۹۱۵۵۶۲
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

ظریف: آمریکا به دنبال سوء استفاده از کُرد‌ها است

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها با حمایت از کردهای سوریه تلاش می‌کنند از گروهی از آنها به عنوان پیاده نظام سوء استفاده کنند که البته برادران و خواهران کرد ما در سوریه حتما با این حرکت مخالفند.

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸) با اشاره به سدسازی غیرقانونی ترکیه گفت: این مشکلی است که ما، عراق و سوریه با آن مواجه هستیم. عراق و سوریه به طور مستقیم از این وضعیت رنج می‌برند. هر سه کشور تلاش‌هایی را با کشور ترکیه داشته و ادامه داده‌ایم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در سطح بین‌المللی ما موضوع ریزگردها را با عنوان موضوعی که مشکل منطقه‌ای ایجاد کرده مطرح کردیم و جلسه‌ای در همین رابطه در تهران برگزار شد و آقای رئیس‌جمهور به صراحت این موضوع را مطرح کرد که موجب ناراحتی نماینده ترکیه شد.

ظریف: آمریکا به دنبال سوء استفاده از کُرد‌ها است

وی افزود: ما در همه جلسات‌مان این موضوع را با همکاران ترک‌مان پیگیری می‌کنیم اما ترکیه به هیچ یک از کنوانسیون‌های آبی نپیوسته؛ در این زمینه پیگیری موضوع در سطح بین‌المللی با دشواری‌هایی روبرو است.

ظریف خاطرنشان کرد: هم ما و هم عراق و سوریه به صورت انفرادی و مشترک در گفت‌‌وگوهایی که با ترک‌ها داریم این موضوع را مطرح می‌کنیم و در این زمینه تلاش‌هایی را داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت کردهای سوریه اظهار داشت: در ارتباط با کردهای سوریه موضع جمهوری اسلامی کاملا مشخص است ما اعلام کرده‌ایم که تنها راه حفظ امنیت در ترکیه ایجاد و حضور نظامی دولت مرکزی در مناطق مرزی است و بر اساس قرارداد آدانا چنین کاری ممکن است و از طریق اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه نمی‌توان امنیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این سیاست جمهوری اسلامی است و ما این موضوع را در نشست‌ها ، ملاقات‌ها با دوستان ترک مطرح کرده‌ایم و هم در جلسات آستانه آقای رئیس جمهور به صراحت این موضوع را مطرح کرده و در نشست اخیر سران در استانبول هم این موضوع را صراحتا مطرح کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی حتما معتقد است امنیت منطقه با رعایت دو اصل امکانپذیر است؛ اول احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت همه کشورهای منطقه و دوم رعایت حقوق همه ساکنان من جمله خواهران و برادران کرد ما؛ ما در گفت‌وگوهایمان هم با سوریه و هم با ترکیه بر ا ین نکته تاکید و اصرار کردیم و اعلام آمادگی هم کردیم که همکاری کنید برای اینکه دولت‌های سوریه و ترکیه بتوانند این مشکل را براساس مقررات بین‌المللی با حضور نیروهای سوری و با حفظ احترام ساکنان آن منطقه عملیاتی کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تروریسم هیچ جایی در منطقه ما ندارد و هیچکس نباید اجازه دهد چه تروریست‌ها از خاک کشورش برای حمله به دیگران استفاده کنند.

وی افزود: آمریکای‌ها تلاش می‌کنند تا با حمایت از گروهی از کردهای سوریه از آنها سوء استفاده کنند و از آنها به عنوان پیاده‌نظام بهره‌ بگیرند؛ البته این موضوع،‌ موضوع کوچکی است برادران و خواهران کرد ما در سوریه حتما با این حرکت مخالفند و مسئولین اقلیم کردستان در عراق رسما با این سیاست موافقت ندارند و ما تلاش می‌کنیم با همکاری اقلیم کردستان و دولت سوریه و با همکاری همه گروه‌های کرد در سوریه این مشکل را از طریق هماهنگی بین نیروهای نظامی سوریه و ترکیه و بدون ایجاد مزاحمت برای مردم کرد و عرب منطقه آن را حل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گروە کوچک چیە کوردهای سوریەحق حاکمیت دارن کسی نمیتونە بازور بر ملت کورد حکم رانی کنە ترکیە میخواد قلدری کنە ولی اگر چنین کاری کنە مطمن باش هم ایران هم عراق هم ترکیە بە جنگ تبدیل میشە ولی جنگ کار درستی نیست پس با بحث درستش کنی الا بە ضرر همه رقم میخورە

    • بدون نام

      حق حاکمیت کردهای سوریه داخل در حکومت سوریه است و درعراق وایران و ترکیه هم همینطور است و فرقه و قوم گرایی همان چیزی است که آمریکا میخواهد .

    • ناشناس

      کردها حق دارن برای آینده خودشون تصمیم بگیرند دولت اسد به کردها ظلم میکند از تمام حقوق شهروندی محرومشون کرد ترکیه هم همینطور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج