جاباما
۹۰۲۳۸۲
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

قدوس و طارمی؛ یک اشتباه مشابه، دو رفتار متفاوت

چند روز پیش بود که سامان قدوس به‌دلیل نقض قوانین نقل‌وانتقالات با محرومیت چهار ماهه و جریمه چهار میلیون یورویی روبه‌رو شد. در کنار این رای، باشگاه اوسترشوندز با محرومیت از خرید در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی مواجه شد.

خبرآنلاین: فوتبال ایران در سال‌های اخیر با پرونده‌های گوناگونی در فیفا روبه‌رو بوده و در این بین پرونده‌هایی با موضوع نقض قوانین نقل‌وانتقالات به چشم می‌خورد که باعث شده‌اند بازیکن‌های تاثیرگذار و ملی‌پوش با محرومیت‌های شدیدی روبه‌رو شوند.

چرا پرونده قدوس به این‌جا رسید؟

محرومیت قدوس، دومین پرونده ایرانی در این سال‌های اخیر بود که فیفا با آن برخورد می‌کند. تابستان گذشته بود که قدوس در اقدامی جنجالی و بدون اجازه تیم اوسترشوندز، با اوئسکا، تیم تازه صعود کرده به لالیگا قرارداد بست. بازیکن ایرانی بازهم دست به اشتباه عجیبی زد و رفتارهای غلط خود را ادامه داد و بدون فسخ قراردادش با اوئسکا به تیم سوئدی برگشت. در این بین سر و کله باشگاه آمیان فرانسه پیدا شد و این باشگاه موفق شد با مذاکره با قدوس و اوسترشوندز، رضایت هر دو طرف را جلب کند تا ستاره تیم ملی فوتبال ایران در به لیگ فرانسه برود و در آن‌جا فوتبالش را دنبال کند.

در این میان اما اوئسکا که در این جریان زیان دیده بود، به فیفا شکایت کرد تا شاید با پیروزی در این پرونده بتواند غرامت بگیرد و کمی از ضررهایی که متحمل شده بود را جبران کند. شکایت اوئسکا بعد از چندین ماه جواب داد و قدوس علاوه بر جریمه مالی سنگین چهار میلیون یورویی، چهار ماه محروم شد. همچنین باشگاه سوئدی هم از خرید در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم شد تا پرونده بسته شود.

نمونه‌ ایرانی این پرونده

بعد از اعلام این رای جنجالی، فوتبال‌دوستان ایرانی به یاد ماجرای طارمی- ریزه‌اسپور- پرسپولیس افتادند. در آن ماجرا هم مهدی طارمی بعد از اتمام قراردادش با پرسپولیس به ترکیه رفت تا با ریزه‌اسپور قرارداد ببند، اما خیلی سریع پشیمان شد و به پرسپولیس برگشت تا ریزه‌اسپور با شکایت به فیفا حق خود را از پرسپولیس و طارمی بگیرد و پرسپولیس با محرومیت از خرید در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی روبه‌رو شد و طارمی هم با محرومیت چهار ماهه و جریمه مالی ۷۸۹۰۰۰ یورویی مواجه شد.

اگرچه بعدها با مذاکرات سیاسی در سطوح بالا جریمه مالی بخشیده شد، اما ضربه‌ای که طارمی و پرسپولیس در این مدت به‌خاطر اشتباه‌شان خوردند، تا سال‌ها در یادها خواهد ماند. در ماه‌های بعد از محرومیت مشخص شد که طارمی برای فسخ قراردادش با ریزه‌اسپور از هدایتی، عابربانک پرسپولیس مبلغ کلانی دریافت کرده است، اما به‌جای اینکه با این پول رضایت باشگاه ترکیه‌ای را به‌دست بیاورد، آن را در جیب خودش گذاشته بود و به ایران برگشته تا جدا از رفتار غیرحرفه‌ای اش، کار زشتی را انجام داده باشد.

برخورد متفاوت با محرومیت؛ از خیریت تا رفتار حرفه‌ای

خیریت؛ کلمه‌ای بود که در طارمی بعد از اعلام محرومیتش در مصاحبه با رسانه رسمی باشگاه به زبان آورد تا به جای اعلام پشیمانی، با رفتاری عجیب درباره این موضوع و با این درجه از اهمیت حرف بزند. حالا اگر این صحبت‌ها و رفتارهای طارمی را در کنار برخورد و رفتار حرفه‌ای قدوس قرار دهیم، متوجه می‌شویم که برخی بازیکنان تا چه اندازه از نسبت به برخی موضوعات حرفه‌ای عقب هستند.

قدوس بعد از اعلام محرومیتش به رسانه‌ها گفت: «باشگاه اسپانیایی تمایل به جذب من داشت و ابراز علاقه کرد و من هم به این باشگاه رفتم و توافق‌ها صورت گرفت و در ادامه باید توافقاتی نیز بین دو باشگاه اوسترشوندز و اوئسکا قرار می‌گرفت که به نظر من مشکل اصلی کار در اینجا بود و من واقعا نقشی در این مورد نداشتم» و رفتارهای متفاوتی را نسبت به طارمی داشت تا نشان‌ دهد تا رفتار یک بازیکن حرفه‌ای و آماتور چقدر متفاوت است.

این اشتباه‌ها در فوتبال رخ می‌دهد و بازیکن‌ها و تیم‌ها گاهی دست به کارهای غیرقانونی و غلط می‌زنند و رفتارهای اشتباهی را از خود نشان می‌دهند، اما رفتاری که بعد از آن از خود نشان می‌دهند، مشخص می‌کند که تا چه حد و در چه اندازه‌ای حرفه‌ای هستند. اینکه بعد از اعلام محرومیت و ضربه زدن به تیم، از کلمه خیریت یا کلماتی این‌چنینی استفاده کنید، در چارچوب های اخلاقی‌ نمی‌گنجد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از گاوداری عبده چه انتظاری داری؟!!!

    • مصطفی

      خودتو ناراحت نکن طارمی دیگه

    • تاج چهارفینال آسیا دوقهرمانی دونایب قهرمانی⭐⭐

      بله ککمهای سیاسی وزیر و رییس جمهور و ظریف و عراقچی ب تیمشون لنگ حکومتی

    • amir armani

      خب از طارمی ک یک بازیکن شهرستانی هستش و فاقد تحصیلات و فرهنگ عرف در فوتبال حرفه ای بیش از این انتظار نمیره ، مشاوران طارمی بیسواد و سطح پایین هستند چه برسه بخودش که تا همین چند سال پیش داشته تو شهرستان با فرهنگ شهر خودش ( چه خوب یا بد ) زندگی میکرده . مقایسه مع ارفاغ نکنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج