جاباما
۹۰۴۸۷۳
۱۴ نظر
۵۰۱۴
۱۴ نظر
۵۰۱۴
پ

فیاض: «بوی باران» سریال ضد امنیت ملی بود

ابراهیم فیاض معتقدست «بوی باران» سریالی ضد امنیت ملی بود و شورای امنیت ملی نباید بگذارد چنین آثاری ساخته شود.

خبرگزاری صبا: آخرین قسمت مجموعه تلویزیونی «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان روز شنبه ۹ شهریورماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت. سریالی که قرار بود در ۷۵ قسمت به پایان برسد، در ۶۵ قسمت پرونده اش بسته شد و و با وجود پایان پخش آن هنوز با انتقادها و بازخوردهایی از سوی مردم و صاحب نظران مواجه است. به همین بهانه گفتگویی با ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران و عضو سابق شورای فرهنگ عمومی کشور انجام داده ایم.

فیاض: «بوی باران» سریال ضد امنیت ملی بود

ابراهیم فیاض در ابتدای صحبت خود بیان کرد: لازم است قبل از پرداخت به سریال «بوی باران»، مطلب مهمی را بیان کنم. من معتقدم کلاس هر کشوری را دو رکن معلم و پلیس تعیین می کند که به ترتیب دو بعد آموزشی و پیشگیرانه را در نظر دارند. می توانم بگویم یکی سخت افزار است و دیگری نرم افزار که جامعه را اصلاح می کند. متاسفانه در حال حاضر هر دو رکن در جامعه دچار خدشه شده اند. اگر به رکن پلیس نگاه کنیم، متوجه می شویم در جامعه پلیس آن طور که باید در رسانه نشان داده نمی شود. با توجه به اینکه ما بین چند کشور همسایه که فضای ناامنی دارند، قرار گرفته ایم اما پلیس ما با کمترین امکانات بیشترین امنیت را در ایران ایجاد کرده و می کند. حتی با وجود آنکه پلیس تعداد خیلی زیادی نیرو ندارد اما با همین تعداد پرسنل امنیت را به شکل خوبی تامین می کند.

عضو سابق شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه اگر فرض شود که وظیفه دانشگاه پلیس است که تخصص ها را افزایش دهد، مطرح کرد: اگر این فرض را هم در نظر بگیریم اما آنها امکانات و پولی در اختیار ندارند و بر همین اساس تقریبا پلیس با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد. حتی خیلی از امکانات ابتدایی، زیباشناسی و معماری در پاسگاه ها به شدت پایین است.

فیاض با اشاره به اینکه بسیاری امور که وظیفه پلیس هم نیست برعهده این نهاد گذاشته می شود، تشریح کرد: در بحث حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که ۲۰ تا ۳۰ نهاد مسئول این مساله هستند ولی به پلیس هم می گویند تو گشت ارشاد خود را راه بینداز و حتی کارهای فرهنگی این چنینی را برعهده پلیس می گذارند.

به گفته وی، پلیس ایران با تکنیک های نوآورانه و کمبود ظرفیت و امکانات روش هایی را برای مبارزه با افراد، شبکه های امنیتی و قاچاقچیان حرفه ای به وجود آورده است و با کمترین امکانات توانسته بیشترین امنیت را ایجاد کند که اتفاقا بعضی از این روش ها واقعا در جهان بی نظیر است.

پلیس ما ناتوان نیست

فیاض با انتقاد شدید از فیلمنامه «بوی باران» و نویسنده آن عنوان کرد: فیلمنامه به شدت ضعیف بود و قصه آن به شدت روی کلیشه ها و شخصیت ها و افراطی کردن نقش ها تکیه کرده بود. اگر هم این سریال بیننده داشت، علتش آن است که در نقش ها افراط می شد که این افراط در فیلم های هندی هم دیده می شود و چون آن فیلم ها هم داستان ندارند، روی افراطی کردن نقش ها کار می کنند و باعث دیده شدن کارهایشان می شود.

عضو سابق شورای فرهنگ عمومی کشور درباره نقش های ایفا شده در این سریال مطرح کرد: آنقدر در نقش ها تنفر ایجاد کرده بودند که حد نداشت و این تصور ایجاد می شد که جامعه به شدت ناامن است و کار آنها به نوعی القاکننده ناامنی بود که این کار ضد امنیت ملی است. نکته مهم دیگر آنکه چگونه می شود یک دختر جانی آنقدر زیبا و شیک پوش باشد و چرا یکدفعه همه جانی ها دختر شدند و همه آنها می خواهند از جامعه انتقام بگیرند.

به دنبال انتقام گیری سیاسی هستند

وی ادامه داد: به نظر من این کار آنها دلایل سیاسی نیز دارد چراکه می خواهند مسایل کشور را کاملا به نفع جریان سیاسی خاص مصادره کنند. می خواهند بگویند کشور به شدت ناامن و غیر اخلاقی است و همه به خصوص خانم ها مشغول انتقام گیری هستند و در نتیجه فضای ناامنی را برای انتخابات آینده ایجاد کنند. متاسفانه برای ویرانی جامعه کار خود را با ساخت این فیلم ها جلو می برند اما نمی دانند که اگر کسی باد بکارد، طوفان درو می کند.

خانم ها باید مرجع اخلاقی جامعه باشند

عضو سابق شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه با نشان دادن خانم ها در نقش افراد جانی و خلافکار آنهایی که در خیابان راه می روند باید از خانم ها بترسند، گفت: خانم ها باید مرجع اخلاقی باشند. زمانی که مشکلات عاطفی و جنگ به وجود می آید این خانم ها هستند که به آنها در قصه روانی اعتماد می شود. با نمایش این دخترخانم شکست خورده در این سریال الان باید خانم های جنوب شهر قاچاقچی، آدم کش و هفت تیرکش باشند در صورتی که در جنوب شهر روابط عاطفی بالا است.

فیاض با بیان اینکه قرار بود «بوی باران» در ۷۵ قسمت پخش شود اما آن را در ۶۵ قسمت به پایان رساندند چراکه فساد و تنفر در آن موج می زد، بیان کرد: حتی در این سریال بدیهیات کشته شدن پلیس و موارد دیگر را با ابتدایی ترین ها نمایش دادند و رعایت نکردند. برای شخصیت یک پلیس فقط یک ریش گذاشتند روی صورت فردی که حتی نمی تواند بدود و نشان دادند آن فرد حتی اهل ورزش نیست در صورتی که پلیس ها بدن ورزیده ای دارند، ورزشکار هستند و مهارت های بدنی دارند. در سریال های طنز نیز پلیس را یک فرد خنگ نشان داده اند در حالی که پلیس چنین شخصیتی ندارد. در حال حاضر فرزندانی که پدر پلیس دارند به آنها افتخار می کنند به دلیل آنکه افرادی منطقی و دقیق هستند و وظایف سنگینی بر دوش آنها است.

وی با بیان اینکه «بوی باران» با نوع نورپردازی و زاویه های دوربین که زاویه های کجی بود قصد داشت نظم اجتماعی را ویران کند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی با اینکه امنیت ندارند اما با سریال های امنیتی که می سازند امنیت اجتماعی خود را افزایش داده اند. آنها کاری کردند که دیگران فکر می کنند به شدت امنیت دارند اما در ایران این موضوع برعکس است و با وجود امنیت بالا در کشور اینها امنیت را ویران کردند.

جلوی ساخت این سریال ها گرفته شود

عضو سابق شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: می خواهم به سازمان صداوسیما بگویم چه قدر این سریال انحراف دارد که به جای نشان دادن امنیت بیشتر از آنچه که هست، متاسفانه امنیت واقعی را کم کرده است و از نظر من «بوی باران» ضد منافع و امنیت ملی است و کاری که در حال حاضر باید انجام شود، این است که شورای امنیت ملی وارد شود و نگذارد دیگر چنین سریال هایی ساخته شود.

فیاض با اشاره به اینکه از دوره ریاست عزت الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما تا به امروز، صداوسیما ما به یک مقلد صرف تبدیل شده است، اظهار کرد: صداوسیما از دوره ضرغامی تا امروز به شدت ضعیف مدیریت شده است و بعد این ضعف را با شبکه مافیایی که دارند، جبران می کنند حتی در دوره مدیریت فعلی آنقدر تقلید بالا است که در برنامه های مذهبی هم تقلید از خارج از کشور دیده می شود.

وی با بیان اینکه تمام کاراکترهای نیروی انتظامی در صداوسیما بارها مورد هجوم و ابتذال قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: این کار آنها امنیت شکنی است. این جریانی است که ایجاد شده و تند هم حرکت می کند تا متاسفانه به اهداف سیاسی خود برسد. یکسری سریالی هایی تولید می شود آن هم ۷۰ قسمتی که با روح و روان مردم بازی می کند.

فیاض در پایان تاکید کرد: بزرگترین عنصر اجتماعی که نظم اجتماعی است از طرف صداوسیما مورد حمله واقع می شود و این ها به دلیل ضعف مدیریت در صداوسیما است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی از واقعیات جامعه را به خوبی نشون داد،شما از این ناراحتید که چرا مردم میفهمن ،دوست دارید همه خواب باشن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر بلایی سر زنها بیارید بعد تازه مرجع اخلاقتون هم باشند! چه غلطا!

      • بدون نام

        دراینکه این سریال فوق العاده ضعیف بود شکی نیست اما نقد این آقای فیاض از خود سریال هم ضعیف تر و مسخره تر و کمیک تر بود.

    • آرمان شیخ رحیمی

      فقط اونجاش که میگه کشورهای اروپایی امنیت ندارند... مارو چی فرض کردین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا هنوز خوابن

    • بدون نام

      پلیس تجهیزاتش کم است؟
      الان پلیس با تجهیزاتش می تواند بگوید دیروز در فلان ساعت در اینجا چه تعداد افراد حضور داشتند به وسیله ماهواره وgps

    • بدون نام

      بسیار سریال ضعیفی بود تاسف که وقت مردم صرف همچنین سریال‌های ابی بشه

    • بدون نام

      ایی فیاض مشکل عقلی داره،جدی نگیرید.

    • بدون نام

      آره بچه بازها و زن ستیزها در امنیت اند

    • بدون نام

      اول ی کم به سر وصورت خودت برس بعد برای جامعه نسخه بپوچید

    • بی نام

      توواقعیت هم که مامیبینیم اکثراپلیسا چاق وشکم گنده هستن شایدنظامیهای شهرشما ورزشکارتشریف دارن به قول خودشون وقت ورزش ورسیدگی به خودشون خوندارن

    • بدون نام

      قانون و آموزش دو رکن اصلی هر کشوره که در مملکتی که به مردم ایدئولوژی کهنه آموزش میدن و قانون هم ریشه در قوانین قبیله داره وضع خرابه.از اساتیدش هم معلومه!

    • بدون نام

      عین انسانهای اولیه ست.ظاهرو باطن

    • بدون نام

      حیف پول که خرج یه همچین سریال هایی میشه که یه فیلمنامه درست که رکن اصلیه نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج