جاباما
۹۱۰۳۵۱
۲۱ نظر
۵۰۰۸
۲۱ نظر
۵۰۰۸
پ

دلیل لحن ترامپ درباره‌ی ایران چیست؟

به‌عنوان یک تاجر موفق، ترامپ به دنبال یک گزینه کم‌هزینه‌تر برای رویارویی با ایران است. گزینه نظامی یقینا کم‌هزینه نخواهد بود. درحالی‌که تحریم‌ها اگر‌چه به زمان بیشتری نیاز دارند، اما از نظر هزینه بسیار ارزان‌تر از گزینه نظامی برای آمریکا تمام خواهد شد؛ ملاحظه‌ای که برای متحدان آمریکا در خلیج‌فارس اهمیت خیلی بیشتری هم پیدا می‌کند.

صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت: سؤالی که این‌روز‌ها به ذهن بسیاری خطور کرده این است که آیا ترامپ از قدرت نظامی ایران در هراس است؟ برخی گرایش‌ها در داخل و گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در منطقه بیشتر باور دارند که پاسخ به این پرسش مثبت است و آمریکایی‌ها از ایران و قدرت نظامی آن اگر نگفته باشیم ترسیده‌اند، دست‌کم نگرانی‌هایی پیدا کرده و حاضر نیستند بی‌گدار به آب بزنند و وارد یک درگیری جدی نظامی شوند.

دلیل لحن ترامپ درباره‌ی ایران چیست؟

گرایش‌های دیگر البته چندان مطمئن نیستند که آمریکایی‌ها به معنای واقعی کلمه، فقط به دلیل قدرت نظامی ایران، خویشتن‌داری را در دستور کار قرار داده‌اند. صرف‌نظر از صحت هریک از دو دیدگاه، واقعیت آن است که به نظر می‌رسد واشنگتن چندان اصراری ندارد که سطح درگیری را افزایش دهد.

از زمانی که سلسله «سوانح» خلیج فارس در بندر فجیره آغاز شد تا امروز، واکنش آمریکایی‌ها کوتاه‌آمدن و مماشات بوده تا موضع‌گیری تند و خصمانه. حتی زمانی که ایران پهپاد پیشرفته آنان را سرنگون کرد، بازهم آمریکایی‌ها واکنش تندی نشان ندادند. آخرین فقره هم که حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی سعودی‌ها را پذیرفت، بازهم اتهام‌زنی آمریکا و سعودی‌ها به ایران نتوانست منجر به بروز واکنش جدی از سوی ایالات متحده شود. کم نبودند کسانی که تصور می‌کردند این بار ترامپ واکنشی جدی‌تری نشان خواهد داد، اما او همچنان همان سیاست کوتاه‌آمدن را ادامه داد.

البته واشنگتن هربار سروصدا‌های زیادی به راه انداخته و انگشت تهدید و اتهام را به سمت ایران نشانه رفته، اما در نهایت از حرف و تهدید فراتر نرفته است.

این دیدگاه در رسانه‌های رسمی اعلام شده که واشنگتن متوجه شده هر حرکت نظامی علیه ایران صرفا محدود به درگیری میان دو کشور نخواهد شد بلکه از دریای مدیترانه یعنی سوریه و لبنان تا یمن و عربستان، خلیج فارس تا افغانستان را هم درگیر خواهد کرد. قطعا دغدغه‌های نظامی برای ترامپ مطرح است.

درعین‌حال نگارنده معتقد است پای ملاحظات دیگر هم در میان است. نخست آنکه دو جنگ قبلی آمریکا در افغانستان و عراق خاطرات بدی در ذهن بسیاری از آمریکایی‌ها برجای گذاشته است.

یقینا اگر همین امروز نظرسنجی شود، کسر قابل‌توجهی از مردم آمریکا با آغاز جنگ سومی در منطقه از سوی آمریکا با ایران مخالفت خواهند کرد. نکته‌ای که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات کنگره هم به آن اشاره کرده است.

ترامپ نیک می‌داند اگر درگیری نظامی طولانی و تلفات انسانی و ضایعات جنگ گسترده شود، نارضایتی آمریکایی‌ها به طریق اولی افزایش خواهد یافت. ثانیا کم نیستند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها‌یی که بحران فعلی را ناشی از خروج ترامپ از برجام می‌دانند. در نتیجه مسئولیت جنگ را هم بیشتر به پای واشنگتن خواهند گذاشت تا ایران. بنابراین درگیری نظامی می‌تواند شانس موفقیت ترامپ را در انتخابات آبان سال آینده به خطر بیندازد. دلیل بعدی که باعث می‌شود ترامپ اصراری برای درگیری نظامی با ایران نداشته باشد، فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است.

به‌عنوان یک تاجر موفق، ترامپ به دنبال یک گزینه کم‌هزینه‌تر برای رویارویی با ایران است. گزینه نظامی یقینا کم‌هزینه نخواهد بود. درحالی‌که تحریم‌ها اگر‌چه به زمان بیشتری نیاز دارند، اما از نظر هزینه بسیار ارزان‌تر از گزینه نظامی برای آمریکا تمام خواهد شد؛ ملاحظه‌ای که برای متحدان آمریکا در خلیج‌فارس اهمیت خیلی بیشتری هم پیدا می‌کند.

برخلاف گزینه نظامی که هزینه آن هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی بالاست، به علاوه ممکن است شانس موفقیت انتخاب مجدد ترامپ را به خطر بیندازد، گزینه تحریم‌ها و متوقف‌کردن رشد اقتصاد ایران عملا هزینه‌ای برای آمریکا ندارد و لطمه‌ای هم از منظر سیاسی به ترامپ وارد نمی‌کند. ترامپ امیدوار است نیازی به جنگ نداشته باشد و با صرف فشار‌های اقتصادی از طریق تحریم‌ها، ایران را به پای میز مصالحه بکشاند. آنچه مشخص است تحریم‌ها تاکنون نتوانسته اند ما را پای میز مذاکره بکشانند؛ بنابراین به جای رفتن به سمت‌و سوی گزینه نظامی، ترامپ ترجیح می‌دهد بر فشار تحریم‌ها بیفزاید. در اوج بحران حمله به آرامکو که همگان منتظر واکنش ترامپ بودند، او در حقیقت به جای رفتن به سمت و‌سوی واکنش نظامی که بسیاری منتظر بودند، مجددا از فشار اقتصادی و تحریم تکراری بانک مرکزی، به‌علاوه صندوق توسعه ملی سخن گفت. هر یک از «سوانحی» که در چند ماه گذشته اتفاق افتادند می‌توانستند آتش جنگ و درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را برافروزند، اما ترامپ مماشات کرده و آرام از کنار برخورد و درگیری نظامی گذشته است. با این حال، معلوم نیست چنین وضعیتی تا کجا تداوم داشته باشد. اگر اتفاقات بزرگ‌تری در منطقه بیفتد یا ترامپ از بابت انتخابات سال آینده اطمینان بیشتری پیدا کند یا اساسا احساس کند تحریم‌ها و فشار اقتصادی چندان ایران را به پای میز مذاکره نمی‌کشاند، در آن صورت ممکن است شرایط فعلی میان دو کشور تغییر کند و وارد فضا‌های جدید‌تری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای زیبا کلام جالبه بعد چند صباحی یک تحلیل دلگرم کننده انجام دادی

    • بدون نام

      باز این ...

    • بدون نام

      صادق جون توام یه قسمت اصلی درگیری نظامي نگفتی. اینکه جنگ بشه فقط بین ایران و امریکا نیست. چون اونوقت ایران میشه بزرگترین نیروی نیابتی تاریخ کره زمین اره اونم مال روسيه و چین و درنهایت اونها هم برای دفاع از منافعشون وارد میدون میشن اگخ لازم بشه

    • حامد

      چرا جلو این زیبا کلام را نمیگیرن ..

    • بدون نام

      آمریکا از ایران می ترسد ......مثل سگ......

    • اصغر ی

      بی خا صیت حرف تو یعنی میخواهی تحرم ها را تعید کنی

    • بدون نام

      ترامپ وقتی میبیند تحریم و فشار باعث بلاتکلیفی وکند شدن اقتصاد ایران شده چرا حمله کند زمانی اقدام نظامی میکند که نسخه جدید بی فایده باشد والبته اگر دولتمردان ما عدالت را برپا کنند و فساد و تبعیض را ریشه کن انگاه شک نکنید حتی گزینه نظامی هم اتفاق نخواهد افتاد

    • بدون نام

      ترامپ یک تاجر است،شاید خودش رابه سیاست چسبانده ولی آنچه حقیقت است سیاستمدار جنگی نیست،معامله گر است البته بنفع خود،دوست دارد مسائل سیاسی واقتصادی وغیره راازکانال تجارت حل وفصل کند.نکته دیگر اینکه اگر بخواهد جنگی راآغاز کند نمی تواند جمعش کند لذا مایل نیست به سمت جنگ برود وثانیا اینکه از ایران هم نمی ترسدمایل است برای بدست آوردن دوره دوم ریاست جمهوری فعلا خویشتنداری کند تاآرائ انتخاباتی سقوط نکندمطمئنا اگر بتواند دوره دوم رای بیاورد همان ابتدا مثل سوریه بارانی از موشکها رانثارمان خواهد کرد.

    • بدون نام

      همین مونده بود که {معلوم نیست جنگ بشه یا نه و خطر جنگ نزدیکه} از سطح یاوه گویان توییتر و تلگرام به استاد دانشگاه برسه

    • بدون نام

      انتخابات آمریکا نزدیکه چهره واقعیش و بعد انتخابات خواهید دید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صحت کفته های این برادر تآیده بعد دور دوم انتخاب ترامپ

      • بدون نام

        کی گفته چاقو دسته خود نمیبرد ما جنگ همی هالا هم داریم دزدان اقتصاد خنجرازپشت میخوریم

    • بدون نام

      چرا دوست دارید جنگ بشه بهخدا نابود میشیم

    • محسن

      ترامپ انسان پر سیاستی هست و چون تاجر بوده همیشه به فکر بيشترين درآمد با کمترین هزینه است، همین الان هم اگر عربستان هزینه‌های جنگ با ایران رو قبول کنه بدون شک ترامپ دستور جنگ میده.

    • بدون نام

      به نظرمن امریکا توان ریسک هزینه های گوناگون حمله به ایران راندارد!!

    • مهدی

      ای وطن فروش سنگ اجنبی رو بزن به سینت وقتی میترسن فکر کردی دلشون میسوزه اگه قدرتش رو داشتن تا حالا زده بودند امسال شما اصلاحطلب ها و لیبرال ها ممبلکت رو به باد فنا میده نون به نرخ روز خور

    • علی

      دلیل لحن ترامپ فریبکاری ست مثل نوچه های فرنگ رفته خود بزرگ بینش در اینجااااااااااااا.

    • پیلتن

      اگر احساس خطر می کنی از ایران برو ایران جای شیران است ترسوها گم گور بشوند بهتر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه کلمه ازمادرعروس

    • حمید

      این چره امریکا تا زمان انتخاباتشونه بعدش تغییر میکنه و خیلی تندخوتر و جنگ طلبتر میشه البته احتمالا ایران هم یکسری چیز ها رو میکنه که اینقدر مطمئنه از خودش

    • نمکی

      آمریکا راکارندارم ولی ترامپ هرگز به ایران حمله نخواهد کرد چراکه اگر حمله کنه گاوشیردهش خشک میشه ‌دیگه شیر نمیده بز های دیگر اطراف گاوهم شیر نمیدن و سیاست ترامپ این است که شیربیشری ازگاووبزهابدوشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج