جاباما
۹۱۵۹۰۶
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

ویندوز ۱۰X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

مایکروسافت در رویداد سرفیس از یک نسخه جدید ویندوز موسوم به ویندوز ۱۰X رونمایی کرد. این سیستم‌عامل همراه با گجت تاشو سرفیس نئو در سال ۲۰۲۰ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، ولی روی هم رفته اطلاعات زیادی را در مورد آینده ویندوز در بین گجت‌های مبتنی بر شکل و شمایل مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد.

مجله دیجی‌کالا - یوسف اسفندیاری: مایکروسافت در رویداد سرفیس از یک نسخه جدید ویندوز موسوم به ویندوز ۱۰X رونمایی کرد. این سیستم‌عامل همراه با گجت تاشو سرفیس نئو در سال ۲۰۲۰ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، ولی روی هم رفته اطلاعات زیادی را در مورد آینده ویندوز در بین گجت‌های مبتنی بر شکل و شمایل مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد.

ویندوز 10X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

به صورت خلاصه اگر بخواهیم این موضوع را توضیح بدهیم، باید بگوییم که ویندوز 10X اولین ثمره تلاش پیوسته مایکروسافت برای ساده‌تر کردن دسترسی به ویندوز از طریق گجت‌های مختلف است. این سیستم‌عامل بر پایه بخش اصلی ویندوز ۱۰ طراحی و توسعه یافته که از آن تحت عنوان Windows Core OS یاد می‌شود.

ویندوز 10X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

در مورد Windows Core OS اطلاعات زیادی منتشر نشده، ولی می‌توان آن را به‌عنوان مبنای اصلی نسل جدید ویندوز‌ها در نظر گرفت که فقط از بخش‌های مهم بهره می‌برد و مایکروسافت با توجه به نیاز گجت‌های موردنظر می‌تواند بر مبنای آن سیستم‌عامل مناسبی را توسعه دهد.

به‌عنوان مثال می‌توانیم به هدست‌های واقعیت افزوده یا تبلت‌های مجهز به دو نمایشگر اشاره کنیم؛ مایکروسافت بدون اینکه از ابتدا توسعه سیستم‌عامل را آغاز کند، با بهره‌گیری از Windows Core OS این کار را با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌دهد. Windows Core OS در راستای اهداف مایکروسافت در رابطه با «پلتفرم همه‌منظوره ویندوز» (UWP) است و طوری طراحی شده که بتواند با انواع گجت‌ها از هدست‌های هولولنز تا سرفیس‌های هیبریدی سازگار باشد.

علاوه بر این، باید به ماژولار بودن Windows Core OS هم اشاره کنیم. مواردی که در بخش اصلی ویندوز قرار ندارند، توسط مایکروسافت افزوده می‌شوند و مثلا می‌توانیم به پشتیبانی از برنامه‌های Win۳۲ در ویندوز ۱۰X اشاره کنیم. نکته قابل توجه در مورد این مشخصه این است که هنگام عدم استفاده از برنامه‌های Win۳۲، این بخش از ویندوز ۱۰X می‌تواند غیرفعال شود که این موضوع عمر باتری گجت تاشو را بهبود می‌بخشد.

ویندوز 10X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در مورد ویندوز 10X نوشته: «ما از صفر یک سیستم‌عامل جدید را توسعه نداده‌ایم بلکه رویکرد ما در راستای حرکت تکاملی‌ای است که در چند سال گذشته با ویندوز ۱۰ پشت سر گذاشته‌ایم.»

ویندوز 10X در حال حاضر برای گجت‌های تاشو توسعه پیدا کرده و حداقل فعلا قرار نیست روانه‌ی کامپیوتر‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های کاربران شود. مایکروسافت آن را طوری طراحی کرده که تجربه کاربری استفاده از گجت‌های مجهز به دو نمایشگر بهبود پیدا کند و در عین حال رابط کاربری آن برای کاربران ویندوز هم آشنا است.

تا حالا فرصت بررسی گسترده ویندوز 10X فراهم نشده، ولی تا حدی ویژگی‌های آن مشخص شده است. به‌عنوان مثال اگر در Outlook بر لینکی کلیک کنید، به‌صورت خودکار لینک مذکور در نمایشگر ثانویه باز می‌شود. همچنین این سیستم‌عامل از بخشی موسوم به WonderBar بهره می‌برد که هنگام وصل بودن کیبورد فیزیکی، مانند قابلیت مشابه تاچ‌بار macOS انجام وظیفه می‌کند.

ویندوز 10X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

در کنار Windows Core OS، مایکروسافت مشغول توسعه پروژه CShell است. این پروژه بر رابط کاربری تمرکز دارد تا بتواند با توجه به اندازه و شکل و شمایل نمایشگر وفق پیدا کند و این سازگاری صرفا برای حالت دسکتاپ و تبلت سرفیس نخواهد بود. مانند Core OS، این پروژه طوری توسعه پیدا می‌کند که با توجه نوع نمایشگر، بخش‌های غیرقابل استفاده رابط کاربری غیرفعال شود.

مایکروسافت همچنان مشغول توسعه این پروژه‌ها است و به همین خاطر سرفیس Duo از اندروید بهره می‌برد که در کنار آن برخی از قابلیت‌های ویندوز برای آن ارائه شده است؛ در هر صورت با این اقدامات مایکروسافت، می‌توانیم ببینیم که مایکروسافت به کدام سمت حرکت می‌کند.

ویندوز 10X چیست و چه نقشی در آینده مایکروسافت دارد؟

همچنین قرار است شرکت‌هایی مانند Dell، HP، لنوو و ایسوس گجت‌های مبتنی بر ویندوز 10X را روانه‌ی بازار کنند که البته برای بهره‌گیری از آن‌ها باید یک سال دیگر منتظر بمانیم و به همین خاطر ویندوز 10X و Windows Core OS برای بهتر شدن زمان زیادی در اختیار دارند.

به دلیل وجود این پروژه‌های جذاب، بی‌صبرانه منتظر کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت در ماه مه هستیم. در این کنفرانس، مطمئنا اطلاعات بیشتری در مورد ویندوز 10X و هسته اصلی آن مطرح می‌شود و از برنامه‌های مایکروسافت در مورد این حوزه خبر‌های بیشتری دریافت می‌کنیم. از دیگر گجت‌هایی که قرار است از سیستم‌عامل مبتنی بر Windows Core OS بهره ببرند، می‌توانیم به هولولنز ۲ و سرفیس هاب ۲ X اشاره کنیم.

منبع: Gizmodo

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج