جاباما
۹۰۲۹۰۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

موگرینی: برجام از محورهای نشست هلسینکی بود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در گزارشی از نشست دو روزه وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند، عنوان کرد که توافق هسته ای ایران و دفاع اروپایی از محورهای این نشست بود.

ایرنا: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در گزارشی از نشست دو روزه وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند، عنوان کرد که توافق هسته ای ایران و دفاع اروپایی از محورهای این نشست بود.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گزارش که در وبلاگ رسمی اش منتشر شد، گفت که در نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا که پنجشنبه و جمعه گذشته در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد، برای اولین بار «تغییرات اقلیمی» به عنوان تهدیدی علیه امنیت جمعی اروپا شناسایی شد.

به گفته موگرینی، در این نشست همچنین درباره چگونگی مقابله با فجایع طبیعی، منازعات ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش تاثیرات زیست‌محیطی سامانه‌های دفاعی برای اولین بار به عنوان موضوعات دفاعی بحث و تبادل نظر شده است.

موگرینی: برجام از محورهای نشست هلسینکی بود

امنیت سایبری، مقررات استفاده از هوش مصنوعی در سامانه‌های دفاعی و هماهنگی حضور نظامی نیروهای دریایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صحنه‌های بحران در مناطقی که این اتحادیه در آن‌ها منافع دارد، از دیگر محورهای این نشست بوده است.

موگرینی همچنین تاکید کرد که در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز مسائل مربوط به غرب آسیا از جمله سوریه و خلیج فارس و راه‌های حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد.

موضوع برجام و ایران در نشست چهارجانبه میان موگرینی و وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه نیز مطرح شد.

به گزارش ایرنا، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج از نشست هلسینکی در جمع خبرنگاران، گفت: اروپا ضمن ادامه تلاش ها برای حفظ توافق جامع (هسته ای) سال ۲۰۱۵ قدرت های جهانی با ایران، از هر پیشرفتی در ورای برجام برای حفظ آن نیز استقبال می کند.

موگرینی افزود: وظیفه من حفاظت از اجرای کامل توافقات موجود است؛ اما چنانچه قرار باشد اقدامات دیگری نیز بر اساس برجام و برای تکمیل آن شکل گیرد، اتحادیه اروپا از آن اقدامات استقبال می کند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز روز جمعه پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در فنلاند، گفت که بروکسل به تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد.

ماس پس از گفت‌ وگو با همتایان انگلیسی و فرانسوی اش در هلسینکی فنلاند، افزود: اروپا تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ توافق هسته‌ای برجام را افزایش خواهد داد.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در جمع خبرنگاران، گفت: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست هلسینکی خواهان حفظ توافق هسته ای ایران و حفظ امنیت آبراهه تجاری خلیج فارس بودند.

راب افزود: کشورهای اروپایی در صدد هستند که با همکاری یکدیگر، ایران را به ادامه حضور در این توافق ترغیب کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس تأکید کرد: توافق هسته ای تنها گزینه روی میز است که می تواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز دارد.

«دیدیر ریندرز» وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر بلژیک روز جمعه در هلسینکی اعلام کرد: در تلاشیم مفاد برجام را اجرا کنیم و گفت‌ وگوی دیپلماتیک با ایران برای اتحادیه اروپا از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

ریندرز افزود: ما نگران مسائل امنیتی و آزادی کشتیرانی هستیم و می کوشیم تا مفاد برجام را اجرا کنیم. پیدا کردن راه‌هایی برای تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه و در عین حال، همکاری با ایران برای اجرای صحیح توافق هسته‌ای اولویت ماست.

موگرینی و امضا کنندگان اروپایی برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) در این نشست که به فاصله اندکی پس از نشست سران گروه ۷ در فرانسه برگزار شد، مواردی که در همین ارتباط در دیدار سران این کشورها در شهر "بیاریتز" مطرح شده، را پیگیری کردند.

این در حالی است که ایران هشدار داده در صورت بی تحرکی اروپایی ها، از پانزدهم شهریور گام سوم را برای کاهش تعهدات هسته ای خود برمی دارد. با این حال کشورهای اروپایی بدون اقدام عملی قابل قبول، از ایران می خواهند همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواسته است که به نوبه خود کاهش تنش در منطقه را در دستور کار قرار دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق اتمی خارج شده تا ایران را با فشارهای حداکثری به تغییر رویکرد در سیاست خارجی اش وادارد. اما این تحریم‌های اقتصادی و فشارهای واشنگتن موجب افزایش تنش بین دو کشور شده که از جمله پیامدهای آن تحولات ماه های اخیر در تنگه هرمز و خلیج فارس بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج