۹۱۲۸۱۸
۱۸ نظر
۵۰۰۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
پ

پیگیری حادثه قطع انگشت یک نوزاد در بیمارستان

تیم بازرسی و نظارت وزارت بهداشت به ماجرای تلخ قطع انگشت نوزاد تازه متولد شده در بیمارستانی در شهریار ورود کرد.

خبرگزاری ایلنا: تیم بازرسی و نظارت وزارت بهداشت به ماجرای تلخ قطع انگشت نوزاد تازه متولد شده در بیمارستانی در شهریار ورود کرد.

پرده گوش یک کودک، قریب به دو ماه قبل تنها بخاطر اینکه سر پسربچه در زمان خارج کردن جسم خارجی از گوشش ثابت نشده بود، آسیب دید. ابتدای سال جاری ۴ نفر در مرکز قلب تهران در یک روز به کما می‌روند. یک نفر از این افراد می‌میرد و دیگر پاسخی قانع‌کننده‌ای از مسئولان داده نمی‌شود و دیگر حوادثی پزشکی که مسئولان مربوطه از پاسخگویی طفره می‌روند. در حقیقت بروز خطاها و حوادث پزشکی گاه ‌و بی‌گاه از سوی بیماران گزارش می‌شود و قول‌های پیگیری نیز بعد از چنین رویدادهایی مدام تکرار می‌شود که نتیجه‌بخش بودن آنها در مواردی محل تردید است.

اواسط سال ۹۶ خبری منتشر شد که انگشت یک نوزاد به دلیل قصور پزشکی قطع می‌شود. هم‌اکنون همین اتفاق به ادعای پدر یک نوزاد دیروز طی مراقبت پرستاری بعد از زایمان در بیمارستان نور شهریار رخ داده است. البته که قصور پزشکی و شکایات مربوط راه‌حل‌های قضائی دارد و البته گرفتاری‌ها و زمانی که باید در این خصوص خانواده‌های متضرر صرف کنند هم برجای خود باقی است.

پدر نوزادی مدعی شده است، انگشت فرزندش دیروز در بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار به خاطر بروز خطا در مراقبت‌های پرستاری بعد از زایمان قطع می‌شود. بیمارستانی که نام و شناسنامه پرطمطراقی دارد. پیگیری‌های ما از بیمارستان به جائی نرسید. البته این رفتار در رابطه با پیگیری‌های قبل ما نیز مشاهده شده است. گویا نرم رفتار بیشتر مسئولان بیمارستان‌ها همین است.این‌بار هم تماس ما با مسئول روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار بی‌پاسخ ماند. چند بار تماس برای ارتباط با مسئول روابط عمومی برخوردی به شرح زیر داشت. دفعه اول منشی اپراتور اعلام کرد مشکلی نیست و وصل کردند به روابط عمومی بیمارستان. پشت خط چند دقیقه معطل ماندیم و کسی بر نداشت. دفعه دوم دوباره شماره تماس خبرنگار را اخذ کردند و وعده تماس و توضیح را دادند، اما خبری نشد.

سپس دفعه سوم منشی اپراتور بعد از انتظار تماس گوشی را برداشت و بدون پاسخ دادن در دستانش نگه داشت. بنابراین بر خبرنگار محرز می‌گردد که امکان تماس و پاسخ‌گویی وجود ندارد. باید یادآور بشویم که طبق اظهارنظر وزیر بهداشت خبرنگاران ماموران نظارت بر روند نظام درمان هستند و هرجا سوت خبرنگاری بلند شود، یعنی تخلفی صورت گرفته است و توضیح مسئولان اجرائی و رسیدگی مسئولان نظارتی واجب می‌شود. اما چقدر این بیان وزیر در نظام درمانی کشور عملیاتی می‌شود، نکته‌ای است که باید پاسخ داده شود.

«ر.ن» نام نوزادی است که انگشتش به گفته پدرش در مراقبت‌های بعد از پرستاری قطع شده است. پدر نوزاد اظهار می‌کند: روز چهارم مهرماه فرزندم از اتاق زایمان به بخش منتقل شد و روز پنجم مهر ماه انگشت کوچک دخترم توسط یکی از پرستاران و به دلیل سهل انگاری در اتاق «ان. آی. سی. یو» قطع شده است.

وی افزود: ما ۲ الی ۳ ساعت پس از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم، اما متاسفانه بیمارستان جراحی نداشت، که بتواند مشکل را حل کند، این اتفاق ساعت یک بعد از ظهر افتاد، اما جراح ساعت ۵ بعد از ظهر آمد و به بنده اعلام کرد، احتمال درست شدن انگشت فرزندم ۵۰ درصد است. به گفته جراح باید ۷ روز صبر کنیم و پس از ۷ روز اگر انگشت خشک شد و افتاد که مشخص می‌شود، عمل موفقیت آمیز نبوده است و اگر نیفتد عمل موفقیت آمیز بوده است. در حال حاضر نه کسی به ما پاسخگو است و نه اجازه ملاقات فرزندم را به بنده می‌دهند.

قصور پزشکی ممکن است در تمام دنیا اتفاق بیفتد، اما نوع پاسخ مسئولان مربوطه شاید از اهمیت ویژه‌ای برخودار باشد.کودکی که به خاطر سهل‌انگاری پزشک، مهره در گوشش جابه‌جا شد و ساده‌ترین اقدام درمانی به جراحی و آسیب شنوائی رسید چه پاسخی گرفت؟ این پاسخ که خانواده کودک می‌تواند از طریق مراجع قضائی پیگیر حقوق قانونی خود باشد و ما هم تمام خسارت را می‌دهیم.

کیانوش جهانپور (مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص حادثه قطع انگشت نوزاد در بیمارستان اظهار کرد که از این موضوع خبر دارد، اما فعلا از جزئیات مسئله بی‌اطلاع است. وی گفت: باید از دانشگاه علوم پزشکی مربوط به آن بیمارستان موضوع پیگیری شود.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود؛ برای چه انگشت کودک را قطع کرده‌اند و با چه چیزی قطع شده است؟ البته تیم نظارت بررسی خواهد کرد، ولی باید توضیح داده شود با چه چیزی قطع شده است؟

در واقع سوال این است که چه نوع قصوری در چه نوع اقدام درمانی، ممکن است باعث قطع شدن انگشت یک نوزاد شود. البته برای جهانپور توضیح دادیم که بیمارستان پاسخگوی ما نیست و درباره این اتفاق هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. البته کتمان هم نکرد.

از آنجا که این بیمارستان خصوصی با عنوان یک بیمارستان فوق تخصصی معرفی می‌شود و استاندارد‌های ارزیابی بیمارستان‌ها بوسیله وزارت بهداشت تدوین می‌شود و بیمارستان‌ها موظف هستند این ارزیابی را در مقابل دید مراجعان قرار دهند، از مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت پرسیدیم، این چه تاثیری در اعتبارسنجی بیمارستان مذکور دارد: باید ببینیم این عملکرد فردی بوده است یا خیر؟ مسلما قصور پزشکی به وسیله سازمان نظام پزشکی و دادگستری بررسی می‌شود. البته در ارزیابی اگر خطای فرایندی وجود داشته باشد در ارزیابی تاثیر خواهد گذاشت.

جهانپور در پایان، در ارتباط با اینکه چه کسی باید پاسخ‌گوی رسانه‌ها در اینگونه موضوعات باشد، گفت: قاعدتا رئیس بیمارستان و روابط عمومی بیمارستان باید پاسخگو باشد. همچنین روابط عمومی دانشگاهی که مسئول نظارت بر درمان آن بیمارستان هست، هم باید پاسخگو باشد.

البته درباره این اتفاق هنوز از مسئولان مربوطه پاسخی نگرفته‌ایم و امیدواریم پیگیری به موقع وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی موجب کاهش این قبیل رخدادها شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سهمیه ...... برای ورود به دانشکاه ها دارند همینه و درآینده بیشتر میشه ...... بازم روزهای خوبه خدا رو شکر نخبه ها مثل مرحوم خانم خانی که از اتوبوسی که ایشان درآن بود وبه ته دره رفت در خرم آباد سالم موندن ...... و مثل ایشان از این مملکت رفتند که شاید روزی برای آبادی ایران برگردن

    • بدون نام

      شگفت انگیزه واقعا !!!!!!!!
      به راحتی آب خوردن

    • بدون نام

      پزشکانی که با پول پزشک شدن وجان مردم چه ارزشی داره واسشون...

    • بدون نام

      وقتی نور چشمی ها و سهمیه دارها بخش پزشکی کشور را اشغال کنند و لابیگری نمایند جز این انتظاری تمی رود
      .

      پاسخ ها

      • shanjani

        '' امکان داره مسئولین بیمارستان اعلام کنند ' انگشت نوزاد درون چرخ گوشت قطع شده است'!

    • بدون نام

      ای بابا تو بیمارستان مریض بمیره نمیتونی حرف بزنی چون قبل از جراحی تعحد میگیرن اگه مریض فوت کنه حق هیچ شکایتی نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تعهد

    • Achilles

      خروجی های دانشگاه آزاد، همینه دیگه! الفاتحه مع الصلوات!

    • بدون نام

      البته پزشکی که با پول وارد دانشگاه شده یا با سهمیه بهتر از این نمیشه ای کاش علم فروخته یا سهمیه نمیشد
      بخدا اون شهیدی که جونشا برا این مملکت داده راضی نیست خوانواش با استفاده از خون اون جان مردم بیگان را بگیرند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا حالا مگه اونی که انگشت بچه رو بریده فرزند شهیده که حرف مفت میزنی.نتونستی درس بخونی داری اینجا عقده گشایی می کنی

    • بدون نام

      فروش صندلی های پزشکی دانشگاه ها وسهمیه های اختصاص داده شده به افراد خاص ونهاد های خاص افراد با ضریب هوشی پایین را روانه رشته پزشکی میکند وبعد از فارغ‌التحصیل آنها اینگونه فجایع پزشکی رخ میدهد تعجب آور نیست ویک امر عادی میباشد وتکرار نیز خواهد شد چون توانایی افراد که به وسیله سهمیه وخرید صندلی وارد دانشگاه شداند ومدرک گرفتند پایین هست

    • بدون نام

      فروش صندلی های پزشکی دانشگاه ها وسهمیه های اختصاص داده شده به افراد خاص ونهاد های خاص افراد با ضریب هوشی پایین را روانه رشته پزشکی میکند وبعد از فارغ‌التحصیل آنها اینگونه فجایع پزشکی رخ میدهد تعجب آور نیست ویک امر عادی میباشد وتکرار نیز خواهد شد چون توانایی افراد که به وسیله سهمیه وخرید صندلی وارد دانشگاه شداند ومدرک گرفتند پایین هست

    • پارساطولابی

      اینهم عاقبت سهمیه پزشکی که به بعضی اعطا میکنن حال کی جواب دهد باخدا طفل معصوم ازروز اول انگشتش قطع شده خدا عاقبت بخیرش کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی هرسال فوج فوج نخبه صادر میکنیم از عراق و یمن و سوریه لبنان و افغانستان پخمه وارد میکنیم میشه بیشتر از این انتظار داشت

    • بدون نام

      مملکتی که غرق در فساد و ناکارآمدیه
      ب۶ کجا داریم میرم؟

    • بدون نام

      اولا وشتند بیمارستان خصوصی بوده و مثلا معروف خصوصیها جای دولتیها به خواست خود دولتیها پر کردند و به کسی هم جوابگو نیستند بعد به کجا شکایت کنید؟؟از هر کجا بخواین شاکی بشین باید برین پیش کسانی انتخاب شده خود اینها هستند پس هیچوقت به جواب نمیرسیم مغازه دار خلاف کنه باید بری صنف حالا صنف کیا نشستند منتخب همین بازاریها هستند،،املاک میخوای شاکی بشی باز باید بری صنفی که از خود املاکیها تشکیل شدند مشکلات پزشکی هم همینطور همه از خودشونند خوب معلومه که رسیدگی نمیشه اینجور قوانین یعنی مردم رو دور سر خودشون چرخوندن بخدا این قانونهای من دراوردی رو تغییر بدین

    • بدون نام

      تیتر درست بزن، قطع انگشت بوده آخه گرچه زخمی کردنش هم درداوره

    • بدون نام

      شکایت چیه کسی جواب گو نیست بزار ازاونجا که اومد بره خونه تو اشتباه رانندگی انجام بده کمی دیر تر ترمز بزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج