جاباما
۹۰۲۹۷۱
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

طارمی، کابوس مدافعان لیگ پرتغال

مهدی طارمی تبدیل به ستاره این روزهای ریو‌آوه و حتی لیگ پرتغال شده است.

فرهیختگان: مهدی طارمی تبدیل به ستاره این روزهای ریو‌آوه و حتی لیگ پرتغال شده است. ملی‌پوش ایرانی در دیدار هفته گذشته تیمش با هت‌تریک و گرفتن یک پنالتی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت اما اوج درخشش او شنبه شب و در مصاف با اسپورتینگ لیسبون مدعی بود.

اسپورتینگ که در کنار پورتو و بنفیکا یکی از سه تیم برتر پرتغال بوده در زمین خود برابر ریوآوه تن به شکست داد و مرد اول این بازی مهدی طارمی بود که سه پنالتی برای تیمش گرفت و درنهایت پایه‌گذار برتری ۳ بر ۲ همبازیانش بود.

جالب اینکه هر سه خطای پنالتی را سباستین کوتس، مدافع اسپورتینگ مرتکب شد که سابقه بازی در لیورپول را در کارنامه‌اش دارد و پس از سومین خطا نیز با دریافت کارت زرد دوم، از زمین اخراج شد تا خاطره تلخی از رویارویی با مهاجم بوشهری ریوآوه در ذهنش بماند. رسانه‌های پرتغالی نمایش ضعیف مدافع اروگوئه‌ای را با نخستین حضور جاناتان وودگیت، مدافع انگلیسی در رئال مادرید مقایسه کرده‌اند.

وودگیت پس از یک سال مصدومیت بالاخره در ترکیب اصلی رئال برابر بیلبائو قرار گرفت اما یک گل به خودی و درنهایت اخراج، شب کابوس‌وار او را کامل کرد. حالا کوتس در رویارویی با طارمی آنقدر بد بود که حتی نشریه رکورد تیتر اصلی جلد خود را به سه خطایی که او روی مهاجم ایرانی انجام داد، اختصاص داد و از آن به‌عنوان هت‌تریک کوتس نام برده است.

تایید VAR

روزنامه «داریو دنوتیسیاس» نیز در تمجید از طارمی می‌نویسد: «سرمربی ریوآوه پیش از بازی با اسپورتینگ قول یک بازی تهاجمی با مالکیت توپ بالا و کسب نتیجه‌ای خوب را داده بود و برد ۳ بر ۲ این تیم نشان داد که آنها در خط حمله بسیار زهردار و خطرناک هستند. کوتس، مدافع اروگوئه‌ای اسپورتینگ قطعا این شب را فراموش نخواهد کرد. سه خطای پنالتی که او روی طارمی مرتکب شد درنهایت باعث اخراجش شد.

تنها ۶ دقیقه از بازی گذشته بود که او نخستین خطایش روی مهاجم ایرانی ریوآوه را مرتکب شد. در دقیقه ۲۰ برونو فرناندس، کاپیتان میزبان که صحبت‌هایی مبنی‌بر حضورش در رئال مادرید مطرح است بازی را به تساوی کشاند. اسپورتینگ با گل فلیپه(۵۳) پیش افتاد و در ادامه تلاش داشت تا نتیجه را حفظ کند اما در دقایق پایانی اوضاع عوض شد.

در دقیقه ۸۳ طارمی باز هم پا به توپ شد تا کوتس دومین خطای پنالتی را روی او مرتکب شود. چند دقیقه بعد باز هم درگیری کوتس و طارمی و این بار هم داور یک پنالتی دیگر برای ریوآوه اعلام کرد. مدافع اروگوئه‌ای بالاخره اخراج شد و تیم میهمان به سه امتیاز این دیدار رسید.»

طارمی در لیگ برتر ایران نیز برخلاف فرصت‌های خوب گلزنی که از دست می‌داد، در کسب پنالتی مهارت داشت و بارها برای پرسپولیس موفق به گرفتن خطا شد. البته پس از گزارش ویژه‌ برنامه ۹۰ درخصوص شگردی که او برای گرفتن خطا از مدافعان حریف دارد، داوران نسبت به خطاهایی که روی او انجام می‌شد حساس‌تر شده بودند و کمتر اعلام خطا می‌کردند.

حالا در لیگ پرتغال که سیستم VAR نیز وجود دارد او توانسته در سه هفته اخیر پنج پنالتی بگیرد و ادامه این روند می‌تواند او را به یکی از ستاره‌های این فصل تبدیل کند. البته حتی با وجود VAR هم بازیکنان اسپورتینگ به‌خصوص روی پنالتی دوم معترض بودند و اعتقاد داشتند که خطای خاصی روی طارمی انجام نشده است.

فرناندز، کاپیتان اسپورتینگ بعد از بازی گفت: «این اصلی طبیعی نبود و نمی‌دانم چرا همیشه اتفاقات به ضرر ماست. برای بقیه تیم‌ها با کوچک‌ترین برخوردی اعلام خطا می‌شود اما برای ما این‌گونه نیست. تیم‌های کوچک‌تر همیشه از اینکه مورد اجحاف قرار می‌گیرند صحبت می‌کنند اما آیا آنها حالا از این اتفاقاتی که در بازی ما رخ داد، خوشحالند؟»

مارسل کیزر، سرمربی اسپورتینگ نیز گفت: «این تصمیم داور بود که سه پنالتی بگیرد. در مجموع اصلا خوب نبودیم و نباید اجازه می‌دادیم بازی را برگردانند.»

نظر کارشناسان داوری درباره پنالتی‌های طارمی در لیگ پرتغال

هنوز او را نمی‌شناسند!

مهدى طارمى نمونه شاخص بازیکنانى است که به کرات توانسته درون محوطه جریمه داوران را مجاب به گرفتن پنالتى کند. وى در ادامه دوران بازیگرى داوران اروپایى را هدف قرار داده است. با چند کارشناس داوری درخصوص این مساله صحبت کردیم که اظهارات‌شان را در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در ادامه می‌خوانید.

فروغى: پرتغالی‌ها هم روی او حساس می‌شوند

داور نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود. مثل یک کشتی‌گیر نباید دوبار از حریفش بارانداز بخورد. بررسی پنالتی‌هایی که طارمی در ایران گرفت نشان می‌دهد داورانی که با صحنه فاصله داشتند به او کمک زیادی کردند. مهم‌ترین عاملی که داوری از امثال طارمی رکب نخورد این است که خودش فوتبال بازی کرده باشد.

مثل فغانی که یادم نمی‌آید فریب طارمی را خورده باشد، چون هم به صحنه‌ها نزدیک است و هم خودش فوتبال بازی کرده و بهتر می‌تواند تشخیص دهد که خطا صورت‌گرفته یا خیر. طارمی اوایل خیلی پنالتی می‌گرفت ولی کمى که پیش رفتیم کمتر دیدیم بتواند راحت پنالتی بگیرد. مطمئن باشید در پرتغال هم آنالیز خواهد شد و فیلم بازی‌هایش بازبینی می‌شود و اشتباهات را به داوران گوشزد می‌کنند تا فریب نخورند.

مظفری‌زاده: مدافعان را وادار به اشتباه می‌کند

اکثر پنالتی‌هایی که طارمی در زمان حضورش در لیگ ایران گرفت، صحیح بود و داوران تشخیص درست می‌دادند. شاید سبک این بازیکن جوری است که در موقعیتی قرار می‌گیرد که مدافعان دچار اشتباه شوند. به‌نظر من هر سه پنالتی اعلام شده در بازی با اسپورتینگ درست بود.

وقتی خطا صورت بگیرد داور باید اعلام کند، حتی اگر سه پنالتی در یک بازی باشد. هیچ داوری بی‌اشتباه نیست. هم در اروپا و هم در ایران یقین دارم موقعی که طارمی ایران بود ممکن است روی او خطای پنالتی هم صورت گرفته و داوران اعلام نکرده باشند. به‌نظر من داوران هنگام گرفتن پنالتی به‌جای مهاجم باید به رفتار مدافع توجه کنند، چراکه این‌گونه بهتر می‌توان تشخیص داد که خطایی صورت می‌گیرد یا خیر.

حق‌وردی: در پرتغال هم شبیه‌سازی می‌کند

شبیه‌سازی برای خیلی از بازیکنان ایرانی تبدیل به مهارت شده و برای هرچه بهتر انجام دادنش تمرین می‌کنند اما اینجا نکته مهم شناخت کافی داوران از بازیکنانی است که قصد گول‌زدن داور را دارند و با رفتار غیرورزشی سعی در تاثیر بر روند قضاوت دارند. بنده در دربی ۸۰ داور بازی بودم و این حرکت طارمی را از نزدیک شاهد بودم و تشخیص بنده شبیه‌سازی بود و به او اخطار دادم. جدیدا هم این رفتار گول‌زننده را در لیگ پرتغال شروع کرده و مادامی که او را کارشناسی نکنند، امکان فریب خوردن داوران وجود دارد.

البته به‌نظر من داوران نباید پیش‌داوری کنند و با زمینه ذهنی از قبل وارد زمین شوند آن‌هم نسبت به بازیکنان خاص. توصیه بنده به داوران جوان برای اشتباه‌نکردن، داشتن آمادگی بدنی و ذهنی بالا، آرامش و قرار گرفتن در زاویه مناسب نسبت به صحنه‌هاست که درنهایت منجر به تشخیص صحیح و قضاوت عادلانه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بازیکن فعلا همه را گیج کرده

    • بدون نام

      جالبه...دارن تخریبش میکنن با این حرفاشون...اونجا صاحاب داره آقایان کارشناس داوری...

      پاسخ ها

      • سجاد خیاط

        فقط مظفری زاده درست حرف زده

      • بدون نام

        اره دقیقا

    • سپهروز

      پنالتی دوم خودش پاش رو زده ب اون پاش و افتاد.قشنگ واضح بود. ک اون پنالتی نقطه عطف بازی بود و اون دو پنالتی دیگه کاملا صحیح بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پنالتی دوم یک ثانیه قبل از برخورد پاهاش به هم اتفاق افتاد.

    • بدون نام

      حق وردی باد کدوم معدس دیگه چرت نگو مردک

    • وَ‌زیرِ پرسپولیسی

      این چه‌طرز تحلیل کردن آقایون کارشناس داوری
      شما دارین تخریب میکنین
      داره میگه همه‌ی پنالتی‌ها درست بوده
      بعد شما میایین اینجا چرت‌وپرت میگین
      در ضمن حق‌وردی خیلی داوریش تعریفی نداشت که بخواد حالا کارشناسی هم بگنه

    • پرویز

      حق وردی طرفدار کیسه باید هم این حرفها را بزند داوران ما عوض اینکه از مهارت طارمی در گرفتن پنالتی تمجید کنند دارند وی را تخریب و به نفع اجنبی کار می کنند بدون شک اینگونه اظهار نظرها در فوتبال ملی که رسمی است تاثیر منفی خواهد گذاشت

    • بدون نام

      موندم چرا اینا دارن ایقد بد کارشناسی میکنن.یه جوری حرف میزنن انگار طارمی دشمن اوناست.بابا مردونه و بدون غرض کارشناسی کن

    • بدون نام

      حق وردی واقعا حق نمی گی.تو اینقدر احمق تشریف دارید ونا عادلانه قضاوت کردید با اینکه مسلمان هستید ولی حق را به حقدار ندادید. آنجا اروپا است وحق را به او میدهند ومثل تو بزدل وکیسه کش نیستند خجالت بکش وفرافکنی نکن. به تو هم میگن مسلمان و ایرانی. خاک بر سرت کنند با این قضاوتت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج