدترین وضعیت ممکن وپس از سه باخت متوالی وبدون انگیزه از پرسپولیس امتیاز گرفت .علاوه بر داوران ومجموعه پشت پرده دلیل اصلی قهرمانی های پرسپولیس تضعیع شدید مدعیان فهرمانی بود ازاستقلال که مغضوب همه قدرت های تصمیم گیرهست که بگذریم سپاهان تداکتور ذوب فولادو.....دراین سالها اثری ازیک تیم دعی نداشتند وبرعکس تیمهایی مثل اس خوزستان پدیده پارس جنوبی پیکان و.....درمقاطعی صدرنشین ومدعی قهرمانی بودند .دلال کروات روبیهوده بزرگش نکنین....

    • بدون نام

      آقا خلیلی مگم تو سر پرست پرسپولیس نیستی چرا در رخکن براوند با شجاع خلیل زاده ونادری باهم دعوا می کنند جریمه شون نمی کنی

    • بدون نام

      آقا مدیر عامل بفکر یک مربی خوب در حد نام پرسپولیس باشید گالدرون بدرد نمیخوره حیف پول به این میدین

    • بی انگیزه

      نگارنده یک لنگیه سوخته خخخخخ

    • تیم خلقی پرسپولیس

      برانکو مربی بزرگ و بازی خوان قهاری بود و تو سوزوندن بقیه حرف نداشت
      پرسپولیس به ارنج اشتباه کالدرون باخت

      پاسخ ها

      • علی زمان

        حیف برانکو که به سادگی از دستش دادیم خدا لعنتت کنه عرب

      • بینام

        بااین تفاسیر کیسه بدبخت چی بگه

    • بدون نام

      فقط اون یه تیکه ک داوری نقشی نداشت مثل گل سالم باز رفت تراکتور فصل پیش

    • ایرانی اصل.

      کیسه کشاچقدکامنت گذاشتن.قندتودلتون اب شده ها.اماکورخوندیدبه امیدخداوندبازم پرسپولیس قهرمانه.

    • چهار فينال اسيا

      به ميراث وزير

    • پرسپولیسه زلزله

      انصاری فر آوردن تیم رو بین سوم تاهفتم نگهداره سالی که انصاریفربود دنیزلی هم بود بازیهاش روزوری می‌برد امسال سال سپاهان وتراکتوره مابازیکنهای خوبی داریم اما مدیر سرمربی نمیتونن تیم روبالا نگه دارن بدرود برانکو

    • بدون نام

      نویسنده لنگی نهر بهت چسبیده فک کنم وزیر وداورا هنوزم هواشودارن

    • داریوش

      حرف مفت نزن هم داوراتاثیرداشتندهم اینکه تراکتورامسال قویتره

    • یوونتوس

      خر خودتی همه قهرمانی های پرسپولیس حاصل کمک وزیر وپسرش وامثال آنها بوده وگرنه برانکو هم هیچی بارش نبود اگر برانکو مربی حاذقی بود امروز در عربستان در هفته های اول صحبت از اخراجش نبود این مسئله را هر آدم عاقلی به راحتی میتواند تشخیص دهد.در سالی که طارمی با ریزه اسپور قرارداد بست و بعد سر از پرسپولیس درآوردطبق قانون فیفا به دلیل تخلف در ثبت قرارداد طارمی با پرسپولیس این تیم میبایست به لیگ پایین ترسقوط میکرد ولی اقای شیخ حسن روحانی شخصا مانع از سقوط تیم حکومتی شد آیا این هم ساخته ذهن مخالفان است یا هزار درصد حقیقت است

    • حمید

      کلید قهرمانی‌های متوالی برانکو در جیب وزیر بود در سوت داوران. فرمولش حمایت بی چون چرای فدراسیون و قربانی کردن و حق خوری از تیمهای شهرستانی بود و الان همین برانکو در کشور عربستان در حال اخراج شدن هستش چون نه وزیری و نه سوت داوری ونه فدراسیونی پشتش قرار دارد فقط دانش فنی حرف اول را میزند که برانکو ندارد مثل خر تو گل گیر کرده پس بی خود نیست که میگویند قهرمانی پوشالی چرت پولیس سفارشی دولتی با همکاری داوران و.... بوده حالا بر همگان واضح آشکار و عیان شده و امسال چرت پولیس خودش دا پاره کنه سوم یا چهارم خواهد شد

    • پرویز

      ملعومه نویسنده یک شام حسابی با مخلفاتش در رستوران علی منصور و به حساب قلعه نوعی میهمان بوده و مثل برخی از سیاستمداران شعر و ور می نویسد

    • سهند

      همیشه بعد از باخت به تراکتور لجنپلیسها مربیشان را بیرون می اندازند.
      فکر کنم این بار سوم باشه.

    • بدون نام

      چی شده لنگی ها میگفتن گالدرون بهترین مربیه حالا چی شده میگین گالدرون بیاد بره خخخخخخ

    • رونالدو

      خخخخخخخخخخخخخ

    • بی نام

      ایشالله که برانکو برگرده

    • ناشناس

      آقا میگن کالدرون داره خودشو میکشه میگه قبول نیس وزیر با من نیست فقط هوای برانکو رو داشت خخخخ

    • مهدی

      بسیار کامل و موشکافانه و دقیق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج