۹۱۷۶۷۱
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

سیاستِ شهرداری در قبال تاکسی‌های هوشمند

«حمل‌ونقل عمومی ستون فقرات هر شهری در سراسر دنیاست.» این را چارلز دان، خبرنگار شهری سایت کلین‌تکنیکا می‌گوید و بعد هم اضافه می‌کند: «همه ما نمی‌توانیم یک ماشین شخصی راهی خیابان‌های شهر کنیم. برای همین سیستم حمل‌ونقل عمومی بهترین گزینه جایگزین است. نکته مهم، اما کیفیت و سهولت دسترسی به سیستم حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان به هزینه‌های پایین بتوانند از این امکانات برای تردد درون شهری استفاده کنند.»

خبرآنلاین: «حمل‌ونقل عمومی ستون فقرات هر شهری در سراسر دنیاست.» این‌ را چارلز دان، خبرنگار شهری سایت کلین‌تکنیکا می‌گوید و بعد هم اضافه می‌کند: «همه ما نمی‌توانیم یک ماشین شخصی راهی خیابان‌های شهر کنیم. برای همین سیستم حمل‌ونقل عمومی بهترین گزینه جایگزین است. نکته مهم اما کیفیت و سهولت دسترسی به سیستم حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان به هزینه‌های پایین بتوانند از این امکانات برای تردد درون شهری استفاده کنند.»

آن‌طور که گاردین می‌نویسد، مساله حمل‌ونقل عمومی امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان شهرهای مختلف محسوب می‌شود. با توجه به این‌که بهبود هر چه بیشتر سیستم حمل‌ونقل عمومی نقش موثری در تشویق شهروندان به استفاده از این امکان دارد، دست‌اندرکاران مربوطه در بسیاری از کشورهای دنیا بخش زیادی از تمرکز خود را روی این مساله می‌گذارند. این همان میدان بازی شهرداری‌هاست؛ این‌که بتوانند راهی برای استفاده مردم از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی دست و پا کنند تا الویت اول همه شهروندان تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد. این‌ بازی اما یک سوی دیگر هم دارد؛ با توجه به حضور پررنگ سرویس‌های حمل‌ونقل هوشمند در بسیاری از کشورها و سهولت استفاده از این سرویس‌ها، هر جایی وسایل حمل‌ونقل عمومی لنگ بزند یا در رقابت با سامانه‌های هوشمند حرفی برای گفتن نداشته باشد، مردم سراغ سرویس‌های آنلاین می‌روند. بدون‌شک درخواست ماشین در هر لحظه و هر جایی با هزینه‌ای مقرون به صرفه انتخابی ایده‌آل برای همه است. این‌جاست که شهرداری‌ها برای تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید کاری کنند کارستان.

جابه‌جایی به سود مردم

بین کشورهای مختلف دنیا، چین یکی از معروف‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را دارد. حمل‌ونقل عمومی شهر هنگ‌کنگ زبان‌زد خاص و عام است و این نشان می‌دهد پیشرفت تکنولوژی در چین تنها محدود به موارد خاص نبوده و حتی در تردد درون‌شهری آن‌ها هم تاثیرگذار است. در سنگاپور استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از ماشین‌های شخصی است؛ اتوبوس‌های مجهز به تکنولوژی جهت‌یاب زنده و همچنین انواع سیستم‌های حمل‌ونقل زیرزمینی و هوایی با قیمتی مقرون به صرفه آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است. امارات متحده عربی یکی دیگر از کشورهایی است که به سیستم حمل‌ونقل عمومی خود اهمیت زیادی می‌دهد. تقریبا اغلب گردشگرانی که سالیانه به این کشور سفر می‌کنند، به دلیل دسترسی آسان، پاکیزگی زیاد، سهولت استفاده و همچنین هزینه پایین به راحتی از سرویس‌های عمومی استفاده می‌کنند. در هلند حمل‌ونقل درون شهری با دوچرخه بسیار متداول است و به همین دلیل مسیرهای مختلف و پارکینگ‌های زیادی برای توقف دوچرخه‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین برای دسترسی به همه نقاط شهری و روستایی حمل‌ونقل عمومی در دسترس است. ستون اصلی حمل‌ونقل عمومی در هلند شبکه ریلی است که با اتصال به شبکه‌های اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی کامل می‌شود. آمستردام و روتردام خطوط حمل‌ونقل عمومی خود را با مترو تکمیل کرده‌اند و علاوه بر این به خطوط منظم تراموا هم مجهز هستند. در سوئیس حمل‌ونقل عمومی بسیار منظم و با برنامه است. بسیاری از گردشگرانی که به این کشور سفر کرده‌اند در توصیف شیوه حمل‌ونقلی‌اش می‌گویند: «این‌جا کشور ساعت است و همه‌چیز زمان‌بندی درست دارد. محال است که برای استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی ذره‌ای معطل شوید.» سوئیس بیشترین تعداد قطار را در اروپا دارد و این موضوع باعث شده که سوئیسی‌ها بعد از ژاپنی‌ها بیشترین استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند. گزینه‌های موجود برای جابه‌جایی در شهر آن‌قدر زیاد است که حتی بسیاری از سیاستمداران و افراد سرشناس هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند. درباره لندن هم وضعیت تقریبا مثل تمام کشورهای بالاست؛ این شهر به خاطر داشتن یکی از قدیمی‌ترین خطوط متروی زیرزمینی شهرت جهانی دارد. از جمله سرویس‌های حمل‌ونقل در لندن مترو زیرزمینی، تاکسی لندن، اتوبوس شهری، اتوبوس آبی، مترو، تراموا و دوچرخه است. این‌ها تنها نمونه‌هایی از کشورهایی است که سیستم حمل‌ونقل عمومی‌شان آن‌قدر جامع و کامل است که شهرداری‌ها می‌توانند ادعا کنند راهی برای تشویق مردم به استفاده از وسایل تردد عمومی فراهم کرده‌اند تا مردم نسبت به استفاده از هر وسیله نقلیه دیگری بی‌نیاز باشند. بنابراین اگر مسئولان شهرداری‌ در هر کدام از این شهرها یا کشورها تصمیم بگیرند عوارض کلانی برای تاکسی‌های اینترنتی ببُرند تا هزینه‌شان زیاد شود، مردم سراغ‌شان نروند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، شاید تا حدی بتوان به آن‌ها حق داد.

سوزن اول را به خودتان بزنید

طبق گزارش رویترز، در تمام کشورهایی که سیستم حمل‌ونقل عمومی مجهز و مقرون به صرفه در دسترس است، شهروندان به جای هر وسیله دیگری از این امکانات استفاده می‌کنند. اما در مورد بسیاری از کشورها و به خصوص شهرهایی که وسایل حمل‌ونقل عمومی ایرادات عمده‌ای دارند، حضور تاکسی‌های اینترنتی جای خالی امکانات عمومی را پُر کرده‌اند تا مردم برای تردد دچار مشکل نشوند. این در حالی است شهرداری‌ها به جای حمایت، نسبت به دریافت عوارض کلان از سرویس‌های هوشمند اصرار می‌کنند. حرف‌شان این است که تا وسایل عمومی هست، مردم نباید سراغ گزینه‌های دیگری بروند. این استراتژی اما جایی کارساز است که در درجه اول اختلاف قیمت زیادی بین وسایل نقلیه عمومی و گزینه‌های خصوصی وجود داشته باشد و در وهله دوم هم نمونه‌های مختلف این وسایل با بهترین و مجهزترین امکانات در دسترس باشند که کسی برای تردد خود با مشکل مواجه نشود. جایی‌که هزینه استفاده از تاکسی‌های درون‌شهری یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری سر به فلک بر می‌دارد و برای رسیدن به هر کدام از این وسایل باید فرسنگ‌ها راه پیمود و ساعت‌ها معطل شد، نمی‌توان از مردم توقع داشت عطای استفاده راحت و آسان از تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ را به لقایش ببخشند و هر روز برای رسیدن به مقصد دردسرها بکشند. نگاهی به وضعیت امروز ترددهای درون شهری ایران نشان می‌دهد که تاکسی‌های اینترنتی بخش زیادی از بار رفت‌وآمدها را به دوش می‌کشند و شهرداری برای کمرنگ کردن حضور این سرویس‌ها در تلاش است که عوارض سنگینی از آن‌ها دریافت کنند. استدلال می‌آورند که نباید این سرویس‌ها جایگزین وسایل نقلیه عمومی شوند. درست! اما قدم اول این است که دستی بر سر و روی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کشیده شود؛ یعنی سوزن اول را به خودتان بزنید، بعد چوب لای چرخ بخش خصوصی کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مافیای خودرو هرگز اجازه توسعه حمل و نقل عمومی را در ایران نخواهد داد .

      پاسخ ها

      • @ سلام فضول @

        مافیای خودرو ها همان نکبت زاده ها هستن

    • یعقوب

      معلوم نیست چه ارگانی پشت اسنپ است خیلی اژانس ها تعطیل وراننده ها بیکار شدند ودرخیابان مسافر کشی هستند ومشکلی شده به رانندگان تاکسی نمونهاش بندرعباس

    • بدون نام

      اسنپ با کاری که رانندش کرد تحریم و تا جایی که میدونم و افرادی که میشناسم از اسنپ استفاده نمیکنن از تاکسی های دیگه استفاده میکنند

      پاسخ ها

      • Omid faghihi

        چی کار کرده؟!

      • بدون نام

        اینکه مسافرشو در کمال بی شرمی از ماشین پیاده میکنه خیلی کار دور از تمدنیه

    • بدون نام

      اسنپ با همه خوبی ها و بدی هاش کار آفرینی کرده کلی جوان تحصیل کرده که بیکار بودند مشغول کرده حالا اگه این بخش جامعه بیکار شوند معضلات زیادی ایجاد میشود

    • بدون نام

      این تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی فقط ظلم به راننده بدبخت است، کسی که فقط چند ماه در این شرکت‌ها کار کرده میداند بنده چه میگویم ، با این وضعیت لوازم یدکی خودرو و هزینه تعویض روغن و ... از صبح تا شب باید جان بکنی بعدم آخر ماه هیچی دستتو نگرفته، حالا بماند که باعث مهاجرت های عجیب و غریب و ترافیکهای ناجوری در تمام کلان شهرها مخصوصاً تهران شده، شما اگر آمار ترافیک دو سه سال پیش را نگاه کنید و با الان مقایسه کنید متوجه میشوید که چه افزایش عجیب و غریبی داشته، به نظر من همون سیستم آژانس خیلی بهتر بود هم برای راننده هم برای مسافر، الان بسیاری از آژانسی ها و تاکسی ها بیکار شدن، تو این شرکت‌ها هم کسی بیشتر از دو سه ماه دوام نمی‌آورد خیلی ظلمه به راننده بیچاره که هم جانش و هم مالش را گذاشته و سودش به جیب این شرکتهای بی انصاف میرود.

    • بدون نام

      شهرداری دنبال پول است و خالی کردن جیب مردم به هیچ‌چیز دیگری فکر نمیکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج