جاباما
۹۱۶۹۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

قاهره: به دنبال توافق با اتیوپی و سودان هستیم

نخست وزیر مصر با بیان اینکه کشورش طبق شاخص‌های بین المللی در وضعیت فقر منابع آبی قرار دارد، گفت که قاهره تلاش می‌کند مذاکره موفقی با اتیوپی و سودان برای توافق بر سر آب رود نیل داشته باشد.

خبرگزاری فارس: «مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر گفت که این کشور طبق تعاریف و شاخص‌های بین المللی به مرحله فقر آبی رسیده است که در آن سهم سرانه هر نفر در آن کمتر از یک هزار متر مکعب است.

به گزارش وبگاه خبری اسپوتنیک، این مقام مصری سهم کشورش از آب رود نیل را ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب خواند و افزود: «با افزودن منابع بهره برداری دیگر از جمله آب‌های زیرزمینی و شرین کردن آب دریا، سرانه آب به بیش از ۷۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد. سهم سرانه هر نفر از آب در مصر در حال حاضر ۷۰۰ متر مکعب است .بنابراین ما در حال حاضر با در نظر گرفتن افزایش جمعیت وارد مرحله فقر آب شده‌ایم بخصوص که سهم ما از منابع آبی ثابت مانده است.»

قاهره: به دنبال توافق با اتیوپی و سودان هستیم

مدبولی در اظهارات خود در جلسه علنی پارلمان مصر تأکید کرد که کشور مصر با تمام نهادهای خود متعهد به حفظ حقوق تاریخی مصر در آب‌های رودخانه نیل است.

وی تاکید کرد: «گفت‌وگو هنوز هم برای دستیابی به راه حل‌ها در مورد سد النهضه باز است، به شرطی که این امر بر حقوق مصر در آب‌های نیل تاثیر نگذارد.»

مدبولی امروز در پارلمان مصر کلیه جوانب مربوط به پروژه سد النهضه و اقدامات دولت قاهره و پروژه‌هایی که برای حفظ منابع آب مصر و تأمین حقوق تاریخی مصر در آب‌های رود نیل انجام می‌دهد و همچنین تلاش‌های دولت در جهت افزایش بهره وری از کلیه منابع موجود و بهره‌برداری مناسب از آن را تشریح کرد.

مدبولی در پایان گفت: «من به مردم مصر اطمینان می‌دهم که این کشور با تمام نهادهای خود متعهد به حفظ حقوق تاریخی مصر در آب‌های نیل است و مصر همه پشتیبانی‌های خود را برای همکاری با اتیوپی و سودان انجام می‌دهد تا بتوانند در این زمینه مذاکره موفقی داشته باشند.»

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج