۹۱۳۱۹۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کشف اولین مولکول‌های گازی از یک دنباله‌دار

یک گروه ستاره‌شناسان از اروپا، آمریکا و شیلی اولین مولکول‌های گازی را از یک دنباله‌دار بین ستاره‌ای که متعلق به منظومه شمسی نیست کشف کردند.

ایرنا: به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، محققان با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی که روی دنباله‌دار ۲I / Borisov حین عبور آن از داخل منظومه شمسی تنظیم شده بود موفق به کشف رده‌هایی از سیانوژن در اتمسفر این دنباله‌دار شدند.

کشف اولین مولکول‌های گازی از یک دنباله‌دار

دنباله‌دار ۲I/Borisov که برای اولین بار از ۳۰ اوت (۸ شهریور) ۲۰۱۹ کشف شد، دومین جرم بین ستاره‌ای است که حین عبور از منظومه شمسی کشف شده است اما این جرم برخلاف جرم بین ستاره‌ای قبلی که Oumuamua نام دارد به عنوان یک دنباله‌دار شناخته می‌شود زیرا تصاویر تلسکوپی نشان می‌دهند که این جرم یک جرم کوچک و یخی با دنباله ابرمانندی از گاز است که هنگام نزدیک شدن به خورشید بزرگ‌تر و چگال‌تر می‌شود. سیارک Oumuamua اولین جرم بین ستاره‌ای مهمان منظومه شمسی بود که در سال ۲۰۱۷ کشف شد.

به گفته پروفسور آلن فیتزیمونز از مرکز تحقیقات اخترفیزیک، دانشگاه کوئین، بلفاست، کشف اخیر رده‌هایی از سیانوژن فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب این دنباله‌دار بین ستاره‌ای ارائه می‌دهد.

از آنجاکه وجود سیانوژن در دنباله‌دارهای منظومه شمسی رایج است وجود این ماده شیمیایی در دنباله‌داری که از خارج این منظومه می‌آید جالب توجه خواهد بود. این گاز شیمیایی در سال ۱۹۱۰ که در دنباله ستاره دنباله‌دار هالی کشف شد، موجب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شد؛ در آن زمان قرار بود زمین از میان دنباله هالی عبور کند یک ستاره‌شناس با ادعای بی موردی اذعان داشته بود که این پدیده موجب از بین بردن حیات بر روی زمین می‌شود.

به گفته ستاره‌شناسان، ۲I/Borisov به صورت غیرمعمولی فعال است، که این فعالیت از دنباله‌دارهایی انتظار می‌رود که اغلب به یک ستاره نزدیک نبوده‌اند؛ همچنین به نظر می‌رسد که ۲I/Borisov حدود ۴.۶ میلیارد سال سن داشته باشد؛ این قدمت دنباله‌دار ۲I/Borisov را هم‌سن دنباله‌دارهای منظومه شمسی می‌سازد که برخورداری از این ویژگی برای غریبه‌هایی که وارد منظومه شمسی می‌شوند، جالب است.

نتایج این تحقیق در نشریه The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج