جاباما
۹۰۲۴۵۰
۲۹ نظر
۵۰۲۱
۲۹ نظر
۵۰۲۱
پ

پیوند اعضای بدن اعدامی‌ها متوقف شد

قوه قضاییه پیوند اعضای بدن اعدامی‌ها را از دستور کار خارج کرده است. این خبری است که یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرد.

خبرآنلاین: پس از آنکه اعتراضات پزشکان، متخصصان پیوند عضو و فعالان مدنی درباره دستورالعمل تازه اجرای احکام مجازات، درباره پیوند اعضای بدن محکومان به اعدام در رسانه ها منتشر شد، بالاخره یکی از مدیران مرتبط با این موضوع اعلام کرد قوه قضاییه پیوند اعضای بدن محکومان به مرگ را از دستور کار خود خارج کرده است.

در این رابطه دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت درباره موضوع اهدای عضو از محکومان به اعدام اعلام کرد: پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضو از اعدامی ها از دستور کار خارج شده است.

او که در نشست خبری وزارت بهداشت سخن می گفت، تاکید کرد: پیوند بافت و نسج نیز در کشور رشد خوبی داشته است و با هر مرگ مغزی امکان پیوند ٨ عضو و ۵٣ نسج وجود دارد. از طرفی باید توجه کرد که پیوند مغز استخوان یکی از بهترین راهکارها در درمان‌ بیماری‌های پیچیده است.

چرا به قوه قضاییه اعتراض شد؟

نکته اینجاست که پیوند اعضای بدن، یکی از بهترین فناوری های پزشکی برای زنده نگهداشتن بیمارانی است که توان ادامه حیات با عضو بیمار بدن خود را ندارند و اهدای عضو هم یکی از باارزش ترین حلقه از زنجیره پیوند عضو تلقی می شود.

با این حال اخیرا اعتراض بسیاری درباره پیوند نامبارک اعدام و اهدای عضو در جامعه شنیده شد، علت آن هم این بود که رئیس قوه قضاییه در ماده ۴۷ «آیین نامه نحوه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو و جرح، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا محلهای معین» دستور داده بود: «چنانچه محکوم داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات اعدام باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طبق دستورالعملی اقدام می نماید که ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این آیین نامه توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با همکاری وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.»

اشکالات بسیاری بر این ماده گرفته شد و دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان در نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس قوه قضاییه اعتراض کرد و نوشت: «استفاده از اعضای بدن محکومین به اعدام سابقه بسیار ناخوشایند، مذموم و به شدت نقدپذیر دارد و نه تنها کمک چندانی به نیازمندان نخواهد کرد بلکه آبروی احترام برانگیز پدیده پیوند اعضاء را که با صرف عمر، مجاهدت و فداکاری گروه پزشکی از پزشکان این مملکت کسب شده است به شدت تهدید و زیر سوال خواهد برد.»

این قبیل موضعگیری ها باعث شد تا معاونت حقوقی قوه قضاییه به ابهامات مطرح شده در خصوص «اهدای عضو محکومان به مجازات سلب حیات به صورت داوطلبانه» توضیحاتی را منتشر کند. در توضیحات معاون قوه قضاییه آمده است: به رغم اخبار و شایعات منعکس شده در خصوص اجرای این موضوع، دستورالعمل موضوع این ماده از آیین نامه هنوز تدوین نشده و تاکنون هیچگونه تصمیم، مجوز یا حکمی در این خصوص صادر، ابلاغ و یا اجرا نشده است.همچنین تدوین دستورالعمل این ماده و اتخاذ هر تصمیم در این خصوص مبتنی بر رعایت مبانی حقوقی، فقهی و نگاه ویژه به ابعاد و اخلاق پزشکی و مهمتر از همه رعایت مصالح نظام و کشورخواهد بود.

حتی توجه به اعتراضات به این ماده تا جایی بالا گرفت که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی هم مجبور به موضعگیری در این باره شد. رئیسی درباره پیوند اعضای بدن محکومان به اعدام توضیح داد و در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص واکنش‌ها به آئین نامه اجرای احکام کیفری درباره اهدای اعضای بدن محکومان به اعدام گفت: هیچ تصمیم، حکم و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و صرفاً طرح موضوع شده است. این مسأله دارای ابعاد پزشکی، حقوقی و اجتماعی است که باید مورد بررسی‌های دقیق قرار گیرد.

آنطور که امروز اعلام شد، ظاهرا نگارش این آیین نامه از دستور کار قوه قضاییه خارج شده است و پیوند اعضای بدن محکومان به مرگ، دیگر محمل قانونی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اجباری بود؟یابا اجازه خودشون:خوبی و بدی این کار چی بود؟اگه کسی دقیقه ۹۰بخشیده میشد دیگه امکان زندگی نداشت

      پاسخ ها

      • محمد

        نه عزیزم اینطور نیست که اگه دقیقه 90 بخشیده بشه دیگه امکان زندگی نداشته باشه زیرا فقط و فقط و فقط در مورد قصاص این حرف شما صدق میکنه کلی جرم دیگه از قبیل حمل مواد مخدر با حجم بالا داریم ک حکمش اعدامه و بخششی در کار نیست اصلا

      • بدون نام

        اگر اعدامی ها میتوانستند اعضای بدنشون رو بفروشن برای خانواده هاشون هم کمک خرجی میشد خوب بود

      • بدون نام

        چون هیچ اعدامی راضی به مرگ نیست خیلی وحشتناکه که یه نفر رضایت بده که منو بکشید و اعضای بدنم رو به بقیه بدین

    • بدون نام

      بیشتر بپرسید از دکتر فاضل ؟ دلیل ردشدن این تقاضا از نظر علمی وپزشکی توضیح بدن ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظر پزشکی مشکلی نداره...یکی از مشلات اینه که اگه بخوان قلب و یه سری ارگان ها رو پیوند بزنن دیگه امکان انجام حکم اعدام وجود نداره...کسی که با طناب خفه شه دیگه این
        اعضاش از کار میفته و مورد دیگه اینکه اگه می خواین مافیای قاچاق اعضا صورت نگیره همه باید مخالفت کنند ... اینجا ایرانه جانم

    • بدون نام

      چه اشکالی داره کسی که محکوم به مرگ هست، جان یه نفر دیگر رو نجات بده؟ مگه قراره با پیوند زدن قلب یا کلیه یا هر چیز دیگه ای خصوصیات شخصیتی فرد اعدامی به یه نفر دیگه منتقل بشه؟

    • بدون نام

      وااای بدون اجازه خانوادههاشون این عمل انجام میشده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینکار اصلا انجام نمیشده الکی جو ندید فقط طرحشو دادن که رد شد

    • بدون نام

      شاید قبل از اینکه فوت کنن نیمه جون اینکارو میکردن.بیچارهها...

    • ela

      یه کار خوب میخواستن بکنن اونم نمیزارن اخه کار و بار یه عده که پول کلان درمیارن از فروش اعضا و دلالا کساد میشه اینجوری. خب کسی که محکوم به اعدامه خودشم راضی هست چرا نباید استفاده شه برای کسی که نیاز داره کی قراره زیر سوال بره یا آبروی گروه پزشکان چرا بره. فقط این وسط کمتر آدم میمیره.بازار دلالا هم کساد میشه کمی

    • بدون نام

      فکر نکنم مرگ به هر طریقی اتفاق افتاده باشد اولیای متوفی برای نجات جان دیگران مخالفت کنند مگر موضوع خاصی باشد یا شعور درک۰۰۰۰باشد ؟ هر نظر و تصمیمی هم ازهر شخصی حتی قانونگذار غیر از منوط کردن به ( رضایت اولیا دم ) هم لفاظی و ادا بازی و تجاوز به ازادی و حقوق مردم است ؟

    • بدون نام

      اول بايد اعدامي و خانواده اش راضي باشن
      بعدشم زندانيا آمار ايدز هپاتيت بالايي دارند كه گاهي حتي تو آزمايش ها هم تشخيص داده نميشه تصورش رو كنيد بنده خدا بيمار كه عضوي رو ميگيره كنارش ايدز و هپاتيت هم گرفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قبلش بررسی میشه کلا که مشکل نداشته باشه حالا یا اعدامی باشه یا غیر اعدامی

    • hassan.h

      مهم رضایت اهداء کننده و گیرنده می باشد

    • ......

      دکترای از خود راضی ، اینجا مشخص میشه آقایون دکتر حاضرن بیمار از بین بره ولی اسم و رسمشون لکه دار نشه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالت خوبه؟

      • ......

        منظورت چیه ؟

      • ......

        کاربر حالت خوبه !! منظورت چیه

      • بدون نام

        منظورم اینه که داری چرت و پرت میگی!مطمئنی حالت خوبه؟

      • ......

        دلیل بیار که حالم خوب نیست !؟

      • ......

        غیر از اینکه دید یه عده نسبت به جراحان بخاطر این عمل خراب بشه چی میتونه باشه ...؟ شخص اهدا کننده رضایت داشته باشه چه اشکالی داره

      • ......

        چرت و پرت تو میگی که یک دلیل منطقی نمیتونی بیاری

    • بدون نام

      بدون رضايت اعدامي اصلا قابل قبول نيست اينطور هم نيست كه همه بخوان اهدا كنند البته اگر اهدا كنند كاره بهتريه ولي همه حتما اهدا نميكنن

      پاسخ ها

      • ......

        مطمین باش‌ با رضایت اعدامی

    • خدا

      فکر کن قلب معتاده رو بزنن به یه آقا زاده !!!!

    • بدون نام

      با لغو شدن این طرح خوب ، باید به کسانی که منتظر احیای عضو هستند ، تسلیت گفت و باید خودشان را کم کم برای مراسم تدفین آماده کنند ؟!!!؟؟!!؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؛؛؛!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      کسایی که اومدن اینجا نظر دادن بگن ببینم خودشون اگه یه روز به اعدام محکوم بشن حاضرن رضایت به اعدامشون بدن چه برسه به اهدای اعضا. دو نفر دعوا می کنن یه لحظه عصابیتشون شدید میشه و در یه لحظه مرتکب قتل میشن. کسانی که به اعدام محکوم میشن مثل بقیه آدما هستن. یه جوری راجبشون نظر دادین انگار آدم نیستن

      پاسخ ها

      • ......

        مطمئن باش آمرزیده میشه .در بهشت الهی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج