جاباما
۹۱۹۷۳۷
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

انتقاد از طرح حذف تدریس زبان انگلیسی از مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس که به طور عملی در فرصت‌های دانش آموزان کمتر برخوردار برای ورود به دانشگاه نابرابری بوجود می‌آورد، خلاف عدالت آموزشی است.

خبرگزاری ایرنا: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس که به طور عملی در فرصت‌های دانش آموزان کمتر برخوردار برای ورود به دانشگاه نابرابری بوجود می‌آورد، خلاف عدالت آموزشی است.

رضوان حکیم‌زاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزه‌های ۱۱ گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است. دانش آموزان دوره متوسطه اول آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی شروع می‌کنند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش آموزان کشور را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: چون در حال حاضر در مناطق برخوردار خانواده‌های مرفه دانش آموزان را از کودکی به موسسات و آموزشگاه‌های زبان برای یادگیری زبان می فرستند، بنابراین برای این دسته از دانش آموزان داشتن یا نداشتن برنامه رسمی آموزش زبان انگلیسی هیچ تفاوتی نمی‌کند. آنها در موسسات حاضر می شوند.

حکیم زاده ادامه داد: این دانش آموزان معمولا بخاطر اینکه مهارت‌های زبانی بهتری دارند، موفقیت‌های بیشتری در آزمون‌ها کسب می‌کنند و از این منظر حتی شروع دیرهنگام آموزش زبان برای تعدادی از دانش آموزان در نظام رسمی مدرسه یک نوع بی عدالتی آموزشی است. این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار شود، تعداد زیادی از دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری در خانواده‌های کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آموزشگاه‌های زبان انگلیسی را ندارند.

حکیم زاده تاکید کرد: نتیجه این می‌شود که آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک کالای لوکس در اختیار دانش آموزان خانواده‌های مرفه و برخوردار قرار می‌گیرد و در نظام آموزشی که برای ورود به دانشگاه حتما یکی از درس‌ها آزمون زبان انگلیسی است، اگر داوطلب حتی یک تست بیشتر بزند، ممکن است شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های درجه یک داشته باشد. وقتی این امکان از دانش آموزان کمتر برخوردار گرفته شود و در نظام رسمی، آموزش زبان نداشته باشند، عملا در فرصت‌های ورود به دانشگاه آنها نابرابری بوجود می آید.

وی اظهار داشت: حتی در آزمون کارشناسی ارشد و دکترا نمره زبان یکی از نمرات سرنوشت ساز در آزمون ورودی دانشگاه‌ها است؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد فرصت برای دانش آموزان برخوردار بیشتر و برای دانش آموزان کمتر برخوردار خیلی کمتر خواهد شد و حتی این امکان حداقلی از دانش آموزان دریغ خواهد شد.

حکیم زاده ادامه داد: به طور عملی راه ادامه تحصیل و موفقیت‌های تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در آینده از دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار سلب خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان حاضر آموزش سایر زبان‌های خارجی برای دانش آموزان ممنوعیتی ندارد و دانش آموز می‌تواند یکی از چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی را انتخاب کند. حتی در آزمون سراسری نیز امکان انتخاب این زبان‌ها و جود دارد و اینکه چرا تاکنون آموزش این زبان‌ها اتفاق نیفتاده، به علت این است که بستر لازم فراهم نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: علت گسترش نیافتن سایر زبان‌ها نبود متقاضی و معلم است و منع قانونی برای ارائه آموزش این چهار زبان وجود ندارد. بنابر این استدلالی که اگر زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود، جایگزین آن زبان‌های دیگری می‌شود غلط است. همان طور که اکنون این اتفاق نیفتاده، بعدها هم اتفاق نخواهد افتاد.

حکیم زاده با بیان اینکه تکلیف معلمان زبان پس از حذف درس زبان انگلیسی چه می شود؟ گفت: برای این موضوع حتما کار کارشناسی باید صورت گیرد؛ چون هزینه‌های زیادی برای تربیت دبیران زبان شده است. به جای اینکه صورت مساله پاک شود بهتر است به روش های کارآمد کردن آموزش زبان های خارجی در مدارس اندیشیده شود و حتی در صورت گسترش سایر زبان‌ها، باید آموزش زبان کارآمد باشد.

رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور عنوان طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌اند، طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج کرده و به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کند.

نمایندگان امضاء کننده این طرح که تعداد آنها بیش از ۵۰ نفر عنوان شده است، دلایلی برای این تصمیم اعلام کرده‌اند و معتقدند دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند و از آنجا که مهارت آموزی برای ورود به بازار کار در شاخه‌های کار دانش و فنی‌وحرفه‌ای در اولویت قرار دارد، تعلیم زبان خارجی برای آنها ضروری نیست.

از دیگر دلایل نمایندگان ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس بیان شده است؛ مساله‌ای که نظام تعلیم و تربیت کشور سال‌ها از آن رنج می‌کشد و همواره این انتقاد وارد شده که چرا آموزش زبان‌های خارجی در مدارس به افزایش توانمندی دانش آموزان در فراگیری زبان منجر نشده و آنها را راهی آموزشگاه‌های آزاد می‌کند.

در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت. در ماده چهارم طرح مذکور آمده است: «از تاریخ تصویب این قانون استخدام به عنوان معلم برای آموزش زبان انگلیسی یا زبان‌های موضوع ماده ۲ این قانون از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زبان عربی را حذف کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ،باید زبان عربی حذف بشه

    • بدون نام

      چرا عرب ها زبان فارسی یاد نمی گیرند ما زبانمان فارسی است ..

    • بدون نام

      وقتی نماینده مجلس با مدرک حداقل لیسانس با ده بارتکرار نمیتونه FATF را بخونه معلومه که باید این طرح بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون‌بیسواد ن‌اگه نبودن که زبان بین المللی رو حذف نمیکردن

    • بدون نام

      شورشو در آوردن
      متاسفم
      دیگه چیزی نمونده نابود کنن

    • بدون نام

      آدم های بی سواد مردم با دست خودشون روانه مجلس کنند نتیجه اش اینه با تصمیم گیری های مزخرف تیشه به ریشه مملکت می زنند.
      دنیا در حال حاضر رو زبان انگلیسی هست.

      پاسخ ها

      • ایرانیان دلسوخته

        مگه میزارن آدمای باسواد تو انتخابات شرکت کنن همه اینا که تائیدصلاحیت میشن از خودشونن

    • بدون نام

      آدم های بی سواد مردم با دست خودشون روانه مجلس کنند نتیجه اش اینه با تصمیم گیری های مزخرف تیشه به ریشه مملکت می زنند.
      دنیا در حال حاضر رو زبان انگلیسی هست.

    • بدون نام

      انگلیسی زبان دنیاست و امکان حذفش وجود نداره، متاسفم برای کسانی که از روی بی عقلی همچین پیشنهاداتی میدن و لابد ...

    • بدون نام

      باسلام سیستم آموزش و پرورش نه تنها درزمینه زبان بلکه در آموزش تمام دروس ناکارآمد می‌باشد.وبخاطر همین امر هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کند.

    • بدون نام

      فکر کن ماهی خداتومن حقوق وزارتی بگیری و اوج چاره اندیشیت برای دانش اموزان حذف واحد زبان باشه!!!!!فکر کردن همه جا تهران و شیرازه که بچه ها راحت برن کلاس زبان

    • د

      واقعا نمایندگان با طرح اینگونه قانون های بی خودی چقدر راحت از تصویب قانون های بنفع ملت شانه خالی می کنند و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست مملکت بی قانون یعنی واقعا فقط ایران. زنده باد ایران که در این مورد مقام اول جهان را دارد.

    • بدون نام

      این ها نمی دانند چه کنند زبان انکلیسی زبان بینلملی است

    • بدون نام

      درس عربی رو حذف کنین چون هیچ کاربردی نداره

    • هیتلر

      زبان انگلیسی به مراتب پرکابرد تر از زبان عربیه و واقعا لازمه ... چرا عربی رو حذف نمیکنن؟ چون در راستای اهداف خودشونه؟؟؟

    • بدون نام

      کسی نخواسته زبان انگلیسی را حذف کند بلکه طرح آن بوده که زبانی که تدریس می شود توسط دانش آموز انتخاب شود و زبان انگلیسی هم یکی از همان زبان های قابل انتخاب است. البته اگر من هم بودم زبان انگلیسی را برای یادگیری انتخاب می کردم اما رفع انحصار که ایرادی ندارد
      یک طرح آموزشی را که هنوز تصویب نشده را سیاسی نکنید و با ایجاد تغییرات ریز اما مهم در اصل خبر مانند تبدیل رفع انحصار انگلیسی به حذف انگلیسی اصول خبری را زیر پا نگذارید.

    • بدون نام

      تمام دنیا بخصوص عربها عین بلبل انگلیسی حرف میزنن اونوقت ایران تمامی سعیش اینه که همه رو ببره به عهد دایناسورها.

    • javadchian

      درود بر شما

    • بدون نام

      همین جوریش زبان انگلیسی خیلیا ضعیفه. وای بروزی که این دو کلمه هم حذف بشود.

    • بدون نام

      ما تو اهواز زبان مادری میخواهیم عرب زبان

    • میلاد نهاوندی

      خدا لعنتتون کنه با این طرح های کذایی که از خودتون در میارید .

    • مهدی

      در کشوری مثل پاکستان اکثر مردم عادی نیز براحتی میتوانند بزبان انگلیسی صحبت کنند، در کشور ما نه تنها اکثر مردم عادی در کوچه و خیابان نمیتوانند بزبان انگلیسی صحبت کنند، بلکه حتی میبینیم اکثر مسئولان و مدیران دولتی نیز در مناسبتهای مربوطه توانایی لازم را ندارند، و در جلسات عمومآ از مترجم استفاده می‌شود، حالا بیایید و زبان انگلیسی را حذف کنید، ببینید چه فاجعه‌ای در کشور پیش خواهد آمد، کسانیکه راجع به حذف زبان سخن میگویند متاسفانه چون در خود این توانایی در صحبت را ندارند از بخل و حسادت و کوته بینی از این حرفها میزنند، در کشور های همسایه ما خیلی از مردم عادی و کسبه هم توانایی صحبت بزبان غیر از زبان کشور خود را دارند، آقایان کمی کلاهشان را بالاتر بگذارند.

    • بدون نام

      اولا یکم به این مسولین زبان خارجی بتد بدهید که هر کجا میروند گند نزنند وابرو ریزی نکنند دوم بفرمایید کافران دارند ور مریخ لولیا میکارند اب جستجو میکنند مسولین ما هم وست پا برای پبش رفت ملت میزنند ومیخواهند به زور مارا عرب وربان خادجی را حذف کنند کجایید ملک سلمان کافر بی دین چه ازادیهای به ملتش داده ام ابنجا چه عرضکنم به زور میخواهند مارا به بهشت ببرند ان بهشت ارزانی خودتان مارا همین جهنم کافیست

    • بدون نام

      مهاجرت تنها راه حل موجوده

    • بدون نام

      کسی بخواد بره خارج از ایران توی هر کشوری تنها زبانی که کاربردیه زبان انگلیسیه..
      بعد حذف کردنش چه معنی داره؟؟
      چرا داریم تو همه چی پس رفت می کنیم
      مشکل کجاست؟؟
      یکم فکر کردین؟؟

    • بدون نام

      باید حتی از اول ابتدایی زبان انگلیسی تدریس بشه.

    • Shapor

      خدایا نماینده مجلس چقدر باید بیسواد باشد که بفکر حذف زبان انگلیسی که زبان بین المللی است افتاده کسی نیست بگوید احمق بیسواد حتی اگر بخواهید تلویزیون منزلت روشن کنی روش انگلسی نوشته شده یا هر چیز دیگری

    • بدون نام

      خدایا اینا روانین. خودت کمکون کن.

    • امیر

      سلام واقعا عالی بود به نظر من هم باید زبان انگلیسی را حذف کرد.در پاسخ به کسانی که گفته بودند زبان عربی حذف شود واقعا متاسفم چراکه زبان دینمان است.وای بر منافقان که از بین بردن آنها سخت تر از کافران است.

      پاسخ ها

      • مهدی

        آقا امیر خان عزیز، لطفاً کمی با مطالعه و آگاهی بیشتر نظر بدهید، در کشور ما حتی اکثر وزرا و مسئولین رده بالا قادر نیستند چند دقیقه با یک فرد غیر فارسی زبان صحبت کنند، کمی مطالعه برایتان لازم است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج