جاباما
۹۰۸۱۲۵
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

رفتار رانتی و مافیایی دلیل افزایش قیمت کاغذ است

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ، گفت: مسئول مشکلات ایجادشده در بازار کاغذ، وزارت ارشاد است و برخی نمایندگان از این کارگروه حمایت می‌کنند که تبعات اجتماعی مثل بی‌اعتمادی مردم نسبت به همه مسئولان اعم از مجلس، دولت، تعزیرات و ارگان‌های ناظر را به همراه دارد.

اعتمادآنلاین: احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ، گفت: مسئول مشکلات ایجادشده در بازار کاغذ، وزارت ارشاد است و برخی نمایندگان از این کارگروه حمایت می‌کنند که تبعات اجتماعی مثل بی‌اعتمادی مردم نسبت به همه مسئولان اعم از مجلس، دولت، تعزیرات و ارگان‌های ناظر را به همراه دارد.

رفتار رانتی و مافیایی دلیل افزایش قیمت کاغذ است

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز نگرانی شدید از وضعیت ایجادشده در حوزه کاغذ ادامه داد: مسئول مشکلات ایجادشده و نابسامانی موجود در بازار کاغذ، وزارت ارشاد است و معتقدم اگر ارز کاغذ آزاد شود و هر کسی به هر میزان که بخواهد بتواند کاغذ وارد کند، قیمت آن تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

قاضی‌زاده هاشمی توضیح داد: به کاغذ، ارز 4200 تومانی تعلق گرفته ولی قیمت چشمگیری داشته است و افراد ذی‌نفوذ سود سرشاری از قبال این وضعیت آشفته به جیب زده‌اند.

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ ادامه داد: به نظر من دلیل افزایش بی‌سابقه کاغذ، سفته‌بازی و اقدامات مافیایی است. طبیعی است هر چیزی که اختلاف قیمت بازار آزاد و ارز دولتی آن چهار پنج برابر باشد وسوسه‌انگیز می‌شود. مگر در صورتی که دولت صفر تا صد آن را بر عهده بگیرد.

او با بیان اینکه «اگر دولت خودش واردکننده و توزیع‌کننده کاغذ باشد، قیمت در بازار کاهش می یابد» گفت: همین اختلاف قیمت کاغذ باعث احتکار آن توسط افراد سودجو و محتکر می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: اسفندماه انتخابات مجلس را پیش رو داریم و بازار تبلیغات از دی و بهمن‌ماه داغ می‌شود و قطعاً احتکار کاغذ در دستور کار محتکرین و کاغذبازها قرار می‌گیرد.

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ تاکید کرد: البته جدا از احتکار کاغذ برای تبلیغات انتخاباتی، شاهد احتکار آن برای مصارف دانش آموزی در آستانه بازگشایی مدارس هستیم.

او ادامه داد: از شهریورماه برای تهیه دفتر مشق دانش‌آموزان با مشکل مواجه هستیم و به نظر می‌رسد قیمت دفتر مشق برای دانش‌آ‌موزان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: این روند معیوب و رانت‌بازی و اختلاف قیمت ارز دولتی با بازار آزاد بر قیمت دفتر مشق دانش‌آموزان اثر انکارناپذیری دارد.

قاضی‌زاده هاشمی سپس با تاکید بر اینکه «سیاست‌گذاری تهیه کاغذ برای دفتر مشق دانش‌آموزان باید از فروردین و اردیبهشت‌ماه ساماندهی شود» گفت: سال گذشته در کارگروه کاغذ در چند جلسه شرکت کردم و وزارت صنعت، معدن و تجارت همه چیز را به وزارت ارشاد سپرده است، در حالی که ذی‌نفعان در این باره وزارت آموزش و پرورش، چاپ و تالیف کتب درسی و حوزه بازار آزاد هستند.

او ادامه داد: وقتی در یک نقطه وزارت ارشاد بگوید در فلان موضوع با بخش‌های دیگر کاری ندارم، از همان ناحیه سودجویان وارد می‌شوند.

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ توضیح داد: وقتی دولت در یک بخش از بازار مداخله می‌کند بازار از بخش مداخله‌گر پیروی می‌کند چون دنبال سود بیشتر است. بنابراین همین اقدام روی قیمت دفتر مشق و سایر موارد تاثیر می‌گذارد.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «ورود دولت به این مقوله چقدر لازم و ضروری است» گفت: مداخله‌هایی را که تاکنون تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی داشته‌اند کافی نمی‌دانم و تاکید می‌کنم که این نظارت تاثیری نداشته است.

او ادامه داد: چند بار در کمیسیون مربوطه به موضوع ورود کردیم ولی متاسفانه به دلیل حمایت‌های درون مجلس از همان بخش کارگروه کاغذ وزارت ارشاد، نظارت مجلس در این‌باره اثری نداشته است.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در این رابطه گفت: متاسفانه حضور مجلس را به عنوان ناظر بر موضوع کاغذ موثر نمی‌بینم و از عملکرد همکارانم برای مداخله در حوزه ارشاد انتقاد دارم.

قاضی‌زاده هاشمی این اقدامات مجلس را دارای آثار اجتماعی دانست و گفت: این رفتار، بی‌اعتمادی مردم نسبت به کل دستگاه‌های مسئول اعم از مجلس، تعزیرات و دولت را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: پیشنهادی که از ابتدا مطرح کردم و با مخالفت جدی مواجه شد این بود که به جای توزیع رانت برای چهار نفر آن امکان را در اختیار دیگران هم قرار دهیم و قطعاً با آزادسازی آن، بازار کنترل می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تمام افراد مافیا مهاجرت کردن اومدن ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج