جاباما
۹۱۳۶۴۶
۲۶ نظر
۵۰۰۷
۲۶ نظر
۵۰۰۷
پ

هزینه‌ی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومانیِ دکور سریال موسی!

در شرایطی که تقریباً هیچ فیلم و سریال مهمی در دنیا با دکورسازی عظیم همراه نیست و تمامی این آثار در استودیو و مقابل پرده سبز و دکور‌هایی در حد چند اتاق و دیوار ساخته می‌شوند، تهیه کننده سریال «موسی» در رد یک شایعه، یک خبر تکان دهنده داد و تأکید کرد هشتاد تا صد و بیست میلیارد تومان دکورسازی برای در نظر گرفته شده که رقمی بسیار کلان است.

تابناک: در شرایطی که تقریباً هیچ فیلم و سریال مهمی در دنیا با دکورسازی عظیم همراه نیست و تمامی این آثار در استودیو و مقابل پرده سبز و دکور‌هایی در حد چند اتاق و دیوار ساخته می‌شوند، تهیه کننده سریال «موسی» در رد یک شایعه، یک خبر تکان دهنده داد و تأکید کرد هشتاد تا صد و بیست میلیارد تومان دکورسازی برای در نظر گرفته شده که رقمی بسیار کلان است، حال آنکه با ۱۰ تا ۲۰ درصد این رقم، می‌توان کل مصر باستان را سه بعدی ساخت و باید گفت هزینه‌های برخی از فیلم‌های سینمایی نظیر سرخپوست با همین ساختار فنی حرفه‌ای دیجیتال، به اندازه ۱۰ درصد هزینه دکور این سریال هزینه نداشته‌اند.

هزینه‌ی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومانیِ دکور سریال موسی!

سریال «موسی» (ع) که نخستین بار قرار بود توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور ساخته شود، پس از فوت این کارگردان در کنترل احمد میرعلایی در جایگاه تهیه کننده و جمال شورجه در مقام کارگردان قرار گرفت و اکنون مراحل پیش تولید را در غیاب شورجه که خود کسالت دارد، پشت سر می گذارد. این سریال قرار است زندگی حضرت موسی را به تصویر بکشد و ظاهراً روایت قرآنی از زندگی این پیامبر خدا در نگارش سناریو مورد استناد قرار گرفته است.

چندی پیش، احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» درباره این سریال نکات تکان‌دهنده‌ای را بیان کرد و گفت: «طی روزهای آینده شروع کار ساخت کمپ را خواهیم داشت که مرکزی برای کارگاه‌ها و پشتیبانی اصلی تولید سریال خواهد بود. همچنین در آینده نزدیک، ساخت دکورها را نیز در دستور کار خواهیم داشت؛ دو شهر اصلی مصر در شهرک سینمایی ایجاد می‌شود و از دکورهای سریال «یوسف پیامبر» نیز استفاده می‌کنیم.»

اکنون میرعلایی درباره شایعه‌ای مبنی بر هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰میلیارد تومان برای دکورهای این پروژه را تکذیب کرد و گفته است: «شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد چنین مبلغی هزینه شود چراکه ساخت دکور با چنین هزینه‌هایی اصلا عقلانی نیست.»؛ اظهاراتی که خود حاوی یک گزاره خبری است. ۱۰ تا ۱۵ درصد ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان است! این رقم به خودیِ خود به قدرت کفایت تکان دهنده است که پرسش‌های جدی را در پی داشته باشد. نخست اینکه در وضعیت مالی کنونی صداوسیما، قرار است این حجم منابع مالی فقط برای دکور از کجا تأمین شود و وقتی دکور این سریال ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد هزینه در پی دارد، کل سریال قرار است چند میلیارد تمام شود؟!

«تابناک» پیش از این تذکر و هشدار داده بود، ساخت دکورهای عظیم تا چند دهه پیش مرسوم بود؛ اما ساخت دکور در حد شهرهای تاریخی سال‌های متمادی است که در سینمای دنیا منسوخ شده است. جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیت و طبیعی که هزینه‌ای بسیار اندک در مقایسه با ساخت یک شهر در ابعاد واقعی دارند، باعث شده دکورسازی عظیم روز به روز به حاشیه برود و این ساختمان‌ها از طریق مدلسازی کامپیوتری به تصاویری که در مقابل پرده آبی و پرده سبز ضبط شده، افزوده شوند.

این روش‌های فیلمسازی مدرن از طریق جلوه‌های ویژه کامپیوتری (VFX) نه تنها در کاهش هزینه تولید موثر است، بلکه دست کارگردان را در ارائه جزئیات مورد نظرش در نماهای مختلف بازمی‌گذارد. البته هنوز دکورسازی بسیار محدود در برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد اما اگر با یک فیلمساز آمریکایی مواجه شوید و بگویید برای ساخت یک فیلم یا یک سریال دو شهر باستانی را ساخته‌اید، با مردمک گشاد چشمان این فیلمساز مواجه خواهید شد و آن را به حساب غیرحرفه‌ای بودن روند فیلمسازی خواهد گذاشت.

اکنون انتظار می‌رود اگر قرار است هزینه به این سنگینی برای ساخت یک سریال به کشور تحمیل شود، این کار با انتخاب یک فیلمساز جوان و آشنا به تکنولوژی روز به شدت کاهش یابد. فیلم سینمایی سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی که داستان آن در زندان می‌گذرد، تقریباً کامل با استفاده از CGI ساخته شده است. از ساختمان اصلی زندان به جز یک دیوار و چند اتاق و یک راهرو کوتاه چیزی ساخته نشده و همان محوطه و فضای زندان محصول «تصویرسازی کامپیوتری / Computer-generated imagery» یا همان CGI است. نکته قابل توجه اینکه اگر قرار بود فیلم سرخپوست با مدل تولید موسی ساخته شود، هزینه آن چند ده میلیارد تومان بود اما کل هزینه بازیگران، عوامل فنی و دکور و... فیلم سرخپوست حدود هشت میلیارد تومان بوده است!

اگر فیلمسازان پیشکسوت از دانش سینمایی روز به دور هستند یا علاقه ندارند به آن متوسل شوند و دنبال ساخت دکورهای عظیم به جای استفاده از پرده سبز و CGI هستند، مسئولان امر می‌توانند از آنها عذرخواهی کنند، پروژه را از آنها بگیرند و به کارگردان‌های جوانی بسپارند که با این تکنولوژی‌ها آشنا هستند و هزینه سنگینی روی دست کشور بر جای نمی‌گذارند. از مهم ترین علل کاهش تولید سطح بالا در سینمای ایران، همین عدم تطبیق مدل تولید با روش‌های مرسوم در دنیا و اتکا به روش‌های چند دهه قبل است که یا تولید را غیرممکن می‌سازد یا بسیار پرهزینه و دشوار می‌نماید. آیا وقت تجدیدنظر در این رویه‌ها نرسیده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دونالد ترامپ

      بودجه رو باش خرج چ چيزايي ميکنن يعني بهتر نيست اينا خرج بيماران و زنان بي سرپرست بشه

      پاسخ ها

      • ایرانی

        با این پول میشه چندین کارخانه درست کرد چندصد نفر مشغول کار بشن ....دیگه ما فیلم حصرت موس رو چند بار دیدیم نیازی نیست با لین وضعیت اقتصادی

    • اسی پلنگ

      اخه ایجوری بخور بخورش بیشتره. چتونه شما اینجا ایرانه .

    • محمد

      کاملا درست گفته . پول ملت رو اینقدر ناشیانه آتش نزنید .

      پاسخ ها

      • شاهرخ خان

        این نشون‌دهنده ناشی بودن تهیه‌کننده است که داره زیر بار این همه خرج الکی میره. ایشون میتونست بره سراغ داوود میرباقری یا سیروس مقدم که تجربه استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری رو تو سریالهای مختار و پایتخت ۵ دارن. جمال شورجه اصلا کارگردان به‌روزی نیست و توی گذشته خودش مونده. آقای میرعلایی کار دو تومنی رو باید با دو تومن ساخت نه با صد تومن!! ساخت این همه دکور حداقل یک سال زمان میبره در حالی که ساخت دکور کامپیوتری حداکثر یک ماه وقت میخواد. حالا شما برو دوباره چرخو از نو اختراع کن!!

    • بدون نام

      بااین مبلغ به اضافه هزینه های دیگر ساخت این فیلم چند بیمارستان یا درمانگاه یا دانشگاه یا مدرسه میتوان ساخت؟؟؟؟ وجان هزاران نفر راازمرگ نجات داد.؟؟ تعدادتحصیل کردگان چقدراضافه خواهدشد؟؟؟

    • بدون نام

      یه سفره ای پهنه همه باید ازش دزدی کنن دیگه

    • علی

      توی این اوضاع بد اقتصادی واجبه این نوع هزینه ها....

    • بدون نام

      چرا زمانی که فیلم حضرت محمد 120 میلیارد هزینه داشت اون هم با عوامل خارجی صدای کسی درنیومد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون مقام و مرتبه رسول الله ص قیمت نداره

    • بدون نام

      خود یهود ها حاضرند یک دهم این مبلغ برای حضرت موسی هزینه کنند که شما می خواهید بکنید؟

    • بدون نام

      تاریخ خودمونو ول کردیم چسبیدیم به تاریخ دیگران متاسفم...

    • حسن وحید

      باسلام در حالی که مردم از گرانی پدرشان در آمده وکسانی هستند که به علت گرانی دارو نمی توانند به دکتر برند و دوا کدرمان کنند واین در حالی است که
      مقاومت اقتصادی است برای آموزش و پرورش بودجه ندارند حال در قانون اساسی در اصل ۱۵ اموزش تا دوره متوسطه رایگان است چطور برا این جور کارا پول هست چطور برا قرارداد یک بازیکن ۸میلیارد پول بیت المال رو می دهند در حالیکه فوتبال اصلا نباشه هیچ اتفاقی نمی افته در حالیکه مزد کارگر ماهانه طبق قانون کار ۱۵۰۰ میلیون هست این چه عدالتی هست ایا مسوولان به اخرت ایمان دارند آیا ایمان دارند که در آخرت پیش خداوند به خاطر این ولخرجی ها واین بی عدالتی ها چه حرفی دارند تو را خدا ک هم انصاف داشته باشید که کافر با انصاف بهتر است از مسلمان بی انصاف است

    • بدون نام

      چرا ما باید اینهمه بودجه کشور را صرف ساخت فیلم در مورد اساطیر یهود بکنیم؟

    • بدون نام

      رسیده برا در من منتها با این روش ها بهتر میشه دردی کرد اصلا چرا این سریال این جو ر داستانها که در نمازجمعه در کتابها ی درسی و....الا ماشاالله پیدا میشن یه فیلمهای بسازم که با دنیای امروز وتکنو لوژی روز هم خوانی داشته باشه

    • پوریا

      هیچوقت هیچ موقع واسه تاریخ هخامنشیان که عظمت ایران رو نشون میده تلاش نکردین حالا پول مفت رو واسه سریال امسال مختار یوسف پیامبر و موسی سریال دروغین معمای شاه فلان بصار میدین !!! باز خدا پدر مادر اقای جعفری جوزانی بیامرزه که داره سینمایی کوروش بزرگ رو میسازه و استارت زده

    • بدون نام

      مسولین نادان و بی خبر از اوضاع اقتصادی مردم این کارهای بی ارزش را برای چه می کنند این همه پول میتواند هزاران مشکل از کار کشور را بر طرف کند خداوند همه مسولین نادان را نابود کند

    • بدون نام

      ما وقتی که کوروش کبیر و هخامنش و کلی اسطوره داریم چه نیازی هست که فیلم حضرت موسی رو بسازید بخدا اگر یکی از اسطوره خای مارو آمریکا و اروپا داشت تا حالا صد تا فیلم باکیفیت ازش میساختن و تبلیغ تمدنشون رو میکردن

    • بدون نام

      یعنی ایران با این همه قدمت اسطوره نداره که براش فیلم یا سریال بسازین؟فقط جامعه عرب؟

    • بدون نام

      تاریخ ایران و پارس رو رها کردند چسبیدن به تاریخ سایر کشورها با بیت ا‌لمال ملت با این وضع اقتصادی

    • بدون نام

      تاریخ ایران و پارس رو رها کردند چسبیدن به تاریخ سایر کشورها با بیت ا‌لمال ملت با این وضع اقتصادی مردم

    • آریوبرزن

      حال چرا موسی ؟ هر کشوری به قهرمانهای خودشون بیشر ارزش قائل هستن ، مشاهیر خودمون رو بسازید

    • درژژ

      اشکالی نداره بزار مردمان کشور تو کپر زندگی کنن و مدرسه نداشته باشن از این سریالهای چرت درست کنید که یک مشت اختلاگر با پول این کارا به نوایی برسن

    • بدون نام

      باز شروع شد! ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توی این شرایط این هزینه سرسام آور لازم است ؟؟؟؟؟
        مردم نان ندارند که بخورند ...
        سریال سفارشی که باخورد هم ندارد ...

      • بدون نام

        تحریم بازیگران و پولشویی ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج