۹۱۴۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

آیا مچ‌بند‌های هوشمند جایگزین پزشکان می‌شوند؟!

بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه فناوری سعی دارند قابلیت ردیاب‌های تناسب اندام را افزایش دهند تا کاربران بتوانند جنبه‌های گوناگون سلامت خود را به کمک آن‌ها تحت کنترل داشته باشند.

ایسنا: بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه فناوری سعی دارند قابلیت‌ ردیاب‌های تناسب اندام را افزایش دهند تا کاربران بتوانند جنبه‌های گوناگون سلامت خود را به کمک آنها تحت کنترل داشته باشند.

آیا مچ‌بند‌های هوشمند جایگزین پزشکان می‌شوند؟!

به نقل از تک‌رادار، تصور کنید که یک ردیاب سلامتی به مچ دست خود بسته‌اید و ناگهان لرزش آن را احساس می‌کنید. معمولا این لرزش، به کاربر اطلاع می‌دهد که تعداد گام‌های مشخص شده در روز را برداشته یا این که یک ایمیل را دریافت کرده است. اما تصور کنید ردیاب شما به جای این اطلاعات، بالا بودن فشار خون را اطلاع ‌دهد یا این که عرق بدن را تحلیل ‌کند و یا حتی به ارزیابی هوای اطراف بپردازد تا اگر به آسم مبتلا هستید، مراقب حساسیت‌های خود باشید.

حسگرهایی که در ردیاب‌های تناسب اندام به کار رفته‌اند، پیشرفت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته‌اند. در حال حاضر، ردیاب‌های دقیقی وجود دارند که می‌توانند حتی کوچکترین تغییرات را در حرکات کاربر تشخیص دهند و وضعیت قلب او را بررسی کنند.

اما متخصصان بر این باورند که این قابلیت‌ها، تنها آغاز پیشرفت ردیاب‌های تناسب اندام است و این ابزار به زودی، به حسگرهای بیشتری مجهز خواهند شد تا بتوانند داده‌های مربوط به سلامت کاربر را جمع‌آوری کنند و با تشخیص بیماری و آگاه کردن پزشک کاربر، جان او را نجات دهند.

آیا مچ‌بند‌های هوشمند جایگزین پزشکان می‌شوند؟!

پیشرفت حسگرها

برای این که حسگرها در آینده به ابزاری ارزشمندتر برای تشخیص بیماری و بررسی سلامتی تبدیل شوند، باید حسگرهای بیشتری داشته باشند. در حال حاضر، فناوری‌های مرتبط با حسگرها، در حال پیشرفت هستند تا قابلیت بررسی بدن کاربر و جو اطراف او را پیدا کنند.

در حال حاضر، بودجه و توجه بسیاری به فناوری بررسی و تحلیل هوا به خصوص هوای مناطق آلوده‌تر اختصاص یافته است. در چند سال اخیر، شرکت‌های بسیاری تلاش کرده‌اند تا محصولاتی ارائه دهند که تغییرات هوا را بررسی می‌کنند. این محصولات، جذابیت بالایی برای افرادی دارند که از مشکلات ریه و حساسیت رنج می‌برند و یا نگران آلودگی هوا هستند.

اگرچه اکنون بسیاری از این حسگرها در ابزار گوناگون به کار می‌روند اما شاید روزی به صورت ردیاب‌های پوشیدنی کوچکتر ارائه شوند. کار این حسگرها، تنها بررسی هوای خانه نخواهد بود بلکه شاید این قابلیت را داشته باشند تا داده‌های مربوط به بررسی هوا را در فضای ابری ارائه دهند. استارتاپ "پلوم لبز"(Plume Labs) قصد دارد در آینده ردیابی را به همراه یک اپلیکیشن ارائه دهد که می‌تواند داده‌های مربوط به کاربر را در مکان‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهد.

یکی دیگر از حسگرهایی که ممکن است در آینده به یک فناوری پوشیدنی تبدیل شود، حسگری است که می‌تواند عرق بدن کاربر را تحلیل و بررسی کند. مهندسان "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی"(UC Berkeley)، در حال ابداع حسگری هستند که می‌تواند الکترولیت‌ها و متابولیت‌های موجود در عرق بدن کاربر را بررسی کند. این حسگر، اطلاعاتی را در مورد دمای پوست به دست می‌آورد و می‌تواند کاربر را در مورد مشکلات مربوط به سلامتی از جمله خستگی و دمای بالای بدن که شاید نشانه‌های آغاز بیماری باشند، آگاه کند.

علاوه بر عرق کاربر، بررسی نفس او نیز می‌تواند بازخورد سودمندی ارائه دهد. برخی از شرکت‌ها سعی دارند ابزاری ارائه دهند که به حسگر مجهز هستند و می‌توانند نفس کاربر را تحلیل کنند. این ابزار، برای بررسی سلامت ورزشکاران بسیار مناسب هستند و شاید روزی بتوانند به ردیاب‌های تناسب اندام تبدیل شوند. برخی از این ابزار، بسیار بزرگ هستند اما احتمال دارد که در آینده نزدیک به ابزار سبک پوشیدنی تبدیل شوند و بتوانند داده‌های ارزشمندی را در مورد تنفس کاربران ارائه دهند.

بررسی‌ مواردی مانند تنفس یا عرق، تنها آغاز ماجراست. روش‌های جدیدی که اکنون پژوهشگران برای ابداع آنها تلاش می‌کنند، می‌توانند سطح گلوکز خون را ردیابی کنند، از عهده تحلیل روحیه کاربر برآیند، میزان استرس را حدس بزنند و فشار خون را اندازه بگیرند. بدین ترتیب، امکان بررسی سلامت کاربر از جنبه‌های گوناگون فراهم می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مایکروسافت یک نرم افزار هوش مصنوعی روی یک ابر کامپیوتر نصب کرده به اسم واتسون این کامپیوتر به هدف تشخیص بیماری ها طراحی شده ولی هنوز آماده نیست اونوقت شما فکر می کنید با یه ساعت دکتر می شوید ؟؛

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج