۹۱۶۹۶۵
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

سنت‌شکنیِ بازار مسکن در ابتدای پاییز

با آغاز فصل پاییز، اولین گروه از متقاضیان مصرفی بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها واکنش مثبت نشان دادند و این در حالی است که معمولا در مهرماه معاملات نسبت به شهریورماه به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

ایسنا نوشت: با آغاز فصل پاییز، اولین گروه از متقاضیان مصرفی بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها واکنش مثبت نشان دادند و این در حالی است که معمولا در مهرماه معاملات نسبت به شهریورماه به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

هرچند بازار مسکن هنوز کساد است، نمایه‌های دریافتی از تعداد معاملات در نیمه مهرماه نشان می‌دهد به دنبال افت قیمت‌های پیشنهادی، بعضی از خریداران محتاط که ریسک خرید را به آینده موکول نمی‌کنند وارد بازار شده‌اند. پس از آن‌که قراردادهای خرید و فروش در شهریورماه با منفی ۷۴ درصد به پایین‌ترین سطح خود دست کم طی شش سال اخیر رسید، آمار اتحادیه مشاوران املاک از معاملات تهران در ۱۶ روز ابتدای شهریورماه نشان می‌دهد که مبایعه‌نامه‌ها مقدار اندکی نسبت به ماه قبل افزایش یافته و از منفی ۷۴ درصد در شهریورماه به منفی ۶۹ درصد در مهرماه نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل رسیده است. از سوی دیگر خرید و فروش ملک در ۱۶ روز ابتدای مهرماه نسبت به همین زمان در شهریورماه امسال افزایش ۲۶ درصدی نشان می‌دهد.

مطابق آمار اتحادیه مشاوران املاک تهران در ۱۶ روز ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۵ درصد کاهش یافته که تفاوت معناداری نسبت به ماه قبل نداشته است. در همین مدت هم‌چنین ۲۷ هزار و ۵۱۸ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به همین زمان در سال گذشته بدون تغییر بوده است.

در پایتخت اما تغییر اندکی در تعداد معاملات نسبت به ماه قبل ایجاد شد. در ۱۶ روز ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۲۷۴ قرارداد خرید و فروش در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به همین زمان در ماه قبل ۲۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. تعداد قراردادهای اجاره در تهران نیز ۷۵۱۲ مورد بود که نسبت به مهر پارسال ۷ درصد کاهش یافت. اما افزایش ناچیز ماهیانه تعداد معاملات در مهرماه از این جهت دارای اهمیت است که در ماه‌های مهر هر سال با توجه به پایان فصل جابه‌جایی قراردادها نسبت به شهریورماه ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یافت؛ به طوری که مهرماه سال قبل تعداد معاملات نسبت به شهریور همان سال قراردادهای خرید و فروش ۴۳ درصد کاهش یافت.

تحرک اندک طرف تقاضا در بازار مسکن شهر تهران می‌تواند ناشی از کاهش قیمت‌های پیشنهادی، ثبات نرخ ارز و افزایش اطمینان به شرایط عمومی اقتصاد باشد. عده‌ای از متقاضیان واقعی با توجه به این واقعیت که افت ماهیانه قیمت در زمان رکود، کمتر از میزان افزایش قیمت در زمان رونق است در مهرماه وارد بازار شدند. از سوی دیگر هم‌اکنون ساخت و ساز در تهران حدود دو برابر تعداد معاملات است و ورود تدریجی واحدهای نوساز به بازار، تهدیدی برای آپارتمان‌های کلیدنخورده و میانسال محسوب می‌شود. واسطه‌های ملکی می‌گویند سازندگانی که به نقدینگی نیاز دارند پس از آن‌که فروش را شش ماه تا یک سال به حالت تعلیق درآوردند از تیرماه امسال واحدهای خود را در دفاتر املاک فایل کرده‌اند. با این وجود معاملات چنگی به دل نمی‌زند و هنوز نسبت به ماه‌های نیمه تعطیل فروردین نیز کمتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نخرید تا ارزان بشه لعنتیا

    • بدون نام

      فقط دروغ ودروغ هیچکس دراین آشفته بازارمسکن خریدنمی کندیعنی واقعآ اکثرمردم قدرت خریدخانه را دروضعیت فعلی ندارندو فقط مشاوران املاک هستندکه دارندارقام واعدادخریدوفروش را بالا وپایین می کنددولت هم نشسته ونظاره گر است وهیچ کاری هم یا نمی خواهدانجام دهدیا قدرتش را ندارد که از این اوضاع آشفته مسکن جلوگیری کندمشاوران مسکن ومالکان حتی حاضرنیستندخانه های خالی را باقیمت مناسب به مردم اجاره دهندفقط خانه هایی را به مردم اجاره می دهندکه قابل سکونت نیستند آنهم با قیمت چندبرابر آدم وقتی این اوضاع را می بیندحیرت زده می شودکه واقعآ چه اتفاقاتی در کشورقراراست رخ دهند

    • احمدی

      بعد از حدود ۳ ماه میانگین منفی در تعداد معاملات مسکن، اتحادیه املاک که دید کاسبیشون راکد شده چاره کار را در دادن آمارهای غلط رشد معاملات دید.
      کافیه یه نگاه به بنگاههای محلتون و البته سایتهای خرید و فروش بندازین و ببینید که فایلهایی هستند الان هفته ها و ماه هاست که منتظر خریدارن، اما به دلیل قیمتهای نجومی کسی خریدار نیست.
      مطمئن باشید با ادامه این روند تا اواسط سال بعد مسکن حتما به طور میانگین تا ۴۰ درصد دیگر افت خواهد کرد.
      (این بازی که اتحادیه املاک شروع کرده تهش باخته)

    • بدون نام

      ساختمان های فرسوده رو گرون میکنند و ساختمان های نوساز هم دست کمی از فرسوده ها ندارند و لوله کشی وتاسیسات استانداردی ندارند و با این حال انتظار دارن که مردم بخرن و اینهایی هم که خرید کردند از خریداران کاذب هستند

      پاسخ ها

      • آران

        چیزی معامله نمیشه همش الکی

    • بدون نام

      تو این بازار هرکارشناسی نظر بده نمیتونه دقیق تحلیل کنه
      ولی چیزی که مشخصه قیمتها به هیچ عنوان پاین نیامده ,بنده درشهرستان هستم گرانتر شده که ارزان نشده
      با این وضع مصالح آپارتمان گرونترم میشه

      پاسخ ها

      • احمدی

        نظرت اشتباهه دوست عزیز

    • شاهین

      هیچ کس دیگه تو مسکن سرمایه گذاری نمیکنه این خبرا همش دروغه دارن مقاومت میکنن که قیمت ها نیاد پایین ولی تا کی میتونن مقاومت کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادران مصالح چند برابر شده حقوق کارگرو بنا اضافه شده از همه مهمتر حق وحقوق شهرداری بسبار گران و اضافه شده هزینه انشعابات اب و برق و گاز اضافه شده پس چطور توقع دارید خانه ارزان شود اینها همه کشک است و شیره به سر مردم مالیدن است تا زمانیکه خونه
        وسیله سرمایه ای باشد وضع همین است

      • بدون نام

        هیچ کس نمیخره نخرید چه مسکن چه خودرو نخرید تا قیمتاشون بیاد پایین اخه این چه مسخره بازیه درآوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج