جاباما
۹۰۹۲۱۲
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

بزرگترین آتشفشان قمرِ «آیو» فوران می‌کند

گزارش‌ها نشان می‌دهد "لوکی" (Loki) که بزرگترین آتشفشان قمر"آیو" مشتری است به زودی فوران خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا: گزارش‌ها نشان می‌دهد "لوکی" (Loki) که بزرگترین آتشفشان قمر"آیو" مشتری است به زودی فوران خواهد کرد.

آیو (Io) نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از اقمار گالیله‌ای است. آیو نزدیکترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. آیو سیزدهمین جسم در سامانه خورشیدی بر پایه‌ی جرم و حجم است. این قمر از نظر اندازه اندکی بزرگتر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، آیو فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانهٔ خورشیدی محسوب می‌شود. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است.

بزرگترین آتشفشان قمرِ «آیو» فوران می‌کند

لوکی بزرگترین آتشفشانی قمر آیو است و مشاهدات طی چند دهه اخیر به ما نشان داده است که لوکی در یک چرخه تناوبی فوران می‌کند. دانشمندان می‌گویند بر اساس مشاهدات قبلی ، این آتشفشان در طی چند روز آینده فوران خواهد کرد و احتمالاً از حالا از درون فعالیت فورانی آن شروع شده است. پژوهشگران چندی پیش نیز اعلام کرده بودند که احتمالا این آتشفشان در ماه سپتامبر سال جاری فوران خواهد کرد.

برخی از فوران‌های آتشفشانی آیو آنقدر شدید هستند که توده عظیمی از گاز و خاکستر را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر به داخل فضا پرتاب می‌کنند. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک جریان مواد مذاب، لایه‌های سطحی دی‌اکسید گوگرد منجمد را تبخیر کند؛ یا گاز محلول موجود در ماگما با تشکیل حباب، توده‌های پرسرعت مواد مذاب را از سطح سیاره به خارج پرتاب کند.

آخرین فوران لوکی بین ۲۳ مه و ۶ ژوئن سال ۲۰۱۸ رخ داده است و این بدان معنی است که اگر چرخه فوران آن را ۴۷۵ روزه در نظر بگیریم احتمالا این فوران از ۹ سپتامبر از درون آتشفشان شروع شده و ممکن است ۲۴ سپتامبر رخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج